مشخصات فنی اسکیلاس T60؛ جدیدترین مهمان بازار خودرو

۸ خرداد ۱۴۰۰ مشخصات فنی اسکیلاس T60؛ جدیدترین مهمان بازار خودرو

زمانی که توافق برجام بی‌ثمر ماند، خودروسازان داخلی به ناچار دست همکاری به سوی خودروسازان گمنام چینی دراز کردند چرا که خودروسازان بزرگ و مطرح چینی در راستای اطاعت از بازگشت تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر صنایع مختلف ایران از جمله صنعت خودروسازی، به ناچار یا از بازار کشورمان رخت بستند یا با تغییر نام به حضور خود در این بازار ادامه دادند.

برخی سایت‌های خبری نیز اخیرا پوسترهای تبلیغاتی از خودرو جدیدی تحت نام کامل SKG اسکیلاس T60 را به نمایش گذاشته اند که قرار است پیش فروش آن از تابستان سال جاری آغاز شود. در ادامه این مقاله به معرفی این کراس اوور نوظهور چینی خواهیم پرداخت.

اسکیلاس T60، محصول جدید بازار

طراحی ظاهری اسکیلاس T60

اسکیلاس T60 کراس اوور شهری سایز کوچک چینی است که به عنوان اولین محصول مستقیم شرکت شهر خودرو در بازار ایران به زودی عرضه خواهد شد. شهر خودرو که نام برند SKG (مخفف عبارات Shahr-e Khodro Group) را برای خود انتخاب کرده است، همچنین نام و برند این خودرو را به SKG Skillas T60 تغییر داده است تا به عنوان محصولی کاملا نوین روانه بازار ایران شود. خودرو T60 از سوی لودئو تنها با دو پیشرانه مشابه عرضه می‌شود که تفاوت آن‌ها تنها در تجهیز سیستم توربوچارجر بر نسخه تنفس طبیعی آن است.

بر اساس گفته‌ها خوشبختانه نمونه‌ای که شهر خودرو برای بازار ایران در نظر دارد نسخه توربوچارجر آن است که عملکردی به مراتب بهتر از نسخه تنفس طبیعی خواهد داشت.

مشخصات فنی این کراس اوور نوظهور به شرح جدول زیر است.

مشخصات فنی اسکیلاس T60

کد پیشرانه

GE15TA

GE15A

نو تنفس

توربو شارژر

تنفس طبیعی

استاندارد

یورو 5

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم

4/16/1.5 لیتر

قدرت (اسب بخار)

147

107

گشتاور (نیوتون.متر)

215

145

گیربکس/انتقال نیرو

ضریب متغیر (CVT)/محور جلو

مصرف سوخت ترکیبی

7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

آغاز اسکیلاس T60

نمای کناری اسکیلاس T60

کراس اوور کوچک شهری اسکیلایس T60 در حقیقت کراس اوور تولیدی شرکت خودروسازی یما (Yema)  چین است که اولین بار در سال 2018 در بازار چین معرفی شد. این شرکت در دهه 1980 میلادی تاسیس شد اما از سال 2002 به ساخت و تولید اتوبوس و خودروهای سواری روی آورد. اما در سال 2016 به صورت کامل به تملک شرکت لودئو (Levdeo) چین درآمد.

شرکت نوظهور لودئو یک شرکت چینی تولید کننده خودروهای الکتریکی بسیار کوچک محلی است که اسم و رسم چندانی در بازار چین ندارد. در نتیجه با در اختیار گرفتن کامل سهام شرکت یما در سال 2018، این شرکت فرصت یافت تا شانس خود را در بازاری بزرگ‌تر و شناخته شده‌تر امتحان کند. همچنین شرکت لودئو با تجربه‌ای که در زمینه طراحی و تولید خودروهای کوچک برقی داشت، توانست تا با استفاده از پلتفرم خودرو یما T60، نخستین محصول الکتریکی جدی خود را روانه بازار چین کند که با نام لودئو i9 شناخته می‌شود. T60 پس از اقدام برای ادغام دو شرکت خودروسازی یما و لودئو به تولید رسید و دومین پلتفرم تولیدی شرکت یما به حساب می‌آید.

آپشن‌ها و ایمنی اسکیلاس T60

نمای پشتی اسکیلاس T60

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی اسکیلاس T60 شامل سیستم کمکی فرمان الکتریکی، ترمز پارک برقی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین دید عقب و سنسور پارک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور باران، سنسور نور، سانروف پانورامیک، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، آینه‌ای جانبی تنظیم برقی مجهز به گرم‌کن و روکش چرم صندلی‌ها با تنظیم برقی شش جهت برای راننده است.

اما بزرگ‌ترین مشکل اسکیلاس T60 دربخش استانداردهای ایمنی بروز می‌کند. در آزمایش ایمنی که سال 2019 بر یما T60 در موسسه ایمنی چین (C-NCAP) انجام شد، این خودرو تنها موفق به کسب دو ستاره ایمنی شد که حتی در میان خودروهای چینی نیز دلچسب نیست.

تصاویر منتشر شده از نتیجه تست ایمنی انجام شده بر این خودرو با میزان آسیب‌های وارده به بخش‌های مختلف آن، برای بازار ایران قطعا نگران کننده خواهد بود. همچنان نباید از یاد برد که بسیاری از محصولات چینی حال حاضر بازار ایران نیز از وضعیت ایمنی مشابهی برخوردار هستند اما همچنان در بازار بی‌تنوع ایران به فروش می‌رسند.

نتیجه گیری

با تملک شرکت خوروسازی ناشناس “سناباد خودرو توس” از سوی شهر خودرو در سال 1397، ورود T60 شرکت لودئو از سوی شرکت‌های دیگری چون ماموت خودرو منتفی شد. در نتیجه انتظار می‌رود اسکیلاس T60 از سوی شهر خودرو در کارخانه سناباد خودرو در شهرک صنعتی توس در مشهد بر خط تولید برود و عرضه آن به بازار مستقیما از سوی هر خودرو انجام شود.

اسکیلاس T60 کراس اووری از سایز متوسط است که در بازار ایران رقبای جدی و سرسختی را در پیش رو خواهد داشت این خودرو از دیدگاه بازه قیمت نهایی احتمالا با رقبایی چون ام‌وی‌ام X55، چری تیگو 7، دانگ فنگ SX5، لیفان X70 رو در رو خواهد شد اما در نهایت باید دید که استقبال بازار از این نوظهور چینی چگونه خواهد بود.

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو کارکرده