استلانتیس، فرزند پژو سیتروئن و فیات کرایسلر

۵ خرداد ۱۴۰۲ استلانتیس، فرزند پژو سیتروئن و فیات کرایسلر

ادغام شرکت‌ها و تشکیل کمپانی‌های بزرگ‌تر، یکی از روش‌های معمول و رایج در صنعت و به‌خصوص خودروسازی است. در یک و نیم دهه‌ای که از ساخت اولین خودرو و تاسیس اول شرکت خودروسازی می‌گذرد، کمپانی‌های مختلفی شکل گرفته‌اند و سپس برای کسب سود بیشتر و سهم بزرگ‌تری از بازار با هم ادغام شده‌اند. شرکت‌های فرانسوی پژو و سیتروئن، کمپانی مشترک PSA را تشکیل داده‌اند و ادغام فیات ایتالیایی و کرایسلر آمریکایی منجر به ایجاد FCA شده است. اما این پایان کار نیست، چرا که این دو گروه نیز با هم درآمیخته‌اند و چهارمین غول خودروسازی جهان را با ۱۴ برند خودرویی و به نام استلانتیس (STELLANTIS) شکل داده‌اند.

تشکیل استلانتیس

پژو ۲۰۸ و فیات ۵۰۰ استلانتیس

در ژانویه ۲۰۲۱، دو گروه خودروسازی PSA (پژو سیتروئن) و FCA (فیات کرایسلر) با هم ادغام شدند و شرکت جدیدی را به نام استلانتیس تشکیل دادند. بدین ترتیب چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا شکل گرفت که ۱۴ برند خودرویی در آن فعالیت می‌کنند و درآمد کل آن به ۱۶۷ میلیارد یورو می‌رسد.

نام این کمپانی جدید، ریشه در زبان لاتین دارد و برگرفته از کلمه Stello به معنای «درخشیدن به همراه ستاره‌ها» است. با توجه به تاریخچه و سابقه درخشان دو کمپانی مادر، پیش‌بینی می‌شود که استلانتیس هم به درخشانی ستاره‌ها باشد و  دلیل انتخاب این نام، تاریخ غنی پژو و فیات و نشانگر انرژی، خوش‌بینی و بخشیدن حیات تازه به صنعت خودروسازی دنیای است و تمامی حروف آن در انگلیسی، باید به صورت بزرگ (STELLANTIS) نوشته شوند.

هر دو گروه خودروسازی با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو بودند و نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت روی فناوری‌های نوین و انطباق با قوانین و مقررات جدید داشتند. از این رو ادغام PSA و FCA امکان دسترسی به منابع و سرمایه بیشتر برای تولید خودروهای برقی و خودران و عرضه آنها در بازارهای بزرگ‌تر را فراهم کرد.

این ادغام به صورت ۵۰ – ۵۰ انجام شده و اعضای هیات مدیره به صورت مساوی بین پژو و فیات تقسیم شده‌اند. دفتر مرکزی شرکت در آمستردام هلند واقع است و سهام آن در بورس یورونکست پاریس و بورسا ایتالیا معامله می‌شود.

تاریخچه پژو

برند محبوب فرانسوی پژو، در سال ۱۸۹۶ توسط آرماند پژو تاسیس شد. آرماند پژو به محض آشنایی با گوتلیب دایملر و دیگر بزرگان آن زمان، به اتومبیل علاقه پیدا کرد. این کمپانی که اکنون بیش از ۱۲۰ سال سن دارد، از کسب و کار ساخت قهوه‌ساب و دوچرخه ریشه می‌گیرد و قدمت آن به سال ۱۸۱۰ برمی‌گردد. کمپانی خودروسازی فرانسوی، در طول فعالیت خود افتخارات زیادی کسب کرده است. پژو توانست شش مرتبه، جایزه خودروی اروپایی برتر سال را از آن خود کند. در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، این برند محبوب توانست جایگاه دوم را در لیست خودروهای اروپایی که کمترین میزان کربن دی اکسید را تولید می‌کنند، قرار بگیرد.

تاریخچه سیتروئن

شرکت خودروسازی سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن پایه‌گذاری شد. اولین محصول این شرکت با نام Type A به بازار آمد، اما تراکتیون آوان، اولین خودرو دیفرانسیل جلو تولید انبوه، نام سیتروئن را سر زبان‌ها انداخت و اعتباری برای خودروساز فرانسوی کسب کرد. در دهه ۱۹۷۰ سیتروئن دچار مشکلات مالی شد و برای جلوگیری از ورشکستگی پژو ۸۹.۵ درصد از سهام شرکت را خرید و گروه PSA را شکل داد.

تاریخچه فیات

فیات یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی جهان است. این کمپانی ایتالیایی در حال حاضر بخشی از گروه آمریکایی ایتالیایی فیات کرایسلر محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیات، ۱۲۱ سال پیش  توسط جووانی آنیلی تاسیس شد و حالا بزرگ‌ترین کمپانی خودرویی در کشورش است. در طول این عمر طولانی، فیات توانست بزرگ‌ترین خودروساز اروپا و سومین خودروساز بزرگ دنیا، پس از جنرال موتور (General Motors) و فورد (Ford) باشد. در سال ۱۹۷۰، زمانی که نرخ تولیدش به ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو در کشورش رسید، توانست بیش از ۱۰۰ هزار نیرو استخدام و برای بسیاری از افراد فرصت شغل جدید ایجاد کند. در حال حاضر محصولات فیات در نقاط زیادی از دنیا ساخته و وارد بازار می‌شوند. فیات نیز مانند بسیاری از کمپانی‌های خودرویی، در زمان جنگ جهانی دوم به ساخت ماشین‌های جنگی و نظامی برای ارتش و پس از مدتی برای آلمانی‌ها پرداخت. این کمپانی، سازنده هواپیماهایی مانند  CR.42 است.

تاریخچه کرایسلر

کرایسلر یک کمپانی بزرگ خودروسازی آمریکایی است که از دهه ۲۰ میلادی تا به امروز، با تمام قوا به حیات خود ادامه داده است. این کمپانی در سال ۱۹۲۵ و توسط والتر کرایسلر بنیان گذاری شد. این شرکت همیشه به داشتن نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا معروف است. هرچند که مانند بسیاری دیگر از کمپانی‌های صنعت خودرو، دچار فراز و نشیب‌های زیاد و متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری شده است، اما هرگز پا پس نکشید و توانست با همکاری با دیگر برندها، ادامه دهد. ازمدل‌های اولیه این برند، می‌توان یه کرایسلر ۷۰ و کرایسلر تورینگ اشاره کرد.

تاریخچه پژو سیتروئن

دفتر مرکزی پژو سیتروئن

گروه خودروسازی پژو سیتروئن در سال ۱۹۷۶ شکل گرفت که دلیل آن مشکلات مالی سیتروئن بود. اما شروع مالکیت پژو بر سیتروئن از سال ۱۹۷۴ و با خرید ۳۸.۲ درصد از سهام شروع شد و در سال ۱۹۷۶ میزان مالکیت پژو بر سیتروئن به ۸۹.۵ درصد رسید. گروه PSA در این مدت توانست خودروسازی‌های اوپل و واکسال را نیز به زیرمجموعه خود اضافه کند. در سال ۲۰۱۹ مذاکراتی برای ادغام پژو سیتروئن و رنو انجام شد، اما به نتیجه‌ای نرسید.

تاریخچه فیات کرایسلر

دفتر مرکزی فیات کرایسلر

گروه Fiat Chrysler Automobiles که با نام اختصاری FCA نیز شناخته می‌شود، یک برند خودروسازی ایتالیایی-آمریکایی محبوب و معروف چند ملیتی و هشتمین کمپانی خودروسازی بزرگ در جهان است. این کمپانی در سال ۲۰۱۴ و در نتیجه ادغام دو برند فیات (ایتالیایی) و کرایسلر (آمریکایی) به وجود آمد. در حال حاضر مرکز اصلی این برند در آمستردام است، اما در نقاط مختلف جهان نیز فعالیت دارد. در واقع پروسه ادغام فیات و کرایسلر از سال ۲۰۰۹ آغاز شد، زمانی که کمپانی کرایسلر تقریبا ورشکسته شده بود.

برندهای زیرمجموعه استلانتیس

گروه خودروسازی استلانتیس، ۱۴ برند را در زیرمجموعه خود دارد که در ۱۳۰ کشور جهان تولید و عرضه می‌شوند.

  • آبارث
  • آلفارومئو
  • اوپل / واکسال
  • پژو
  • جیپ
  • دوج
  • دی اس
  • رم
  • سیتروئن
  • فیات
  • فیری۲موو
  • کرایسلر
  • لانچیا
  • مازراتی

رونمایی از لوگوی استلانتیس

لوگوی استلانتیس

در ماه جولای ۲۰۲۱، گروه خودروسازی فیات کرایسلر و PSA اعلام کردند که نتیجه ادغام آنها «استلانتیس» نام گرفته، از لوگوی خود رونمایی کرد.

در این لوگو از رنگ‌های آبی و سفید که پیش‌تر PSA استفاده می‌کرد، بهره برده شده است. لوگو نهایی در دو نسخه آماده شده که در یکی پس‌زمینه سفید و نوشته‌ها آبی و در دیگری پس‌زمینه سفید و نوشته‌ها به رنگ سورمه‌ای خواهد بود.

استراتژی استلانتیس

استلانتیس تمام تمرکز خود را معطوف به خودروهای پاک کرده و به همین منظور قصد دارد تا خط تولید ماشین‌های برقی را در همه برندها و زیرمجموعه‌ها توسعه و گسترش دهد. این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۳۹ محصول برقی و پلاگین هیبرید روانه بازار کرده و قصد دارد تا سهم خودروهای برقی را به ۷۰ درصد کل فروش در سال ۲۰۲۵ برساند. همچنین استلانتیس اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، پنج گیگاکارخانه برای تولید باتری اتومبیل‌های الکتریکی احداث خواهد کرد.

چهارمین غول خودروسازی دنیا، علاوه بر ماشین‌های برقی، روی خودروهای هیدروژنی نیز سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده و برای این منظور، قرارداد همکاری با شرکت انرژی توتال فرانسه به امضا رسانده است.

خودروهای متصل و خودران یکی دیگر از بخش‌های استراتژی استلانتیس است. شرکت‌های فناوری وایمو و هواوی شرکای استلانتیس در زمینه توسعه سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده و تکنولوژی‌های خودران به حساب می‌آیند.

استلانتیس و آینده صنعت خودرو

دفتر مرکزی استلانتیس

استلانتیس یکی از بازیگران و مهره‌های اصلی صنعت خودرو محسوب می‌شود و مجموعه‌ای متنوع از برندها و برنامه‌ریزی برای توسعه و استفاده از فناوری‌های پاک و نوآوری، این خودروساز را به یکی از پیشروترین شرکت‌ها تبدیل کرده است. استلانتیس در ۱۳۰ کشور حضور فعال دارد و ۴۰۰ هزار نفر در کارمند و کارگر در چهارمین خودروساز بزرگ دنیا مشغول هستند. این منابع مالی و انسانی گسترده پتانسیل زیادی را برای تبدیل شدن به خودروساز شماره یک جهان در اختیار استلانتیس قرار داده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو