تویوتا موتورهای بنزینی و دیزلی را کنار نمی‌ گذارد

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تویوتا موتورهای بنزینی و دیزلی را کنار نمی‌ گذارد

گروه خودروساز ژاپنی تویوتا که ۳ مدل از خودروهایش جزو فهرست ۱۰ خودرو پرفروش جهان قرار دارند، قصد ندارد تا موتورهای بنزینی و دیزلی را از روی محصولات خود حذف کند.

خودروهای هاچبک و سدان کرولا، شاسی بلند راو۴ و سدان کمری، سه محصول تویوتا هستند که علاوه بر موتورهای احتراق داخلی با پیشرانه‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی هم در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. تویوتا در سال ۲۰۲۰ توانست حدود ۲.۷ میلیون دستگاه از این سه خودرو را در بازار جهانی به فروش برساند.

این آمار به این معنی است که بخش زیادی از درآمد و سود تویوتا به فروش خودرو با موتورهای احتراق داخلی اختصاص دارد و کنار گذاشتن این نوع پیشرانه‌ها، سهم خودروساز ژاپنی از بازار را کاهش می‌دهد.

آغاز تولید پیشرانه هیبریدی دیزلی برقی تویوتا

موج تولید خودروهای برقی چند وقتی است که در خودروسازان بزرگ و کوچک سراسر جهان راه افتاده است و بیشتر برندها برنامه زمانی خود برای کنار گذاشتن موتورهای درون‌سوز بنزینی و دیزلی را اعلام کرده‌اند. بر اساس آمار، در سپتامبر ۲۰۲۰، میزان تقاضا برای خودروهای برقی و هیبریدی از خودروهای بنزینی و دیزلی بیشتر شده است.

تویوتا، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان قصد ندارد از این قافله عقب بیافتد و تصمیم گرفته تا علاوه بر ساخت خودروهایی با پیشرانه‌های هیبریدی بنزینی برقی، موتورهای هیبریدی دیزلی برقی را نیز تولید کند.

آن طور که منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند، این موتور هیبریدی دیزلی بنزینی در خودروهای دو دیفرانسیل آفرود و ماشین‌های تجاری استفاده شود. بدین ترتیب تا اوایل دهه آینده، همه خودروهای تویوتا در ژاپن، شامل خودروهای سواری، ون‌ها، وانت‌ها و کامیونت‌ها با این پیشرانه جدید هیبریدی عرضه شوند.

خنثی‌سازی کربن به جای حذف موتورهای بنزینی و دیزلی

موتور بنزینی تویوتا

خودروسازان اروپایی مثل فولکس واگن، پورشه، رنو و… برنامه زمانی مشخصی را برای کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی (بنزینی و دیزلی) و جایگزینی با پیشرانه‌های تمام برقی تعیین کرده‌اند و اخیرا هم مدیران گروه خودروسازی هیوندای موتور، تصمیم مشابهی اتخاذ کرده‌اند. با این حال هنوز تعدادی از تولیدکنندگان خودرو در جهان با این جریان همراه نشده‌اند.

تویوتا یکی از این خودروسازان است. اما به این معنی نیست که این خودروساز هیچ وقت منابعش را به تولید خودروهای برقی اختصاص نخواهد داد، بلکه تویوتا رویکرد محافظه‌کارانه‌تری را در پیش گرفته است. مهم‌ترین هدف خودروساز ژاپنی در حال حاضر یک چیز است: کربن خنثی.

اخیرا تویوتا مسیر دستیابی به کربن خنثی را اعلام کرده که باتری‌های برقی نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند. خودروهای پیل سوختی هیدروژنی (FCEV)، هیبریدی و پلاگین هیبریدی از دیگر موارد اصلی این برنامه به شمار می‌آیند.

طبق برنامه تویوتا، تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) ۱۵ درصد از فروش این شرکت خودروهای برقی و پیل سوختی خواهد بود و ۷۰ درصد از کل محصولات تویوتا و لکسوس نیز برقی می شوند.

اتومبیل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی دومین سری محصولات تویوتا برای دستیابی به کربن خنثی هستند. این خودروساز قصد دارد تا طی ۹ سال، ۸ میلیون دستگاه خودرو برقی‌شده را در بازارهای جهانی عرضه کند و به فروش برساند. از این تعداد، ۲ میلیون دستگاه ماشین‌های تمام برقی (BEV) و پلاگین هیبریدی (PHEV) خواهند بود. به عبارت دیگر، بخشی از خودروهای بنزینی و دیزلی تویوتا همچنان روی خط تولید باقی خواهند ماند.

تویوتا راو۴

آکیو تویودا، مدیرعامل گروه خودروسازی تویوتا به تازگی به دلیل مواضع مخالف خودروهای برقی، مورد انتقاد شدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دارایی ۲۳۵ میلیارد دلاری قرار گرفته است. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تلاشند تا با اعمال فشار، موجب تغییر رویه تویوتا شوند. یکی از مدیران تویوتا اظهار کرد که کنار گذاشتن موتورهای بنزینی و دیزلی آسان نیست و هزینه بالایی دارد و باید عاقلانه تصمیم گرفت.

اما تویوتا دست روی دست نگذاشته و اقداماتی را در حوزه خودروهای برقی انجام داده است. نه تنها اولین خودرو تمام برقی این شرکت با نام تویوتا bZ4X در سال آینده تولید می‌شود، بلکه کار روی توسعه باتری‌های پیشرفته حالت جامد در حال انجام است. در ابتدای سال جدید میلادی هم خودرو برقی فوق کوچک تویوتا C+pod معرفی شد که می‌تواند برق خانه‌ها و مغازه‌ها را در مواقع بحرانی تامین کند.

تویوتا bZ4X

در حال حاضر تویوتا ۱۷ خودرو برقی مانند پریوس، راو۴ هیبریدی، کرولا هیبریدی و نسل دوم سدان پیل سوختی هیدروژنی میرای را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند.

اگرچه تویوتا هنوز وارد جریان اصلی خودروهای تمام برقی نشده اما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سازندگان خودروهای هیبریدی است. پریوس در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶ خورشیدی) در ژاپن عرضه شد و سه سال بعد به دست مشتریان جهانی رسید. همچنین تویوتا در سال ۹۷ میلادی، از اولین مدل تمام برقی راو۴ رونمایی کرد.

طبق آمار و ارقامی که تویوتا اعلام کرده، مدل‌های هیبریدی این شرکت باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۱۳۹ میلیون تن در جهان شده‌اند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو