بوی بنزین داخل ماشین؛ دلایل و روش های رفع آن

۱۷ تیر ۱۴۰۳ بوی بنزین داخل ماشین؛ دلایل و روش های رفع آن

در حال حاضر، بنزین سوخت رایج اکثر خودروهای موجود در بازار به حساب می‌آید. بنزین یک ماده اشتعال‌زا با بویی سنگین و زننده است که از باک به داخل سیلندرهای موتور انتقال داده می‌شود و در نهایت نیروی حاصل از احتراق آن، چرخ‌های ماشین را به حرکت درمی‌آورد. اما گاهی ممکن است حین استارت زدن یا در سفر با ماشین شخصی متوجه بوی بنزین داخل ماشین شوید. در این صورت هر چه سریع‌تر باید منشا انتشار این بو را شناسایی و مشکل را حل کرد، چراکه احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. بوی بنزین در خودرو دلایل مختلفی دارد که اطلاع از آنها برای حفظ سلامتی خود و خودرویتان ضروری است.

دلایل بوی بنزین داخل ماشین

دلایل بوی بنزین داخل ماشین

بررسی سلامت خودرو و قطعات آن صرفا در هنگام خرید خودرو اهمیت پیدا نمی‌کند. انجام سرویس‌های دوره‌ای جزو امور واجب برای مالک خودرو تلقی می‌شود، چراکه راه‌حل موثری برای جلوگیری از بروز مشکلات بالقوه و جدی مثل پخش بوی بنزین در خودرو است. دلایل متعددی وجود دارد که باعث نشر بوی بنزین داخل ماشین می‌شوند. شناخت این دلایل به شما کمک می‌کند تا زودتر منشا انتشار بو را پیدا و با برطرف کردن مشکل، از پیامدهای ناخوشایند بعدی جلوگیری کنید. مهم‌ترین دلایل پخش بوی بنزین در ماشین را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

فرسایش در باک سوخت

یکی از ساده‌ترین دلایل پخش بوی بنزین داخل در ماشین، خرابی و فرسودگی درِ باک است. در باک بنزین از ورود آلودگی به داخل باک جلوگیری می‌کند، ولی با گذشت زمان همانند هر قطعه دیگری فرسوده می‌شود. در صورت شدت یافتن این فرسودگی، به تدریج راه برای نشت سوخت باز می‌شود و بوی آن به درون خودرو انتقال پیدا می‌کند.

نشتی بنزین در خودرو

از دیگر دلایل رایج انتشار بوی بنزین داخل ماشین می‌توان به نشتی سوخت اشاره کرد. مسیر باک بنزین تا درون سیلندرهای موتور شامل اتصالات، شلنگ‌ها و قطعات مختلفی می‌شود که اختلال و آسیب در هر یک از آن‌ها نشتی سوخت را به همراه دارد. پارگی شلنگ باک بنزین، وجود ترک و آسیب در لوله‌های انتقال سوخت، گرفتگی یا خرابی فیلتر سوخت و فرسایش بدنه و خرابی انژکتور از مهم‌ترین دلایل نشتی سوخت هستند که باعث می‌شوند بوی بنزین به داخل کابین راه پیدا کند و به مشام سرنشینان برسد.

اختلال در عملکرد کنیستر

خرابی کنیستر یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل انتشار بوی بنزین در ماشین است. کنیستر که در مسیر خروجی باک سوخت قرار گرفته، بخارات بنزین درون باک سوخت را جذب می‌کند و آن را به سمت موتور انتقال می‌دهد. در صورت وجود پارگی در اتصالات یا شلنگ‌های ورودی و خروجی کنیستر، بخارات بنزین در مسیر حرکت به سمت موتور نشت پیدا می‌کنند و وارد فضای کابین می‌شوند. این اتفاق چندان خوشایند نیست، چون نه‌تنها موجب آزار سرنشینان می‌شود، بلکه بسیار خطرناک است و ریسک آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. برای اطمینان از سلامت یا عیب‌یابی کنیستر و تشخیص منشا انتشار بوی بنزین بهتر است هرچه سریع‌تر به تعمیرکار معتبر مراجعه کنید.

هوا گرفتن بنزین

هوا گرفتن بنزین

ورود هوا به داخل بنزین نیز می‌تواند دلیل انتشار بوی بنزین درون خودرو شود. بنزین به دلایل مختلف هوا می‌گیرد. به عنوان مثال در هنگام بنزین زدن ممکن است مقداری هوا وارد باک شود. در این صورت اگر منافذ تخلیه هوا رسوب گرفته و بسته شده باشند، و یا حباب گیر بنزین خودرو دچار مشکل شده باشد، آنگاه هوا داخل بنزین باقی می‌ماند. هوا گرفتن بنزین باعث قطعی مداوم نازل در هنگام سوخت‌گیری شده و بنزین به سختی وارد باک می‌شود. بنزینی که ناخالصی همچون هوا داشته باشد، در گاز خوردن ماشین نیز ایجاد اختلال می‌کند.

اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن موجود در آلایندگی پس از احتراق را نشان می‌دهد. این سنسور در مسیر خروجی آلاینده‌ها به سمت اگزوز نصب می‌شود و با سنجش سطح اکسیژن، کیفیت احتراق را محاسبه می‌کند و داده‌های خود را به سمت ایسیو می‌فرستد. ایسیو با بررسی این داده‌ها، میزان ترکیب سوخت و هوا را جهت جلوگیری از احتراق ناقص و خام‌سوزی تنظیم می‌کند تا بدین وسیله، سوخت در بهینه‌ترین حالت ممکن وارد سیلندرهای موتور شود. اگر اختلالی در سنسور اکسیژن به وجود آید، عملکرد ایسیو در تنظیم ترکیب هوا و سوخت درون سیلندرها برای جلوگیری از پدیده‌هایی همچون احتراق ناقص و خام‌سوزی نیز دچار مشکل می‌شود. با بروز هر یک از این مشکلات، بوی بنزین به داخل کابین راه پیدا می‌کند. این موضوع به طور خاص در هنگام فعالیت خودرو در حالت درجا قابل تشخیص است.

استارت زدن ممتد برای روشن کردن خودرو

گاهی اوقات خودرو با یک‌بار استارت زدن روشن نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر فیلتر هوا ماشین گرفته باشد یا در روزهای سرد سال ممکن است چندین بار مجبور به استارت زدن شوید تا بالاخره ماشین روشن شود. در این حالت سوخت زیادی به داخل محفظه احتراق راه پیدا می‌کند و مدتی طول می‌کشد تا راندمان احتراق به حالت طبیعی برسد. در این مدت معمولا بوی بنزین به داخل مابین راه پیدا می‌کند. این اتفاق طبیعی است، ولی اگر بوی بنزین پس از روشن شدن ماشین و طی کردن مسافتی از بین نرفت، حتما از یک تعمیرکار ماهر بخواهید منشا بوی بنزین را پیدا و مشکل را برطرف کند.

علت بوی بنزین در زمان استارت زدن

علت بوی بنزین در زمان استارت زدن

همان‌طور که گفته شد، استارت زدن ممتد و پیاپی باعث ورود مقدار سوخت بیش از حد لازم به داخل محفظه احتراق و افت راندمان احتراق می‌شود. مدتی طول می‌کشد تا ایسیو با تنظیم سطح سوخت و هوای ورودی به داخل سیلندر، احتراق را به حالت نرمال بازگرداند. در این حالت بوی بنزین در داخل کابین به مشام می‌رسد. توجه داشته باشید که به سبب کیفیت پایین بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور، حتما از مکمل بنزین برای تنظیم اکتان بنزین استفاده کنید تا ضمن صرفه‌جویی در سوخت، راندمان موتور نیز بهبود یابد.

اما انتشار بوی بنزین در زمان استارت زدن دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. وجود هرگونه نشتی در سیستم سوخت رسانی اعم از باک بنزین، فیلتر بنزین، شلنگ‌ها، رگلاتور و انژکتورها می‌توانند موجب انتشار بوی بنزین داخل ماشین شوند. انژکتورها قطعات کوچکی هستند که به وسیله سوزن‌های خود، بنزین را درون سیلندرها می‌پاشند. در صورت وجود نقص در این سوزن، بنزین بیش یا کمتر از حد لازم وارد محفظه می‌شود و احتراق ناقص سوخت و هوا به وجود می‌آید. این موضوع دلیل موجهی برای استشمام بوی بنزین است.

علت بوی بنزین از دریچه‌های کولر

علت بوی بنزین از دریچه‌های کولر

در برخی خودروها، کنیستر در نزدیکی رادیاتور نصب شده است. کنیستر، وظیفه جذب بخارات بنزین و انتقال آن‌ها به موتور را بر عهده دارد و در صورت خرابی، این بخارات به سمت رادیاتور هدایت می‌شود. در این حالت جای تعجبی ندارد که پس از روشن کردن کولر، متوجه بوی بنزین در داخل کابین شوید.

علت بوی بنزین در روغن موتور

دلایل متعددی برای ایجاد بوی بنزین در روغن موتور وجود دارد. وجود نقص در انژکتور سوخت و باز ماندن شیر برقی و در نتیجه ترکیب بنزین با روغن موتور، غنی بودن ترکیب سوخت و هوا و در نتیجه ورود بنزین از طریق حلقه‌های پیستون به داخل تابه روغن، کاهش کیفیت روغن موتور به سبب تبخیر نشدن بنزین (ناشی از گرم نشدن کافی روغن موتور به دلیل مسیر کوتاه رانندگی)، احتراق ناقص سوخت و ورود گاز به داخل تابه روغن، خرابی رینگ‌های پیستون و در نتیجه ورود سوخت از محفظه احتراق به داخل ظرف روغن و همین‌طور تعویض نکردن روغن موتور برای مدت طولانی و در نتیجه کاهش کیفیت آن، دلایلی هستند که باعث می‌شوند روغن موتور بوی بنزین بگیرد.

عوارض بوی بنزین داخل ماشین روی سرنشینان

بنزین بوی زننده و سنگینی دارد که بوییدن آن برای مدت طولانی و حتی کوتاه، به هیچ‌وجه برای انسان خوشایند نیست. بوی شدید بنزین عوارضی همچون خستگی، سردرد، تنگی نفس، سرگیجه و حالت را به همراه دارد. به‌علاوه بوی بنزین موجب خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری راننده می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سوانح رانندگی است. به طور خاص کودکان بیشتر از بزرگسالان به عوارض پخش بوی بنزین داخل کابین دچار می‌شوند.

گذشته از این موارد، انتشار بوی بنزین ممکن است ناشی از تجمع بخارات سوخت در باک یا نشت بنزین در مسیر سوخت‌رسانی باشد. در این حالت کافی‌ست در اثر یکی از تکانه‌های واردشده به خودرو، جرقه‌ای به وجود آید تا بنزین مشتعل شود و خودرو آتش بگیرد. آتش گرفتن خودرو نیز تاثیر مستقیم روی ایمنی سرنشینان می‌گذارد.

عوارض بوی بنزین روی خودرو

عوارض بوی بنزین روی خودرو

انتشار بوی بنزین داخل ماشین نشان‌دهنده وجود نقص در یکی از اجزای سیستم سوخت‌رسانی است. اجزای سیستم با هم در ارتباط هستند و بروز نقص در هر یک، روی سلامت دیگری و از همه مهم‌تر، عملکرد موتور تاثیر می‌گذارد. مصرف بیش از حد سوخت، کاهش راندمان موتور، لرزش و ایجاد سروصدای غیرعادی ماشین، ریپ زدن خودرو و… عوارضی هستند که پس از انتشار بوی بنزین در خودرو باید در انتظار آن‌ها باشید. بنابراین توصیه می‌شود به محض احساس بوی بنزین هر چه سریع‌تر خودرو را نزد تعمیرکار ماهر ببرید و ایراد مربوطه را برطرف کنید، چون در صورت اهمال و خرابی اجزای بیشتر، هزینه هنگفتی روی دوش شما تحمیل خواهد شد.

روش های رفع بوی بنزین داخل خودرو

نخستین گام برای برطرف کردن بوی بنزین داخل ماشین تشخیص منشا آن است. از آنجا که منشا بوی بنزین به سیستم سوخت‌رسانی ماشین برمی‌گردد، می‌توان با انجام اقدامات زیر از بروز نقص در این سیستم جلوگیری یا با تشخیص و برطرف کردن عامل اصلی، از پیامدهای بعدی اجتناب کنید. به‌طور مختصر، روش‌های رفع بوی بنزین داخل ماشین شامل موارد زیر می‌شوند.

  • تعویض فیلتر بنزین خودرو پس از پیمودن ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر
  • تعویض زودهنگام فیلتر روغن در صورت کاربرد روزانه خودرو برای مسافت‌های بسیار کوتاه
  • بازرسی دوره‌ای کنیستر و تعویض آن در صورت مشاهده نقص و آسیب
  • تعویض درب باک بنزین در صورت مشاهده فرسودگی
  • بازرسی دوره‌ای محل اتصال شلنگ‌ها و اتصالات سیستم سوخت‌رسانی
  • بررسی سلامت حباب گیر بنزین درون باک
  • بازرسی دوره‌ای قطعات دخیل در کیفیت احتراق سوخت درون سیلندرهای موتور مثل همچون انژکتور، روغن موتور، رینگ پیستون و فیلتر هوای ماشین.
  • اجتناب از استارت زدن ممتد برای روشن کردن ماشین
  • باز گذاشتن پنجره‌ها و در صورت امکان، درب‌های ماشین برای خروج بوی بد
  • استفاده از مواد جذب‌کننده بوهای نامطبوع مثل قهوه، جوش شیرین و شامپو فرش

نتیجه گیری

به عنوان یک راننده ممکن است در طول سفرهای خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوید که یکی از آن‌ها استشمام بوی بنزین داخل کابین است. پخش شدن بوی بنزین داخل خودرو دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها، اختلال در عملکرد کنیستر است. بروز نقص در هر یک از اجزای سیستم سوخت‌رسانی نیز می‌تواند باعث انتشار بوی بنزین به داخل کابین شود. استشمام این بو برای سرنشینان به هیچ‌وجه خوشایند نیست و به دلیل ایجاد بی‌حوصلگی و کاهش سطح هوشیاری راننده، ممکن است عواقب ناگواری به همراه داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود به محض حس بوی بنزین داخل ماشین، خیلی سریع به تعمیرگاه بروید و مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

سوال های متداول

چرا ماشین بوی بنزین می‌دهد؟

فرسایش در باک سوخت، خرابی کنیستر، نشت بنزین در خودرو، هوا گرفتن بنزین، اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن، استارت زدن‌های متوالی، مهم‌ترین دلایل انتشار بوی بنزین داخل ماشین هستند.

آیا بوی بنزین داخل کابین برای سلامتی ضرر دارد؟

بوی بنزین بسته به حساسیت افراد، باعث عوارضی همچون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، تنگی نفس، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری می‌شود.

چرا روغن موتور بوی بنزین می‌دهد؟

رینگ سوپاپ ناقص، کیفیت پایین روغن موتور، غنی بودن بیش از حد ترکیب سوخت و هوا، وجود نقص در انژکتور و احتراق ناقص سوخت، از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد بوی بنزین در روغن موتور می‌شوند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45