بررسی مشخصات فنی سمند سورن ELX

۱۳ شهریور ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی سمند سورن ELX

با آغاز دهه ۸۰ خورشیدی، صنعت خودرو ایران هم وارد عصر جدیدی شد. سال ۱۳۸۱ اولین خودرو ملی با نام سمند به بازار آمد و بعد از آن، مدل‌ها و تیپ‌های دیگری از انواع سمند معرفی شد. یکی از این محصولات ایران خودرو، سمند سورن ELX است.

رانندگان ایرانی برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ پشت فرمان مدل اولیه سورن نشستند. خودرو جدید فیس لیفت سمند معمولی بود و ظاهر بهتری داشت اما با همان کابین و پیشرانه عرضه می‌شد. بعد از اینکه موتور EF7 توسط گروه خودروسازی ایران خودرو معرفی شد، همه خودروهای خانواده سمند در سال ۸۸ به پیشرانه جدید مجهز شدند که قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند و بنزین کمتری می‌سوزاند.

تولید سورن معمولی در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و به جای آن سمند سورن ای ال ایکس روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. سورن ELX علاوه بر نسخه تنفس طبیعی برای مدت زمان کوتاهی با پیشرانه توربو نیز روانه بازار شد. در نهایت این ماشین جای خود را به سمند سورن پلاس داد.

مزایا و معایب

+ ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ

+ کابین جادار

+ صندوق عقب بزرگ

+ قدرت بیشتر موتور نسخه توربو

– کیفیت ساخت پایین

مشخصات فنی

سمند سورن ELX مثل بقیه اعضای خانواده سمند به موتور EF7 مجهز شده است. این پیشرانه با حجم ۱۶۵۰ سی سی می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کند. جعبه دنده دستی پنج سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سمند سورن ای ال ایکس ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۱۲ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعتش به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این سمند ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر و گنجایش باک سوخت هم ۶۶ لیتر است.

سمند سورن ELX اولین خودروی ملی و ایرانی است که از پیشرانه توربوشارژ استفاده می‌کند. این موتور همان پیشرانه ملی EF7 است که به توربوشارژ مجهز شده و با نام EF7 TC شناخته می‌شود.

با استفاده از این پیشرانه، سورن ELX توربو که در سال ۹۵ به بازار آمد، قدرت، سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرده است. موتور EF7 TC می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کند. گیربکس سورن توربو هم مثل مدل معمولی ۵ سرعته دستی است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ سمند ای ال ایکس توربو ۱۰ ثانیه است و ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. مصرف سوخت ترکیبی سورن توربو کمی بهتر از مدل معمولی است و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه ۷.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند. مصرف کمتر به خاطر وجود سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در پیشرانه است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور

طبیعی

توربوشارژر

قدرت

۱۱۳ اسب بخار

۱۵۰ اسب بخار (توربو)

گشتاور

۱۵۵ نیوتن.متر

۲۱۵ نیوتن.متر (توربو)

گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب

۱۲ ثانیه

۱۰ ثانیه (توربو)

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت (توربو)

مصرف سوخت

۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (توربو)

استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان هیدرولیک
بدنه سدان جمع و جور
نوع رینگ فولادی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۳۴ میلی‌متر
عرض ۱۷۲۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۶۷۱ میلی‌متر
وزن خالص

۱۲۵۷ کیلوگرم

۱۲۶۱ کیلوگرم (توربو)

تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

سمند سورن ای ال ایکس ELX

سمند سورن ای ال ایکس بیشتر از اینکه خودروی جدیدی باشد، فیس لیفت سمند معمولی است و طراحان سعی کرده‌اند تا نقاط ضعف طراحی سمند را برطرف کنند. چراغ‌های جلو از نو طراحی و از حالت مستطیلی خارج شده و چهره‌ای تقریبا اخمو به سمند سورن ELX داده است.

به جای جلوپنجره باریک سمند معمولی هم یک جلوپنجره بزرگ نصب شده. جلوپنجره در مدل اولیه سورن طرحی شبکه‌ای داشت اما جلوپنجره سورن ای ال ایکس از سه نوار افقی موازی هم شکل گرفته است. از دیگر تغییرات سورن در نمای جلو می‌توان به سپر جدید اشاره کرد.

نمای جانبی سمند سورن ELX تفاوتی با سمند LX ندارد، فقط زه روی درها با بدنه همرنگ شده است.

چراغ‌های عقب هم مثل چراغ‌های جلو از نو طراحی شده‌اند و حالتی رو به پایین دارند و تغییر دیگری به جز سپر در نمای عقب به چشم نمی‌خورد.

طراحی داخلی

داشبرد سمند سورن ای ال ایکس ELX

تا قبل از این که مدیران ایران خودرو تصمیم به عرضه سمند سورن ELX بگیرند، مدل اولیه این خودرو با همان طراحی داخلی و کابین سمند LX به فروش می‌رسید. البته مدل ای ال ایکس هم در دو سال اول با هم طرح به بازار می‌آمد که از سال ۹۲ تغییراتی در داشبرد و کابین ایجاد شد.

طراحی داخلی سمند سورن ای ال ایکس در هماهنگی با نمای ظاهری ساده است. دو دریچه تهویه مطبوع در وسط داشبرد وجود دارد و به ترتیب سیستم پخش و دکمه‌های کنترل تهویه مطبوع قرار دارد. البته قاب نیمه پایینی داشبرد و بخشی از رودری‌ها دارای رنگی متفاوت از بقیه قطعات است.

آپشن ها و امکانات

همان طور که سمند سورن ELX از نظر نمای ظاهری و طراحی داخلی کمی بهتر از مدل‌های قبلی سمند شده، از لحاظ آپشن‌ها نیز پیشرفت کرده است. هر چند امکانات این خودرو فقط در مقایسه با دیگر انواع سمند بهتر است، اما اگر بخواهیم آن را با خودروهای جدیدتر بازار، به‌خصوص ماشین‌های چینی مونتاژی مقایسه کنیم، سورن ELX حرفی برای گفتن ندارد.

از سال ۹۴ فرمان سورن به دکمه‌های کنترلی مجهز شده و سیستم پخش جدید دارای ساب ووفر و هندزفری و بلوتوث است. دو ایربگ از راننده و سرنشین جلو محافظت می‌کند و فرمان تلسکوپی در تصادفات از جلوی آسیب بیشتر به راننده را می‌گیرد.

آینه بغل برقی تاشو از سال ۹۴ به فهرست آپشن های سمند سورن ELX اضافه شده و دارای راهنما است. شیشه‌های عقب و جلو از نوع سولار و مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندو هستند و به صورت برقی باز و بسته می‌شوند. ارتفاع نور چراغ‌های جلو را می‌توان از داخل خودرو تنظیم کرد.

پشتی راننده را می‌توان به صورت برقی تنظیم کرد و همچنین امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین فراهم شده است. علاوه بر این کانال تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد.

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

۲ عدد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

قیمت سمند سورن ELX در بازار

سمند سورن ای ال ایکس ELX

سمند سورن ELX بعد از سورن پلاس در رده دوم بهترین انواع سمند قرار می‌گیرد و به دلیل کابین جادار، صندوق عقب بزرگ و همین‌طور عملکرد مناسب پیشرانه، به‌خصوص در نسخه توربو، یکی از بهترین ماشین های ایرانی برای مسافرت است. البته به جز سنسور عقب، آپشن چشمگیر دیگری در سورن ای ال ایکس وجود ندارد و کیفیت ساخت آن نیز به‌عنوان یک خودرو اقتصادی تولید داخل پایین است. تولید این خودرو در سال ۱۳۹۹ متوقف شد و اگر به دنبال خرید سمند سورن ELX هستید، باید تر و تمیز آن را در بازار دست دوم پیدا کنید. سمند LX، سمند سورن پلاس و پژو پارس رقبای این خودرو در بازار ایران محسوب می‌شوند که همگی از یک پلتفرم و یک مشخصات فنی بهره می‌برند و انتخاب یکی از آنها بستگی به سلیقه و بودجه خریدار دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو