خدمات خودرویی سامانه تهران من

۱۱ تیر ۱۴۰۱ خدمات خودرویی سامانه تهران من

با افزایش تعداد خودروها و گسترش استفاده از اینترنت و تلفن همراه، رسیدگی به خدمات خودرویی به روش‌های سنتی و به صورت حضوری، هزینه زیادی هم برای رانندگان و هم برای سازمان‌های دولتی دارد.

به همین دلیل، شهرداری تهران سامانه‌ای را با نام «تهران من» برای این کار طراحی و راه‌اندازی کرده است تا هم رانندگان در کمترین زمان بتوانند خدمات خودرویی مثل رزرو وقت معاینه فنی، پرداخت عوارض، خرید مجوز طرح ترافیک و… را دریافت کنند و هم شهرداری بتواند بیشترین خدمت را در کمترین زمان ممکن و با حداقل کاغذبازی اداری به شهروندان ارائه دهد.

راه اندازی مجدد «تهران من»

سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران گفت:

  • سامانه تهران من از روز ۹ تیر مجددا در دسترس کاربران قرار گرفت.
  • این حمله سایبری پیچیده اما ناموفق بود.
  • به دلیل داشتن نسخه پشتیبان همه اطلاعات و داده‌ها حفظ شده‌اند.
  • ماه گذشته این سامانه به دلیل حمله سایبری از دسترس خارج شده بود.

خدمات خودرویی تهران من

تهران من یک سامانه جامع برای خدمت‌رسانی الکترونیک به شهروندان تهران است و شامل خدمات متنوعی می‌شود، از ملاقات مردمی و بازارهای روز گرفته انواع مختلف خدمات خودرویی.

سامانه تهران من خدمات خودرویی متنوعی را به شهروندان ارائه می‌دهد. این خدمات کاملا آنلاین هستند و دیگر نیازی نیست تا رانندگان به سازمان‌ها و ادارات دولتی مراجعه کنند، درگیر بوروکراسی و کاغذبازی اداری شوند و وقتشان هدر برود.

مهم‌ترین خدمات خودرویی تهران من

۱- نوبت‌دهی معاینه فنی

معاینه فنی آزمونی است که برای تعیین سلامت فنی و ظاهری خودرو انجام می‌شود و خودروهایی که ۴ سال از عمرشان می‌گذرد باید معاینه فنی داشته باشند.

برای انجام این کار هم باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرد و چون تعداد خودروها زیاد است، نوبت‌دهی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه تهران من انجام می‌شود. رانندگان با ثبت نام در این سامانه و مراجعه به بخش «خدمات حمل و نقل» و سپس «نوبت‌دهی معاینه فنی» می‌توانند وقت خود را رزرو کنند.

۲- بسته‌های ترافیکی

یکی دیگر از خدمات سامانه تهران من، ارائه بسته‌های ترافیکی است که در حال حاضر به دلیل شرایط خاص کرونایی و لغو طرح ترافیک کاربرد چندانی ندارد.

رانندگان برای استفاده از این خدمت باید به بخش «خدمات حمل و نقل» در سامانه تهران من مراجعه و سپس «بسته‌های ترافیکی» را انتخاب کنند. البته برای خرید این بسته‌ها، قبل از آن باید حساب تهران من خود را به میزان لازم شارژ کرده باشند.

۳- رزرو مجوز طرح ترافیک

شهرداری تهران برای کنترل حجم خودروها و آلودگی هوا، محدودیت تردد خودروها در طرح ترافیک (کنترل آلودگی هوا یا طرح زوج و فرد سابق) و ورود به محدودهی‌های اصلی طرح ترافیک را اجرا می‌کند. طرح ترافیک در مناطق مرکزی شهر تهران انجام می‌شود و برای ورود و خروج آن باید مجوز را از سامانه تهران من خریداری کرد.

رزرو مجوز ورود به محدوده‌های طرح ترافیک هم مثل بسته‌های ترافیکی در بخش «خدمات حمل و نقل» سامانه تهران من قابل دسترسی است که به صورت روزانه انجام می‌شود. هزینه این مجوز متغیر است و با توجه به شاخص‌هایی مثل معاینه فنی عادی یا برتر، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعت اوج ترددها تعیین می‌شود.

۴- پرداخت عوارض سالیانه خودرو

مالک هر خودرویی که در خیابان‌ها و جاده‌های کشور رانندگی می‌کند باید برای استفاده از این زیرساخت‌ها، پول پرداخت کند. این مبلغ هر سال تحت عنوان عوارض خودرو دریافت می‌شود.

عوارض سالیانه خودروها با هم متفاوت است، بدین صورت که اگر خودرو داخلی دارید، عوارض بر حسب قیمت فروش کارخانه تعیین می‌شود و اگر هم که مالک خودرو خارجی و وارداتی باشید، عوارض خودرو از مجموع ارزش گمرکی و حق ورودی تعیین می‌شود.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو اجباری است و اگر سر موعد مقرر پرداخت نشود، مشمول جریمه ۲ درصد به ازای هر ماه خواهد شد. استعلام و پرداخت این عوارض از طریق سامانه تهران من انجام می‌شود.

۵- ثبت نام موسسات کرایه خودرو

سامانه تهران من علاوه بر چهار خدمت قبلی که به صورت مستقیم به رانندگان و مالکان خودرو ارائه می‌دهد، خدمات خودرویی دیگری هم دارد که به صورت غیرمستقیم به رانندگان ارتباط پیدا می‌کند.

موسسات کرایه خودرو می‌توانند درخواست خود را برای تاسیس و راه‌اندازی شرکت و همین طور دیگر خدمات از سامانه تهران من ارائه دهند.

۶- سامانه حمل و نقل بار و کالا

سامانه حمل و نقل بار و کالا یکی از خدماتی است که زیرمجموعه سامانه تهران من است و به رانندگان و مالکان خودروهای تجاری و بار خدماتی مثل سهمیه طرح ترافیک و باربرگ ارائه می‌دهد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو