چگونه تعمیر کار ماشین خود باشید؟ / قسمت دوم

۸ مرداد ۱۳۹۹ چگونه تعمیر کار ماشین خود باشید؟ / قسمت دوم

شاید برای شما هم پیش آمده که خودرو شما جایی خراب شود که دسترسی به مکانیک امکان پذیر نباشد. از این رو دانستن برخی نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایراد ماشین خود را پیدا کنید، شاید فکر کنید که اگر بخواهید تعمیرکار ماشین خود باشید کار سختی است و نمی‌توانید چیزی را درست  کنید. اما پرسش اینجاست که چگونه می‌توانید در شرایط بحران خودروی خود را تعمیر کنید و آن را حداقل به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید؟ در ادامه قسمت اول مقاله چگونه تعمیرکار ماشین خود باشید؟ با ما در قسمت دوم همراه باشید.

 

تعویض لاستیک خودرو

بعد از اینکه متوجه شدید ماشین شما پنچر شده است، ابتدا باید آن را در جای مطمئن پارک کنید. توجه داشته باشید که خودرو شما باید یک جای ثابت باشد و مطمئن باشید که حرکت نمی‌کند، سپس ترمز دستی را بکشید. باتوجه به اینکه خودرو شما در شیب قرار دارد یا خیر آن را در حالت دنده یا R قرار دهید. درصورتی که ماشین شما اتوماتیک است آن را در حالت پارک (P) قرار دهید اگر می‌خواهید مطمئن شوید که خودرو شما حرکت نمی‌کند می‌توانید یک سنگ زیر چرخ بگذارید اگر ماشین شما قالپاق دارد ابتدا آن را از چرخ جدا کنید؛ حال باید پیچ چرخ‌ها را کمی شل کنید و سپس اتومبیل خود را روی جک قرار دهید و سپس پیچ‌ها را به طور کامل باز کنید. به یاد داشته باشید در این مرحله شما تعمیرکار ماشین خود هستید و باید پیش از روشن کردن خودرو حتما از سلامت و دقت در سفت شدن پیچ‌ها اطمینان حاصل کنید. از این رو باید پیچ‌ها را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید؛ سپس بعد از جدا شدن لاستیک از ماشین می‌توانید لاستیک جدید را جایگزین کنید و پیچ‌ها را ببنیدید.

نکات مهمی که باید هنگام تعویض لاستیک در نظر داشته باشید

  • جک را در جای مخصوص خود قرار دهید؛ برای اینکه بدانید جای دقیق جک خودرو شما کجاست می‌‌توانید از دفترچه‌ راهنمای خودرو کمک بگیرید.
  • توجه داشته باشید که هرگز نباید زیر ماشینی که روی جک قرار دارد بروید چون احتمال اینکه جک از جای خود رد شود وجود دارد.
  • برای راحت‌تر بسته شدن لاستیک پیچ‌های آن را به صورت ضربدری ببندید.

 

تعویض باتری خودرو

در زمانی که شما تعمیرکار ماشین خود هستید و نیازی به تعویض باتری شد، حتما به باتری جدیدی که برای اتومبیل خود می‌خرید دقت کنید زیرا باتری باید براساس مدل و نیاز خودرو شما خریداری شود؛ از این رو باید ابتدا ترمینال باتری را پیدا کنید. ترمینال‌های مثبت با رنگ قرمز و ترمینال‌های منفی با رنگ سیاه یا سفید مشخص شده است. ابتدا باید ترمینال‌های منفی را قطع کنید و سپس کابل کشی منفی را جدا کنید. درصورتی که کابل‌ها بدون علامت بودند می‌توانید با چسب روی آن نشانه‌گذاری کنید. یادتان باشد که نباید ترمینال منفی و مثبت را به اشتباه وصل کنید چراکه این کار سبب آسب به برق خودرو می‌شود. اگر سینی باتری یا بست‌های آن سولفاته شده باشد می‌توانید با کمک مقداری نوشابه آن را تمیز کنید. حال باید باتری جدید را  جای باتری قدیمی قرار دهید و ترمینال‌های آن منفی و مثبت آن را درست وصل کنیده نظر می‌رسد شما موفق شدید که باتری خودرو خود را تعویض کنید.

 

تعمیر خودرو

نحوه تعویض فیوز خودرو

 

فیوز یکی از قطعات کوچکی است که وظیفه کنترل برق خودرو را دارد به عبارتی فیوز اجازه نمی‌دهد که برق اضافی به دستگاه‌های مختلف خودرو وارد شود و اگر جریان برق در یکی از دستگاه‌های برقی زیاد شود، فیوز آن را کنترل یا قطع می‌کند. تمام فیوز‌ها در دارای یک جعبه و معمولا در جایی قرار دارند که راننده به راحتی به آن دسترسی پیدا می‌کند. برای اینکه بدانید هر فیوز برای کدام دستگاه است باید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید. برای اینکه بدانید فیوز سوخته یا خیر، باید از چراغ آزمایش استفاده کنید کار با چراغ آزمایش به این صورت است که دو سر فیوز را به دو سر چراغ وصل می‌کنید که اگر چراغ روشن شد فیوز سالم است و در غیر این صورت باید یک فیوز جدید جایگزین آن کنید.

 

تعویض لنت ترمز خودرو

لنت ترمز یک وسیله مصرفی است و بعد از مدتی باید آن را عوض کنید. لنت جلو معمولا چیزی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر عمر می‌کند که البته همه چیز بستگی به مدل رانندگی دارد. لنت‌های ترمز عقب هم بسته به میزان تحمل وزن، عمر می‌کند و عمر آن همیشه بیشتر از لنت‌های ترمز جلو است. لنت‌ها دو نوع کاسه‌ای و دیسکی داردند.

 

تعویض لنت ترمز دیسکی

لنت‌های دیسکی جلو، میان دیسک‌ها قرار دارد. اگر ضخامت لنت‌ها کمتر از ۲۰ سانت باشد به این معنا است که باید آن را عوض کنید. برای تعویض لنت باید فرمان را تا انتها سمت چرخی که می خواهید لنت آن را عوض کنید بچرخانید و سپس باید چرخ را باز کنید. قسمت کالیپر ترمزهای دیسکی دو بحش ثابت و متحرک دارد که این دو بخش با یک پیچ به یکدیگر متصل‌ هستند؛ پس از اینکه پیچ‌ها را باز کردید می‌توانید لنت و فنرها را ببنید و با باز کردن فنرها لنت خارج می‌شود و می‌توان لنت نو را جایگزین آن کرد.

تعویض لنت ترمز کاسه‌ای

برای تعویض لنت‌های کاسه‌ای باید ماشین را در دنده عقب قرار داده و ترمز دستی را خلاص کنید. بعد از باز کردن چرخ‌ها می‌توانید کاسه‌ای را ببنید که لنت‌ها در آن قرار دارند و باید پیچ کاسه را باز کنید تا به لنت‌ها برسید و آن را تعویض کنید به یاد داشته باشید، در شرایطی که شما تعمیرکار ماشین خودتان هستید، باید بسیار بیشتر از یک تعمیرکار مراقب خودتان، اطرافیانتان و خودرو باشید و دقت لازم را در قرارگیری درست لنت‌ها داشته باشید.

 

تعمیر خودرو در منزل

چند نکته‌مهم درباره تعویض لنت ترمز

  • لنت ترمز شامل روغنی سمی است که حتما باید هنگام تعویض آن از ماسک و دستکش استفاده کنید.
  • لنت قدیمی را جایی رها نکنید و یا‌ آن را در سطل زباله نیندازید چراکه مواد سمی آن بسیار خطرناک و آسیب زننده است. بهتر است آن را به تعمیرگاه‌ها تحویل دهید.
  • هنگام رانندگی با لنت‌های جدید دقت زیادی به خرج دهید چراکه باید لنت‌ها با هم هماهنگ شوند و میزان سایش آنها یکی شود.
  • اگر پس از تعویض لنت، شروع به دود کردن نگران نباشد فرصت دهید که دیسک‌ها خنک شوند و از پاشیدن آب به آن خودداری کنید. برای اینکه لنت با دیسک مماس شود کمی زمان نیاز است.

 

تعویض فیلتر هوای خودرو

تعویض فیلتر هوا یکی از کارهای آسانی است که می‌توانید در کمترین زمان آن را انجام دهید. برای این کار لازم است فیلتر هوای مناسب خودرو خود را از قبل خریداری کنید. فیلتر‌ها معمولا نزدیک پیشرانه قرار دارند و یک کاور روی آن قرار دارد. ابتدا کاور آن را برداشته و فیلتر هوا را خارج کنید سپس لازم است که جعبه فیلتر را تمیز کنید. حال می‌توانید فیلتر جدید را در جعبه موردنظر قرار دهید و کاور مخصوص جعبه را نیز در جای خود بگذارید. برای اینکه مطمئن شوید فیلتر هوا را درست نصب کرده‌اید سیستم تنفس خودرو را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که لازم است فیلتر هوا خودرو را یک سال یک بار تعویض کنید.

 

نویسنده: شقایق صفی‌خانی