بررسی مشخصات فنی فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲

داستان پیدایش مدل برانکو از سوی شرکت فورد در سال ۱۹۶۵ میلادی، در حقیقت رقابت مستقیم با محصولات مردمی برند جیپ آمریکا و مخصوصا مدل CJ5 بود که در ایران با نام جیپ شهباز به روی خط مونتاژ شرکت سهامی جیپ آن دوران رفت.

در نتیجه برانکو به سه گانه رقابت شاسی بلند سواری آمریکا افزوده شد تا در پنج نسل و در سگمنت‌های مختلف، رقیبی برای خودروهایی چون جیپ سری CJ، شورولت بلیزر و پلیموث داستر باشد. اما روایت نسل ششم این خودرو که از سال میلادی گذشته روانه خط تولید شد، به طور کلی روایتی متمایز است. مخصوصا مدل رپتور آن که قرار است به عنوان یک شاسی بلند بیراهه نورد پرسرعت ایفای نقش کند.

مزایا و معایب

+ طراحی کاملا متمایز با نسخه معمولی

+ احتمال ورود نسخه قدرتمندتر رپتور R

+ توجه بسیار زیاد به جزئیات

+ قیمت پایین‌تر از جیپ رنگلر ۳۹۲

+ شاسی و زیربندی بسیار تقویت شده

+ افزایش چشمگیر فاصله کف خودرو از سطح زمین

– پیشرانه ضعیف‌تر از جیپ رنگلر ۳۹۲

– عدم ارائه با پیشرانه ۳.۵ لیتری F150 رپتور

– ابعاد خارجی بسیار بزرگ‌تر از نسخه معمولی

مشخصات فنی

فورد برانکو نسل پنجم در سال ۱۹۹۶ با خط تولید خداحافظی کرد اما تا تولید نسل ششم در سال ۲۰۲۱، چندین نسخه مفهومی در نمایشگاه‌های مختلف به جهان معرفی شد که هیچ یک از آن‌ها، جز در نسخه آزمایشی مفهومی به تولید نرسیدند. در نتیجه بازار شاسی بلندهای واقعی آمریکا در این بازه زمانی ۲۵ ساله، تنها در اختیار دو برند بود، هامر و جیپ.

محصولات هامر در سگمنت شاسی بلندهای فول سایز رقابت می‌کردند اما برترین آفرودر مردمی تولید انبوه و خوش قیمت بازار، در حقیقت مدل رنگلر جیپ بود که در آن بازه زمانی، در سه مدل TJ، JK و حالا JL (آخرین نسل کنونی) به تولید می‌رسد.

سرانجام ورود نسل ششم برانکو به پایان تک‌خوری رنگلر در بازار آفرودرهای آمریکایی منجر شد اما به محض ورود این خودرو، جیپ قدرتمندترین نسخه رنگلر را با نام رنگلر ۳۹۲ روانه بازار کرد که برای اولین بار پس از سه دهه، به پیشرانه V8، آن هم از نوع ۶.۴ لیتری تنفس طبیعی همی (HEMI) مجهز شد. همگان منتظر پاسخ فورد با مدل برانکو بودند که پیشرانه V6 تویین توربو ۲.۷ لیتری اکوبوست (EcoBoost)، باعث ناامیدی آن‌ها شد.

نسخه رپتور برانکو که نامش را از خانواده وانت‌های عملکرد محور سرعتی-آفرودی F150 رپتور الهام گرفته است، امید طرفداران برانکو برای رقابت با رنگلر ۳۹۲ بود اما این خودرو نیز با پیشرانه ۳.۰ لیتری تویین توربو اکوبوست روانه بازار می‌شود، نه نمونه ۳.۵ لیتری اکوبوست ۴۵۰ اسب بخاری به کار رفته در F150 رپتور.

بنابراین با قدرتی برابر با کمی بیشتر از ۴۰۰ اسب بخار، برانکو رپتور هنوز هم از رنگلر ۳۹۲۲ جیپ با ۴۷۵ اسب بخار قدرت، ضعیف‌تر است. در عوض، برانکو رپتور از دیدگاه زیربندی، شاسی، تعلیق و تایر به شدت مورد ارتقا قرار گرفته است تا از دیدگاه قابلیت شهری/برون‌شهری، از رنگلر ۳۹۲ کم نیاورد. ناگفته نماند که اطلاعات فنی سیستم انتقال نیرو برانکو رپتور هنوز به صورت رسمی از جانب فورد منتشر نشده است و این اطلاعات، بعضا حدسیات نشریات تخصصی حوزه خودرو از محصول نهایی است که چند ماه دیگر معرفی خواهد شد.

مشخصات کلی

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور ۳.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۶ / ۲۴
تنفس موتور توئین توربو
قدرت ۴۰۰+‍‍‍‍‍‍ اسب بخار
گشتاور ۵۶۵ نیوتن.متر
گیربکس ۱۰ سرعت اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب
سرعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه شاسی بلند آفرودی سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۸۵۱ میلی‌متر
عرض ۲۲۰۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱۹۷۶ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۹۵۹ میلی‌متر
وزن خالص ۲۶۱۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۱۰۵۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ ۱۵ اینچ با قابلیت بیدلاک

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف ندارد

طراحی برانکو رپتور

نمای جلویی فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲

برانکو تولیدی نسل ششم، پس از تعداد قابل توجهی خودرو مفهومی عرضه شده در ۲۵ سال گذشته، خوشبختانه با المان‌های اصلی برانکو نسل اول (۱۹۶۵-۱۹۷۷) به تولید رسید تا یک محصول آمریکایی دیگر نیز منطبق بر سبک طراحی رترو (Retrospective) یا طراحی گذشته‌گرا (همانند داج چلنجر و شورولت کامارو جدید) به تولید برسد.

نسخه رپتور طبیعتا از دیدگاه ظاهری تمایز چندانی با نسخه برانکو معمولی ندارد. اما برخی المان‌های طراحی آن نشان دهنده رپتور بودن این مدل است. به عنوان مثال، جلوپنجره خودرو به سه چراغ مجزا نارنجی رنگ (همانند F150 رپتور) و دو چراغ نارنجی دیگر بر روی آینه‌های جانبی است. استفاده از این پنج چراغ انحصاری بر اساس قوانین فدرال آمریکا برای خودروهایی که پهن‌تر از ۲۰۸۰ میلی‌متر هستند، اجباری است تا در تاریکی شب بهتر دیده شوند. همچنین جلوپنجره خودرو بر اساس سنت محصولات رپتور، بجای نوشته برانکو (Bronco)، دربر گیرنده نوشته بزرگ FORD است. نمای خارجی برانکو رپتور از چهار گلگیر مشکی رنگ بسیار بزرگ، تایرهای آفرودی عظیم ۳۷ اینچی (بزرگ‌ترین تایر استفاده شده روی یک خودرو آفرودی تولید انبوه تا به امروز)، سیستم اگزوز دوبل با سراگزوزهای جداگانه، نوشته تزئیناتی Raptor بر روی کاپوت و در پنجم خودرو، سیستم روشنایی و مه‌شکن‌های تمام LED آفرودی، شکاف‌های ورودی هوا بر گلگیرهای جلو، ریم‌های ۱۵ اینچی آلیاژی با قابلیت بیدلاک (قفل کردن تایر به لبه ریم) و چراغ خطر سوم بسیار بزرگ و سیستم روشنایی در شب پنج چراغ عقب (همانند جلو خودرو) است.

با وجود این تغییرات، درهای جانبی برانکو با نسخه معمولی یکسان و دلیل رنگ نشدن گلگیرهای بزرگ مشکی رنگ آن به رنگ یکسان با بدنه، عدم توانایی خط تولید فورد برای جای دادن بدنه‌ای به این بزرگی در اتاق رنگ است.

در نتیجه اگر این تغییرات برای شناسایی نسخه رپتور از نسخه معمولی برانکو برای شما کافی نیست، تنها لازم است کمی به ابعاد و هیکل دیو پیکر این خودرو توجه کنید، چرا که از دیدگاه اندازه و ابعاد نهایی، برانکو رپتور به شکل قابل توجهی از آفرودی‌ترین نسخه برانکو با نام ساسکواش، هم پهن‌تر است و هم بلندتر. همچنین ناگفته نماند که برانکو رپتور همانند جیپ رنگلر ۳۹۲، تنها در نسخه چهار در قابل سفارش است.

طراحی داخلی

نمای کابین فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲

نمای داخلی برانکو ضمن عرضه در تریم‌های رنگی متنوع، کاملا از نوع قابل شست و شو و ضد آب است. نمایشگر لمسی ۱۲.۰ اینچی سیستم مولتی مدیا، قادر به نمایش اطراف خودرو در زاویه ۳۶۰ درجه سیستم چشم عقاب است. همچنین نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان نیز ابعاد ۱۲.۰ اینچی دارد که این ابعاد تنها منحصر به نسخه رپتور برانکو است. تریم تزئیناتی داخلی نظیر کمربند‌ها، تریم و دوخت صندلی‌ها به رنگ نارنجی، روکش صندلی‌ها از جنس وینایل (Vinyl/چرم مصنوعی بسیار مقاوم) با کیفیت درجه نظامی و کفپوش خودرو از نوع لاستیک قابل شست و شو است. همچنین در متریال داخل صندلی‌ها از نوعی ابر استفاده شده است که قابلیت بسیار زیادی در دفع ضربات حاصل از مسیرهای ناهوار دارد تا رانندگی را در بیراهه برای سرنشینان راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. سیستم اگزوز خودرو به منظور تولید صدای مناسب، قابل تنظیم است و سیستم انتخاب نوع سواری بر مسیرهای مختلف با نام G.O.A.T نیز در برانکو رپتور عرضه شده است.

سقف و درهای برانکو رپتور نیز همانند جیپ رنگلر، به صور کامل قابل برداشتن است، اما بزرگ‌ترین تغییر فنی که در فضای داخلی برانکو انجام گرفته است، استفاده از دو ستون عرضی تقویت کننده در سقف خودرو است که به تنهایی تا ۵۰ درصد به استقامت و استحکام شاسی خودرو می‌افزاید.

سخن نهایی

نمای کناری فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲

برانکو رپتور یک شاسی بلند آفرودی/سرعتی است که حدود ۶۰ تا ۷۰ اسب بخار از رقیب خود (جیپ رنگلر 392 HEMI V8) ضعیف‌تر است اما در عوض برای خرید ماشین باید حداقل ۷۰ هزار دلاری پرداخت کرد که پنج هزار دلار از بازه قیمت آغازین رنگلر ۳۹۲ ارزان‌تر است. ضعف پیشرانه برانکو رپتور در برابر رنگلر ۳۹۲ باعث ناراحتی بسیاری از علاقه‌مندان این خودرو شد، اما گویا فورد قصد دارد نسخه رپتور R (قدرتمندترین نسخه رپتور) را بر اساس تریم F150 رپتور R روانه بازار کند که به احتمال قوی از پیشرانه ۴۵۰ اسب بخاری ۳.۵ لیتری تویین توربو اکو بوست F150 رپتور استفاده خواهد کرد. از این رو در حقیقت برانکو رپتور R را باید رقیب اصلی رنگلر ۳۹۲ دانست، به شرطی که فورد واقعا آن را روانه خط تولید کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی