بررسی مشخصات فنی جک J4

۶ آذر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی جک J4

جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند. جک جی۴ در سال ۲۰۱۲ با نام Heuye A30 در نمایشگاه گوانژو رونمایی شد و سال ۲۰۱۳ به دست مشتریان چینی رسید، اما رانندگان ایرانی ۳ سال بعد توانستند پشت فرمان ارزان‌ترین سدان کرمان موتور بنشینند. سری جدید جک J4 از تابستان ۱۴۰۱ با امکانات بیشتری شامل سیستم کنترل پایداری، ترمز عقب دیسکی، چراغ روز و نشانگر دنده وارد بازار خودرو کشور شده است. مدل‌های ۱۴۰۱ به بعد این خودرو با نام‌های جک J4 نیو و جک J4 آپشنال نیز شناخته می‌شود. کرمان موتور نسخه جدید این خودرو را با نام جک J4 برقی (EV) در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی کرد.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت اقتصادی

+ کابین جادار

+ صندوق عقب بزرگ

+ آپشن‌های جدید از مدل ۱۴۰۱

– عملکرد نه‌چندان مناسب گیربکس CVT

مشخصات فنی

جک J4 از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری استفاده می‌کند که قبلا زیر کاپوت جک J5 قرار داشت و بدین ترتیب کرمان موتور توانست در هزینه‌هایش برای استفاده از یک موتور جدید صرفه‌جویی کند. یک گیربکس CVT اقتصادی که دارای حالت‌های رانندگی در برف و اسپرت است، قدرت ۱۰۳ اسب بخاری موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. البته عملکرد جعبه دنده جک J4 چندان جالب نیست.

سری اول جک جی ۴ که از سال ۹۷ تولید می‌شد، در مقایسه با رقبا از آپشن‌های کمتری برخوردار بود و همین‌طور در چرخ‌های عقب ترمز کاسه‌ای داشت.

اما با توجه به اجباری بودن استانداردهای ۸۵گانه خودرویی، سری جدید جک J4 با آپشن‌های بیشتری از تابستان ۱۴۰۱ روانه بازار شده است. مدل جی۴ جدید، به سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز می‌شود که وظیفه جلوگیری از انحراف خودرو را دارد.

ترمزهای چرخ‌های عقب در سری جدید این سدان جمع و جور، دیسکی شده است و بدین ترتیب هر چهار چرخ ترمز دیسکی دارند.

سیستم تعلیق جک J4 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب جناغی دوبل است که باعث می‌شود سرنشینان عقب سواری خشکی را تجربی کنند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۰۳ اسب بخار

گشتاور

۱۴۶ نیوتن.متر

گیربکس

اتوماتیک CVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳.۵ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۳۵ میلیمتر

عرض

۱۷۲۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۰۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۶۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۱۶۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۵۵۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۵ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی جک J4

جک J4 شکل و شمایلی ساده و معمولی دارد. طرح چراغ‌ها و جلوپنجره ظاهری ساده برای چهره این خودرو ایجاد کرده و یک خط اشکی برجسته نیز تا دریچه هوای سپر ادامه پیدا کرده است. قاب مه‌شکن‌ها نیز باعث شده تا نمای جلوی جک جی ۴ کمی خشن شود. ترفندهای حجم‌پردازی روی پروفیل‌های بدنه و درپوش موتور نیز در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته تا سادگی طراحی بدنه کمتر به چشم آید.

چراغ‌های عقب نیز به صورت دو تکه و با حالتی بیضی شکل، ظاهری آشنا و غیراسپرت را برای نمای پشت این سدان جمع و جور پدید آورده‌اند. نوار کرومی بین دو چراغ اصلی و چراغ‌های مه‌شکن روی سپر نیز جزو شاخص‌ترین تزیینات قسمت پشت این خودرو به شمار می‌روند.

در مجموع باید گفت که ظاهر جک جی ۴ گرچه مدرن‌تر از تولیدات هم‌رده داخلی نظیر پارس تندر، سمند سورن و پژو پارس به نظر می‌رسد، اما آن‌طور که باید زیبا نیست و شاید نتواند در برابر محصولات سنتی بازار خود را با سلیقه برخی از مشتریان همراه سازد.

یکی از تفاوت‌های جک J4 جدید نسبت به نسخه قبلی، اضافه شدن دی لایت است. چراغ روشنایی در روز برای مدل جدید در قاب مه‌شکن‌ها قرار دارد. در این ماشین نیم‌دایره بالایی را چراغ‌های مه‌شکن تشکیل می‌دهند و در نیم‌دایره پایینی دی لایت‌ها قرار گرفته‌اند.

طراحی داخلی

کابین جک J4

پس از ورود به کابین جک J4 با محیطی قابل قبول طرف می‌شوید که دارای طراحی‌ متناسبی است. چینش مناسب دکمه‌ها روی کنسول میانی، از جمله ویژگی‌های مثبت کابین جک جی ۴ به حساب می‌آید. غربیلک فرمان طرحی آشنا مشابه با دیگر محصولات جک موجود در بازار ایران دارد و کیلومترشمار دو نشانگر آنالوگ و نمایشگر دیجیتال کامپیوتر سفری را درون خود جای داده است.

نبود نمایشگر لمسی در نسخه‌های قدیمی جک J4 کاملا به چشم می‌آمد. اما در جک جی ۴ نیو، یک نمایشگر لمسی مجهز به اندروید روی داشبورد نصب شده است تا کابین کمی به‌روزتر و مدرن‌تر دیده شود.

پلاستیک داشبورد از کیفیتی متناسب با رنج قیمت خودرو برخوردار است که در کل می‌توان سطح کیفی آن را قابل قبول تلقی کرد. ردیف جلو فضایی جادار را در اختیار سرنشینان می‌گذارد، اما صندلی‌های ردیف عقب محدودیت‌هایی را برای سرنشینان بلندقد در بخش سر یا فضای پا خواهد داشت. صندوق عقب جک J4 با توجه به ابعاد جمع و جور خودرو جادار است و ۵۵۰ لیتر گنجایش را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

کرمان موتور برای اینکه همچنان بتواند مشتریان را به سمت جک J4 جلب کند و در ضمن، برای رعایت استانداردهای ۸۵گانه خودرویی کشور، محصولش را از سال ۱۴۰۱ از نظر ایمنی و رفاهی مجهزتر کرده است.

جک J4 جدید به ترمزهای دیسکی چرخ‌های عقب، نشانگر تعویض دنده، کنترل پایداری، دی لایت و نمایشگر اطلاعات و سرگرمی مجهز شده است. هر چند همچنان نبود امکاناتی مثل دوربین عقب و سانروف در این خودرو به چشم می‌آید.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هداپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

قیمت جک J4 در بازار

نمای عقب جک J4

جک J4 از سال ۱۳۹۷ و بعد از توقف تولید جک J3 و جک J5 روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار دارد. هر چند تولید این خودرو از سال ۲۰۱۹ در چین متوقف شده است، اما فروش خودرو J4 برای ایرانی‌ها همچنان ادامه دارد. طراحی ظاهری و داخلی این سدان جمع و جور، قابل قبول است. جک J4 تا قبل از سال ۱۴۰۱ در مقایسه با رقبای جدیدتری شامل فردا FMC  ۵۱۱، تارا و شاهین آپشن‌های خیلی کمتری داشت. ولی جک جی ۴ آپشنال از سال ۱۴۰۱ از تجهیزاتی شامل نمایشگر لمسی، ترمز دیسکی، کنترل پایداری، دی لایت و نشانگر تعویض دنده بهره می‌برد و توانایی بیشتری برای رقابت با حریفان ایرانی و چینی پیدا کرده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو