بازسازی جیپ گرند واگونیر

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ بازسازی جیپ گرند واگونیر

صنعت خودروسازی با داشتن عمری نزدیک به یک ‌و ‌نیم قرن، محصولات متنوعی را به خود دیده است. در این میان برخی خودروهای قدیمی به خاطر داشتن ویژگی‌هایی خاص به عنوان خودرویی آنتیک شناخته می‌شوند، برخی‌ها یک کلاسیک خاص هستند، بعضی‌ هیچ ارزش خاصی پیدا نکرده‌اند و به دست فراموشی سپرده شده‌اند و… . اما در این میان، بازسازی خودروهای قدیمی نیز شکل و داستان‌های خود را دارد. گونه‌ای از خودروهای قدیمی که در زمان خود به عنوان یک الگو و سمبل بوده‌اند، حالا نیز به صورت کاملا فابریک روند بازسازی را می‌گذرانند و یا به شرط حفظ ظاهر خودرو، با به‌روزرسانی در بخش فنی، دوباره احیا و زنده می‌شوند.

سمبلی به نام گرند واگنیر

کمپانی جیپ در سال ۱۹۶۲ اولین خطوط طراحی یک استیشن واگن لوکس را روی کاغذ آورد. تا قبل از آن، ویلیز استیشن به عنوان اولین استیشن دنیا شناخته می‌شد که رقیبی نیز نداشت و حالا زمان آن رسیده بود تا خودرویی به‌روزتر و لوکس‌تر وارد میدان شود. جیپ واگونیر که در کشورمان با اسم آهو شناخته می‌شود، طراحی شد و در سال ۱۹۶۳ به عنوان اولین شاسی‌بلند لوکس دنیا، روی خط تولید رفت. این خودرو در مدل‌های فول آپشن خود، لیست بلندی از تجهیزات رفاهی داشت که برای آن دوران بسیار خاص بود. تهویه مطبوع، صندلی‌های چرمی، فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک، شیشه‌های برقی، آینه تنظیم شونده از داخل، رادیو پخش، کمربندهای ایمنی، سیستم دو دیفرانسیل، گیربکس اتوماتیک، سیستم تعلیق مستقل در محور جلو در برخی از مدل‌ها و… . برخی از کمپانی‌های معروف دنیا برای رقابت با این خودرو، محصولات جدید خود را طراحی کرده و روانه بازار کردند که رنجروور کلاسیک در سال ۱۹۶۹ و لندکروزر سری ۵۵ به عنوان اولین استیشن واگن تویوتا در سال ۱۹۶۷ از معروف‌ترین آنها هستند.

واگونیر بعد از یک دهه تولید و دریافت پیشرانه‌های مختلف، ریشه و اساس مدل‌های دیگری در خانواده خود شد. سری چروکی در سال ۱۹۷۴ و گرندواگونیر در سال ۱۹۸۴ متولد شدند. هر دو خودرو امروزه به عنوان خودروهایی پرطرفدار در دنیای بازسازی شناخته می‌شوند که شرکت‌های مختلفی در زمینه بازسازی آنها فعالیت می‌کنند.

گرند واگونیر هزار اسبی

نمای جلویی گرندواگونیر ویجیلانتی

سوپرواگونیر از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ به تعداد اندک سه هزار ۹۸۹ دستگاه و با یک طراحی داخلی لوکس‌تر و البته پیشرانه هشت سیلندر ۵.۴ لیتری با ۲۷۰ اسب بخار قدرت به نام vigilante عرضه شده است. امروزه یکی از شرکت‌هایی که به بازسازی انواع جیپ‌های قدیمی مشغول است، شرکت vigilante بوده که نام خود را از پیشرانه سوپرواگونیر گرفته است. این شرکت به تازگی، گرندواگونیری خاص را تدارک دیده است که هرچند در نمای ظاهری، یک گرندواگونیر خالص و فابریک است اما در زیر اتاق، اساسا یک خودروی مدرن و پیشرفته محسوب می‌شود.

گرندواگونیر ویجیلانتی بر اساس سبک جدیدی از بازسازی به نام رستوماد Restomod، آماده سازی شده است که در این روش، خودروهای کلاسیکی که دارای شاخصه‌های خاصی هستند، با استفاده از آخرین تکنولوژی در بخش فنی در کنار ظاهر کاملا اصلی و کلاسیک خود، بازسازی می‌شوند. این تغییرات می‌تواند فقط به تعویض موتور و گیربکس محدود شود و یا دامنه وسیع‌تری از تغییرات را شامل شود. مثلا برای این خودرو حتی یک شاسی اختصاصی نیز طراحی شده است که کاملا با استانداردهای امروز مطابق است. این کار باعث شده است تا پیشرانه، گیربکس، محورها و دیگر قسمت‌های فنی به راحتی روی شاسی جدید قرار گیرند.

مشخصات فنی

نمای کابین گرندواگونیر ویجیلانتی

این خودرو اساسا از نظر فنی دچار یک انقلاب و دگرگونی شده است. در قسمت ترمز، سیستم ترمز ساخت Baer با کلپیرهای شش پیستونه برای هر چهار چرخ به کار رفته است و در بخش سیستم تعلیق نیز، از محصولات کمپانی‌های آیباخ و فاکس استفاده شده است تا سیستم ترمز، توان کافی برای متوقف کردن این خودرو را داشته باشد. رینگ‌ها هرچند از نظر طراحی، مشابه با نمونه‌های اصلی گرندواگونیر هستند اما دوباره ساخته شده و آلیاژ سبک‌تر و مقاوم‌تری در ساخت آنها به کار رفته است. در حالی که رینگ‌های قدیمی سایز ۷×۱۵ داشتند، رینگ‌های جدید، بزرگ‌تر بوده و ۸ اینچ عرض و ۱۸ اینچ ارتفاع دارند تا بتواند دیسک‌های ترمز ۱۴ اینچی را داخل آنها جای داد.

نوع موتور خورجینی بنزینی
حجم موتور بنزینی ۶.۴ لیتر ۶.۲ لیتر ۷ لیتر
نام موتور HEMI SRT-8 HEMI HELLCAT HEMI HELLEPHANT
سیلندر / سوپاپ ۸ / ۱۶ ۸ / ۱۶ ۸ / ۱۶
تنفس موتور تنفس طبیعی سوپرشارژر سوپرشارژر
حداکثر قدرت ۴۷۰ اسب بخار ۷۰۷ اسب بخار ۱۰۰۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۸۸۰ نیوتن متر ۱۲۸۸ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ( ۴ سرعته اتوماتیک سفارشی)
محور محرک دو دیفرانسیل
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان هیدرولیک
نوع بدنه شاسی بلند فول سایز
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و اندازه ها

طول

۴۷۳۵ میلیمتر

عرض

۱۹۰۰ میلیمتر
ارتفاع

۱۶۸۷ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۹۴ میلیمتر
وزن خالص

حدود ۲۰۵۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
قطر رینگ

۱۸ اینچ

نتیجه گیری

نمای پشتی گرندواگونیر ویجیلانتی

بازسازی خودروهای قدیمی با استفاده از بخش‌های فنی جدید و مدرن باعث می‌شود تا افرادی که علاقه‌مند به داشتن این خودروها و استفاده روزمره از آنها هستند، بتوانند به خواسته خود برسند. اما قیمت بالای این نوع بازسازی باعث شده است تا روند این کار بسیار آرام و آهسته باشد و افراد علاقه‌مند به این خودروها، داشتن یک نمونه بکر و فابریک با قیمت بسیار کمتر را به داشتن یک خودرو با موتور چند صد اسب بخاری بازسازی شده، ترجیح دهند. ضمن اینکه مدل‌های دیگر بازسازی نیز هزینه‌های به مراتب کمتری خواهد داشت.

برای خرید خودرو با پیشرانه ۴۸۵ اسبی، باید مبلغی برابر ۲۵۰ هزار دلار اعلام بپردازید که برای پیشرانه قوی‌تر ۷۰۷ اسبی باید ۱۵ هزار دلار بیشتر پرداخت کرد و این افزایش مبلغ برای موتور هزار اسبی در حدود ۲۵ هزار دلار است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی