فرزند پیکان و پژو را بهتر بشناسیم؛ بررسی پژو روآ سال!

۳ مهر ۱۳۹۹ فرزند پیکان و پژو را بهتر بشناسیم؛ بررسی پژو روآ سال!

معلوم نیست اگر سه خودرو پیکان و پراید و پژو ۴۰۵ طراحی و ساخته نمی‌شدند، امروز سرنوشت صنعت خودروسازی ما به کجا کشیده می‌شد؛ اصلا مشخص نیست که آیا ما امروزه صنعتی به نام خودروسازی در کشورمان داشتیم یا نه!

سه خودرو مذکور پایه و اساس بسیاری از تولیدات کنونی خودروسازان بزرگ ایران را تشکیل می‌دهند؛ پلتفرم پراید و پژو ۴۰۵ که بنیان تولیدات ملی ایران خودرو و سایپا را پی‌ریزی کرده‌اند و خودروهایی همچون: تیبا، ساینا، کوییک، سمند، دنا، دنا پلاس و … بر اساس آنها طراحی و توسعه یافته است. خودرو نوستالژیک پیکان نیز از پیش از انقلاب اسلامی تا سال 13۸۴ روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضور داشت و به عنوان پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین اتومبیل کشور طی سالیان متمادی مشغول به خدمت به مشتریان ایرانی بود.

شرکت ایران خودرو در اواخر دهه ۷۰ شمسی تصمیم گرفت تا با ترکیب دو محصول پرفروش خود یعنی پیکان و پژو ۴۰۵ یک خودروی جدید با ظاهر ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بسازد تا خلا موجود میان این دو خودرو را پر کند. نتیجه کار چیزی به نام پژو آردی بود که به دلیل قیمت ارزان‌تر از پژو ۴۰۵ و اتاق زیباتر و جادارتر از پیکان بسیار مورد توجه مشتریان واقع شد و صف‌های طولانی برای خرید آن تشکیل شد.

با این حال به دلیل کشش نامناسب پیشرانه و گیربکس پیکان روی اتاق پژو ۴۰۵، شاهد عملکرد فنی و هندلینگ نامناسب پژو آردی بودیم تا اینکه شرکت ایران خودرو تصمیم به ارتقاء فنی این محصول خود و ارائه مدل انژکتوری بهبودیافته آن با نام پژو روآ به بازار گرفت. بهره‌مندی از فرمان هیدرولیک و کولر نیز از دیگر ویژگی‌های پژو روآ به حساب می‌آمدند.

همچنین شرکت ایران خودرو در سال ۸۸ مدل روآ سال را با موتور ۱۷۰۰ سی سی روانه بازار کرد که نسبت به مدل پیشین از قابلیت پایه گازسوز برخوردار بود و استاندارد آلایندگی آن به سطح یورو ۳ ارتقا یافت. از لحاظ ظاهری نیز اتاق پژو روآ سال تفاوت زیادی با پژو ۴۰۵ معمولی نداشت. سرانجام نیز شرکت ایران خودرو در دهه ۹۰ چراغ خط تولید پژو روآ را برای همیشه خاموش کرد و در حال حاضر تنها وانت آریسان برمبنای این خودرو در کارخانجات شرکت ایران خودرو به تولید می‌رسد.

در ادامه نگاهی به ویژگی‌های ظاهری و فنی پژو روآ سال خواهیم انداخت.

نمایی از روا پژو

طراحی بیرونی و کابین پژو روآ سال

پژو روا که با بدنه پژو ۴۰۵ و موتور ارتقا یافته پیکان به دست مشتریان رسیده بود، از همان ابتدا تفاوت زیادی با این محصول کمپانی پژو از لحاظ ظاهری نداشت اما در مدل روآ سال این تفاوت‌ها به حداقل رسید و تنها با نگاه به لوگو روی درب عقب یا شنیدن صدای موتور می‌شد به تفاوت بین روا سال و پژو ۴۰۵ پی برد. به هر حال نمای بدنه پژو روآ همچون پژو ۴۰۵ متعلق به دهه ۸۰ میلادی بوده و در مقایسه با محصولات امروزی حرف زیادی برای گفتن ندارد. هرچند که بسیاری از مشتریان ایرانی ظاهر پژو روآ را در قیاس با نزدیک‌ترین رقیبش یعنی پراید زیباتر دانسته و روی خوش‌تری نسبت به آن نشان می‌دهند.

فضای کابین پژو روآ نیز دقیقا مشابه با پژو ۴۰۵ معمولی طراحی شده و از همان داشبورد و غربیلک فرمان، رودری‌ها، صندلی‌ها و غیره در اینجا نیز استفاده شده است که در مردان نمای قدیمی و ساده را برای کابین خودرو به ارمغان آورده است. طرح غربیلک فرمان دوشاخه پژو ۴۰۵ که در روآ نیز موجود است، جلوه بسیار قدیمی و زشت برای کابین به وجود آورده و بهتر بود که این غربیلک فرمان با مدل‌های جدیدتر تعویض می‌شد.

راحتی صندلی‌ها چندان مطلوب نیست اما متریال نرم بالای داشبورد به سبک پژو ۴۰۵ معمولی از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار است. سایر موارد نیز با پلاستیک خشک ساخته شده‌اند که از لحاظ کیفی چنگی به دل نمی‌زنند. کابین جادار و مناسب خانواده‌های ایرانی از دیگر مزیت‌های پژو روآ سال به شمار می‌آیند. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، آینه‌های جدید، پنل پشت آمپر جدید، رینگ‌های ۱۴ اینچی با طرح قالپاق نو، صندلی‌ها جلو با تنظیم دستی، سیستم تهویه دستی با قابلیت چرخش هوا درون کابین، شیشه گرمکن جلو و عقب، نشانگر دیجیتال داشبورد، شیشه‌بالابرهای جلو برقی از جمله شاخص‌ترین امکانات پژو روآ سال به شمار می‌روند.

مشخصات فنی پژو روآ

پژو روآ سال به پیشرانه چهار سیلندر ۱۷۰۰ سی سی مجهز شده که نمونه ارتقا یافته موتور پیکان است. این پیشرانه قادر است ۸8 اسب بخار قدرت و ۱40 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان جمع‌وجور به طور رسمی حدود ۱۲.۷ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت پژو روآ سال حدود ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیروی دریافتی از موتور را به سوی محور عقب ارسال می‌کند.

مزایا و معایب پژو روآ

مهم‌ترین نقاط قوت پژو روآ سال شامل این موارد خواهد بود: کابین جادار نسبت به رقیب هم‌قیمت یعنی پراید که آن را به گزینه مطلوب‌تری برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند، امنیت بالاتر ناشی از استحکام بدنه بیشتر از پراید، تعمیر و نگهداری آسان و وفور قطعات یدکی. در بحث معایب نیز می‌توان به انتقال بیش از حد صدای موتور و گیربکس به داخل اتاق، ناهماهنگی نسبی قدرت پیشرانه با وزن اتاق، هندلینگ نامناسب، فقدان کیسه هوا و مصرف سوخت بالا اشاره کرد.

وضعیت فروش پژو روآ در ایران

پژو روآ به عنوان یک خودرو ارزان‌قیمت خانوادگی در اختیار اقشار نسبتا ضعیف مشتریان ایرانی که توانایی مالی خرید محصولاتی همچون ۴۰۵  و سمند را نداشتند قرار گرفت و همچون سایر محصولات اقتصادی بازار ایران به خوبی مورد استقبال واقع شد. در حال حاضر نیز مدل‌های دست دوم و نسبتا تمیز این خودرو با اقبال تقریبا مناسبی از سوی خریداران مواجه شده و فروشندگان این خودرو معمولا با اندکی صبر می‌توانند مشتری مناسبی برای اتومبیل خود پیدا کنند. بنابراین می‌توان گفت که وضعیت فروش پژو روآ در بازار ایران نسبتا پرحرارت و پررونق دنبال می‌شود.

 

 

نویسنده: حسین باباپور