بررسی مشخصات فنی وانت پادرا

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی وانت پادرا

وانت پادرا یک پیکاپ سایز متوسط شهری است که در قالب خودروی تجاری ویژه حمل بار درون و بین شهری می‌تواند مورد استفاده واقع شود. گرچه قرار بود این خودرو جایگزین نیسان آبی یا همان نیسان زامیاد ۲۴ شود، اما با توجه به رویه سنتی رایج در ذهنیت اکثر مشتریان ایرانی و اینکه نیسان آبی زد ۲۴ به عنوان محصولی قدیمی و معتمد مشتریان به حساب می‌آید، وانت ‌پادرا نتوانسته به اصطلاح جا پای بزرگان نهاده و این حریف قدیمی و قدر را از میدان به در کند.

وانت پادرا حاصل همکاری سایپا و یک شرکت چینی نسبتا گمنام است. در واقع این دو شرکت ایرانی و چینی یک محصول قدیمی ژاپنی به نام نیسان جونیور را با وانت چینی فودی لیون ترکیب کرده و نتیجه حاصل را تحت عنوان وانت ‌پادرا به لیست تولیدات شرکت سایپا اضافه کرده‌اند. وانت پادرا از سال ۱۳۹۶ به عنوان یک پیکاپ جدید به مشتریان داخلی عرضه شده اما گویا این محصول از لحاظ فنی تفاوت چندانی با نیسان جونیور یا همان نیسان زامیاد زد ۲۴ ندارد. به هر حال در این مقاله سعی شده تا مهمترین ویژگی‌های وانت ‌پادرا از قبیل طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات وضعیت فروش و غیره مورد بررسی قرار گیرد.

 

طراحی ظاهری وانت پادرا

طراحی ظاهری وانت پادرا

هنگامی که از روبرو به وانت پادرا نگاه می‌کنید، یک جفت چراغ نسبتا درشت را در دو سمت جلوپنجره‌ای با نوارهای کرومی و سپر با طراحی ساده به همراه دریچه‌های متعدد هواکش باریک روی آن را مشاهده خواهید کرد که نمایی مطابق با طراحی‌های ده سال پیش محصولات چینی که سعی در هویت‌سازی برای خود داشتند، اما هرچه تلاش می‌کردند بیشتر از هویت خود دور می‌شدند را ارائه می‌دهد. با این حال باید گفت که نمای روبرو وانت پادرا هرچه که باشد، نسبت به جونیور با قدمت چهل – پنجاه ساله از نیسان بسیار به‌روزتر و قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد.

با این همه مشتریان ایرانی حالا دیگر به نمای ظاهری نیسان جونیور بسیار عادت کرده و هر چیزی را نمی‌توانند به عنوان جانشین آن قبول کنند؛ حتی رنگ بدنه خودرو نیز تحت یک عهدنامه نانوشته حتماً باید به صورت آبی باشد تا مشتریان ایرانی نسبت به خرید نیسان جونیور از خود تردید نشان ندهند. طرح نمای بیرونی اتاق نیز در قسمت پنجره‌ها، درها و قاب آینه‌های جانبی با تغییرات مثبتی روبرو بوده و شمایلی متفاوت از نیسان آبی را به نمایش می‌گذارد.

تا اینجای کار تغییرات صورت پذیرفته روی بدنه موجب به روزتر به نظر رسیدن نمای ظاهری پادرا نسبت به نیسان آبی شده است اما وقتی به قسمت بار و بخش عقب خودرو می‌نگرید متوجه خواهید شد که تغییرات صورت پذیرفته روی پادرا به این بخش‌ها سرایت نکرده و مجبورید به همان نمای قدیمی مرتبط با نیسان جونیور در اینجا نیز بسنده کنید. طرح چراغ قدیمی با حالت مستطیل شکل که در ستون انتهایی بخش بار جای گرفته و درب قسمت بار که همان فرم گذشته را تکرار می‌کند، چیز جدیدی را به نمایش نمی‌گذارند.

در مجموع باید عنوان داشت که گرچه نمای ظاهری وانت پادرا نسبت به نیسان زامیاد ۲۴ کاملا به روزتر و زیباتر به نظر می‌رسد اما هر به‌روزرسانی نمی‌تواند تضمینی برای فروش بهتر یک محصول باشد؛ چرا که مشتریان ایرانی سال‌هاست به ظاهر قدیمی نیسان جونیور عادت کرده و بعید به نظر می‌رسد این عزیزان در حال حاضر قصد رها کردن نیسان آبی و مهاجرت به سوی وانت پادرا به صورت کلی را داشته باشند.

طراحی داخلی وانت پادرا

طراحی داخلی وانت پادرا

طراحی کابین وانت پادرا نسبت به نیسان جونیور کاملا متحول شده و به طور کامل از فودی لیون به عاریت گرفته شده که در مجموع تغییرات بسیار مثبت و مشتری‌پسندی را برای آن به دنبال داشته است. اگرچه طراحی داشبورد و سایر المان‌ها در اینجا نیز بسیار قدیمی و نه چندان مهیج به نظر می‌رسد اما باید گفت که نسبت به نیسان آبی این تغییرات صورت گرفته موجب رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد؛ به ویژه طراحی مناسب صندلی‌ها و فضای جادارتر کابین راحتی بیشتری را برای سرنشینان به دنبال خواهند داشت؛ امری که در نیسان جونیور چندان پدیدار نبود.

طرح غربیلک ‌فرمان، صفحه کیلومتر شمار و تودری‌ها نیز به نوبه خود تحولات مثبتی را نسبت به نیسان آبی تجربه کرده و نمای جذاب‌تری را مقابل دیدگان راننده به معرض دید قرار داده‌اند. جنس متریال به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات کابین طبق انتظار چندان مرغوب نبوده اما برای این سبک وانت‌های تجاری اقتصادی قابل قبول ارزیابی می‌شود. ظرفیت کابین نیز فضای مناسبی برای راننده و سرنشین پدید آورده و نسبت به نیسان جونیور تا حدودی جادارتر طراحی شده است. به طور کل باید گفت که تحولات کابین وانت پادرا نسبت به‌روزرسانی‌های نمای بیرونی بیشتر مورد توجه وانت سواران قرار گرفته و رضایت بیشتری نسبت به نیسان جونیور را برای کاربران این خودرو به دنبال داشته است.

آپشن ها و امکانات نیسان پادرا

از جمله تجهیزات رفاهی ایمنی این وانت تجاری اقتصادی سایپا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، بوستر خلا و مدار هیدرولیک، ترمزهای جلو دیسکی، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع با کولر، شیشه بالابرهای برقی و تنظیم برقی آینه‌های جانبی اشاره کرد.

مشخصات فنی وانت پادرا

وانت جدید سایپا از همان پیشرانه نیسان زامیاد ۲۴ استفاده می‌کند. این پیشرانه چهار سیلندر خطی از نوع انژکتوری بنزینی بوده و ۲۳۸۹ سی سی حجم دارد. حداکثر قدرت حاصل از موتور وانت پادرا برابر با ۹۵ اسب بخار در ۴۵۰۰ دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور آن به ۱۷۵ نیوتن متر در ۲۵۰۰ RPM می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته دستی به سوی چرخ‌های عقب ارسال می‌شود.

این وانت باربر معادل ۱۶۸۵ کیلوگرم وزن داشته و قادر به حمل بار در حدود دو تن خواهد بود. همچنین میزان مصرف سوخت این وانت به صورت رسمی توسط سایپا اعلام نشده اما به نظر می‌رسد به صورت ترکیبی چیزی در حدود ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط این وانت بار سوزانده شود.

مزایا و معایب وانت پادرا

نمای کناری وانت پادرا ایرانی

در بحث نقاط قوت وانت پادرا می‌توان به طراحی داخلی زیباتر، کابین جادارتر، توانایی بالای حمل بار، طراحی ظاهری به روزتر خدمات پس از فروش گسترده و لوازم یدکی نسبتا ارزان با توجه به یکسان بودن بخش‌های فنی آن با نیسان زامیاد اشاره کرد. از سوی دیگر مصرف سوخت بالا و بازار خرید و فروش ضعیف‌تر از نیسان جونیور را می‌توان به عنوان نقاط ضعف این محصول در نظر گرفت.

بازار عرضه و تقاضای وانت پادرا در ایران

همان‌طور که در متن اشاره شد، وانت پادرا هنوز نتوانسته جای پای خود را به عنوان جانشین نیسان جونیور در بازار ایران محکم سازد؛ چرا که جونیور به عنوان یکی از خودروهای تجاری و یکی از پایه‌های اساسی صنعت حمل و نقل درون شهری ایران بسیار مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفته و همچنان نیز به عنوان یک محصول کلاسیک توجه اکثر وانت داران کشور را به سوی خود جلب می‌کند. به نظر می‌رسد نوعی دیدگاه سنتی مثبت نسبت به نیسان جونیور یا همان نیسان آبی در کشور پدید آمده که به این زودی‌ها قابل تغییر نیست. با این حال نیسان پادرا اگر با تبلیغات مناسب و عرضه مداوم همراه باشد می‌تواند رفته رفته خود را در بازار به مشتریان بقبولاند؛ هر چند این فرآیند امری بسیار دشوار بوده و نیاز به گذر زمان خواهد داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور