کراس اوور سایپا با نام آریا به بازار خواهد آمد

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ کراس اوور سایپا با نام آریا به بازار خواهد آمد

کراس اوور جدید سایپا از مگاپلتفرم ملی SP100 که در روزهای گذشته به عنوان اولین کراس اوور ایرانی رونمایی شد، «آریا» نام گرفت.

گروه خودروسازی سایپا با همکاهنگی نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جدیدترین و اولین کراس اوور ایرانی را «آریا» نامگذاری کرد. این خودرو پس از «شاهین» دومین عضو خانواده مگاپلتفرم ملی SP100 است.

سایپا چندی پیش با حضور معاون اول ریاست جمهوری و اهالی رسانه از اولین کراس اوور خود رونمایی کرد. این خودرو این خودرو دومین عضو از مگاپلتفرم ملی SP100 است. قرار بود اولین کراس اوور این خانواده با نام رهام کراس کانتری عرضه شود که نام آن به شاهین کراس کانتری تغییر یافت. شاهین سال گذشته در نمایشگاه اتومبیل شیراز رونمایی شده بود که امسال و برای اولین بار در طرح فروش سایپا به بازار عرضه شد.

پروژه مگاپلتفرم SP100 برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ مطرح شد و سایپا آن را با همکاری TJI چین و براساس  XP90  تویوتا توسعه داد. سایپا اعلام کرده که آریا به طور کامل توسط مهندسان ایرانی طراحی شده است. این گروه خودروسازی گفته که سعی شده طراحی این خودرو براساس استانداردهای صنعت روز خودروسازی باشد.

سایپا اطلاعاتی از کراس اوور جدید خود منتشر نکرده است اما براساس مشخصات شاهین، پیش بینی می‌شود که این کراس اوور ایران به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ شاهین با قابلیت تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شود همچنین نسخه اتوماتیک این خودرو با گیربکس ۶ سرعته تولید خواهد شد.

آریا قرار است در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود. مدیرعامل سایپا اعلام کرده که این شرکت خودروسازی سالانه ۸۰ هزار دستگاه شاهین و ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه کراس اوور آریا تولید خواهد کرد.

 

قیمت کراس اوور جدید سایپا چقدر خواهد بود؟

قیمت کراس اوور جدید سایپا چقدر خواهد بود؟

گروه خودروسازی سایپا جزئیات فنی آریا را اعلام نکرده است و با توجه به اینکه این خودرو در سال ۱۴۰۰ عرضه خواهد شد نمی‌توان به راحتی قیمت آن را پیش بینی کرد. باید منتظر بود تا اطلاعات فنی و جزئیات مربوط به آریا اعلام شود تا بتوان برای این خودرو قیمت حدودی مشخص کرد اما با توجه به قیمت شاهین که از مگاپلتفرم ملی SP100 است پیش بینی می‌شود که قیمت آریا نیز نزدیک به قیمت خودرو شاهین باشد.

آغاز تولید آریا در کارخانه سایپا

تولید کراس اوور آریا در شرکت سایپا آغاز شد. این خودرو بر روی پلتفرم SP100 ساخته می‌شود و اولین مرحله تولید آریا، ساخت اتاق و بدنه است. با توجه به اینکه خودروهای شاهین و آریا بر روی پلتفرم یکسان ساخته می‌شوند، مراحل و متریال تولید آنها نیز مشترک بوده و به دلیل اینکه شاهین قبلا مراحل تولید را طی کرده، بنابراین زمان کمتری صرف آماده‌سازی خط تولید آریا شده است و این خودرو زودتر مراحل تولید را طی خواهد کرد.

در فاز اول، ۲۶ دستگاه از این کراس اوور تولید خواهد شد تا کارگران خط تولید با هم هماهنگ شوند و از سال آینده شاهد تولید انبوه آریا و همچنین حضور این خودرو در جاده‌ها و خیابان‌های کشور خواهیم بود.

سایپا آریا دارای امکانات و تجهیزاتی همچون سانروف، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهواره‌ای، چراغ روز، استارت دکمه‌ای، آینه‌های بغل برقی و ورود بدون کلید است.

 

 

(به روز رسانی شده در تاریخ 1399/11/26)

نویسنده: شقایق صفی خانی- میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده