سافاری جیپ، مهم ‌ترین رویداد آفرود جهان

۲۵ فروردین ۱۴۰۱ سافاری جیپ، مهم ‌ترین رویداد آفرود جهان

خودروسازان همه ساله میلیون‌ها دلار در راستای تحقیق و توسعه (معروف به R&D) هزینه می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را ویژه بازار هدف و با بالاترین نرخ تضمین شده فروش روانه بازار کنند و همچنین از واکنش بازار در راستای بهبود محصولات تولیدی استفاده کنند. موفقیت یک خودروساز در بخش تحقیق و توسعه نه در گرو صرف بیشترین هزینه، بلکه در گرو صرف هوشمندانه این هزینه است.

برند جیپ، به عنوان قدیمی‌ترین و یکی از توانمندترین شاسی بلندسازان تخصصی جهان، هر ساله در این راستا برنامه‌ای برگزار می‌کند که به سافاری سالانه عید پاک جیپ (Jeep Easter Safari) مشهور است. شاید اینطور به نظر نرسد، اما این برنامه یکی از مهم‌ترین اقدامات برند جیپ در بخش R&D است.

سافاری عید پاک جیپ

سافاری عید پاک جیپ 1

سافاری عید پاک جیپ در سال ۲۰۲۲، ۵۶امین سافاری است که در سال‌های متمادی و پشت سر هم برگزار می‌شود. این برنامه از سوی کلوپ Red Rock 4-Wheelers و با همکاری مستقیم برند جیپ به مدت یک هفته به موازات تعطیلات عید پاک در دشوارترین منطقه آفرودی آمریکای شمالی، یعنی منطقه موآب (Moab) در ایالت یوتا برگزار می‌شود.

این برنامه که به صورت کاملا عمومی و آزاد به اجرا درمی‌آید، با حضور هزاران خودرو و ده‌ها هزار نفر از علاقمندان بیراهه نوردی برگزار شده و بزرگ‌ترین برنامه مختص به آفرود در جهان است که شاید بیش از ۸۰ درصد خودروهای شرکت کننده در آن از انواع محصولات جیپ باشند.

یک تیر و دو نشان

سافاری عید پاک جیپ 2

برند جیپ چندین سال است که به صورت اختصاصی در بخشی از این برنامه به صورت انحصاری و با مشتریان خود تحت نام سافاری عید پاک جیپ حضور می‌یابد. در حقیقت حضور برند جیپ و مشتریان وفادار و اعضای کلوپ‌های رسمی جیپ، بزرگ‌ترین دلیل رشد این گردهمایی و شلوغ شدن آن است. در این برنامه، شرکت جیپ برنامه‌های آموزشی ویژه آفرود و سافاری‌های متعددی برگزار می‌کند که بین چند ساعت تا چند روز به طول انجامیده و معمولا با ارائه نکته‌های مهم در بیراهه نوردی حرفه‌ای و کمپینگ در طبیعت همراه است.

اما در عین حال این برنامه به فرصت بسیار خوبی برای برند جیپ و برند طراحی و تولید لوازم جانبی محصولات کرایسلر، معروف به موپار (Mopar) بدل شده است تا هر سال و همزمان با برگزاری این سافاری پرطرفدار، محصولات جدید و قابلیت‌های نوین قطعات جانبی خود را به بازار معرفی کرده و از مشتریان وفادار و خریداران محصولات جیپ، نظرسنجی کند.

به همین دلیل برند جیپ به صورت سالانه، معمولا بین هشت تا ۱۰ خودرو مفهومی را همزمان با این سافاری بزرگ به جهان معرفی می‌کند که آخرین دستاوردها و تجهیزات قابل سفارش برند موپار روی آن‌ها نصب شده است. همچنین این خودروهای مفهومی معمولا به ویژگی‌های متنوع و عجیب و غریبی مجهز هستند که احتمالا در آینده نزدیک قرار است از سوی این خودروساز به بازار عرضه شود.

به عنوان مثال، مدل رنگلر در دهه ۱۹۸۰ و پس از مدل CJ7 تولید شد. از آن زمان تا سال ۲۰۲۰، مدل رنگلر در هر سه نسل خود تنها با پیشرانه V6 یا I6 (شش سیلندر خطی) به تولید رسید. در نتیجه علاقمندان به نسخه‌های قدیمی V8، مجبور بودند از پیشرانه‌های سری LS جنرال موتورز برای استفاده از پیشرانه‌های V8 در مدل رنگلر استفاده کنند. جیپ که میزان محبوبیت پیشرانه‌های V8 در بین مشتریان خود را به چشم دیده بود تصمیم گرفت نسخه V8 را پس از گذر سه دهه وارد بازار کند. اما پیش از آن نسخه مفهومی V8 با پیشرانه استاندارد ۶.۴ لیتر ۳۹۲ آپاچی برند کرایسلر (کمپانی مالک و مادر جیپ) را بر روی یک دستگاه رنگلر مفهومی روانه سافاری عید پاک کرد تا در میان جامعه بسیار بزرگ حاضر در این سافاری، نظر سنجی کرده و پتانسیل بازار را برای یک نسخه V8 استاندارد درک کند.

البته رنگلر در رقابت با فورد برانکو جدید نیاز به یک به روزرسانی اساسی نیز داشت، در نتیجه با ارزیابی‌های انجام شده در سافاری‌های گذشته، نسخه V8 رنگلر را در سال ۲۰۲۱ و تحت عنوان رنگلر روبیکان ۳۹۲ روانه بازار کرد.

JPP، یک هدف اصلی

سافاری عید پاک جیپ 3

برگزاری یک همکایش آفرودی عظیم بدون تردید از دیدگاه پیوستگی فرهنگی و بهبود فرهنگ بیراهه نوردی برای جیپ بسیار مهم است، اما هدف اصلی این برند شاسی بلندساز بسیار قدیمی از ارائه محصولات مفهومی در سافاری سالانه جیپ، بیشتر از هر چیز به نمایش گذاشتن و بازاریابی قطعات تخصصی و عملکرد محور ویژه خود است که با حروف اختصاری JPP (Jeep Performance Parts) شناخته می‌شود.

موپار که برند اصلی تولید کننده لوازم جانبی گروه فیات-کرایسلر و قدیمی‌ترین برند قطعه ساز جهان با تجربه‌ای فراتر از ۸۰ سال است، تولید کننده اصلی تمامی لوازم اصلی خط تولید و افترمارکت این خودروسازی آمریکایی نیز به حساب می‌آید. اما این موضوع از چه رو اهمیت دارد؟

جیپ رنگلر امروز تولید چهارمین نسل خود (JL از ۲۰۱۷) را تجربه می‌کند اما این نام در طول تاریخ خودروسازی جهان به تیون پذیرترین شاسی بلند تاریخ مشهور شده است. به عبارت دیگر، بیشترین قطعات جانبی و آپشن‌های رفاهی، ایمنی، آفرودی و عملکردی تاریخ برای خودرو جیپ رنگلر به تولید رسیده است که غالب آن‌ها به برند موپار مزین‌اند. از این رو جیپ در همکاری مستقیم با موپار، هر ساله مفهومی‌هایی را وارد سافاری عید پاک جیپ می‌کنند که تماما به قطعات جانبی آزمایشی و در حال توسعه مجهز هستند تا در مقابل چشمان طرفداران خود مورد تست و ارزیابی و نظرسنجی قرار بگیرند.

این قطعات و تجهیزات ساخته برند موپار، طیفی بسیار بزرگ شامل انواع ریم آفرودی، قالب‌های مختلف در، سیستم‌های روشنایی LED، تجهیزات آفرودی و ایمنی، رول‌کیج (اتاقک لوله‌ای)، انواع سپر، کیت‌های تقویت پیشرانه، کیت افزایش ارتفاع، کیت بهبود سیستم ترمز و سیستم تعلیق، گاردان‌های ارتقا یافته، محافظ زیر بدنه، پنل‌های خام بدنه، محورهای تقویت شده، انواع جک و پمپ باد و صدها تجهیزات دیگر را شامل می‌شود.

تمامی این قطعات در مرحله اول در قالب خودروهای مهفومی سافاری عید پاک جیپ رونمایی شده و پس از تایید و نظرسنجی نهایی روانه بازار می‌شوند.

سخن نهایی

سافاری عید پاک جیپ 4

جیپ رنگلر به عنوان یکی از توانمندترین شاسی بلندهای جهان در همکاری با گروه بزرگ موپار، هر دو در ترکیب با ارزیابی‌ها و دورهمی‌های بزرگ سالانه سافاری عید پاک جیپ توسعه پیدا می‌کنند. این بخش از تحقیق و توسعه در فرایند تولید محصولات دو برند جیپ و موپار در هیچ جای دیگر از جهان و از سوی هیچ خودروساز دیگری انجام نشده و این روش در اختیار گروه کرایسلر (شامل جیپ و موپار) است.

در نتیجه هر سال که به مفهومی‌های جدید جیپ در سافاری سالانه عید پاک نگاه می‌کنید، بدانید که تمامی قطعات و تجهیزات به کار رفته در این خودروها در آینده نزدیک وارد چرخه تولید خواهند شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی