تحلیلی بر بازار خودرو آمریکا

۱۵ آبان ۱۴۰۰ تحلیلی بر بازار خودرو آمریکا

تقریبا برای تمامی خریداران خودرو به خصوص خودروهای صفر کیلومتر در سرتاسر جهان فاکتورهایی همانند قیمت نهایی مقرون ‌به‌ صرفه و استهلاک پایین اهمیت بالایی دارد. در همین راستا، خودروسازان با در نظر گرفتن فاکتورهای پر اهمیت برای خریداران خودرو، اقدام به طراحی و تولید محصولات خود کرده تا بتوانند سهم بیشتری از بازار خودرو را به دست آورند. در واقع این فاکتورهای خریداران است که تعیین‌کننده جهت تولید خودروسازان است.

عوامل افزایش فروش خودرو

جالب است بدانید بعضی از فاکتورهای افزایش میزان فروش عمومی نبوده و متعلق به موقعیت‌های جغرافیایی خاص است. به‌عنوان نمونه در سرزمین چشم‌ بادامی‌ها تمایل به خودروهای سایز کوچک و هاچبک بیشتر است و در قاره آمریکا مردم بیشتر تمایل به وانت‌های دوکابینه و خودروهای شاسی بلند و استیشن دارند. البته این تمایل مردم آمریکا به مرور دیگر مناطق کره زمین را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و در حال حاضر بیشتر بازارهای جهانی متمایل به دریافت خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اورر هستند.

خودروهای پر فروش آمریکایی

شورولت آمریکایی قدیمی

تمایل این ادعا آمارهای فروش مربوط به خودروسازان مختلف است. به‌عنوان نمونه یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کشور آمریکا فورد F-150 است. این وانت که از سال ۱۹۴۸ تاکنون پیوسته در حال عرضه است از دهه ۷۰ میلادی تا کنون پرفروش‌ترین وانت و از دهه هشتاد میلادی تا کنون پرفروش‌ترین وسیله نقلیه ایالات متحده است. نمونه‌هایی از این خودرو در بازار کشورمان نیز موجود است که البته از برچسب‌های قیمتی عجیب و غیرقابلی نیز برخوردار هستند.

دوج رم دیگر وانت پرفروش بازار ایالات متحده است که از سال ۱۹۸۱ تاکنون در سرتاسر این کشور و مکزیک عرضه شده و از تقاضای خوبی نیز برخوردار است.

خودروهای مذکور به خوبی نشان می‌دهند که بازار ایالات متحده بیشتر خواهان وانت‌بارهای دوکابینه فول‌سایز است و عرضه‌کنندگانی که محصولاتی با کیفیت در این کلاس عرضه کنند می‌توانند نبض بازار را به دست گیرند.

تویوتا خودروسازی است که از این قاعده پیروی کرده و به همین جهت نیز میزان تقاضا برای محصولات این خودروساز ژاپنی بسیار بالاست. این موضوع نه تنها در خاک ایالات متحده که در کشورهای دیگری همچون کانادا و استرالیا نیز در حال رخ دادن است.

جالب است بدانید با وجود آنکه بازار فروش دیگر کشورها نیز از پتانسیل بالایی برخوردار است اما خودروسازان تمایل خاص و ویژه‌ای به عرضه خودرو در این کشور دارند. علت اصلی این موضوع به جمعیت ۳۳ میلیون نفری و قدرت خرید بالای این جمعیت برمی‌گردد.

البته این موضوع تنها در خصوص ایالات متحده صدق نمی‌کند. رنو به عنوان یکی از شرکای اصلی خودروسازان داخلی کشورمان پس از آنکه به دلیل اعمال مجدد تحریم‌ها ناچار شد که از ایران خارج شود با کاهش قابل ‌توجه سود در خاورمیانه و بهم خوردن تراز مالی خود مواجه شد. موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد بازار صنعت خودروسازی کشورمان نیز از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و در صورتی که تحریم‌ها برداشته شوند و انحصار خودروسازان داخلی از بین برود بسیاری از خودروسازان تمایل بالایی برای حضور در ایران دارند.

بسیار رایج است که خودروسازان محصولی را تنها مختص یک بازار معرفی و عرضه کنند. به عنوان نمونه رنو تریبر،  دو رگه فرانسوی – هندی بود که تنها مختص بازار هند طراحی شده و فقط در این کشور عرضه شد.

به هر صورت خودروسازان مختلف تمایل بالایی برای حضور در بازار ۳۳۰ میلیون نفری آمریکا دارند و گاها محصولات انحصاری این بازار را تولید می‌کنند.

تعدادی از تحلیلگران بازار خودرو معتقدند که با گذر زمان تمایل خریداران خودرو در سرتاسر جهان به سلیقه اهالی مردم امریکا نزدیک‌تر خواهد شد و به همین جهت نیز سرمایه‌گذاری و تحقیق بر روی بازار خودرو این کشور از بعد زمانی و اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

پر فروش ترین های فورد

فورد F-150 مدل 2021

در حال حاضر پرفروش‌ترین خودرو ایالات متحده فورد F-150 است که تنها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۲۱ هزار دستگاه از آن به فروش رفته است. به طور کلی این خودرو از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۱ موفق شده آمار فروش ۵۸۹ هزار دستگاهی را به ثبت برساند و این آمار شگفت‌انگیز مدیون عرضه مدل 2020 فورد F-150 است.

نکته‌ای که در این میان نباید نادیده گرفت آن است که فورد برای از دست ندادن جایگاه پرفروش‌ترین خودرو ایالات متحده تلاش فراوانی می‌کند. فورد F-150 در نسل‌های مختلف با پیشرانه‌های متعددی در دسترس علاقه‌مندان قرار گفته است و علاوه‌بر امکانات و تجهیزات متعدد این خودروساز انواع مختلف موتور را نیز برای این خودرو عرضه کرده است. در آخرین به‌روز‌رسانی‌ که از فورد F-150 منتشر شده این خودرو به همراه قوای محرکه هیبریدی عرضه شده است.

همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که فورد در خصوص پرفروش‌ترین محصول خود هرگز ریسک نکرده و روند رو به رشد تقاضا برای خودرو هیبرید و نیمه ‌هیبرید را نیز در نظر گرفته است.

پر فروش ترین های تویوتا و هیوندای

همانطور که پیش از این نیز گفتیم علاوه ‌بر فورد، تویوتا نیز یکی از خودروسازان موفق در بازار ایالات متحده است. این خودروساز در بازار خودروهای خانوادگی شامل انواع خودرو شاسی بلند و سواری‌های چهاردرب بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارد.

در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۲۱ تویوتا موفق شده است بیش از ۱۱۹ هزار دستگاه از RAV4 را به فروش برساند. این رقم سبب شده که خودرو مذکور به پرفروش‌ترین مدل خانوادگی ایالات متحده تبدیل شود.

بعد از RAV4، هیوندای CR-V با ۹۸ هزار دستگاه، فراتر از شورولت اکواینوکس، فورد اکسپلورر، جیپ گرند چروکی و رانگلر، قرار دارد. همچنین، تویوتا هایلندر و نیسان ایکس ‌تریل (روگ) از بسیاری شاسی‌بلندهای امریکایی، پرفروش‌تر بوده‌اند.

در کلاس سواری‌های چهار درب نیز تویوتا کمری لقب پرفروش‌ترین‌ها را در اختیار دارد. پس از این خودرو هیوندای سیویک با آمار فروش بیش از ۷۳ هزار دستگاهی قرار دارد و رتبه سوم و چهارم نیز در اختیار تویوتا کرولا و هیوندای آکورد با آمار فروش ۵۶.۶ و ۵۶.۵ قرار دارد. آمارهای مذکور  به خوبی نشان می‌دهد که میان تویوتا و هیوندای رقابت سختی برای کسب سهم بیشتری از بازار خودروهای چهار درب ایالات متحده شکل گرفته است.

تسلا در میان پر فروش ها

پنجمین خودرو سواری چهار درب ایالات متحده از منظر فروش، تسلا مدل ۳ است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تمایل مردم ایالات متحده به سمت خودروهای برقی حرکت کرده و خودروسازان بهتر است که هر چه زودتر محصولات خود را به صورت تمام برقی و یا حداقل هیبریدی به بازار این کشور و در نهایت بازارهای جهانی عرضه کنند.

جمع بندی

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد غافل شدن از شرایط فعلی بازار جهانی است. با گسترش ویروس کرونا صنعت خودروسازی دچار شک شده و بازارهای مختلف در رکود کامل به سر می‌برند. بسیاری از کارشناسان تحلیل می‌کنند که با اتمام این همه‌گیری حداقل ۵ سال نیاز است که شرایط صنعت خودروسازی و متعاقبا بازار خودرو به حالت قبل برگردد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با گذر زمان آمار فروش خودروهای مذکور افزایش قابل‌توجهی یابد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، هرچند گسترش ویروس کرونا بازار جهانی فروش خودرو را در یک رکود بی‌سابقه فرو برده است اما همچنان سلیقه مردم به سمت خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور است و تقاضا برای این دست از وسایل نقلیه رو به افزایش است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی