مدل های آئودی سری A

۳ دی ۱۳۹۹ مدل های آئودی سری A

آئودی یکی از با اصالت‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین خودروسازان آلمان به شمار می‌رود و هواخواهان بسیاری در سراسر جهان مشتاق خریداری یکی از محصولات لوکس و اسپرت این شرکت آلمانی هستند. تاریخچه فعالیت کمپانی آئودی به اوایل قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد، یعنی زمانی که شرکت‌های هورچ و آئودی‌ورک توسط اگوست هورچ بنیان‌گذاری شدند. این شرکت‌ها به همراه دو کمپانی DKW و WANDERER در سال ۱۹۳۲ با یکدیگر ترکیب شده و اتحادیه خودرو یا اتویونیون را تشکیل دادند.

دوران جدید کمپانی آئودی در دهه ۶۰ میلادی رقم خورد. در این دوران کمپانی فولکس واگن اتویونیون را از تصاحب دایملر بنز بیرون کشید و نخستین محصول جدید آئودی را به بازار فرستاد. در سال ۱۹۶۹ اتو یونیون و موتورن ورک با یکدیگر ادغام شده و شکل امروزی کمپانی آئودی را پایه‌ریزی کردند.

در حال حاضر کمپانی آئودی تولیدات متنوعی از گروه سدان و هاچبک گرفته تا کراس اوور و شاسی بلند را در سبد محصولات خود جای داده است که هر یک از آنها جزو محبوب‌ترین نمونه‌های حاضر در کلاس خود به شمار می‌روند. باید بدانید که عمده مدل‌های سدان، هاچبک و فستبک آئودی با کد A نام‌گذاری شده‌اند و در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی به معرفی مدل‌های مختلف سری A آئودی خواهیم پرداخت.

آئودی A1

آئودی A1

این سری از محصولات آئودی در کلاس هاچبک‌های سوپرمینی لوکس قرار می‌گیرد و نخستین مرتبه به عنوان محصولی جدید در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۰ به معرض نمایش درآمد. این خودرو به صورت هاچبک سه و یا پنج در روانه بازار شده و در حال حاضر دو نسل آن به دست مشتریان رسیده است‌. نسل دوم آئودی A1 از سال ۲۰۱۸ با کد شناسایی GB به خریداران عرضه شد و  به منظور توسعه و طراحی آن، پلتفرم سری MQB A0 فولکس واگن مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت آئودی چهار نوع پیشرانه بنزینی برای این محصول کوچک خود در نظر گرفته است که قوی‌ترین آنها 40 TFSI نام دارد. این موتور چهار سیلندر دو لیتری قادر به تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی حاصل توسط یک گیربکس شش سرعته دستی و یا هفت سرعت اس-ترونیک به سوی چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. سیستم مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو و بسیاری امکانات دیگر، جزو تجهیزات استاندارد این خودرو به شمار می‌روند.

آئودی A3

آئودی A3

این دسته از تولیدات آئودی در کلاس خودروهای کوچک خانوادگی طبقه‌بندی می‌شوند و با بدنه‌های سدان و هاچبک از سال ۱۹۹۶ در دسترس مشتریان قرار گرفته‌اند.

تاکنون چهار نسل آئودی A3 به خریداران تحویل داده شده که جدیدترین آنها در ماه می ۲۰۲۰ به صورت آنلاین مورد رونمایی قرار گرفت.
سبک طراحی این خودرو تا حد زیادی از محصولات لامبورگینی الهام گرفته شده و جذابیت بالایی را به نمایش می‌گذارد‌. این خودرو به صورت هاچبک و سدان قابل خرید بوده و موتورهای مختلف بنزینی یا دیزلی برای آن قابل سفارش است.

قوی‌ترین پیشرانه‌ای که در مدل  آئودی A3 به کار رفته یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ با توان ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۹۹ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک و یا گیربکس استرونیک الکتریک به سمت محورها روانه می‌شود‌. ناگفته نماند که آئودی A3 در سال ۲۰۱۴ عنوان خودرو برتر سال را در کارنامه خود ثبت کرده است.

آئودی A4

آئودی A4

آئودی A4 در دسته خودروهای جمع‌وجور سگمنت D قرار می‌گیرد این سری از تولیدات آئودی در سال ۱۹۹۴ وارد میدان شدند و در حال حاضر مدل‌های استیشن واگن آوانت، سدان چهار در و کراس اوور آلرود کواترو آنها در دسترس مشتریان قرار دارد‌. ناگفته نماند که تاکنون پنج نسل از مدل‌های مختلف آئودی A4 در بازار حضور یافته‌اند.

کمپانی آلمانی قوای محرکه متعددی را برای این سری از تولیدات خود در نظر گرفته است که از جمله می‌توان به پیشرانه‌های سه لیتری وی شش با قدرت ۳۵۴ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور اشاره کرد. حداکثر سرعت این خودرو به حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قادر است ظرف مدت زمان ۴.۴ ثانیه از مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. میانگین مصرف سوخت آئودی  A4 مجهز به پیشرانه سه لیتری بنزینی وی ۶ حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود‌. پیشرانه‌های متنوع بنزینی و دیزلی دیگری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که از توضیح مشخصات آنها در این مطلب صرف‌نظر می‌کنیم.

آئودی A5

آئودی A5

آئودی A5 دسته دیگری از تولیدات کمپانی آلمانی audi در سگمنت دی به شمار می‌روند و در قالب بدنه‌های کوپه سقف ثابت و روباز و همچنین مدل پنج در لیفت بک تولید می‌شوند. نخستین سری از مدل‌های آئودی A5 در سال ۲۰۰۷ به بازار معرفی شد و تاکنون دو نسل از آن در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

نسل دوم آئودی A5 با کد شناسایی 8w6  از سال ۲۰۱۶ در مجامع حضور یافته و بر پلتفرم MLBevo فولکس واگن استوار شده است. پیشرانه‌های متعدد دو و سه لیتری برای  آئودی A5 در نظر گرفته شده‌اند. نسخه دوگانه‌سوز این خودرو با گاز سی ان جی نیز در دسترس مشتریان قرار دارد. یکی از پرقدرت‌ترین موتورهای در نظر گرفته شده برای این سری از محصولات آئودی پیشرانه تویین توربوشارژ ۲.۹ لیتری شش سیلندر با قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر است. این پیشرانه با یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک جفت شده و شتابی کمتر از ۴ ثانیه را برای مدل اسپرت آئودی A5 به  ارمغان می‌آورد. حداکثر سرعت مدل آئودی آر اس ۵ مجهز به این پیشرانه حدود ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده است.

آئودی A6

آئودی A6

سری A6 کمپانی آئودی در سگمنت E خودروهای لوکس قرار می‌گیرد. این خودرو در حال حاضر با نسل پنجم به دست مشتریان رسیده و در قالب بدنه سدان چهار در و استیشن واگن ۵ در به فروش می‌رسد.آئودی A6 نسل اول از سال ۱۹۹۴ وارد میدان شد و چنان خوش‌فروش بود که چهارده سال بعد نسل پنجم آن با کد شناسایی c84k به جهان خودرو پا گذاشت. پیشرانه‌های ۲ و ۳ لیتری بنزینی و دیزل و همچنین پلاگین هیبرید به همراه سامانه چهار چرخ محرک کواترو و جعبه‌دنده‌های ۷ سرعته دو کلاچه و یا هشت سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک در مدل‌های مختلف این خودرو مشغول به خدمت هستند.

آئودی A6 TFSI 45  کواترو به عنوان نسخه پایه سری A6 از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ به قدرت ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر استفاده می‌کند و شتاب صفر تا صد آن حدود ۶ ثانیه برآورد شده است. قدرتمندترین پیشرانه موجود در این سری نیز یک موتور ۸ سیلندر توربو به قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر بوده و در نسخه اسپرت آئودی A6 یعنی مدل rs6 avant حضور دارد. بهره‌گیری از چنین پیشرانه قدرتمندی شتاب صفر تا صد این خودرو را به حدود ۳.۶ ثانیه تقلیل می‌دهد.

آئودی A7

آئودی A7

این دسته از محصولات آئودی صرفا با بدنه پنج در لیفت‌بک از سال ۲۰۱۰ در دسترس مشتریان قرار دارد. آئودی A7 در سگمنت E دسته بندی می‌شود و از سال ۲۰۱۸ نسل دوم آن با کد شناسایی 4k8 به بازار ارائه شد. این خودرو توسط سباستیانو روسو طراحی شده و جزو مدل‌های محبوب لیفتبک آئودی به شمار می‌رود. مدل اسپرت rs7 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ برای نخستین بار به نمایش درآمد. پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر به همراه سامانه الکتریکی ۴۸ ولت هیبرید برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

جعبه‌دنده‌های هفت سرعته دو کلاچه و هشت سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک در  نسخه‌های مختلف آئودی A7 انجام وظیفه خواهند کرد. همچنین برخی موتورهای دو یا سه لیتری دیگر نیز برای تیپ‌های گوناگون آئودی ای ۷ در نظر گرفته شده‌اند. Audi A7 به عنوان یک خودروی لوکس گران‌قیمت علاوه بر بازارهای اروپا، آمریکا و چین در کشورهایی همچون: پاکستان، هند، بنگلادش، عمان، ویتنام و تایلند نیز حضور دارد.

آئودی A8

آئودی A8

سدان‌های لوکس فول سایز کمپانی آلمانی آئودی از سال ۱۹۹۴ پا به عرصه نهادند. این گروه با عنوان A8 شناخته می‌شوند و تاکنون چهار نسل گوناگون از آنها روانه بازار شده است. نسل چهارم آئودی A8 از سال ۲۰۱۸ به بازار اروپا راه یافت و طی سال ۲۰۱۹ در سایر کشورهای جهان به فروش رسید.

از جمله پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو می‌توان به مدل V6 بنزینی یا دیزل اشاره کرد. نسخه پلاگین هیبرید این پیشرانه‌ها نیز در دسترس مشتریان قرار دارد.

قدرت مدل وی شش بای‌توربو معادل ۳۴۰ اسب بخار بوده و حدود ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور نیز توسط آن تولید می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است و چیزی در حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد. پیشرانه‌های 10 سیلندر  5.2 لیتری و هشت سیلندر 4.2 لیتری نیز برای A8 در نظر گرفته شده است. در این میان نسخه اسپرت آئودی S8 با قدرت ۵۷۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر قوی‌ترین مدل این مجموعه به شمار رفته و از شتابی در حدود ۳.۸ ثانیه برخوردار است.

نویسنده: حسین باباپور