بررسی تسلا مدل s، آغازگر تحول صنعت خودرو

۱۳ آبان ۱۴۰۰ بررسی تسلا مدل s، آغازگر تحول صنعت خودرو

تسلا مدل s – Tesla Model S نخستین خودرو برقی تولید انبوه کمپانی آمریکایی ایلان ماسک به حساب می‌آید که تاریخ تولد آن مصادف با ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ است و از آن زمان تاکنون آن‌قدر محبوب بوده که همچنان روی خط تولید شرکت تسلا به مدیرعاملی ایلان ماسک، حضوری پررنگ و برجسته داشته باشد.

تسلا مدل s توسط یکی از طراحان سابق شرکت مزدا طراحی و نخستین بار در یک نشسته رسانه‌ای طی سال ۲۰۰۸ به مخاطبان معرفی شد. این سدان لیفت‌بک در حال حاضر (اوایل ۲۰۲۰)  تنها خودرو الکتریکی موجود در خط تولید انبوه است که حدود ۶۴۷ کیلومتر را با یک مرتبه شارژ می‌پیماید.

تسلا مدل اس از اکتبر ۲۰۱۴ به یک آپشن جدید و فوق‌العاده جذاب به نام اتوپایلوت یا رانندگی خودکار مجهز شد که به‌واسطه آن می‌توانست بدون دخالت راننده در برخی مسیرها به‌ صورت خودکار حرکت کند که البته راننده باید در تمام مدت حواسش به عملکرد خودرو باشد تا در صورت نیاز کنترل آن را به دست بگیرد.

سیستم اتوپایلوت ۲.۰ نیز در سال ۲۰۱۶ معرفی شد که خودرو به‌ وسیله آن می‌توانست از داخل پارکینگ به سمت راننده بیاید و دیگر نیازی به مراجعه راننده برای خارج کردن خودرو از پارکینگ نبود. هم‌چنین از آگوست ۲۰۱۷ حالت sentry نیز به این خودرو اضافه شد که بر اساس آن هرگونه فعالیت‌های مشکوک پیرامون اتومبیل به اطلاع مالک می‌رسد.

طراحی ظاهری سیال و آیرودینامیک

نمایی از تسلا S

نمای اولیه تسلا مدل s حدود ۱۳ سال پیش شکل گرفته و با وجود گذشت این همه مدت همچنان به عنوان یک اتومبیل شکیل با ظاهری موقر و اسپرت در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و کمتر کسی نسبت به شمایل آن ابراز نارضایتی می‌کند.

این در حالی است که طی این مدت بسیاری از خودروسازان مطرح جهان زبان‌های طراحی خود را حداقل یک یا دو مرتبه تغییر داده و سروشکل محصولات تولیدی‌شان را به طور کلی دگرگون کرده‌اند. اما زبان طراحی تسلا به ویژه طرح ظاهری مدل اس همچنان تحول کلی را به خود ندیده و با همان ظاهر اولیه در معرض فروش قرار می‌گیرد.

استفاده از انحناهای دل‌نشین، حالت کشیده قسمت دماغه، طول کوتاه صندوق عقب و پروفیل‌های جانبی با حجم‌های مثبت و منفی که ظاهری ورزیده به این سدان برقی بخشیده‌اند، از جمله مهمترین شاخصه‌های ظاهری تسلا مدل اس به شمار می‌روند.

در قسمت چهره نیز یک جلو پنجره باریک حاوی نماد تسلا و چراغ‌های کشیده با طراحی نسبتا ساده اما جذاب خودنمایی می‌کنند که در مجموع چهره این محصول کمپانی تسلا را به سبکی زیبا و دل‌نشین در معرض دید می‌گذارند.

طراحی کابین مدرن و متمایز

طراحی داخلی تسلا S

در روزهای اولیه معرفی تسلا مدل اس، بهره‌مندی این خودرو از یک نمایشگر عظیم ۱۷ اینچی در قسمت میانی داشبورد و حذف کلیه کلیدها و دکمه‌های فیزیکی رایج از این بخش بسیار جلب توجه می‌کرد. درون نمایشگر می‌توانید هر چیزی از جمله پیش‌بینی آب و هوا، کنترل سیستم صوتی، نویگیشن، اتصال بیسیم تلفن همراه و تنظیمات چراغ‌ها و سانروف و… را بیابید.

کیفیت ساخت و جنس متریال کابین نیز مطلوب به نظر می‌رسد اما در مقام یک خودروی ۸۰ هزار پوندی می‌توان اندکی بر آن ایراد گرفت. با این حال برخورداری از متریال پلاستیکی با کیفیت قابل قبول، تزیینات چوب داشبرد و سقف آلکانترا باعث می‌شود کابین این خودرو مجلل‌تر به نظر برسد.

البته نسخه‌های گران‌تر تسلا مدل اس از لحاظ کیفیت و درجه لوکس بودن چندان تناسبی با قیمتشان ندارند. چراکه به عنوان مثال مدل p100D از لحاظ قیمت مشابه یک خودرو بنتلی صفرکیلومتر است اما از منظر کیفیت کابین و درجه لوکس بودن به پای آن نمی‌رسد.

موقعیت قرارگیری راننده مناسب و راحت به نظر می‌رسد و صندلی‌ها نیز به اندازه کافی نرم هستند. وجود پشت‌سری‌های ثابت در صندلی‌های عقب موجب محدود شدن دید پشت می‌شود که البته این مشکل با وجود دوربین عقب رفع خواهد شد. کابین تسلا مدل S بسیار جادار است و از لحاظ محفظه بار نیز محدودیت‌های قابل توجهی در آن مشاهده نمی‌شود. در قسمت جلو نیز یک محفظه  وجود دارد که به اندازه صندوق عقب وسیع نیست اما به هر حال فضای بیشتری نسبت به مدل‌های بنزینی در اختیار می‌گذارد.

مشخصات فنی تسلا S

تسلا مدل اس از دو موتور الکتریکی سه فاز ac ( هر محور یک موتور) با قدرت ترکیبی ۸۲۵ اسب بخار و گشتاور فوق‌العاده ۱۳۰۰ نیوتن متر برخوردار است. یک گیربکس تک سرعته نیز وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

تیپ‌های مختلف این خودرو از باتری‌هایی به ظرفیت‌های ۷۵و ۸۵ و ۹۰ و ۱۰۰ کیلووات ساعت بهره‌مند هستند که به ترتیب برد حرکتی آنها معادل ۴۱۷ و ۴۳۸ و ۵۰۰ و ۶۴۷ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در حال حاضر بیش از ده هزار ایستگاه شارژ کمپانی تسلا در سراسر جهان وجود دارد که ظرف مدت چند دقیقه تا یک ساعت به شارژ کامل باتری‌های این خودرو خواهند پرداخت.

شتاب صفر تا صد تیپ p100d این خودرو معادل ۲.۵ ثانیه ارزیابی شده که حتی از بسیاری خودروهای سوپر اسپرت لامبورگینی و فراری نیز سریع‌تر است. نسخه ارزان‌تر P75D نیز قادر است ظرف مدت‌زمان ۴.۲ ثانیه از حالت ایستایی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اخیرا نیز یک نسخه جدید به خانواده تسلا مدل اس اضافه شده که از سه موتور الکتریکی با توان بیش از هزار اسب بخار بهره می‌برد. گفته می‌شود شتاب صفر تا صد این خودرو حوالی ۲ ثانیه بوده و به این ترتیب در زمره چابک‌ترین خودروهای جهان قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب تسلا مدل S

نقاط قوت تسلا مدل اس در مواردی همچون شتاب بسیار مهیج در تمامی نسخه‌ها به ویژه مدل‌های تاپ این خودروست که دارای شتاب حدود 2 تا 2.5 ثانیه هستند. این خودروها از این جهت در زمره سریع‌ترین و چابک‌ترین خودروهای جهان قرار می‌گیرند: طراحی ظاهری دل‌نشین، کابین جادار و مدرن، کیفیت سواری آسایش‌بخش و مطلوب، برد حرکتی بالا، طراحی لیفت‌بک که منجر به صندوق عقب وسیع‌تر شده و گستردگی خدمات ایستگاه‌های شارژ تسلا در سراسر جهان خلاصه می‌شود.

فقدان متریال داخلی مرغوب در حد سدان‌های لوکس هم‌قیمت، خدمات پس از فروش محدودتر به دلیل نمایندگی‌های کمتر در مقایسه با سایر کمپانی‌های بزرگ و فقدان اپل کارپلی و اندروید اتو هم از جمله نقاط ضعف تسلا مدل اس هستند.

بازار فروش تسلا مدل S در جهان

Tesla Model S یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های شرکت تسلا و همچنین خودروهای برقی در سراسر جهان است که تا دسامبر ۲۰۱۹ معادل حدود ۱۵۸ هزار دستگاه از آن تنها در بازار ایالات متحده به فروش رسیده است. همچنین تا سال ۲۰۱۵ یعنی تنها سه سال پس از عرضه نیز معادل ۲۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به مشتریان تحویل داده شده بود. ناگفته نماند که تسلا مدل s لقب پرفروش‌ترین خودروی شارژی جهان را در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده بود.

در حال حاضر و با وجود رقبایی از کمپانی‌های معروف نظیر آئودی جی تی ترون و پورشه تایکان، همچنان تسلا مدل اس سربلند از آزمون‌های مختلف بیرون آمده و کیفیت خود را به مشتریان اثبات کرده است.

مدل اس در زمره محبوب‌ترین خودروهای برقی جهان قرار دارد و احتمالا همچنان با همین شکل و شمایل و با کمترین تغییر ظاهری به دست مشتریان برسد. شرکت تسلا سیستم رانندگی تمام‌خودکار را ظرف سال‌های آینده و بعد از دریافت مجوزهای قانونی روی محصولات خود به ویژه مدل اس نصب خواهد کرد که در آن صورت باید شاهد رژه نسخه تمام‌خودکار تسلا مدل S در خیابان‌های دنیا باشیم.

نویسنده: حسین باباپور