بررسی مشخصات ساینا EX، تیبا در لباسی زیباتر

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی مشخصات ساینا EX، تیبا در لباسی زیباتر

شرکت سایپا برای سال‌ها تولید پراید را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات خود ادامه داد اما رفته رفته مشخص شد که صرفا عرضه نسخه‌های متفاوت از پراید نمی‌تواند اغناکننده نیازهای بصری و غیربصری مشتریان باشد؛ بنابراین سایپا آستین‌ها را بالا زد و پروژه مینیاتور یا همان تیبا را روی پلتفرم ارتقایافته پراید معرفی کرد. تیبا از سال ۸۸ تاکنون در خط تولید قرار دارد و در حال حاضر جایگاه پراید را به عنوان گاو شیرده سایپا به خود اختصاص داده است.

در این بین شرکت سایپا معتقد بود که تیبا قابلبت بهره‌برداری بیشتر را دارد؛ بنابراین مجددا آستین طراحان خود را بالا زد و قلم به دست آنها داد تا سر و گوش تیبا را اصلاح کرده و خودرویی جدید عرضه کنند. حاصل تلاش طراحان انصافا محصولی زیباتر از تیبا با طراحی ظاهری مدرن و جوان‌پسندتر بود که نامی دلنشین نیز بر آن نهاده شد. ساینا از سال ۱۳۹۵ نام خود را در لیست تولیدات دومین شرکت خودروسازی کشور دید تا در کنار تیبا و تیبا ۲ رنگ و لعابی هرچند ظاهری به سبد محصولات سایپا ببخشد.

شرکت سایپا ابتدا مدل ساینا را در دو تیپ ‏sx و ex راهی بازار کرد اما پس از مدتی مدل sx یعنی تیپ پایه را کنار گذاشت و صرفا به عرضه نسخه EX با تجهیزات بیشتر تاکنون ادامه داد.

مشخصات فنی ساینا EX

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۵۰۳ سی سی

نوع موتور

M15

حداکثر قدرت

۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۲.۸ ثانیه (دنده‌ای) / ۱۳ ثانیه (اتومات)

حداکثر سرعت

۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (دنده‌ای) / ۱۷۰ کیلومت بر ساعت (اتوماتیک)

تعداد سیلندر

۴
تعداد سوپاپ

۸

انتقال قدرت

۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT
مصرف سوخت ترکیبی

۷ لیتر (دنده‌ای) / ۷.۵ لیتر (اتومات) در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴
سیستم فرمان

هیدرولیک (دنده‌ای) / برقی (اتومات)

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون
سیستم تعلیق عقب

میله پیچشی

نوع بدنه

سدان کوچک
نوع رینگ

فولادی / آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی

ترمز عقب

کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۲۱۵ میلیمتر

عرض

۱۶۶۳ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۸۴ میلیمتر

فاصله بین چرخ‌های جلو

۱۴۱۰ میلیمتر

فاصله بین چرخ‌های عقب

۱۴۱۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۴۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۵۰ کیلوگرم (دنده‌ای) / ۱۰۸۵ کیلوگرم (اتوماتیک)

حجم مخزن سوخت

۴۱ لیتر

قطر رینگ

۱۴ اینچ

چرخ جلو و عقب

R14 185/60

حجم صندوق عقب

370 لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفره

ساینا یکی از خودروهایی است که روی پلتفرم X200 سایپا ساخته شده و به همین خاطر از پیشرانه یکسانی با تیبا و کوییک دارد. موتور این سدان کوچک از نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر M15 بوده و می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند.

ساینا در سال ۹۵ و با دو تیپ SX و EX به بازار آمد که بعد از یک سال تولید تیپ ارزان‌تر و کم آپشن‌تر SX متوقف شد. سال ۹۷، ساینا اولین خودرو ایرانی شد که از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می‌کرد. ساینا S و ساینا G مدل‌های نیوفیس این خودرو داخلی هستند و ساینا پلاس هم ورژن دیگری است که روانه بازار شده است. مدل‌های SX و EX فرمان هیدرولیک و ساینا اتومات فرمان برقی دارد. ترمز جلو سدان کوچک سایپا از نوع دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است. همه تیپ‌های ساینا به سیستم ABS و EBD مجهز شده‌اند.

طراحی ظاهری ساینا EX

طراحی ظاهری ساینا

قلم طراحان شرکت سایپا برخلاف مدل تیبا که ظاهری نسبتا ناهماهنگ و نه‌چندان زیبا را ارائه می‌دهد، این بار در باب طرح‌پردازی به‌ویژه چهره‌پردازی ساینا در جهات درست چرخیده و ظاهری زیباتر برای ساینا به ارمغان آورده است. چهره ساینا نسبت به تیبا المان‌های جوان‌پسندانه‌تری را به سوی چشم مشتری انعکاس می‌دهد به نحوی که ناهماهنگی چندانی در آن مشاهده نمی‌شود. طراحی سپر جلو نیز نسبت به تیبا کاملا متحول شده تا وجه قابل‌قبول‌تری برای نمای روبروی ساینا ایجاد شود. از جمله دیگر تغییرات نیمه جلو ساینا نسبت به مدل تیبا، اصلاح شیب درب کاپوت به جهت ارتقای استانداردهای تصادف عابر پیاده بوده است که در نوع خود امری پسندانه تلقی می‌شود.

در نمای بغل تفاوت اساسی میان تیبا و ساینا به چشم نمی‌خورد و طراحان صرفا به تغییر قاب آینه بغل در این بخش و یکی دو مورد اصلاح جزئی بسنده کرده‌اند. اما دیگر ناحیه ساینا که نسبت به تیبا به طور کلی تغییر کرده زاویه عقب این خودروست که چراغ‌های آن به تبعیت انواع جلو، از طراحی گوشه‌دار و نسبتا تهاجمی به صورت یک تکه برخوردار شده و جلوه زیباتری به نمای عقب ساینا بخشیده است.طراحی درب صندوق و سپر نیز دستخوش تحول شده تا وجهه ساینا بیش از پیش مورد پسند مشتریان قرار بگیرد. البته الهام‌هایی از برخی محصولات روز دنیا نظیر سوزوکی کیزاشی و تویوتا یاریس سدان نیز در ابن بخش مشهود است.

در مجموع باید بیان کرد که طراحی ظاهری ساینا گرچه نسبت به محصولات روز دنیا و یا بهتر بگوییم، تولیدات ارزان‌قیمت کشور چین که می‌توان آنها را تا حدودی رقیب ساینا دانست، خیلی سطح بالا به نظر نمی‌رسد اما با این حال ارتقاء نمای ظاهری این خودرو نسبت به تیبا امری است که تا همینجا هم تحسین‌برانگیز بوده و توانسته نظر مثبت عموم مشتریان ایرانی را نسبت به این خودرو جلب کند.

طراحی داخلی ساینا

طراحی کابین ساینا سایپا

شرکت سایپا به منظور آن که به مشتری بقبولاند ساینا همان تیبا بزک شده نیست، سعی کرده تا دایره تحولات ظاهری این خودرو را به درون کابین نیز بکشاند. بنابراین درون اتاقک ساینا شاهد طراحی نسبتا متفاوت داشبورد، غربیلک ‌فرمان و تودری‌ها هستیم که هر چند نسبت به تیبا متفاوت است اما تقریبا همان حال و هوا را به شما منتقل می‌کند و نمی‌توان گفت که حس هیجان جدید را درون کاربر ایجاد خواهد کرد.

طرح ناحیه میانی داشبورد شامل پنل تهویه و سیستم صوتی حالتی نسبتا قدیمی و متراکم دارد. در این بین دریچه‌های بزرگ تهویه در میانه داشبورد چندان زیبا به نظر نمی‌رسند و حتی می‌توان گفت تا حدودی اعوجاج بصری درون کابین ایجاد کرده‌اند. فرم سه‌شاخه غربیلک فرمان نسبت به تیبا اسپرت‌تر و خوش‌فرم‌تر به نظر می‌رسد. طرح تودری‌ها نیز جلوه ارگونومیک‌تری را به نمایش می‌گذارد تا بازوبسته کردن درها راحت‌تر انجام شود.

پلاستیک خشک متریال اصلی به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات داشبورد و سایر بخش‌های کابین است که کیفیت چندانی را به شما ارائه نمی‌دهد. فضای سرنشینان جلو کافی و مناسب است اما سرنشینان ردیف عقب به‌ویژه افراد بلندقد از ناحیه پا و یا سر دچار محدودیت‌هایی خواهند بود. صندوق عقب ساینا فضایی معادل ۳۷۰ لیتر را به لوازم کاربران اختصاص داده که در نوع خود در سطح متوسط ارزیابی می‌شود.

آپشن‌ها و امکانات ساینا

همانطور که اشاره شد سایپا ساینا ابتدا در دو تیپ ‏اس ایکس و ای ایکس به مشتریان عرضه شد اما در ادامه صرفا تولید مدل EX تداوم پیدا کرد که دارای آپشن‌های بیشتر نظیر حسگر پارک عقب، آینه‌های جانبی برقی، شیشه برقی عقب و تهویه دیجیتال بود. در سطور زیر می‌توانید به جزئیات دقیق امکانات رفاهی و ایمنی موجود در ساینا ای ایکس دست پیدا کنید: حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمزهای جلو دیسکی، چراغ‌های مه شکن در هر دو انتها، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو – عقب به علاوه پورت USB، سی دی خوان، دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، کمربند پیش‌کشنده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

مزایا و معایب ساینا

نمای عقب ساینا سایپا

خودرو ساینا در میان افرادی که به تست و بررسی این خودرو پرداخته‌اند خودروی چندان قابل قبولی نیست. این خودرو بیشتر بری مصارف داخل شهری استفاده می‌شود و برخلاف سمند کمتر برای جاده توصیه می‌شود، اما در مقایسه با تیبا از طراحی ظاهری مهیج‌تر سود می‌برد. ایمنی آن نیز اندکی ارتقا پیدا کرده و کابین آن جهت رفع نیازهای خانواده‌های کوچک، فضایی تقریبا جادارتر ارائه می‌دهد. مشابهت فنی با تیبا، وفور قطعات یدکی و خدمات پس از فروش به همراه قیمت نسبتا متعادل لوازم یدکی نیز جزو نقاط قوت ساینا محسوب می‌شوند. از سوی دیگر متریال نامرغوب به کار رفته در کابین، طراحی نه‌چندان دل‌چسب داشبورد و کیفیت ساخت نامطلوب هم در زمره نقاط ضعف تیبا جای می‌گیرند.

وضعیت فروش ساینا در ایران

اصولا هر محصول نسبتا ارزان‌قیمت که در بازار انحصاری ایران از سوی دو شرکت سایپا و ایران خودرو روانه بازار شود با استقبال مشتریان روبرو می‌گردد. ساینا نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و به دلیل ارائه طراحی ظاهری جذاب‌تر و پرستیژ بالاتر نسبت به تیبا، توانست خیلی زود نظر عموم مشتریان را به خود جلب کند. در حال حاضر نیز وضعیت فروش ساینا در ایران بسیار مناسب بوده و با رونق فراوان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور- میلاد قزللو