دایون V5، وانت جدید ماموت به بازار آمد

۹ خرداد ۱۴۰۰ دایون V5، وانت جدید ماموت به بازار آمد

بازار وانت‌ها در ایران معمولا به ندرت و دیر به دیر به روز می‌شوند، مخصوصا که حالا چند سالی است تحریم‌ها بر همکاری خودروسازان داخلی با چینی‌ها هم سایه‌ای سنگین گذاشته است. با این حال تشنگی و عدم تنوع این بازار در ایران باعث می‌شود که محصولات جدید این گروه از خودروها مخصوصا در نسخه‌های دو دیفرانسیل (۴×۴) با استقبال گرمی مواجه شود.

شرکت ماموت خودرو از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی ماموت که از تولید کشنده‌های اسکانیا و اتاق‌های خودروهای تجاری در کشور مشهور شد، چندی پیش از ممنوعیت واردات خودرو به کشور در سال‌های گذشته، اقدام به کسب نمایندگی برند فولکس واگن کرد و سه مدل گلف GTI، پاسات سدان و کراس اوور تیگوان را در تیراژی نسبتا محدود به بازار ایران عرضه کرد.

خودرو دایون V5 قرار است از زیرمجموعه جدید گروه صنعتی ماموت، با نام مکث موتور به بازار ایران وارد شود. ماموت که پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور در چند سال اخیر فعالیت خاصی نداشت، بالاخره با خودروسازان چینی وارد همکاری شد تا از طریق همکاری مستقیم با دایون، وانت دو دیفرانسیل دو کابین پرتوان V5 را تحت نام برند مکث موتور روانه بازار ایران کند.

این شرکت امروز حرف از تولید خودرویی از کلاس وانت‌های سایز متوسط دو دیفرانسیل دو کابین می‌زند که با نام دایون V5 شناخته می‌شود.

با دایون V5 آشنا شوید

نمای روبروی دایون V5

دایون V5 در حقیقت همان فُودِی لاین ۲۲ شرکت فُودِی است که معرفی آن به سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد. شرکت فودی که خود در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شد در زمینه ساخت خودروهای وانت، شاسی بلند، قطعات و قالب‌های خودرویی تخصص دارد. این خودرو زمانی قرار بود از سوی شرکت زامیاد (زیرمجموعه سایپا) به تولید برسد اما این موضوع محقق نشد. حالا پس از گذر این مدت زمان، نسخه تغییر لوگو یافته این خودرو با نام دایون V5 از سوی گروه صنعتی دایون به بازار چین عرضه شده است.

گروه صنعتی دایون مجموعه‌ای صنعتی با چند گرایش تخصصی متعدد است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید کامیون‌های سبک و سنگین، موتورسیکلت و پیشرانه‌‌های مختلف و البته صنعت گردشگری و ساخت و ساز نیز فعالیت دارد. باهمکاری گروه صنعتی ماموت با گروه صنعتی دایون، وانت دو کابین V5 نیز به زودی پا به بازار کشور خواهد گذاشت تا در کنار وانت‌های دیگری چون KMC T8 کرمان موتور و آمیکو آسنا از جمله وانت‌های نوین بازار ایران باشد.

مشخصات فنی دایون V5

مشخصات فنی دایون V5

دایون V5 که در خط تولید گروه صنعتی دایون با نام دایون پیکا (Dayun Pika) شناخته می‌شود و از پلتفرم مشترک با شاسی بلند فودی لندفورت (Landfort) بهره می‌گیرد که تحت برندهای دیگری چون SAF استرایکر و دانگ فنگ یوفنگ P16 نیز به تولید رسیده است.

این خودرو قرار است با پیشرانه‌ای چهار سیلندر ۲.۰ لیتری از نوع ۱۶ سوپاپ مجهز به سیستم توربوچارجر به بازار عرضه شود. پیشرانه‌ای با کد 4F20TC که از طراحی‌های مهندسی شرکت میتسوبیشی است. این پیشرانه می‌تواند در حدود ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتون.متر گشتاور تولید کند که به گیربکس شش سرعت دستی و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل (چهارچرخ متحرک) متصل می‌شود.

پیشرانه دیگری در لیست سفارش دایون V5 وجود دارد که نسخه سنتی تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری رایج میان وانت‌های چینی است که که به دلیل عدم تجهیز به سیستم پرخوران، توان کافی برای تبدیل V5 به یک وانت توانمند را ندارد. پیشرانه‌‌های مشابه با نمونه ۲.۴ لیتری تقریبا در تمامی وانت‌های چینی به کار گرفته شده است و تجربه نشان داده است که این دست پیشرانه‌ها توان کافی برای ارائه رانندگی مناسب به مشتری آن هم تحت وضعیت حمل بار را ندارد.

با توجه به وزن مجاز قابل حمل ۹۵۰ کیلوگرمی دایون V5، پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو (مشترک با نمونه به کار رفته در فوتون تانلند تولیدی ایران خودرو اما احتمالا با ستاپی متفاوت) می‌تواند نقطه تمایز این وانت با وانت‌های قدیمی مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی باشد. این پیشرانه به سیستم DVVT (سیستم تغییر زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌های دود و هوا) جهز است که بهینگی مصرف سوخت و عملکرد فنی را به همراه خواهد داشت.

نمای عقب دایون V5

مشکلی به نام قیمت دایون

تجربه نشان داده است که این دست وانت‌های دو دیفرانسیل دو کابین در ایرن الزاما به منظور باربری به کار گرفته نمی‌شوند. داشتن دو محور متحرک و قابلیت حمل پنج نشین در این دست وانت‌ها آن‌ها را برای مصارف آفرود مناسب‌تر می‌سازد. با افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو در کشور، وانت‌‌های چینی دو دیفرانسیل به گزینه جایزگین مناسبی برای وانت‌های دو دیفرانسیل وارداتی چون تویوتا هایلوکس بدل شدند اما قیمت گذاری محصولات مشابهی همچون آمیکو آسنا تا حد زیادی بر دسترسی مشتریان به این کلاس از خودروها تاثر منفی گذاشته است.

با این وجود همچنان وانت‌های دو دیفرانسیل دو کابین صفر کیلومتر چینی از نمونه‌های مشابه وارداتی دست دوم ارزان‌تر هستند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی