بررسی مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)

۳۰ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی دنا پلاس توربو+ساده (دنده و اتوماتیک)

دنا پلاس در میان تولیدات ایران خودرو، محصول تقریبا متفاوتی به شمار می‌رود که تمایل نسبی این خودروساز را به ایجاد تغییر در مدل‌های قدیمی خود به نمایش می‌گذارد. هرچند این خودرو نیز چندان نو و جدید محسوب نمی‌شود و به عنوان نمونه اسپرت‌تر دنا (فیس لیفت مدل قدیمی سمند) راهی بازار شده است، اما با این حال می‌توان حضور آن را نقطه عطفی در تغییر رویکرد خودروسازان داخلی و توجه بیشتر آن‌ها به نیازهای روز جامعه قلمداد کرد.

دنا پلاس از سال ۹۶ و با تیپ دنده‌ای ساده تولید و به بازار عرضه شد. یک سال بعد مدل توربو دنده‌ای به دست مشتریان رسید و سال ۱۳۹۹ شاهد حضور تیپ توربو اتوماتیک بودیم.

مزایا و معایب

+ طراحی زیباتر از دنا

+ آپشن‌های بیشتر از دنا

+ پیشرانه کم‌مصرف‌تر

عایق‌بندی کابین

حذف بعضی آپشن‌ها از ۹۷ به بعد

افت کیفیت ساخت

مشخصات فنی

دنا پلاس در سه تیپ و با دو پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی و توربو و گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتومات عرضه می‌شود. مشخصات فنی دنا پلاس دنده‌ای با دنا معمولی یکسان است، اما پیشرانه توربو همخوانی بیشتری با ظاهر این سدان اسپرت دارد.

اسفند ماه ۹۹، دنا پلاس ۶ دنده دستی رونمایی شد که علاوه بر افزایش شتاب و سرعت، مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته و قرار است در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه شود.

مشخصات کلی دنا پلاس ساده

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی
قدرت

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۱۵۵ نیوتن.متر
گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

۱۲ ثانیه

سرعت

۱۸۹ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت

۷.۴ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵
فرمان

هیدرولیک

نوع بدنه

سدان
نوع رینگ

آلومینیومی

مشخصات کلی دنا پلاس توربو

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶
تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۱۵۰ اسب بخار

گشتاور

۲۱۵ نیوتن.متر
گیربکس

۵ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

۱۰ ثانیه

۱۰.۵ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت

۷.۸ لیتر در صد کیلومتر

۸.۱ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵
فرمان

هیدرولیک

برقی

نوع بدنه

سدان
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۵۹ میلیمتر

عرض

۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص

۱۲۵۸ کیلوگرم

۱۳۳۴ کیلوگرم

۱۴۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

۵۰۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر
قطر رینگ

۱۵ اینچ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد
کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد
رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد
ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد
تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی دنا پلاس

دنا پلاس نسبت به سایر تولیدات ایران‌ خودرو ظاهری اسپرت‌تر و جسورانه‌تری دارد. حالت تهاجمی چراغ‌ها و جلوپنجره به همراه طرح‌های روی سپر، چهره‌ای مصمم و قاطع را از خودرو سمند به نمایش گذاشته است.

در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانه‌ای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجم‌پردازی‌ها، جلوه‌ای عضلانی و مهیج‌تر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته سایز و طرح فریم پنجره‌ها به ویژه در قسمت عقب کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد.

نمای عقب دنا پلاس با وجود چراغ‌های یک‌تکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد ‌اما با طرح جلو خودرو چندان هماهنگ نیست.

طراحی داخلی

کابین دنا پلاس

فضای داخلی دنا پلاس نسبت به سایر تولیدات ایران‌خودرو بسیار چشم‌نوازتر و مجلل‌تر طراحی شده است، هرچند طراحی داخلی این خودرو در رقابت با محصولات روز دنیا حرف چندانی برای گفتن ندارد اما می‌توان در میان محصولات هم‌رده داخلی و حتی چینی نمره مناسبی برای آن منظور کرد. طراحی داشبورد، افراد را به یاد بعضی خودروهای قدیمی‌تر هیوندای مثل سوناتا وای اف (YF) می‌اندازد.

کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده و فضایی نسبتا جادار برای یک خانواده پنج نفره فراهم آورده است؛ البته گنجایش کابین این خودرو در قیاس با برخی رقبا کمتر بوده و فضای آن تنگ‌تر شده، به طوری که فضای سر نسبت به دنا معمولی کاهش یافته است.

گنجایش ۵۰۰ لیتری صندوق نیز ظرفیت مناسبی را برای اسباب و وسایل مورد نیاز مسافرت‌های خانوادگی دارد که نگرانی مشتریان ایرانی را از این بابت کاهش می‌دهد.

با وجود طرح کلی یکسان در مدل‌های مختلف، طراحی داخلی دنا پلاس توربو تفاوت‌هایی با مدل ساده دارد که عبارتند از فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز و سردنده جدید.

تفاوت ‌های انواع دنا پلاس

اولین و مهم‌ترین تفاوت مدل‌های دنا پلاس در مشخصات فنی است. هر سه این خودروها با پیشرانه EF7 تولید می‌شوند که روی سمند LX، سورن و دنا معمولی نیز نصب شده، اما پیشرانه دنا پلاس توربو مجهز به پرخوران (توربوشارژ) است. همچنین دو مدل دنده‌ای دنا پلاس از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کنند.

سیستم فرمان مدل‌های ساده و توربو دنده‌ای هیدرولیک است، اما دنا پلاس توربو اتوماتیک فرمان برقی دارد.

علاوه بر این موارد، در کابین دنا پلاس توربو دنده‌ای و اتوماتیک فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی با طرح توربو و سردنده جدید دیده می‌شود.

گیربکس شش سرعت دستی

براساس گفته‌های محمد نجات، مدیر طرح ملی موتور پرخوران (EF7-TC)، از اوایل سال جاری، خودرو دنا پلاس توربو با جعبه دنده شش سرعته دستی به صورت انبوه تولید خواهد شد. موتور پرخوران یا توربوشارژ قبلا روی دنا پلاس نصب شده که دارای یک جعبه دنده اتوماتیک است. مشتریان از این خودرو استقبال کرده‌اند و حالا قرار است به دلیل گشتاور بالای این موتور و همین طور نیاز بازار و استقبال مشتریان، جعبه دنده شش سرعته دستی در دنا پلاس استفاده شود.

دنا پلاس توربو توانسته از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پنج ستاره را دریافت کند و همچنین استاندارد یورو ۵ را نیز اعمال کند. با وجود تولید دنا پلاس با جعبه دنده شش سرعته دستی، ساخت و عرضه مدل اتوماتیک این خودرو همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

قیمت دنا پلاس

نمای عقب دنا پلاس

دنا پلاس یکی از محصولات زیبا و جذاب داخلی است که با وجود کمبودهایش توانسته در بازار کم‌تنوع ایران جایگاه ویژه‌ای برای خودش دست‌ و پا کند. این خودرو از مزایایی همچون ظاهر جذاب، کابین زیبا، کیفیت ساخت معقول، بازار خرید و فروش پررونق، توان فنی مناسب به ویژه در نسخه توربو و خدمات پس از فروش گسترده سود می‌برد؛ با این حال جهش قیمت خودرو صفر و کارکرده در بازار سبب شده تا خرید ماشین دنا پلاس از توان بسیاری از مشتریان بیشتر شود و خیلی‌ها دیگر به راحتی قادر به خرید آن نباشند.

قیمت روز ایران خودرو برای عرضه این محصول در بازار حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است، اما در پیش فروش ایران خودرو با قیمت ۳۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است پیش از خرید این محصول می‌توانید برخی محصولات چینی حاضر در بازار نظیر آریزو ۵ توربو کارکرده، جک J5 و برلیانس H330 اتوماتیک را نیز مدنظر داشته باشید، اما دنا پلاس طی دو سال گذشته توانسته طرفدارانی در میان مصرف‌کنندگان جذب کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو