فولکس واگن ID.4 اولین کراس اوور برقی مبتنی بر پلتفرم MEB EV

۴ آذر ۱۳۹۹ فولکس واگن ID.4 اولین کراس اوور برقی مبتنی بر پلتفرم MEB EV

موفقیتی که تسلا در فروش محصولات برقی بدست آورد به تمامی خودروسازان نشان داد که محصولات برقی می‌توانند در بازار موفق عمل کرده و از فروش خوبی برخوردار شوند. فولکس واگن از جمله خودروسازان بود که موفقیت تسلا را مدنظر قرار داده و به خصوص پس از رسوایی دیزل‌گیت تلاش فراوانی برای عرضه محصولات برقی کرد. محصولات برقی این خودروساز در کلاس‌های مختلف راهی بازار شده و حال به نظر می‌رسد که جدیدترین کراس‌اوور برقی این شرکت به زودی راهی بازار خواهد شد. در همین راستا فولکس واگن نمونه اولیه و پروتوتایپ ID.4 را در اختیار تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان صنعت خودروسازی قرار داده است. متاسفانه این کمپانی خودروسازی اجازه انتشار تصاویر این نمونه اولیه را صادر نکرده است اما به نظر می‌رسد که اختلاف چندانی بین نسخه اولیه ساخته شده و کانسپت از پیش معرفی شده وجود نداشته باشد.

ID.4 اولین کراس‌اوور مبتنی بر پلتفرم MEB EV کمپانی خودروسازی فولکس واگن است و به همین جهت نیز این خودروساز سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی این خودرو انجام داده است. تجربه رانندگی افرادی که موفق شده‌اند ID.4 فولکس واگن را برانند نشان می‌دهد که احتمالا این خودرو نه به عنوان یک کراس‌اوور برقی که به عنوان یک وسیله نقلیه مدرن بسیار مورد ستایش قرار خواهد گرفت.

فولکس واگن ID.4 از بعد طراحی

ID.4 از مزایای یک پلتفرم الکتریکی بهره می‌برد و به همین جهت نیز دارای یک کابین جادار و کاملا متفاوت با سایر محصولات فولکس واگن است. این کابین جادار مزیت اصلی ID.4 نسبت به دیگر رقبای این کراس‌اوور محسوب می‌شود و فولکس واگن قصد دارد در تبلیغات مرتبط با این خودرو مانور زیادی بر روی این مزیت دهد.

در عین حال طراحی بیرونی ID.4 نیز بسیار هوشمندانه و آیرودینامیک است. این کراس‌اوور از یک طراحی عامه‌پسندانه و اندکی تهاجمی بهره برده و در کل از زبان طراحی کاملا متفاوتی نسبت به دیگر محصولات هم‌رده خود برخوردار است.

در نمای روبروی این خودرو شاهد چراغ‌های LED پیوسته هستیم که یک لبخند را در ذهن مخاطب تلقی می‌کند. در راستای بهره‌مندی از طراحی آیرودینامیک هواکش‌های معمول بین چراغ‌های جلو حذف شده و همین موضوع واضح‌ترین نشانه برای تشخیص ID.4 از دیگر مدل‌های بنزین‌سوز فولکس واگن است.

خط چراغ‌های LED در نمای عقب نیز پیاده‌سازی شده و این موضوع نشان‌دهنده تقارن طراحی در نمای عقب و جلو خودرو است. چراغ‌های مذکور در کنار حجم بالای پلاستیک‌های مشکی بکار گرفته شده سبب شده که این خودرو نمای تهاجمی‌تری را به خصوص از روبرو به خود بگیرد.

کابین ID.4 فولکس واگن

کابین ID.4 به اندازه کافی جادار و بزرگ است و به لطف سقف شیشه‌ای که در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد امکان ورود و خروج هوا نیر میسر است. فضای بین صندلی‌های ID.4 به اندازه‌ای است که سرنشینان بزرگ‌سال و درشت اندام می‌توانند علاوه‌بر صندلی‌های جلو در صندلی‌های عقب نیز به راحتی استراحت کنند. فضایی که در اختیار سر سرنشینان نیز قرار می‌گیرد کاملا مناسب طراحی شده و مشکلی در این رابطه برای سرنشینان به وجود نخواهد آمد. در واقع فضای بزرگی که در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌گیرد و فضای نسبتا قابل‌توجه مخصوص بار خودرو از دیگر مزایای ID.4 فولکس واگن تلقی می‌شود. صندلی‌های خودرو اسپرت و راحت است و زوایای نگه‌دارنده بدن دارد. همچنین صندلی راننده علاوه‌بر گرم‌کن اختصاصی به ماساژور مجهز بوده و امکان تنظیم ارتفاع آن به صورت برقی نیز میسر است.

در درون کابین ID.4 فولکس واگن مخاطب کاملا حس مدرنیته دریافت می‌کند. دو صفحه نمایشی که در اتاقک خودرو قرار دارد در القای این حس نقش به سزایی دارند. یک صفحه نمایش ۵.۳ اینچی پشت فرمان قرار دارد و درست مشابه با نمونه بکار گرفته شده در BMW i3 نقش پشت آمپری را ایفا می‌کند. صفحه نمایش ۱۰ اینچی دیگری نیز در میان کنسول قرار داشته که در صورت انتخاب خریدار می‌تواند تا ۲ اینچ دیگر عریض‌تر شده و تنظیمات اصلی خودرو را در اختیار سرنشین و راننده قرار می‌دهد. این صفحه نمایش لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو را در اختیار سرنشینان خودرو قرار داده و البته کمی نیز به سمت راننده متمایل است.

رنگ‌آمیزی درون کابین کاملا مناسب و دلگرم‌کننده است. کنسول مرکزی که در مرکز کابین قرار گرفته یک فضای نسبتا قابل‌توجه ذخیره‌سازی را در اختیار سرنشینان قرار داده و به پد شارژ بی‌سیم و چهار پورت USB تایپ C مجهز است. تکنولوژی‌های مذکور در کنار دیگر امکاناتی که فولکس واگن در این خودرو در اختیار سرنشینان نسخه استاندارد ID.4 قرار می‌دهد فراتر از انتظار‌ است. این امکانات نسبت به دیگر رقبای ID.4 بیشتر بوده و همین موضوع نیز مزیت دیگر این کراس‌اوور محسوب می‌شود.

پیشرانه الکتریکی فولکس واگن ID.4

یک باتری ۸۲ کیلووات‌ساعتی این خودرو را همراهی می‌کند. این باتری نیروبخش موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری ID.4 فولکس واگن است. این کراس‌اوور از اصلی‌ترین رقیب خود یعنی تیگوان که از یک موتور ۱۸۴ اسب بخاری بهره‌مند است قدرت بیشتری داشته و از لحاظ قوای محرکه وسیستم برق‌رسانی یک سروگردن بالاتر است. در خصوص گشتاور نیز ID.4 فولکس واگن امتیازی بالاتری می‌گیرد. در حالی گشتاور این خودرر ۳۰۹ نیوتن متر است که موتور گازسوز Tiguan گشتاوری ۲۹۹ نیوتن متری تولید می‌کند. البته این نکته نیز قابل‌ذکر است هرچند کراس‌اوور برقی فولکس واگن بر روی کاغذ عملکرد بسیار بهتری نسبت به Tiguan دارد اما در عمل کارایی این دو خودرو تقریبا برابر است و اختلاف چندانی بین آن‌ها نیست.

شتاب‌گیری ID.4 از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود چراکه در زمان شتاب‌گیری در حین واکنش سریع و به‌موقع یک راحتی فوق‌العاده نیز در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. میزان شتاب‌گیری این کراس‌اوور برقی بیشتر شبیه به خودروهای درون‌سوز است اما راحتی آن در هنگام شتابگیری مثال‌زدنی است. براساس استاندارد EPA فولکس واگن ID.4 با یکبار شارژ می‌تواند مسافتی بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. البته شایعاتی نیز به گوش می‌رسد که مسافت قابل پیمایش توسط این کراس‌اوور را در حدود ۴۸۰ کیلومتر بیان می‌کند.

 

تا زمان عرضه سراسری ID.4 فولکس واگن نمی‌توان در خصوص اعداد مطرح شده به صورت قاطعانه نظر داده و قضاوت کرد. شعاع حرکتی این خودرو نسبت به دیگر رقبای آن مزیت خاصی ندارد و تنها محصولی که می‌تواند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد تسلا مدل Y است. البته این محصول تسلا نسبت به تمامی رقبای هم‌رده خود یک سروگردن بالاتر است.

منبع: موتور۱

مترجم و نویسنده: زهرا ملکی