معرفی برندگان خودرو سال ۲۰۲۱ جهان

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ معرفی برندگان خودرو سال ۲۰۲۱ جهان

هیات داوران، نامزدهای بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ جهان را اعلام کردند. ۱۰ خودرو در بخش اصلی و ۵ خودرو در بخش‌های جانبی خودروهای شهری، خودروهای لوکس، خودروهای پرفورمنس و طراحی منتظر اعلام نظر نهایی داوران هستند.

تعدادی از کارشناسان و نویسندگان مجله‌ها و سایت‌های معتبر خودروی جهان، جزو هیات داوران هستند. طی یک ماه آینده، از بین ۱۰ خودرو اصلی و ۵ خودرو بخش‌های جانبی، سه خودرو در هر بخش به مرحله فینال راه پیدا می‌کند و در ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ (۳۱ فروردین ۱۴۰۰)، خودرو سال ۲۰۲۱ جهان از طریق کانال یوتیوب این جایزه معرفی می‌شود.

اعلام برندگان جوایز بهترین خودرو سال ۲۰۲۱

حدود یک ماه پیش، فهرست نامزدهای بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ جهان در بخش اصلی و بخش‌های فرعی بهترین خودرو شهری، بهترین خودرو لوکس، بهترین خودرو پرفورمنس و بهترین طراحی خودرو اعلام شد و فولکس واگن ID.4 توانست عنوان بهترین خودرو سال را از آن خود کند.

بهترین خودرو

فولکس واگن ID.4 بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ جهان است. تویوتا یاریس GR و هوندا e دو خودرو دیگری بودند که در مرحله فینال رقابت می‌کردند. اما در نهایت این خودرو آلمانی با رای ۹۳ داور مقام اول را از آن خود کرد.

فولکس واگن ID.4، مثل ID.3 روی پلتفرم MEB ساخته شده است. این خودرو اولین شاسی بلند برقی فولکس واگن و اولین خودرو از ۱۰ خودرو برقی است که این خودروساز آلمانی به بازار خواهد فرستاد.

فولکس واگن ID 4

بهترین خودرو شهری

هوندا e با رای داوران به عنوان بهترین خودرو شهری سال ۲۰۲۱ جهان انتخاب شد. این خودرو برقی ژاپنی در مرحله فینال هوندا جز و تویوتا یاریس GR را شکست داد.

هوندا e در دو مدل با قدرت‌های ۱۳۴ و ۱۵۱ اسب بخار برای بازار اروپا تولید می‌شود. این هاچبک جمع و جور ژاپنی دارای یک باتری ۳۵.۵ کیلوواتی است که در عرض نیم ساعت کامل شارژ می‌شود.

هوندا e

بهترین خودرو لوکس

مرسدس بنز کلاس S با پشت سر گذاشتن لندروور دیفندر و پلستار ۲ بهترین خودرو لوکس ۲۰۲۱ شد. این خودرو آلمانی در سال ۲۰۲۰ و با آپشن‌ها و امکانات لوکس به بازار آمد. کلاس S به سیستم تجربه کاربر مرسدس بنز MBUX مجهز و همچنین سیستم دستیار صوتی Hey Mercedes نیز روی آن نصب شده است.

مرسدس بنز کلاس S

بهترین خودرو پرفورمنس

تویوتا یاریس GR، آئودی RS Q8 و پورشه ۹۱۱ توربو فینالیست‌های بخش بهترین خودرو پرفورمنس بودند. در این رقابت، پورشه ۹۱۱ توربو با رای داوران از رقبایش پشی گرفت و بهترین خودرو پرفورمنس ۲۰۲۱ جهان شد.

پورشه ۹۱۱ توربو جدید دارای یک پیشرانه ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی توربو دوقلو است و از یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کند. قدرت این خودرو اسپرت آلمانی ۵۷۲ اسب بخار و گشتاور آن ۷۵۰ نیوتن متر است و در عرض ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تویوتا یاریس GR

بهترین طراحی خودرو

لندروور دیفندر عنوان بهترین طراحی خودرو سال ۲۰۲۱ جهان را به خود اختصاص داد. مرحله نهایی این بخش با شرکت هوندا e، مزدا MX-30 و لندروور دیفندر برگزار شد و در نهایت دیفندر توجه داوران را جلب کرد.

 

لندروور دیفندر

قوانین شرکت در جایزه خودرو سال جهان

همه خودروها امکان شرکت در بخش اصلی جایزه خودرو سال جهان را ندارند و فقط اتومبیل‌هایی شرکت داده می‌شوند که واجد شرایط زیر باشند:

۱- تیراژ تولید این خودروها باید حداقل ۱۰ هزار دستگاه در سال باشد.

۲- قیمتی کمتر از قیمت خودروهای لوکس در بازارهای مهم جهانی داشته باشند.

۳- این خودروها باید حداقل در دو بازار بزرگ جهان، شامل اروپا، چین، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، آمریکای لاتین و کره جنوبی فروخته شوند.

اما قوانین برای حضور خودروها در بخش‌های جانبی خودروهای شهری، لوکس و پرفورمنس تفاوت کمی با بخش اصلی دارد. خودروهای شهری و لوکس باید حداقل ۵۰۰۰ دستگاه در سال تولید شوند، اما خودروهای پرفورمنس با ۲۰۰۰ دستگاه تولید سالانه هم واجد شرایط شرکت در جایزه خودرو سال می‌شوند. همچنین خودروهای شرکت‌کننده در بخش اتومبیل‌های شهری نباید بیشتر از ۴.۲ متر طول داشته باشند.

در نهایت، همه خودروهای واجد شرایط در همه بخش‌ها، به طور اتوماتیک در بخش طراحی نیز مورد داوری و قضاوت قرار می‌گیرند. برنده این بخش با رای ۷ نفر از کارشناسان طراحی خودرو، از جمله یان کالوم، مدیر سابق طراحی استون مارتین و جگوار و همین طور تام ماتانو، مدیر سابق بخش طراحی مزدا انتخاب می‌شود.

نامزدهای بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ جهان

نامزدهای جایزه خودرو سال ۲۰۲۱ جهان در بخش اصلی و بخش‌های جانبی عبارتند از:

بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ جهان

بهترین خودرو شهری سال ۲۰۲۱ جهان

  • هوندا جز / فیت
  • هوندا e
  • هیوندای i10
  • هیوندای i20
  • تویوتا یاریس

بهترین خودرو لوکس سال ۲۰۲۱ جهان

  • استون مارتین DBX
  • بی ام و X6
  • لندروور دیفندر
  • مرسدس بنز S کلاس
  • پلستار ۲

بهترین خودرو پرفورمنس سال ۲۰۲۱ جهان

  • آئودی RS Q8
  • بی ام و M2 CS
  • بی ام و X5 M / X6 M
  • پورشه ۹۱۱ توربو
  • تویوتا GR یاریس

بهترین طراحی خودرو سال ۲۰۲۱ جهان

  • هوندا e
  • لندروور دیفندر
  • مزدا MX-30
  • پلستار ۲
  • پورشه ۹۱۱ توربو

از بین خودروهایی که در بخش جایزه خودرو سال جهان دیده می‌شوند، در هفته گذشته، تویوتا یاریس جایزه بهترین خودرو سال اروپا ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

برندگان خودرو سال ۲۰۲۰ جهان

کیا تلوراید با وجود اینکه فقط در آمریکا عرضه می‌شد، اما توانست نظر داوران را به خود جلب کند و عنوان خودرو سال ۲۰۲۰ جهان را کسب کند.

یکی دیگر از محصولات کیا نیز در بخش خودروهای شهری به عنوان بهترین خودرو انتخاب شد. کیا سول EV با پشت سر گذاشتن مینی الکتریک و فولکس واگن تی-کراس بهترین خودرو شهری سال ۲۰۲۰ جهان شد.

مزدا ۳ توانست نظر داوران بخش طراحی را جلب کند و با پیشی گرفتن از پژو ۲۰۸ و پورشه تایکان، عنوان بهترین طراحی خودرو جهان را به دست بیاورد.

پورشه تایکان جایزه خودرو سال جهان را دست خالی ترک نکرد و به عنوان بهترین خودرو پرفورمنس و بهترین خودرو لوکس شناخته شد.

نویسنده: میلاد قزللو