محصولات پارس خودرو در بازار ایران

۴ تیر ۱۴۰۳ محصولات پارس خودرو در بازار ایران

شرکت پارس خودرو قدیمی‌ترین خودروساز فعال در بازار ایران است. این شرکت در سال ۱۳۳۵ توسط جعفر اخوان با نام شرکت بازرگانی جیپ تاسیس شد. اولین محصول پارس خودرو جیپ ویلیز بود. پارس خودرو از ابتدای تاسیس خودروهای متنوع و باکیفیتی را از برندهای آمریکایی، ژاپنی، فرانسوی و انگلیسی روانه بازار ایران کرده است. این شرکت در حال حاضر به‌عنوان زیرمجموعه سایپا فعالیت می‌کند و خودروهای ملی کوییک و سهند در فهرست محصولات پارس خودرو دیده می‌شود.

تاریخچه پارس خودرو

جعفر اخوان در سال ۱۳۳۵ شرکتی را را با نام شرکت بازرگانی جیپ تاسیس کرد و محصولات برند جیپ را به‌عنوان خودرو وارداتی در دسترس ایرانی‌ها قرار داد. جیپ ویلیز اولین خودرویی است که وارد فهرست محصولات پارس خودرو شد. چندی بعد کارخانه‌ای برای مونتاژ ماشین‌های جیپ و همین طور آریا و شاهین از محصولات رامبلر در ایران راه‌اندازی شد.

در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی، جنرال موتورز آمریکا بخشی از مالکیت شرکت سهامی جیپ را به دست آورد و بعد از آن نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر پیدا کرد. شورولت نوا، شورولت وانت، کادیلاک سویل و بیوک اسکای لارک از محصولات پارس خودرو در ایران دوره است.

بعد از انقلاب اسلامی، مالکیت شرکت با نام خودروسازی ایران به دولت جمهوری اسلامی انتقال پیدا کرد. چندی بعد نام پارس خودرو روی شرکت گذاشته شد.

در اوایل دهه ۶۰ تولید خودروهای جیپ متوقف شد و به جای آنها لندرور اسپانیایی روی خط تولید رفت و ساخت و عرضه سدان‌های جنرال موتورز نیز از سر گرفته شد.

در نیمه دوم دهه ۶۰ پارس خودرو همکاری با نیسان ژاپن را آغاز کرد و مدل‌های مختلف نیسان پاترول به فهرست محصولات پارس خودرو اضافه شد.

در دهه ۷۰ با انتقال خط تولید رنو ۵ به پارس خودرو، تغییراتی روی هاچبک فرانسوی انجام شد و ماشینی به نام سپند ۲ به بازار آمد. در ادامه نسخه دیگری از این خودرو با اسم پی کی روانه بازار شد.

همکاری نیسان و پارس خودرو در ابتدای دهه ۸۰ با مونتاژ محصولات نیسان شامل ماکسیما، پیکاپ و رونیز ادامه پیدا کرد. بعد از آن تیانا و قشقایی و مورانو نیز با برند نیسان توسط پارس خودرو در بازار ایران به فروش رفتند.

مونتاژ مگان و لوگان و عرضه پارس تندر، آغازگر همکاری رنو و پارس خودرو بود. همکاری ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها با واردات رنو کولیوس و مونتاژ ساندرو و استپ وی ادامه پیدا کرد.

اولین محصولات چینی پارس خودرو در اوایل دهه ۹۰ با برند برلیانس به بازار ایران عرضه شدند.

کوییک R و کوییک R پلاس با بدنه دو رنگ توسط پارس خودرو مونتاژ شدند، هر چند با برند سایپا به دست مشتریان رسیدند.

سهند S که فیس لیفت ساینا S محسوب می‌شود، ابتدا به‌عنوان یکی از محصولات سایپا معرفی شد، اما بعد تولید آن به پارس خودرو انتقال پیدا کرد. کادیلا P90 نیز فیس لیفت جدیدی از پارس تندر به حساب می‌آید.

فهرست محصولات پارس خودرو

کوییک R، کوییک GXR، سهند S و کادیلا P90 روی خط تولید پارس خودرو قرار دارند. زوتی DL5 نیز توسط این شرکت وارد شده است.

برلیانس H230، برلیانس H330، برلیانس کراس، پارس تندر، رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی محصولات پارس خودرو هستند که تولید آنها متوقف شده است.

کوییک R

کوییک R

کوییک R تقلید سایپا از رنگ‌آمیزی سیتروئن C3 و اولین خودرو دو رنگ ملی است. این هاچبک فقط از نظر رنگ‌آمیزی با کوییک معمولی فرق دارد و همین دو رنگ بودن باعث شده تا چهره جذاب‌تر و جوان‌پسندتری از مدل اصلی پیدا کند. پیشرانه انواع کوییک، از نوع M15 سایپا، با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن.متر است. بعدها کوییک R پلاس هم عرضه شد که فقط آپشن‌های بیشتری از R معمولی دارد.

کوییک GXR

کوییک GXR

کوییک GXR نسخه دو رنگ کوییک GX است که در سال ۱۴۰۲ به بازار آمد. این خودرو علاوه بر اینکه تغییرات ظاهری نسبت به کوییک R داشته، به امکاناتی مثل نمایشگر لمسی، دوربین عقب، اتولایت و دیلایت نیز مجهز شده است. همچنین موتور M15 سایپا نیز به‌روز شده است و حالا با کد M15 I قدرت بیشتری از قبل، معادل ۹۰ اسب بخار تولید می‌کند.

سهند S

سهند S

سهند S فیس لیفت ساینا S محسوب می‌شود و ظاهر به‌روزتر و بهتری از قبل پیدا کرده است. به‌علاوه پیشرانه خودرو نیز به‌روز شده است تا قدرت و گشتاور بیشتری معادل ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر را در اختیار راننده بگذارد. در حال حاضر سهند پارس خودرو فقط با گیربکس دستی ۵ سرعته به فروش می‌رسد، اما در آینده نسخه اتوماتیک آن با جعبه دنده CVT نیز روانه بازار خواهد شد. این خودرو مدل پایه سهند به حساب می‌آید و احتمال عرضه سهند G با آپشن‌هایی مثل نمایشگر لمسی و دوربین عقب نیز وجود دارد.

کادیلا P90

کادیلا P90

کادیلا P90 جدیدترین محصول پارس خودرو است که احتمالا در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ به بازار می‌رسد. این خودرو فیس لیفت پارس تندر محسوب می‌شود و به‌روزرسانی‌هایی را در نمای جلو و عقب تجربه کرده است. در بحث مشخصات فنی نیز P90 تغییراتی را نسبت به تندر۹۰ تجربه کرده است و پیشرانه آن ۸ اسب بخار قدرت بیشتری دارد. کادیلا به امکانات و تجهیزات جدیدتری به‌روز شده است.

پارس تندر

پارس تندر

پارس تندر یکی از محصولات گروه خودروسازی رنو است که دهه ۹۰ در پارس خودرو تولید می‌شد. این خودرو در بازارهای جهانی با نام داچیا لوگان و رنو لوگان به فروش می‌رسید. مشخصات فنی پارس تندر پارس خودرو با تندر۹۰ ایران خودرو یکسان است و حتی طراحی ظاهری این دو ماشین به جز جزییاتی در نمای عقب، تفاوتی با هم ندارد. پیشرانه پارس تندر ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو متصل است.

رنو ساندرو

رنو ساندرو

رنو ساندرو نسخه هاچبک پارس تندر است که در دهه ۹۰ روی خط مونتاژ پارس خودرو قرار داشت. از آنجایی که این خودرو چند سالی دیرتر از لوگان یا همان پارس تندر وارد بازار شده، طراحی به‌روزتری دارد. رنو ساندرو به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار مجهز شده است و از این نظر مشخصات فنی یکسانی با رنو پارس تندر و استپ وی دارد. این خودرو با گیربکس‌های دستی و اتومات به دست مشتریان ایرانی رسید. از سال ۹۶ آپشن‌هایی مثل دوربین عقب و کروز کنترل به ساندرو اضافه شد.

رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی مدل کراس و اسپرتی از هاچبک ساندرو است و تولید آن از سال ۱۳۹۵ در کارخانه پارس خودرو انجام می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در برزیل معرفی شد و یک سال بعد به اروپا رسید. استپ وی ارتفاعی بیشتری نسبت به ساندرو داشته و تغییرات ظاهری آن هر چند جزئی است اما حس اسپرت بودن را منتقل می‌کند. مشخصات فنی این خودرو با مدل هاچبک یکسان است و با دو گیربکس اتومات و دستی به فروش می‌رسد. به دلیل تحریم‌های خارجی و قطع همکاری رنو، تولید ساندرو استپ وی فعلا متوقف شده است.

برلیانس H230

برلیانس H230

برلیانس H230 نسخه سدان برلیانس H220 است و در سال ۲۰۱۲ در چین روی خط تولید قرار گرفت. صندوقدار چینی در سال ۱۳۹۴ توسط سایپا به مشتریان ایرانی عرضه شد و یک سال بعد خط تولید آن توسط پارس خودرو راه‌اندازی شد. این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات تفاوتی با مدل هاچبک ندارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴.۵ ثانیه است و خودرویی کُند به حساب می‌آید، اما از نظر مصرف سوخت اقتصادی است و ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر می‌سوزاند.

برلیانس H330

برلیانس H330

برلیانس H330 از سری H300 برلیانس و نسخه سدان برلیانس H320 است و از سال ۹۴ زیر پای مشتریان ایرانی قرار دارد. در آخرین به‌روزرسانی، با موتور ۱.۶۵ لیتری و جعبه‌دنده جدید عرضه می‌شود. استفاده از زنجیر تایم باعث شده تا رانندگان دیگر دغدغه‌ای درباره پاره شدن تسمه تایم نداشته باشند. هر چند این خودرو بزرگ‌تر از سدان H230 است اما صندوق عقبش ۴۰ لیتر گنجایش کمتری دارد.

برلیانس کراس

برلیانس C3 کراس

برلیانس کراس هاچبک بزرگی با ظاهری شبیه کراس‌اوورها است. این خودرو از سال ۲۰۱۴ به عنوان مدل کراس برلیانس H320 در بازار چین معرفی شد و از سال ۹۶ در کارخانه پارس خودرو تولید می‌شود. برلیانس کراس از نظر نوع بدنه، رقیب ساندرو استپ وی است اما به خاطر آپشن‌ها و همین طور کیفیت ساخت نمی‌تواند با خودرو فرانسوی رقابت نزدیکی داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو