تاریخچه فولکس واگن، غول خودروسازی آلمانی

۷ خرداد ۱۴۰۱ تاریخچه فولکس واگن، غول خودروسازی آلمانی

میان تمامی خودروهایی که در خیابان می‌بینید، تعداد محصولات فولکس واگن از باقی برندها بیشتر و مدل‌هایش قابل تشخیص‌تر است. پس از تویوتا، این برند در سال ۲۰۱۸، یکی از بزرگترین خودروسازهای جهان محسوب می‌شد. این کارخانه تاثیر بسیار قابل توجهی در صنعت خودرسازی داشته و تقریبا یکی از معدود یادگارهای خوش و مفید آلمان از دوران آدولف هیتلر و دوستان نازی‌اش است.

قطعا همه می‌دانند که این برند محبوب متولد آلمان بوده و معنای آن “خودروی مردمی” است، یعنی خودرویی که برای راحتی مردم طراحی شده است. فولکس واگن به درخواست رهبر آن زمان آلمان- آدولف هیتلر، در دهه ۳۰ میلادی پایه‌گذاری شد تا خودوریی که توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود را تولید کند.

در آن برهه زمانی، هیتلر به دنبال کسی بود که یک خودروی ارزان قیمت برای قشر کارگر آلمان بسازد. در همین حین، فردیناند پورشه هم در حال طراحی محصول ارزان قیمتی بود که هم برای خانواده‌ها مناسب باشد و هم مانند یک خودروی واقعی عمل کند. او قبلا هم خودروهای کوچکی که موتورشان در بخش عقبی قرار داشت و شبیه نوعی سوسک به نام بیتل بودند، طراحی کرده بود. از آنجا که در آلمان، تنها افراد ثروتمند توان مالی برای خرید خودرو را داشتند، هیچ کارخانه‌ای مایل به ساخت خودروهای ارزان قیمت مد نظر هیتلر و پورشه نبود.

جالب است بدانید، با اینکه هیتلر به خودروهای مختلف علاقه زیادی داشت، هرگز رانندگی یاد نگرفت. خودروی مورد نظر او برای چهار سرنشین مناسب بود، حداقل با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد و گازوئیل مصرفی آن از ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر فراتر نمی‌‍‌رفت.

اولین خودرو فولکس واگن

فولکس واگن قدیمی بیتل

از آنجایی که هیچ شرکتی مایل به تولید خودرویی چنین ارزان نبود، هیتلر یک کارخانه دولتی به نام KdF-Wagen افتتاح کرد. KdF مخفف عبارتی آلمانی و به معنی “قدرت از طریق لذت” بود. این کارخانه در شهر ولفزبرگ ساخته شد، شهری که تنها مخصوص کارگران آلمان نازی بود. اما متاسفانه تا پایان ساخت این کارخانه در سال ۱۹۳۸، جنگ جهانی دوم آغاز شد. سپس این کارخانه با لوگوی VW به کنترل ارتش درآمد و فقط و فقط به تولید خودروهای مشابه جیپ برای ارتش نازی پرداخت. بنابراین رویای هیتلر در آن برهه زمانی تحقق نیافت.

کارخانه مذکور در آن دوران آسیب فراوانی دیده بود و پس از پایان جنگ و بازگشایی مجدد آن توسط انگلیس و آمریکا، قادر به تولید خودروهای محدودی بود. بنابراین ارتش انگلستان تصمیم گرفت شرکتی پیدا کند که کارخانه را دوباره سرپا کند. آنها کارخانه را به طور رایگان به هنری فورد پیشنهاد دادند، اما مشاور فورد معتقد بود که بازسازی مجدد این کارخانه غیرممکن و بی‌ارزش است. بنابراین کارخانه فروپاشیده، به تنهایی و تحت نظارت Heinz Nordhoff به زندگی خود ادامه داد.

در ابتدا آنها فقط مدل “فولکس واگن بیتل” را تولید می‌کردند که به سدان تیپ ۱ (Type 1) نیز معروف بود و در کشورهای مختلف، القاب متفاوتی داشت. مثلا در آمریکا آن را با نام باگ (Bug)، به معنای سوسک یا حشره می‌شناختند. بنابراین بیتل اولین خودروی سواری بود که توسط این کارخانه و تحت نظارت سرگرد ایوان هرست، به مرحله تولید انبوه رسید.

در ابتدا فروش بیتل در خارج از آلمان تعریف چندانی نداشت. اما پس تبلیغات هوشمندانه، این ماشین جمع و جور، در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ طرافداران جوان زیادی را به سوی خود جذب کرد. جالب است بدانید که در یکی از تبلیغات، قیمت آن هزار و ۶۹۹ دلار اعلام شد.

در اواخر دهه ۴۰ میلادی، مدل تیپ ۲ (Type 2) که به نوعی اتوبوس محسوب می‌شد، قدم به عرصه گذاشت و معرفی شد. این ماشین به VW Bully یا همان فولکس واگن قلدر هم معروف بود. موتور “قلدر” هم مانند “سوسک”، در بخش عقبی آن تعبیه شده بود. چیزی نگذشت که این دو ماشین، محبوبیتی جهانی بدست آوردند.

آن روزها در اکثر کشورها تیپ ۱ و تیپ ۲ فولکس واگن را می‌شناختند؛ تا جایی که حتی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، بیتل همچنان پرفروش‌ترین محصول زمان خودش بود.

شکست فورد در مقابل بیتل

فولکس واگن ایران

بسیاری ذلیل محبوبیت بیتل را قابل اطمینان بودن، نگهداری راحت و کم‌ مصرف بودنش می‌دانستند. این محصول فولکس واگن تا سال‌های سال در کارخانه‌های آلمان، برزیل و مکزیک تولید می‌شد تا جایی که در روز ۱۷ فوریه سال ۱۹۷۲، بیتل ۱۵ میلیونی شدن خود را جشن گرفت و توانست فورد مدل T را به عنوان محبوب‌ترین خودرو جهان شکست دهد. بدون شک، تام فورد و مشاورش هرگز فکرش را نمی‌کردند که از رد پیشنهاد بازسازی یک کارخانه آسیب دیده تا این اندازه ضرر کنند.

بیتل محبوب در سال ۲۰۱۹ به نوستالژی نسل‌ها و افراد بی‌شماری تبدیل شد، چرا که از عرصه‌ی تولید خداحافظی کرد و خط تولید و پرونده آن برای همیشه بسته شد.

برخلاف موفقیت چشم‌گیر بیتل در اوایل دهه ۷۰، کارخانه نیاز به مدل‌های جدیدی داشت تا جایگزین بیتل شوند. بنابراین با کمک اتحادیه آئودی/اتو که در دهه ۶۰ توسط فولکس واگن خریداری شده بود، دانش قرار دادن موتورها در بخش جلویی ماشین به گنجینه‌ی این برند محبوب اضافه شد. همچنین در سال ۱۹۷۴، فولکس واگن گلف که حالا ورژن الکتریکی هم دارد، به محض خروج از درهای کارخانه محبوبیت بسیار زیادی بدست آورد. این مدل که در سایر کشورها Rabbit یا همان خرگوش نامیده می‌شد، برند خود را مجددا به بازی تولید خودرو بازگرداند.

این محصول از آن زمان تاکنون، در هشت نسل ارائه شده است. در همان سال‌ها مدل جدیدی به نام Scirocco وارد تاریخچه فولکس واگن شد و پس از آن در سال ۱۹۷۶، سوگولی اروپای غربی، یعنی فولکس واگن پولو پا به بازاری کوچکتر گذاشت. در دهه بعدی، فولکس واگن پا به عرصه‌ی کوشش و تلاش برای تولید محصولات بهتر و با کیفیت تر گذاشت و نسل جدیدی از مدل‌های قبلی خود را ارائه کرد.

دلیل محبوبیت فولکس واگن

بدون شک این برند محصولات بسیار به یادماندنی در طول زمان تولید کرده و اکنون نیز در لیست محبوب‌ترین برندهای خودرویی دنیا رتبه دوم را دارد؛ اما آنطور که مشخص است، هیچ‌کدام از این مدل‌ها به پای گلف نمی‌رسند. مدل گلف در بین تمامی خودروهای ساخته شده توسط این کارخانه، محبوب‌ترین است. از این رو اگر مدلی محبوب باشد، طرفداران زیادی نیز دارد و اگر خودرویی طرفداران زیادی داشته باشد، قطعا فروش قابل توجهی نیز خواهد داشت؛ بنابراین گلف نیز از این قاعده مسثتنی نیست.

پرفروش‌ ترین فولکس واگن تاریخ

فولکس واگن گلف نسل اول

نکته جالب اینجاست که گلف در سال ۲۰۱۸ دومین خودروی پرطرفدار انگلستان بود. این خودرو توانست از اولین روز تولید تاکنون، پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروی تاریخ این غول خودروسازی آلمانی باشد.

قابل توجه است که این برند همچنان در بازار خودرو با مدل‌های تیگوان، اطلس و غیره در کنار سایر رقبای خودروسازش می‌تازد. فولکس واگن اطلس نیز روزی به عنوان یکی از بهترین خودروهای خانوادگی جهان شناخته می‌شد.

همکاری فولکس واگن و بیل گیتس

کمپانی فولکس واگن با  بیل گیتس

غول‌های خودروسازی پورشه و تسلا، در زمینه تولید باتری‌های قدرتمند برای خودروهای الکتریکی در دنیا سرآمد هستند. این در حالی است که کمپانی محبوب آلمانی، یعنی Volkswagen و یکی از نابغه‌های دنیای تکنولوژی و نوآوری‌های کامپیوتری، یعنی بیل گیتس، تصمیم گرفته‌اند که فناوری باتری‌های حالت جامد را وارد دنیای جدیدی کنند.

کوانتوم اسکیپ (QuantumScape)، یک کمپانی آمریکایی واقع در کالیفرنیا است. این شرکت، مشغول کار کردن روی فاز جدیدی از باتری‌های حالت جامد است. به گفته کمپانی، این باتری‌ها از موارد قبلی بسیار قوی‌تر خواهند بود، چرا که سرعت شارژ ‌پایین‌تری داشته و انرژی در آن‌ها فشرده‌تر است. همین امر به گسترش طیف خودروهای الکتریکی کمک بسزایی می‌کند. بیل گیتس که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است، یکی از سرمایه گذاران بزرگ کمپانی کوانتوم اسکیپ محسوب می‌شود.

این تکنولوژی جدید از معادلات شیمیایی لیتیوم-فلز استفاده می‌کند. این بدان معناست که آنود این باتری‌ها، به لیتیوم زیادی نیاز نداشته و در همان اندازه همیشگی، مقدار انرژی بیشتری را فشرده و ذخیر می‌کنند.

اگر این باتری‌ها از مراحل تست سربلند بیرون آیند، می‌توانند دنیای خودروهای الکتریکی را برای همیشه تغییر داده و موتورهای سوخت درونی را خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم از رده خارج کنند.

کوانتوم اسکیپ می‌گوید که این باتری‌ها بسیار ایمن‌تر از قبل بوده و می‌توانند تا چند صد هزار مایل دوام آورند.

کمپانی محبوب Volkswagen نیز تصمیم گرفته است تا مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا در این پروژه سرمایه گذاری کرده و تا سال ۲۰۲۵، از این باتری‌ها در ساخت محصولات الکتریکی خود کمک بگیرد. کمپانی‌های دیگر مانند سایک موتور (SAIC Motor) و کانتیننتال تایر (Continental Tyre) نیز در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند.

شارژر رباتی فولکس واگن

شارژر برقی فولکس واگن

کمپانی محبوب و دوست داشتنی Volkswagen، همیشه به دنبال راه حل‌های خلاقانه و نوآورانه برای رفع مشکلات اساسی و مهم مشتریانش است، و البته به دنبال رقابت با رقبای قدری مانند Tesla و دیگر برندهایی که در مسیر روشن خودروهای الکتریکی به سوی آینده، پیشتازی می‌کنند.

حالا که ماشین‌های الکتریکی و هیبرید، هر روز بیش از دیروز به محبوبیتشان افزوده می‌شود و توسط غول‌های دنیای خودروسازی، بیش از پیش طراحی و رونمایی می‌شوند، به طبع نیاز به ایستگاه‌های شارژ این محصولات پاک نیز بالاتر می‌رود. چرا که نبود زیرساخت‌های مناسب هیچ فرقی با استفاده نکردن از این ماشین‌ها ندارد.

حالا تصور کنید که مانند هر روز، با ماشین الکتریکی خود به محل کارتان می‌روید، اما به محض رسیدن به محل کار، متوجه می‌شوید که شارژ باتری ماشین، به زودی تمام می‌شود. از طرفی، متاسفه ساختمان محل کار شما، زیرساخت‌‌های لازم مانند ایستگاه شارژ ماشین‌های الکتریکی را ندارد. راه حل چیست؟ از فولکس واگن بپرسید.

شارژر برقی فولکس واگن چه شکلی است

این کمپانی خودروسازی آلمانی، راه حل بسیار جالبی برای رفع این مشکل مهم پیدا کرده است. فولکس واگن، از مدل اولیه یک ربات شارژر جمع و جور رونمایی کرد که می‌تواند به سادگی و بدون هزینه‌های اضافی ساخت و ساز ایستگاه‌های شارژ، خود را به ماشین شما برساند و آن را شارژ کند.

از آنجایی که این تکنولوژی جدید یک ربات است، شما می‌توانید به کمک یک اپلیکیشن مخصوص یا Car-to-X، آن را فرا بخوانید تا با واحدهای ذخیره انرژی مخصوص شارژ کردن، به کمک شما بشتابد. به محض رسیدن ربات به خودرو، پروسه شارژ باتری، بدون هیچ دخالتی از سوی انسان، آغاز می‌شود، یعنی که این ربات هوشمند بانمک و دوست داشتنی، تمامی فرآیند را به تنهایی مدیریت می‌کند.

واگذاری سهام پورشه

شرکت خودروسازی فولکس واگن به دنبال تسلا وارد صنعت خودروهای برقی شده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ میزان فروش خودروهای برقی این شرکت آلمانی از تسلا بیشتر شود. از این رو، این غول آلمانی باید پول کافی برای انجام طرح‌های تحقیق و توسعه ماشین‌ های برقی در اختیار داشته باشد و به دنبال راهی برای این کار است.

مدیران فولکس واگن در حال بررسی واگذاری سهام پورشه هستند. با این کار، منابع مالی شرکت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. هر چند، واگذاری سهام پورشه هنوز توسط فولکس واگن تایید نشده است.

واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه، قبلا توسط دیگر خودروسازان بزرگ انجام شده است. برای مثال، در سال ۲۰۱۵، شرکت استون مارتین، سهام فراری را به صورت عمومی عرضه کرده بود.

عرضه اولیه سهام پورشه، اتفاق بزرگی است و می‌تواند منابع مالی زیادی را جذب کند. بر اساس تجزیه و تحلیل کارشناسان، ارزش برند پورشه حدود ۱۱۰ میلیارد یورو است. این در حالی است که ارزش برند فولکس واگن کمتر و حدود ۹۰ میلیارد یورو تعیین شده.

سهام پورشه تا سال آینده میلادی عرضه نمی‌شود و فولکس واگن همچنان سهام مدیریتی خود را حفظ خواهد کرد و احتمال دارد که ارزش برند پورشه به ۲۰۰ میلیارد یورو نیز برسد.

فولکس واگن قصد دارد تا به جز خودروهای برقی هاچبک ID.3 و کراس اوور ID.4، کراس اوور بزرگ هفت نفره ID.6 را نیز برای رقابت با تسلا مدل X در ماه‌های آینده عرضه کند.

همچنین این خودروساز آلمانی با مایکروسافت قراردادی برای تحقیق و توسعه خودروهای خودران به امضا رسانده است. با توجه به این موارد، واگذاری سهام پورشه برای جذب منابع مالی کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

واگذاری سهام پورشه

پورشه و شرکت مالکش، گروه خودروسازی فولکس واگن یک سالی است که در حال فراهم آوردن مقدمات عرضه عمومی سهام کمپانی خودروهای اسپرت هستند. این جریان بعد از اینکه خبر رسید که مدیران فولکس با مدیران پورشه مرحله جدید و نهایی مذاکرات را در اوایل سال ۲۰۲۲ شروع کرده‌اند، جدی‌تر شد. البته مدیرعامل پورشه برای کاهش هیجانات بازار اعلام کرد که این اتفاق هنوز قطعی نیست.

به گفته هانس دیتر پوتش، رئیس هیات مدیره پورشه، آنها در حال بررسی شرایط هستند تا ببینند که چه تصمیمی به پیشرفت شرکت کمک می‌کند، با این حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. شایعات حول خروج پورشه از گروه خودروسازی فولکس واگن می‌گردد، اما عرضه اولیه سهام اتفاق منطقی‌تری است.

پورشه بزرگ‌ترین برند گروه خودروسازی فولکس واگن است که هنوز به عنوان یک شرکت سهامی عام ثبت نشده است. سهام آئودی و فولکس واگن در بازار بورس خرید و فروش می‌شود و پورشه هم از نظر قدرت مالی و اقتصادی شرایط لازم برای عرضه در بورس را دارد. انتظار می‌رود ارزش معامله پورشه به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و بودجه فوق‌العاده‌ای را برای طرح‌های آینده فولکس واگن فراهم کند.

هنوز وضعیت عرضه اولیه پورشه مشخص نیست، اما اگر شرایط مناسب باشد، این کار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ انجام می‌شود. هرچند فولکس واگن مالک پورشه است، اما سهام خود فولکس واگن در اختیار شرکت‌های مختلفی مثل پورشه و سهامداران حقیقی قرار دارد. طبق اعلام فولکس، ۴۹ درصد از درآمد حاصل از عرضه اولیه به سهامداران پرداخت می‌شود و باقی آن در عملیات تجاری سرمایه‌گذاری خواهد شد.

خودروهای جدید برقی فولکس

 سری چهارم (ID4) فولکس واگن

فولکس واگن یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی است و تقریبا هر سال یک ماشین الکتریکی جدید معرفی و عرضه می‌کند که از بین آنها فولکس واگن ID.4 برنده جایزه خودرو سال شده و فولکس واگن ID Buzz هم مدل برقی ون فولکس است.

در ابتدای سال ۲۰۲۲، خودروساز آلمانی خبر از آغاز تولید کراس‌اوور فولکس واگن ID.5 داد که مثل همه محصولات برقی فولکس روی پلتفرم اختصاصی MEB ساخته شده است. ابعاد و اندازه این کراس‌اوور با مدل ID.4 یکسان است، اما به دلیل داشتن خط سقف منحنی‌تر و باله بزرگ‌تر روی صندوق، ظاهر اسپرت‌تری خواهد داشت. قدرت موتور مدل‌های برقی این کراس‌اوور ۱۷۲ و ۲۰۱ اسب بخار و شتاب تیپ‌های Pro و Pro Performance به ترتیب ۱۰.۴ ثانیه و ۸.۴ ثانیه است.

تولید و عرضه محصولات برقی VW ادامه دارد و جدیدترین خودرو برقی این کمپانی، فولکس واگن ID.1 است که روی پلتفرم کوتاه‌شده ID.3 ساخته شده و در کارخانه‌ای واقع در اسپانیا تولید و با قیمت ۲۱ هزار دلار روانه بازار می‌شود.

این خودرو جدید ابعاد و اندازه‌ای شبیه مدل مفهومی فولکس واگن ID Life و فولکس واگن پولو دارد و از نظر ظاهری هم مشابه سدان آینده‌نگر ترینیتی است. البته المان‌های ظاهری خانواده ID شامل نوار نوری افقی و چهره زاویه‌دار در طراحی ظاهری ID.1 دیده می‌شود. حدس می‌زنیم این هاچبک کوچک یک موتور برقی ۲۲۷ اسب بخاری در محور جلو و یک باتری ۵۷ کیلوواتی داشته باشد. با این مشخصات شتاب فولکس ID.1 برقی کمتر از ۷ ثانیه و برد آن با یک بار شارژ ۴۰۲ کیلومتر باشد.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو۴۵