رنو سنیک ویژن، بازیافتی اما برقی

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ رنو سنیک ویژن، بازیافتی اما برقی

مثل بیشتر خودروهای مفهومی که این روزها توسط خودروسازان معرفی می‌شود، جدیدترین مدل مفهومی رنو هم یک خودرو برقی است که با مواد بازیافتی ساخته شده است. مهندسان رنو تلاش کرده‌اند این ماشین تا حد امکان برقی و قابل بازیافت باشد و در عین حال از فناوری‌های آینده استفاده کند. کف رنو سنیک ویژن از بطری‌های شیر ساخته شده و بخشی از بدنه هم از جنس فیبرکربن هواپیما است. با این حال، ظاهری جذاب و زیبا دارد.

رنو سنیک ویژن بازیافتی

رنو نام این خودرو را Scenic Vision گذاشته و برای معرفی این مدل مفهومی عبارت «پیش‌نمایشی از یک خودرو خانوادگی تمام برقی» را به کار می‌برد. به گفته لوکا دمئو، مدیرعامل رنو، این کانسپت نمونه‌ای برای استراتژی ESG و سه رکن اصلی آن است: محیط زیست، ایمنی و فراگیری.

سنیک ویژن به میزان ۹۵ درصد قابل بازیافت است و ۷۰ درصد از قطعات و بدنه آن از مواد بازیافتی، شامل بطری‌های شیر ساخته شده است. باتری برقی نیز از مواد بازیافتی ساخته شده و بخشی از پیشرانه هیدروژنی را تشکیل می‌دهد. همچنین برای تولید رنو سنیک ویژن از فیبرکربن نیز استفاده شده که یکی از مواد بازیافتی صنایع هواپیمایی است. بخشی از کربن پیل سوختی را پسماندهای کاغذ بازیافتی تشکیل می‌دهد. پلاستیک‌های استفاده‌ شده نیز همین شرایط را دارند و ۳۰ درصد آنها از منابع زیستی تامین شده‌اند.

در رنو سنیک ویژن حتی یک تکه چرم هم به کار نرفته و به جای آن از پلی‌استر کم‌کربن ۱۰۰٪ بازیافتی استفاده شده است. حتی تایرها هم با محیط زیست سازگار هستند و از لاستیک طبیعی قابل بازیافت تولید شده‌اند. رنگ سیاه بدنه و قطعات از ذراتی به دست آمده که از جو زمین استخراج شده و بدین شکل، هیچ رنگ مصنوعی در هیچ قسمت مدل مفهومی وجود ندارد.

مشخصات فنی سنیک ویژن

پیشرانه شامل یک پیل سوختی هیدروژنی ۱۶ کیلوواتی و یک باتری الکتریکی است. پیل سوختی بیشتر برای افزایش بُرد خودرو کاربرد دارد. به گفته رنو در صورتی که تعداد ایستگاه‌های هیدروژن افزایش پیدا کند، بُرد سنیک ویژن ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود.

همچنین، کانسپت رنو ۷۵ درصد آلایندگی کمتری نسبت به مگان E-Tech دارد. باتری هم طوری طراحی شده که ۶۰ درصد کربن کمتری از باتری‌های مشابه داشته باشد.

طراحی رنو سنیک ویژن

طراحی رنو سنیک ویژن

رنو سنیک ویژن با وجود اینکه یک مدل مفهومی است، اما طراحی خیلی عجیب و غریبی ندارد. این خودرو کراس ‌اوور است و سطح یک دستی دارد. در نمای جانبی نیز فقط حجم‌پردازی و خط شانه‌ای را می‌بینیم.

طراحان رنو سعی کرده‌اند با طراحی یکدست میزان مقاومت ماشین در برابر هوا را کاهش دهند، تا علاوه بر مصرف انرژی کمتر، میزان آلایندگی پایین‌تری نیز داشته باشد. به طوری که رینگ‌های رنو سنیک ویژن هم هیچ هوایی را عبور نمی‌دهد.

رنو سنیک ویژن علاوه بر اینکه با محیط زیست سازگار است، خودرو ایمنی برای راننده و سرنشینان نیز محسوب می‌شود. سیستم دوربین جلوی شاسی‌بلند، دید راننده را تا ۲۴ درصد افزایش می‌دهد. این سیستم نمای کاملا باز و عریضی (Wide) را از جلوی خودرو در یکی از نمایشگرهای روی داشبرد پخش می‌کند. شیشه جلو نیز بزرگ‌تر است و زاویه دید بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند. همچنین سیستم دستیار راننده رنو در سنیک ویژن استفاده شده که «رابط ارزیابی ریسک» (risk assessment interface) نام دارد و موقعیت‌های حساس و خطرناک را پیش‌بینی می‌کند.

در اصل، این سیستم کمبود توجه راننده را جبران می‌کند و برای بهبود وضعیت رانندگی، پیشنهادهایی را به صورت اعلان و هشدار در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دوربین‌ها و حسگرهای داخل کابین، مثل ضربان قلب و دمای بدن، توصیه‌هایی را برای حفظ سلامت راننده ارائه می‌کند.

رنو سنیک ویژن دارای یک سیستم شناسایی چهره است که در خودرو را برای راننده و مالک باز می‌کند و تنظیمات خودرو را بر اساس کاربر و راننده فعلی انجام می‌دهد. همچنین این سیستم می‌تواند برای کمک به رانندگانی که دارای نقص و معلولیت‌هایی مثل کم‌شنوایی و ناشنوایی هستند، به کار رود.

کابین رنو سنیک ویژن

درون کابین، یک نمایشگر بزرگ دقیقا زیر شیشه جلو نصب شده و هفت نمایشگر کوچک نیز به کار رفته است. چهار نمایشگر در وسط داشبرد برای استفاده راننده است، دو نمایشگر تصاویر دوربین‌های آینه بغل را پخش می‌کند و یک نمایشگر هم سمت چپ راننده قرار دارد. همچنین فرمان به سبک خودروهای فرمول ۱ است و روی آن دو صفحه لمسی برای تنظیمات دیده می‌شود.

هر چهار صندلی رنو سنیک ویژن به بلندگو و میکروفن مجهز شده و هر کدام از آنها دارای سیستم پخش رادیو و موسیقی جداگانه‌ای است. همچنین این سیستم می‌تواند صدای هر کدام از سرنشینان را برای دیگر مسافران پخش و بازپخش کند. این آپشن مناسب افرادی است که کم‌شنوا هستند.

عدم وجود ستون مرکزی باعث می‌شود تا اندازه ورودی درها بزرگ‌تر باشد و افرادی که معلول و کم‌توان هستند، بتوانند راحت‌تر سوار و پیاده شوند.

رنو برای تولید صدای مفهومی سنیک ویژن با هنرمند فرانسوی، ژان میشل ژار همکاری کرده و این صدا از بلندگوهای روی درها پخش می‌شود.

آینده سنیک ویژن مفهومی

نمای عقب رنو سنیک ویژن

با خواندن این اطلاعات و مشخصات و دیدن تصاویر، خودرویی زیبا، ایمن و پاک پیش رویمان قرار می‌گیرد. البته باید ببینیم که کدام یکی از ویژگی‌های مدل مفهومی رنو سنیک ویژن در نسخه تولیدی استفاده خواهد شد. حذف ستون مرکزی ایده هوشمندانه‌ای است، اما این آپشن ممکن است در آزمون تصادف و ایمنی به ضرر سنیک ویژن تمام شود. در حال حاضر بلندگوهایی که در صندلی خودروها به کار می‌رود، صدای ضعیفی دارد و انتظار می‌رود رنو از بلندگوهای بهتر و باکیفیت‌تری استفاده کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو