مقایسه لاماری ایما با چانگان CS55 پلاس

۳۱ مرداد ۱۴۰۳ مقایسه لاماری ایما با چانگان CS55 پلاس

بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور داغ‌تر از دیگر سگمنت‌ها دنبال می‌شود و هر روز مدل‌های متنوع و جدیدی، به‌ویژه در کشور چین به مرحله تولید و عرضه می‌رسند. لاماری ایما یکی از پرفروش‌ترین خودروهای مونتاژی در این کلاس به‌حساب می‌آید که حالا رقیب وارداتی جدیدتری هم پیدا کرده است. چانگان CS55 پلاس، کراس‌اوور جمع‌وجور وارداتی سایپا، یکی از رقبای تازه‌نفس و البته سرسخت لاماری ایما به‌شمار می‌رود که قابلیت‌های زیادی برای شکست محصول محبوب آرین پارس موتور دارد. با مقایسه لاماری ایما با چانگان CS55 پلاس مشخص می‌کند که کدام شاسی‌ بلند شهری برتری بیشتری نسبت به حریف ارائه می‌دهد و گزینه بهتری برای خرید محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

لاماری ایما که با نام جهانی فورتینگ T5 Evo شناخته می‌شود، قوای حرکتی مورد نیاز خود را از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن.متر تامین می‌کند. گیربکس این خودرو از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه روغنی است و در همکاری با موتور می‌تواند شتاب صفر تا صد لاماری ایما را در محدوده ۹.۵ ثانیه نگه دارد. حداکثر سرعت این خودرو هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. لاماری ایما یک باک سوخت ۵۵ لیتری دارد و حدود ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط بنزین مصرف می‌کند.

اما چانگان CS55 پلاس نیز با همین ترکیب پا به میدان گذاشته است. موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ این ماشین وارداتی سایپا ۱۸۸ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا ۱۰۰ چانگان CS55 پلاس در حالت رسمی ۸.۲ ثانیه عنوان شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. دلیل افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت این خودرو به‌طور عمده، ناشی از ۱۰۵ کیلوگرم وزن کمتر محصول چانگان نسبت به لاماری ایما است.

وجود سیستم تعلیق مالتی‌لینک در قسمت عقب هر دو خودرو باعث می‌شود تا هندلینگ و پایداری آن‌ها نسبت به دیگر مدل‌های مجهز به سیستم تعلیق یکپارچه افزایش پیدا کند. تعلیق جلو نیز مطابق انتظار از نوع مک‌فرسون مستقل است که در بسیاری از خودروهای موجود در بازار دیده می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد کفه ترازوی مقایسه چانگان CS55 پلاس با لاماری ایما در بحث مشخصات فنی تا حدودی به سمت محصول وارداتی سایپا سنگینی پیدا می‌کند.

مشخصات کلی

  لاماری ایما چانگان CS55 پلاس
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژ TGDI توربوشارژ TGDI
قدرت ۱۹۵ اسب بخار ۱۸۸ اسب بخار
گشتاور ۲۸۵ نیوتن.متر ۳۰۰ نیوتن.متر
گیربکس ۷ سرعته اتومات دوکلاچه DCT ۷ سرعته اتومات دوکلاچه DCT
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۹-۹.۵ ثانیه ۸.۲ ثانیه
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۶
فرمان برقی برقی
بدنه کراس اوور کامپکت کراس اوور کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

  لاماری ایما چانگان CS55 پلاس
طول ۴۵۶۵ میلیمتر ۴۵۱۵ میلیمتر
عرض ۱۸۶۰ میلیمتر ۱۸۶۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۹۰ میلیمتر ۱۶۸۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۱۵ میلیمتر ۲۶۵۶ میلیمتر
وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم ۱۴۴۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۸۰ لیتر ۴۷۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر ۵۵ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی لاماری ایما

طراحی چانگان CS55 پلاس

از همان ابتدا که لاماری ایما وارد بازار ایران شد، با ظاهری زیبا و دلفریب توانست نگاه‌های زیادی را به سمت خود جلب کند؛ ابعاد خوش‌هیبت، جزئیات جذاب، خطوط سیال بدنه، طراحی متفاوت چهره و سایر المان‌های ظاهری که در عین حال هم خودرویی اسپرت را تداعی می‌کردند و هم تجمل کافی را برای خانواده‌ها ارائه می‌دادند، از ویژگی‌های مثبت طراحی لاماری ایما محسوب می‌شوند.

چانگان CS55 پلاس سایپا نیز از زبان طراحی نوین شرکت چانگان استفاده می‌کند و به واسطه ارائه چهره اسپرت و تا حدودی مدرن، استایلی باوقار و خاص از خود به نمایش می‌گذارد. به‌ویژه افرادی که خیلی به دنبال طرح‌های متمایز و متفاوت نیستند، ظاهر چانگان CS55 پلاس را نسبت به استایل بدنه لاماری ایما ترجیح می‌دهند.

به هر حال در مقایسه لاماری ایما با چانگان CS55 پلاس، هر دو خودرو طراحی ظاهری دلنشینی دارند و اگرچه لاماری ایما همچنان جذاب‌تر به نظر می‌رسد، اما چانگان CS55 پلاس نیز استایلی زیبا و باوقار ارائه می‌دهد که می‌تواند مورد توجه شمار زیادی از مشتریان قرار بگیرد.

طراحی داخلی

کابین لاماری ایما

کابین چانگان CS55 پلاس

مقایسه لاماری ایما با چانگان CS55 پلاس در زمینه فرم داخلی نشان می‌دهد که محصول وارداتی سایپا طراحی مدرن و آینده‌نگرانه‌تری در کابین خود به نمایش می‌گذارد. شکل و شمایل داشبورد، غربیلک فرمان، پنل بین صندلی‌های جلو و شیفتر دنده، در چانگان کاملا مدرن و متفاوت به نظر می‌رسد.

البته این سبک طراحی تا حدودی به زبان طراحی داخلی محصولات جدید پژو موسوم به آی کاکپیت نیز شباهت دارد. در این بین شاید غربیلک فرمان دو سر تخت برای همه جذاب نباشد، اما دلیل این کار فراهم کردن فضای دید کافی برای راننده نسبت به صفحه کلاستر پشت فرمان در بالای داشبورد است تا راننده بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از روی صفحه آمپر به‌راحتی مشاهده کند.

در مورد طراحی کابین لاماری ایما هم می‌توان گفت که با یک طرح‌ریزی قابل قبول و زیبا مواجه هستیم که اگرچه به اندازه چانگان CS55 پلاس مدرن نیست، اما نسبتا لاکچری و مناسب به نظر می‌رسد. با این وجود، کیفیت متریال داشبورد لاماری ایما چندان دلچسب نیست و به پای حریف نمی‌رسد.

بنابراین چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ نوع طراحی می‌توان گفت که کابین چانگان CS55 پلاس نسبت به حریف برتری نسبی خواهد داشت.

میزان فضای ارائه‌شده برای سرنشینان ردیف عقب در هر دو خودرو تقریبا جادار به نظر می‌رسد، اما سرنشینان بلندقد در لاماری ایما به دلیل فاصله محوری بیشتر این خودرو، با محدودیت کمتری از لحاظ فضای پا و البته سر مواجه خواهند بود.

ظرفیت صندوق هر دو خودرو تقریبا یکسان است، به‌نحوی‌که حجم صندوق عقب لاماری ایما برابر ۴۸۰ لیتر است و ظرفیت صندوق عقب چانگان CS55 پلاس نیز به ۴۷۵ لیتر می‌رسد. این میزان گنجایش برای خودروهایی در این ابعاد در سطح متوسط قرار می‌گیرد.

آپشن ها و امکانات

یکی از انتقاداتی که به لاماری ایما وارد می‌شود، لیست نسبتا محدودتر امکانات آن در مقایسه با بسیاری از رقبای مونتاژی یا وارداتی است. در اینجا نیز لاماری ایما نسبت به چانگان CS55 پلاس امکانات کمتری به‌ویژه در بحث سیستم‌های راداری نظیر هشدار برخورد از جلو، هشدار تغییر لاین، ترمز اضطراری به علاوه موارد دیگری نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل هوشمند، نور بالای اتوماتیک و… دارد. بنابراین اگر به دنبال یک کراس‌اوور فول‌آپشن‌تر هستید، چانگان CS55  پلاس گزینه بهتری برای شما محسوب می‌شود.

سقف و سانروف پانوراما، تنظیم ۶ حالته برقی صندلی راننده، دوربین ثبت وقایع، دوربین و حسگر پارک عقب، ۶ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، صفحه کیلومترشمار دیجیتال، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا، فرمان برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل ساده و سیستم کنترل کشش و پایداری شاخص‌ترین تجهیزات لاماری ایما محسوب می‌شوند.

در طرف دیگر، لیست امکانات چانگان CS55 پلاس شامل موارد متنوع‌تری است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

شش کیسه هوا، کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سامانه کمکی الکترونیکی ترمز، ترمز هوشمند اضطراری، هشدار تصادف از جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، هشدار تغییر لاین، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا ۱۲.۳ اینچی، کیلومترشمار دیجیتال، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، خروجی ۱۲ ولت، پورت USB، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل سرعت در سرازیری، حسگر باد تایرها، کروز کنترل تطبیقی، استارت دکمه‌ای، ورود و خروج بدون کلید، حسگر پارک عقب، دی‌لایت، سنسور نور و باران و… .

مقایسه چانگان CS55 پلاس با لاماری ایما، حکم به برتری نسبی چانگان می‌دهد.

  لاماری ایما چانگان CS55 پلاس
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد دارد
رادار تصادف جلو ندارد دارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
ترمز اضطراری ندارد دارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت دارد دارد
چراغ روز دارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم‌کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد دارد
ناوبری ندارد ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد دارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید دارد دارد
استارت بدون کلید دارد دارد
تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی برقی راننده دارد دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد دارد
پانوراما دارد دارد
سانروف دارد دارد

خرید لاماری ایما یا چانگان CS55 پلاس

نمای عقب لاماری ایما

نمای عقب چانگان CS55 پلاس

در پایان مقایسه لاماری ایما با چانگان CS55 پلاس احتمالا تا حدودی تصمیم خود را برای انتخاب یکی از این دو خودرو گرفته‌اید. اما اگر بخواهیم به‌طور دقیق و خلاصه نتیجه را همین جا به شما اعلام کنیم، باید بگوییم که به نظر ما اگر به دنبال خودروی جدیدتر با فضای داخلی مدرن‌تر، امکانات متنوع‌تر، شتاب و چابکی بالاتر، کیفیت ساخت کمی بیشتر و برند معتبرتر هستید، چانگان سی اس ۵۵ پلاس گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اما در سمت دیگر لاماری ایما ظاهر اسپرت و مجلل‌تری ارائه می‌دهد، فضای داخلی کمی بزرگ‌تری برای شما تدارک دیده است و در حال حاضر از لحاظ خدمات پس از فروش و نیز رونق معاملات در بازار کارکرده، شرایط مطلوب‌تری نسبت به حریف دارد. پس اگر چنین معیارهایی در خرید یک شاسی بلند از نوع کراس اوور چینی در ذهن خود دارید، می‌توانید روی لاماری ایما حساب باز کنید.

البته گفته شده که پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) قصد مونتاژ چانگان سی اس ۵۵ پلاس را دارد که اگر این اتفاق رخ بدهد، وضعیت خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات و لوازم یدکی برای مالکان این ماشین چینی نیز بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.

در مورد قیمت ماشین هم باید گفت که قیمت لاماری ایما و قیمت چانگان CS55 پلاس تقریبا در یک محدوده قرار می‌گیرد و اختلاف قیمتی بین این دو در شرایط فعلی خیلی زیاد نیست.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور