از برگزاری تا حاشیه های نمایشگاه شانگهای 2021

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰  از برگزاری تا حاشیه های نمایشگاه شانگهای 2021

نمایشگاه خودرو شانگهای یا همان Auto Shanghai، رویدادی سالیانه و از سال 1985 در جریان است. این نمایشگاه مهم، امسال پس از یک سال غیبت به دلیل شیوع کرونا، مجددا برگزار شد.

از روز شروع تا روز بیست و یکم، صفر تا صد نمایشگاه متعلق به نشست‌های خبری پیرامون برندها و محصولات جدیدشان بود. از این تاریخ تا آخرین روز نمایشگاه، بازدید از مدل‌های مفهومی و خودروهای جدید برای عموم آزاد است.

البته که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همه گیری بیماری کووید-19، نمایشگاه شانگهای 2021 با آنچه در سال‌های گذشته می‌دیدیم، زمین تا آسمان متفاوت بود. بازدیدکنندگان و افراد مهم این صنعت، تنها در صورت منفی شدن تست کرونا اجازه حضور در سالن‌ها و بازدید حضوری را داشتند. نمونه‌های این افراد از طریق جدیدترین و دقیق‌ترین روش تست کرونا آزمایش می‌شد تا همگی با خیال آسوده از این نمایشگاه 9 روزه بهره ببرند.

امسال در این رویداد بزرگ، برندهای مختلفی ظاهر شده و از مدل‌های جدید خود که حاصل زحمات چندین ماهه بود، رونمایی کردند. برندهای بزرگی مانند Mercedes-Benz، BMW، Audi، Toyota و… با افتخار در نمایشگاه درخشیدند و مانند همیشه نقل مجلس خبرگزاری‌های خودرو شدند. در کنار این ریش سفیدان با تجربه، استارت آپ‌های جوان و تازه کاری ایستادند که با نبوغ و استعداد خود دنیا را شگفت زده کردند.

نمایشگاه خودرو شانگهای 2021

اعلام خبر ورود بی ام و ix  در نمایشگاه شانگهای

BMW iX جدید که شاسی بلندی تمام الکتریکی است، یکی از جذاب‌ترین مدل‌هایی بود که در نمایشگاه امسال رونمایی شد. این خودرو مجهز به دو موتور الکتریکی است که 300 و 500 اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. این شاسی بلند خوش رنگ و لعاب، طیفی برابر 600 کیلومتر داشته و رقیب قدری برای  Audi e-tron و شاهکار جدید مرسدس، یعنی EQC، محسوب می‌شود. iX به دلیل طراحی چشمگیر و یک صفحه نمایش لمسی 14.9 اینچی‌اش، حسابی مورد توجه قرار گرفت.

با اینکه هم اکنون M3 و M4 بازار انگلستان نقش پر رنگی دارند، اما از آنجایی که xDrive ورژن جدید این خودرو جذاب بوده و به قابلیت 4WD مجهز است، این مدل جدید هم در نمایشگاه حضور پیدا کرد.

پیشرانه این ورژن جدید با خواهر و برادر بزرگ‌ترش تفاوتی ندارد و کاملا یکسان است. تنها نکته اینجاست که نسخه جدید با قابلیت 4WD ارائه می‌شود و این ویژگی به xDrive کمک می‌کند که صفر تا 100 کیلومتر را در 3.5 ثانیه پر کند. این بازه زمانی برای مدل‌های M3  و M4 برابر با 3.9 ثانیه است.

 بی ام و ix

حضورپر رنگ بنز، آئودی، سیتروئن و فولکس در شانگهای 2021

بعد از اینکه شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه خودرو پکن را تا سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) عقب انداخت، نوبت به برگزاری نمایشگاه خودرو شانگهای در تاریخ مقرر خود در سال ۲۰۲۱ رسید.

تنها هفت ماه از آخرین نمایشگاه رده A چین می‌گذرد و این آخرین نمایشگاه مهم و بزرگی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود، با این وجود نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۱ پر از خودروهای جدید بود.

خودروهای برقی مرسدس بنز

مرسدس بنز علاوه بر EQS که مدل تمام برقی کلاس S با بُرد ۷۶۹ است، شاسی بلند برقی EQB را نیز در معرض دید عموم قرار داد. شاسی بلند جدید مرسدس بر اساس مدل GLB ساخته شده و به همراه شاسی بلند کوچک‌تر برقی EQA در ابتدای صف خودروهای سری EQ قرار دارند. این دو SUV برقی دارای فناوری و پلتفرم یکسان هستند اما EQB دارای هفت صندلی است.

مرسدس بنز برقی EQS

آئودی چینی

آئودی هم از نظر فاصله بین محورها و هم از نظر آمار فروش، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برندها در بازار چین است. به همین دلیل این برند آلمانی در کنار خودرو مفهومی تمام برقی A6 e-Tron و مدل جدید Q4 e-Tron، خودرو آئودی A7L را مختص بازار چین در این نمایشگاه ارائه کرد. نه تنها فاصله بین محورهای مدل جدید آئودی از A7 معمولی بیشتر است، بلکه ظاهر سنتی‌تری هم دارد.

آئودی A7

عروسک شانگهای، سیتروئن C5 X

سیتروئن برای اولین بار از خودرو C5 X رونمایی کرد و قصد دارد بخشی از بازار را به خود اختصاص دهد. اصلی‌ترین بازار فروش این خودرو اروپا است که تحت سلطه شاسی بلندها و کراس اوورها قرار دارد. این بار هم مثل همیشه، Citroen C5 X ثابت کرد که محصولات این خودروساز بزرگ فرانسوی شیک و شگفت انگیز هستند و به جرات می‌توان گفت که این مدل، لوکس‌ترین سیتروئنی است که تاریخ صنعت خودرسازی به خود دیده است. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که این خودرو همزمان یک شاسی بلند، استیت و حتی یک سالن است، چرا که مهندسان برای طراحی C5 X از تمامی المان‌های موجود در این خودروها استفاده کرده اند. این مدل خوش ترکیب جدید، در اواخر سال میلادی جاری به بازار قدم می‌گذارد و با یک سیستم هیبرید متشکل از موتوری بنزینی و پیشرانه‌ای الکتریکی، همراه می‌شود.

سیتروئن C5 X

حضور بزرگ‌ترین خودرو فولکس واگن

حالا که صحبت از شاسی بلندها شد، باید بگوییم که فولکس واگن از ID.6 رونمایی کرد. این خودرو جدید بزرگ‌ترین ماشین تمام برقی فولکس واگن است که روی پلتفرم MEB تولید می‌شود. در حال حاضر دو مدل X و کراس از ID.6 برای عرضه در بازار چین تولید شده‌اند.

درخشش خودروهای مفهومی چینی

برند MG با یک خودرو اسپرت برقی دو نفره در نمایشگاه خودرو شانگهای حضور پیدا کرد. سابرستر با شتاب کمتر از ۳ ثانیه و بُرد ۸۰۵ کیلومتر رقیب قدرتمندی برای تسلا رودستر خواهد بود. اما هنوز معلوم نیست که تولید خواهد شد یا خیر.

خودروی مفهومی ای-موشن که چهار سال پیش معرفی شد، زودتر می‌تواند به تولید برسد اما طبق گفته معاون طراحی SAIC، سایبرستر به مرحله تولید می‌رسد و ۷۰ درصد شبیه به این مدل مفهومی خواهد بود.

در نمایشگاه سال گذشته پکن، خودرو مفهومی زیرو را معرفی کرد و خبر از یک شاسی بلند کوپه جدید داد. در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۱، خودرو جدید با نام برند جدید جیلی، زیکر به نمایش درآمد. این اتومبیل ۰۰۱ نامیده می‌شود و تا حد زیادی شبیه به مدل مفهومی است. گروه جیلی در حال برنامه‌ریزی برای بازار خودروهای برقی چین است و به احتمال زیاد محصولات لینک اند کو در اروپا عرضه می شود.

در این نمایشگاه، خودروهای چینی به نمایش درآمدند که نشان از پیشرفت چینی‌ها در حوزه خودروهای خودران دارد. این اتومبیل‌ها برای رانندگی خودکار از سیستم‌های پیشرفته لیدار استفاده می‌کنند و تا ۱۲ ماه آینده تولید می‌شوند. اکسپنگ P5 قبل از پایان سال جاری به مرحله تولید می‌رسد و نیو ET7 و آرکفاکس aS در سال ۲۰۲۲ روی خط تولید قرار می‌گیرند.

نمایشگاه‌های خودرو چین بدون حضور تازه‌واردها لطفی ندارد و در سال ۲۰۲۱ نوبت اورا پانک کت است. این خودرو با نگاهی به مدل دهه ۱۹۳۰ فولکس واگن بیتل (قورباغه‌ای) طراحی شده و دارای همان طراحی قدیمی است. این ماشین شباهت بیشتری به بیتل دارد تا خودروهای جدید فولکس واگن.

تویوتا bZ4X؛ رقیب جدید نیسان

شاید تلفظ نام Toyota bZ4X درست مانند درک و هضم طراحی خارجی عجیب اما جدید و زیبایش سخت باشد. به نظر می‌رسد که در طراحی این شاسی بلند مدرن و خوش ترکیب، از محصولاتی مانند RAV4 و Prius نیز الهام گرفته شده باشد.

هنوز اطلاعات زیادی درباره bZ4X در دست نداریم، اما می‌دانیم که تا سال 2022، خبری از ورود آن به بازار نیست. تویوتا تایید کرده است که این مدل به پیشرانه‌ای با موتور دو گانه و سیستم AWD مجهز است. در داخل کابین، صفحه نمایش اطلاعات/ سرگرمی نسبتا بزرگی به چشم می‌خورد که با دکمه‌های غیر لمسی همراه می‌شود.

تویوتا bZ4X در نمایشگاه شانگهای

نمایشگاه شانگهای از تاریخ 19 آوریل شروع شده و تا 28 آوریل ادامه دارد.

 

منبع: carwow

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان- میلاد قزللو

این گزارش در حال به روز رسانی است…

فروش فوری خودرو کارکرده