مشخصات مزدا ۳ (قدیمی)

۵ مرداد ۱۴۰۰ مشخصات مزدا ۳ (قدیمی)

مزدا ۳ یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های جمع و جور در بازار ایران است که نخستین نسل آن طی سال ۲۰۰۳ و در قالب مدل ۲۰۰۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد. این خودرو در ایالات متحده تحت عنوان «مزدا اسپید ۳» شناخته می‌شود و در بازار ژاپن نیز آن را با نام «مزدا اکسلا» می‌شناسند.

نسل اول مزدا ۳ از سال ۱۳۸۶ توسط گروه خودروسازی بهمن به بازار کشورمان راه پیدا کرد. این خودرو از ظاهری جذاب، عملکرد فنی مطلوب و سواری راحت سود می‌برد و همین موارد کافی بود تا توجه مشتریان بیش از پیش به این سدان جمع و جور از کمپانی مزدا ژاپن جلب شود. در حال حاضر نیز مزدا ۳ اتاق قدیم همانند مزدا 3 جدید (نسل دوم) یکی از پرطرفدارترین سدان‌های موجود در بازار دست دوم کشور بوده و از محبوبیت بالایی میان مشتریان برخوردار است.

مشخصات فنی مزدا ۳ قدیمی

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

جلو

حجم موتور

۲.۰ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۴۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۸۷ نیوتون.متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۹.۱ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۱۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۴ سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۲

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

سدان سایز کوچچک

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۴۹۰ میلی‌متر

عرض

۱۷۵۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۶۸ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۳۹ میلی‌متر

وزن خالص

۱۳۴۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

چرخ جلو و عقب

۵۵/۲۰۵

حجم صندوق عقب

۳۲۲ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

  

طراحی ظاهری مزدا ۳ قدیمی

طراحی ظاهری مزدا ۳ مدل 2004

نمای ظاهری مزدا ۳ قدیم در حال حاضر شاید چندان خارق‌العاده و هیجان برانگیز جلوه نکند اما هنگام عرضه اولیه این خودرو به بازار ایران، وضعیتش بسیار متفاوت از شرایط فعلی بود؛ چرا که بازار کشور از تنوع نسبی امروز بهره‌مند نبود و دایره حریفان اصلی مزدا ۳ در رنو مگان خلاصه می‌شد که از لحاظ ظاهری حالت اسپرت و هیجان‌انگیز مزدا ۳ را به بیننده منتقل نمی‌کرد.

نمای روبرو مزدا ۳ شامل یک جلوپنجره نه‌چندان بزرگ و دو عدد چراغ کشیده با گرافیک داخلی مناسب است که جلوه‌ای مصمم و تا حدودی اسپرت به این سدان ژاپنی بخشیده است. طرح سپر و هواکش‌های آن نیز در نوع خود متناسب اما تا حدودی بی‌آلایش و اسپرت طراحی شده‌اند که در مجموع چهره‌ای نسبتا آرام اما مصمم برای مزدا ۳ قدیم ایجاد کرده‌اند. خطوط روی درب کاپوت به زیبایی در دو طرفه جلو پنجره به یکدیگر رسیده‌اند و نمایی خوش‌فرم‌تر برای قسمت جلو رقم زده‌اند. در پروفیل جانبی نیز از یک خط شانه‌ای در قسمت زیر پنجره‌ها و همچنین برخی حجم‌پردازی‌های جزئی دیگر استفاده شده تا نمای اسپرت این محصول بیش از پیش تکمیل گردد.

قسمت عقب خودرو نیز سادگی دلنشینی را پیشه کرده و با استفاده از دو عدد چراغ دو تکه در جوانب و روی درب صندوق‌، وجهه قابل قبولی به بخش پشت مزدا ۳ قدیم بخشیده است. طراحی سپر درب صندوق و سایر المان‌های این نما نیز کاملا متناسب با زبان طراحی کلی بدنه خودرو بوده و ناهماهنگی قابل توجهی در آن به چشم نمی‌خورد. به طور کلی باید گفت که طراحی بیرونی مزدا 3 قدیم یکی از خوشایندترین طرح‌های زمان خودش بوده و در حال حاضر نیز مورد پسند بسیاری از مشتریان محصولات دست دوم قرار دارد.

طراحی داخلی مزدا ۳ قدیمی

طراحی داخلی مزدا 3 قدیم

پس از ورود به فضای کابین مزدا ۳ نمی‌توان جلوه‌های خارق‌العاده و جنبه‌های طراحی مدرنی را نسبت به محصولات امروزی پیدا کرد اما همچون نمای بیرونی بدنه، کابین این خودرو در زمان عرضه بسیار مهیج، اسپرت و برتر از محصولات کلاسیک موجود در بازار ایران به نظر می‌رسید؛ به نحوی که اکثر مشتریان پس از نشستن روی صندلی‌های راحت این خودرو از حضور در فضای اسپرت و دنج کابین مزدا 3 ابراز رضایت و خشنودی می‌کردند. به ویژه طراحی ساده اما منظم کنسول میانی به همراه طرح اسپرت غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن سبب ارتقای نمای درونی کابین مزدا ۳ قدیم شده بود.

متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین از کیفیت قابل قبولی بهره‌مند بوده و در نوع خود رضایت‌بخش به نظر می‌رسند. صندلی‌های ردیف جلو فضای مناسب و کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند اما ردیف عقب فضای پای محدودی برای سرنشینان در نظر گرفته و بیشتر مناسب حضور دو نفر خواهد بود. صندوق عقب مزدا ۳ نیز ظرفیتی معادل 420 لیتری را در اختیار اسباب و وسایل مورد نیاز جهت یک مسافرت قرار می‌دهد. در مجموع باید عنوان داشت که کابین مزدا ۳ از لحاظ طراحی و سطح کیفی در مقایسه با محصولات مشابه از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و از لحاظ طراحی نیز همچنان می‌تواند رضایت مشتریان این‌گونه سدان‌های دست دوم ژاپنی را نسبت به خود جلب سازد.

آپشن ها و امکانات مزدا ۳ قدیمی

مزدا ۳ قدیم در قالب سه تیپ روانه بازار کشور شد که در این بین تیپ ۳ به عنوان نسخه فول آپشن علاوه بر تفاوت‌های جزئی ظاهری در قسمت بیرونی بدنه، از لحاظ تجهیزات نیز نسبت به دو مدل دیگر برتری دارد که در ادامه به مهم‌ترین امکانات آن اشاره خواهیم کرد: برف پاک کن خودکار، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، اتولایت چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان الکتروهیدرولیک چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سی دی پلیر با چنجر، ۶ عدد کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو بعلاوه ایربگ پرده‌ای و جانبی جلو)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده شش حالته دستی، صندلی سرنشین ۴ حالتی دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، دماسنج، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف.

 مزایا و معایب مزدا ۳

نمای عقب مزدا 3 قدیمی

مزدا 3 قدیمی از نکات مثبتی همچون کیفیت ساخت بالا، مانورپذیری مناسب، عملکرد اسپرت جعبه‌دنده، پایداری مطلوب عملکرد فنی قابل قبول، طراحی ظاهری و داخلی متقاعد کننده و خدمات پس از فروش گسترده سود می‌برد. از سوی دیگر انتقاداتی نسبت به سیستم‌های ترمز مزدا ۳ قدیم و همچنین فضای پای محدود در قسمت عقب آن اظهار داشته شده است.

مطالب مرتبط:

بازار خرید و فروش مزدا ۳ قدیم در ایران

مزدا ۳ قدیم از همان ابتدای ورود به بازار کشور خیلی سریع مورد توجه مشتریان به ویژه اقشار نسبتا ثروتمند که تمایل داشتند یک خودرو سدان همه‌کاره اسپرت و خانوادگی را با قیمت مناسب خریداری کنند، قرار گرفت. این محصول در حال حاضر نیز در بازار دست دوم کشور همچنان مورد توجه اقشار بسیاری از خریداران قرار داشته و همانند سایر نسل های مزدا 3 از وضعیت خریدوفروش نسبتا پررونق و پرحرارت سود می‌برد. بنابراین در مجموع می‌توان عنوان داشت که بازار خرید و فروش مزدا ۳ اتاق قدیم در ایران از رونق نسبتا بالایی بهره‌مند بوده و همواره مشتریان پروپاقرصی جهت خرید یک مزدا ۳ قدیم در بازار یافت خواهند شد.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45