مزدا ۳ نیو در برابر تویوتا کمری ۲۰۱۶

۸ شهریور ۱۴۰۲ مزدا ۳ نیو در برابر تویوتا کمری ۲۰۱۶

بازار دست دوم خودروهای ژاپنی در اوضاع اقتصادی آشفته کشور، به لطف اعتبار بسیار زیاد برند و البته دوام قابل قبول آن‌ها همچنان بسیار داغ است. در یک سوی این قیاس تویوتا کمری مدل ۲۰۱۶ (نسخه فیس لیفت نسل پنجم سری Wide Body) وارداتی قرار دارد و در سوی دیگر نسخه مونتاژی مزدا ۳ نسل دوم (BL معروف به مزدا ۳ نیو) از محصولات مونتاژ داخل شرکت بهمن موتور.

هر دو خودرو به لطف داشتن سابقه درخشان در ایران، از محبوب‌ترین سدان‌های دست دوم کشور به حساب می‌آیند.

مشخصات فنی

مزدا ۳ نسل دوم که در بازار ایران به مزدا ۳ نیو مشهور است، در حقیقت جانشین مزدا ۳۲۳ (مزدا فامیلیا) به حساب می‌آید که از قضا آن هم از سوی بهمن موتور در بازار ایران عرضه شده است. در نتیجه مردم ایران هرچند به طور نامحسوس، اما با این خانواده مشهور از مزدا آشنا هستند. این سدان با توجه به ابعاد نهایی و فاصله محورها، از سدان‌های سایز کوچک (کامپکت) به شمار می‌آید.

در مقابل تویوتا کمری XV50 از خانواده سری اتاق بزرگ یا Wide Body کمری به شمار می‌آید که با داشتن ۱۳۵ میلی‌متر فاصله محور بیشتر از خانواده سدان‌های سایز متوسط برشمرده می‌شود و به شکل محسوسی از مزدا ۳ نیو بزرگ‌تر است.

اما Wide Body بودن کمری‌های ایران به چه معنا است؟ داستان از آن قرار است که کشور ژاپن و برخی بازارهای صادراتی شرق آسیا، به دلیل داشتن مساحت جغرافیایی کم، دقیقا همانند برخی کشورهای اروپایی، بیشتر طالب خودروهای باریک و جمع و جور هستند. در نتیجه محصولات سواری خودروسازان ژاپن و مخصوصا تویوتا، به دو گروه استاندارد و اتاق بزرگ دسته‌بندی می‌شوند. در این میان نسخه‌های اتاق بزرگ ویژه بازارهای صادراتی آمریکای شمالی و منطقه شاخاب پارس است که نمونه‌های وارداتی بازار ایران را نیز شامل می‌شود.

کمری در نسخه هیبرید نیز به ایران وارد شد، اما برای داشتن قیاسی معقول و عادلانه، نسخه بنزینی GLX مد نظر است که از پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی بهره می‌گیرد که قادر به تولید ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن.متر گشتاور است. ساختار پیشرانه در مزدا ۳ نیو نیز به همین ترتیب است با این تفاوت که پیشرانه مزدا تنها ۲ لیتر حجم دارد و خروجی آن محدود به ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن.متر گشتاور می‌شود.

پیشرانه خودرو مزدا ۳ به شکل محسوسی ضعیف‌تر از پیشرانه حجیم‌تر تویوتا کمری است اما نباید تنها گول اعداد را خورد. کمری به دلیل داشتن ابعاد بزرگ‌تر، ۱۸۷ کیلوگرم سنگین‌تر از مزدا ۳ است که با وزن دو انسان بالغ برابری می‌کند. با وجود اینکه گیربکس مزدا ۳ نیو از نوع اتوماتیک ۵ سرعت است و یک دنده کمتر از گیربکس اتوماتیک کمری دارد، اما می‌تواند در مدت زمانی مشابه به کمری (حدود ۹.۲ ثانیه) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین مصرف سوخت دو خودرو در حدود ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، بسیار به یکدیگر نزدیک است.

میزان شباهت و نزدیکی فنی بین دو خودرو مورد بررسی باعث می‌شود خریدار نهایی در بازار دست دوم، فاکتورهایی به جز قوای نیرو محرکه را مد نظر قرار دهد و از این بابت تمایز میان دو خودرو مورد بررسی قابل توجه است.

طراحی ظاهری

طراحی مزدا ۳ نیو

طراحی تویوتا کمری XV50

طراحی مزدا ۳ نسل دوم مربوط به سال ۲۰۰۸ است اما کمری XV50 سال ۲۰۱۲ به بازار خودرو معرفی شد و نمونه فیس لیفت آن مربوط به سال ۲۰۱۴ است. اما نکته جالب توجه اینجاست که ظاهر نسبتا فضایی و پیچیده مزدا ۳ نیو در برابر ظاهر سنتی و شسته‌رفته کمری ۲۰۱۶، اجازه نمی‌دهد تا مزدا ۳ نیو از مدافتاده و قدیمی به نظر برسد. بلکه درست برعکس، مزدا ۳ نیو همچنان موردپسند قشر جوان بازار دست دوم است و کمری XV50 فیس لیفت همواره خودرویی مسن و پیرمردی شناخته می‌شود.

اگرچه این مهم به نوبه خود یک امتیاز مثبت برای مزدا ۳ نیو به حساب می‌آید، اما با برخی ایرادهای ذاتی همراه است. طراحی مزدا ۳ نیو از بدو عرضه به بازار جهان کمی بیش از حد اغراق‌شده و زشت به نظر می‌رسد. عدم تطابق سبک طراحی چراغ‌های برجسته جلو و عقب خودرو و صورتی که شبیه به یک قورباغه خندان جلوه می‌کند، هیچ‌گاه نتوانسته به اندازه مزدا ۳ نسل اول محبوب و معقول به چشم بیاید. در عوض کمری XV50 حتی پیش از فیس لیفت نیز بسیار معاصر، معقول و فکرشده به نظر می‌رسید. این مهم باعث شد که سبک طراحی کمری کمتر دل مشتری را بزند و دیرتر تکراری شود.

طراحی داخلی

کابین مزدا ۳ نیو

کابین تویوتا کمری XV50

نمای داخلی هر دو خودرو کمری و مزدا ۳ نیو بسیار اقتصادی و بر اساس استانداردهای امروزی، کمی قدیمی و از مدافتاده به نظر می‌رسد که البته موضوعی بدیهی و کاملا طبیعی است. تریم تزئیناتی در هر دو ماشین بسیار محدود و البته کیفیت ساخت بسیار قابل قبول است. اما در عین حال قابل انکار نیست که متریال به‌کاررفته در فضای کابین کمری اندکی بهتر و کیفیت مونتاژ آن نیز به عنوان یک خودرو وارداتی، کمی بالاتر است.

بزرگ‌تر بودن فضای داخلی کمری را که از ابعاد خارجی بزرگ‌تر نشات می‌گیرد، باید یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده آن دانست. کابین کمری با فضای صندوق بزرگ ۴۶۹ لیتری همراه است که به شکل بسیار محسوس و خیره‌کننده‌ای از فضای ۳۳۵ لیتری صندوق مزدا ۳ بزرگ‌تر است. این مهم در کنار فضای نشیمن راحت‌تر ردیف دوم، کمری را به خودرویی مناسب‌تر برای استفاده بین شهری و خانواده‌ها بدل می‌کند.

مزدا ۳ نیو یا تویوتا کمری XV50

نمای عقب مزدا ۳ نیو

نمای عقب تویوتا کمری XV50

با در نظر گرفتن شباهت‌های فنی بسیار زیاد، انتخاب میان دو گزینه کمری XV50 فیس لیفت و مزدا ۳ نیو به فاکتورهایی به جز توان فنی بازمی‌گردد. کمری خودرویی بزرگ‌تر و راحت‌تر و دارای کیفیت کلی بالاتر است. سواری کمری لذت‌بخش‌تر و نرم‌تر است و گیربکس آن نیز هماهنگی بسیار خوبی با پیشرانه خودرو دارد. ظاهر این خودرو بیش از حد ساده و کمی قدیمی است و نداشتن آپشن‌های رفاهی هم‌رده با نسخه‌های آپشنال مزدا ۳ نیو (مدل ۱۳۹۷ به بعد) کمی از محبوبیت آن در بازار آپشن‌پسند ایران می‌کاهد.

مزدا ۳ نیو کوچک‌تر، ضعیف‌تر و سواری آن خشک‌تر و ناراحت‌تر از کمری است. البته پایداری زیاد سیستم تعلیق در سرعت بالا و داشتن پدال‌های تعوض دنده در پشت فرمان، از ویژگی‌های اسپرت در این سدان برشمرده شده و برای مشتریان جوان یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید.

واردات کمری XV50 فیس لیفت به ایران محدود بوده و با وجود داشتن دوام فنی بسیار بالا، تامین قطعات آن گران‌قیمت و بعضا دشوار خواهد بود. در مقابل، مزدا ۳ جدید، مونتاژ داخلی بوده و تامین قطعات آن کمی راحت‌تر است. با این حال اعتبار بسیار زیاد برند و کیفیت ساخت تویوتا، افت قیمت کمتر و بازار دست دوم بهتر را برای کمری به همراه داشته است. هرچند مزدا ۳ نیو نیز در این بخش با اختلافی نسبتا کمی پشت سر کمری قرار می‌گیرد.

با این حال در نسخه‌‌های کیلومتر بالا، با توجه به رانندگی معقول‌تر و عادی‌تر با کمری، این خودرو معمولا قیمت فروش دست دوم بالاتر و بازار داغ‌تری نسبت به مزدا ۳ نیو دارد. در مقابل برای انتخاب یک مزدا ۳ نیو مناسب در بازار دست دوم، باید توجه بیشتری به سلامت فنی و اصالت تعمیرات و شیوه نگهداری خودرو داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی