خیز دو کمپانی فاکسکان و جیلی برای کمک به دیگر خودروسازان

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ خیز دو کمپانی فاکسکان و جیلی برای کمک به دیگر خودروسازان

دو کمپانی فاکسکان و جیلی در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که قصد دارند در یک همکاری متقابل به دیگر شرکت‌ها و کمپانی‌های خودروسازی در حوزه تولید خودرو کمک کنند. انتشار این بیانیه با افزایش قابل‌توجه سهام هر دو شرکت فوق همراه شد.

این همکاری به صورتی خواهد بود که دو کمپانی فاکسکان و جیلی به دیگر کمپانی‌های خودروسازی اجازه می‌دهند تا با کار روی پلتفرم اختصاصی آن‌ها روی تولید خودرو برقی متمرکز شوند. در این صورت اگر کمپانی‌های خودروسازی دیگر بتوانند در حوزه تولید خودروهای برقی پیشرفت کنند فاکسکان و جیلی به عنوان دو کمک‌کننده و تامین‌کننده اصلی، علاوه‌بر به دست آوردن قسمتی از سود این کمپانی‌ها، در حوزه تامین خدمات و قطعات خودروهای برقی ذکر شده نیز به ایفای نقش خواهند پرداخت.

جالب است بدانید که هر دو کمپانی فاکسکان و جیلی پیش از این به صورت مستقل با استارتاپ چینی بایتون (Byton) قرارداد همکاری امضا کرده بودند. این استارتاپ در حوزه تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کند.

به نظر می‌رسد دو کمپانی فاکسکان و جیلی قصد کرده‌اند با ارائه خدمات تولید قراردادی به دیگر شرکت‌های صنعت خودرو علاوه‌بر تثبیت خود به عنوان یه عامل کلیدی به توسعه هرچه بیشتر و سریع‌تر خودروهای برقی نیز کمک کنند. موضوعی که می‌توانند سود قابل‌توجهی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

جیلی

هولدینگ جیلی چهارمین شرکت بزرگ خصوصی در چین است و عمده فعالیت آن در حوزه خودروسازی است. این شرکت که مالک ولوو (Volvo) و صاحب ۹٫۷ درصد از سهام دایملر آگ است از زمان تاسیس تاکنون فرازونشیب‌های فراوانی را تجربه کرده اما پیوسته در حال رشد بوده است.

عمده‌دلیلی که سبب شد جیلی به شهرت کنونی خود برسد تاکسی‌های لندن بودند. این شرکت در سال ۲۰۱۰ ساخت تاکسی‌های ویژه شهر لندن را به عهده گرفت و از آن زمان تاکنون شهرت آن در حال افزایش است.

محصولات کمپانی جیلی پای خود را به کشور ما نیز بازکرده‌اند و اصلا دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک امکان بهره‌مندی خودروسازان داخلی از خدمات بیشتر کمپانی جیلی نیز میسر شود. شاید حتی این کمپانی در آینده‌ای نزدیک به خودروسازان کشورمان در حوزه تولید خودروهای برقی نیز کمک کند.

مدیران جیلی مدعی هستند که این کمپانی به دنبال افزایش ظرفیت تولید خود است و قصد دارد حوزه‌های فعالیت خود را گسترش دهد.

با این اوصاف منطقی است که جیلی به دنبال ورود به حوزه تولید خودروهای برقی باشد و به دیگر کمپانی‌های خودروسازی در این حوزه کمک کند.

فاکسکان

فاکسکان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید قطعات الکتریکی است که اتفاقا به تازگی حوزه تولید خودروهای برقی ورود پیدا کرده است. این شرکت قطعات الکتریکی کمپانی‌هایی همچون گوگل، اپل، دل، سیسکو، اچ‌پی، آمازون و … را تامین می‌کند و در حوزه تولید قطعات الکتریکی بسیار شناخته شده است.

این شرکت چندی پیش پلتفرم اختصاصی خود برای تولید خودروهای برقی را رونمایی کرد و حالا به نظر می‌رسد با کمک این پلتفرم و همکاری جیلی قصد دارد دیگر کمپانی‌های فعال در حوزه خودروسازی را در زمینه تولید خودرو برقی یاری کند. این پلتفرم می‌تواند برای تولید انواع گسترده‌ای از خودروها نظیر هاچ‌بک، خودروهای سدان، خودروهای شاسی‌بلند (کراس‌اوور) و خودروهای چندمنظوره مورد استفاده قرار گیرد.

فاکسکان عنوان کرده است که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۷ تجهیزات و خدمات مورد استفاده ۱۰ درصد از خودروهای برقی در سرتاسر جهان را تامین کند.

جالب است بدانید در مراحل طراحی و تولید سه سرویس بیشتر شناخته شده مشترک بین صنعت خودروسازی و آی‌تی یعنی آمازون الکسا و اندروید اتو (Android Auto) و اپل کارپلی (Apple CarPlay) فاکسکان نقش اصلی و کلیدی را بازی کرده است.

این شرکت همچنین در حال کار روی سیستم‌های رانندگی خودکار و نرم‌افزارهای مرتبط با آن‌هاست.

به‌طورکلی امید زیادی نسبت به آینده فاکسکان در حوزه تکنولوژی و خودروهای برقی وجود دارد. مجموع فعالیت‌های صورت گرفته و در حال انجام این کمپانی در حوزه‌های مذکور نشان می‌دهد که فاکسکان با قصد زیادی به دنبال اهداف خود است.

جالب است بدانید مدیران فاکسکان مدعی رقابت با تسلا در صنعت خودروهای برقی هستند. این کمپانی در ادعایی بیان کرده که هرچند تسلا مشابه با آیفون است اما ما قصد داریم اندروید صنعت خودروسازی باشیم.

 

منبع: carscoops

نویسنده: زهرا ملکی

 

فروش خودرو