بررسی خودرو دانگ فنگ H30 کراس

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ بررسی خودرو دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگ اچ 30 کراس یکی از محصولات هاچبک عرضه شده توسط شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود که برخلاف نامش، چندان ارتباط معنادار و اصیلی با خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند ندارد؛ بلکه صرفا با اتکا به برخی تزیینات ظاهری نظیر استفاده از فلاپ‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ در اطراف بدنه، میله باربند سقفی و غیره سعی در خوش‌هیبت و بزرگتر جلوه دادن ابعاد بدنه خود دارد.اچ سی کراس از جمله خودروهای خوش فروش در بازار کارکرده ها است و خرید ماشین  دانگ فنگ H30 کراس طی سه سال اخیر بسیار پرطرفدار بوده است.

دانگ فنگ h30 کراس نخستین بار در سال ۲۰۱۰ پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو با همکاری کمپانی پژو فرانسه توسعه یافته و بر پلتفرم پژو ۳۰۸ بنیان نهاده شده است. طی قرارداد همکاری که در سال ۱۳۹۴ میان ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ به امضا رسید، خودرو هاچبک اچ 30 کراس وارد بازار ایران شد و با توجه به برخورداری از قیمت مناسب و مجهز شدن به پیشرانه نام‌آشنای tu5، خیلی زود مورد توجه اقشار ضعیف‌تر جامعه ایران که از محصولات قدیمی داخلی نظیر انواع مشتقات پژو ۴۰۵، سمند، تندر ۹۰ و… خسته شده بودند، قرار گرفت.

مشخصات فنی

طراحی ظاهریh30 کراس

پس از ورود ماشین دانگ فنگ به بازار ایران، به مرور برخی مشکلات کیفی اولیه این محصول چینی برطرف شد و امروزه علی رغم به تعلیق درآمدن تولید آن در کشورمان، این خودرو یکی از محبوب‌ترین هاچبک کراس اوورهای اقتصادی بازار ایران به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی خودرو دانگ فنگ h30 کراس، هاچبک چینی – فرانسوی حاضر در ایران پرداخته می‌شود.

طراحی ظاهری H30 کراس

شمایل ظاهری دانگ فنگ اچ سی کراس در قیاس با رقبای حاضر در این رنج قیمت نظیر ساندرو استپ وی، انواع تندر ۹۰ و … مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد؛ به ویژه که شرکت سازنده توانسته با بهره‌گیری از برخی ترفندهای ظاهری بر گیرایی استایل بیرونی این خودرو بیافزاید.

چراغ‌های کشیده جلو در کنار جلو پنجره مزین به الگوهای کرومی نیز نمایی مناسب و تقریبا قابل قبول را برای چهره اچ سی کراس پدید آورده‌اند. از سوی دیگر حالت برآمده گلگیرها باعث بزرگتر جلوه دادن ابعاد خودرو شده است.

در قسمت عقب نیز شاهد کاسه چراغ‌های بزرگ به سبک برخی محصولات قدیمی‌تر کمپانی ولوو هستیم که در دو طرف شیشه عقب، تا بخش انتهایی سقف امتداد یافته‌اند. به طور کل اگرچه طرح بدنه دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس از برخی ناهماهنگی‌های جزئی رنج می‌برد اما هنگامی که آن را با ظاهر قدیمی‌تر رقبای هم‌رده‌اش در بازار ایران مقایسه می‌کنیم، به خوبی به برتری نسبی طراحی بیرونی این محصول چینی فرانسوی پی خواهیم برد؛ استقبال نسبتا مناسب مشتریان ایرانی از ماشین دانگ فنگ اچ 30 کراس نیز مهر تایید بر این سخن زده است.

از طرف دیگر پس از ورود به فضای داخلی اچ 30 کراس متوجه می‌شوید که طراحی کابین  این خودرو کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما با در نظر گرفتن قیمت خودرو و نیز نوع طراحی فضای داخلی رقبای حاضر در ایران، می‌توان آن را قابل قبول دانست. البته حالت کمانی شکل قسمت فوقانی کنسول میانی داشبورد از هماهنگی چندانی با سایر بخش‌ها برخوردار نیست و تا حد زیادی ناخوشایند جلوه می‌کند.

غربیلک فرمان خوش‌فرم و خوش‌دست ساخته شده و حس مطلوبی از به دست گرفتن آن در ذهن راننده پدید می‌آید؛ با این حال طرح پنل کیلومتر شمار آنالوگ پشت فرمان کاملا سنتی و کلاسیک جلوه کرده و به هیچ وجه حس و حال اسپرت را در بیننده به وجود نخواهد آورد. متریال کابین هم با آنکه چندان باکیفیت نیست، اما از سطح کیفی مشابه خودروهای هم‌رده برخوردار شده است.

گنجایش فضای کابین نیز برای حضور چهار سرنشین با قد متوسط مناسب ارزیابی می‌شود؛ همچنین ظرفیت فضای بار خودرو که بیش از ۴۰۰ لیتر است هم می‌تواند اسباب و وسایل مورد نیاز برای یک مسافرت چهار نفره را به خوبی در درون خود جای دهد. به طور کل گرچه طراحی فضای داخلی دانگ فنگ h30 به برخی رقبای داخلی نظیر دنا نمی‌رسد اما با این حال در نوع خود قابل قبول بوده و تا حدود زیادی توانسته مشتریان این بخش بازار را از خود راضی نگاه دارد.

امکانات و تجهیزات H30 کراس

طراحی داخلی H30 کراس

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری نام‌آشنا تیو فایو که در محصولاتی نظیر انواع پژو ۲۰۶، پژو پارس و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به کار گرفته شده، نیرو می‌گیرد. مجهز شدن اچ سی کراس به موتور tu5 علیرغم قدیمی بودن فناوری این پیشرانه، یکی از مزایای این خودرو به حساب می‌آید؛ چرا که استرس کمتری را پیرامون خدمات پس از فروش و هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتور به مشتریان تحمیل می‌کند.

پیشرانه تیو5 معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در 5750 و 4000 دور در دقیقه تولید می‌کند که توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد دانگ فنگ H30 کراس چندان هیجان برانگیز نبوده و معادل ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه برآورد می‌شود؛ حداکثر سرعت این خودرو نیز بالغ بر ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همچنین میزان مصرف سوخت ماشین دانگ فنگ در سیکل ترکیبی معادل ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که رقم معقول و قابل قبولی برای یک خودرو 1۲۳۰ کیلوگرمی به حساب می‌آید.

دانگ فنگ اچ سی کراس از نظر تجهیزات رفاهی چندان غنی و پر آپشن ظاهر نشده است اما در قیاس با برخی رقبا اوضاع رفاهی بهتری را برای سرنشینان خود فراهم می‌کند. مهم‌ترین تجهیزات رفاهی این خودرو شامل موارد زیر خواهد بود:

سانروف، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، ایزوفیکس صندلی، روکش پارچه‌ای، تنظیمات چهار حالته دستی صندلی سرنشین و شش حالته دستی صندلی راننده، تهویه اتومات، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر ۶.۵ اینچی لمسی، رهیاب، دوربین عقب، دکمه‌های کنترل روی فرمان، روکش چرمی فرمان، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه.

همچنین دانگ فنگ اچ سی کراس موفق به دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده که گرچه امتیاز بالایی به شمار نمی‌رود اما با این حال خبر از امنیت نسبی این محصول برای مشتریان ایرانی می‌دهد. اگر بخواهیم به مهم‌ترین تجهیزات ایمنی موجود در دانگ فنگ H30 اشاره کنیم، باید از مواردی همچون: حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، چهار کیسه هوای جلو و جانبی و کمربند ایمنی پیش‌کشنده نام برد.

مطالب مرتبط:

 جمع بندی

دانگ فنگ اچ سی کراس به عنوان یک خودرو هاچبک چینی فرانسوی دارای نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری معقول، کابین نسبتا جادار، امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول، بهره‌مندی از پیشرانه TU5 که قطعات یدکی و خدمات تعمیر و نگهداری آن در سراسر کشور به سهولت قابل دسترسی است، سیستم تعلیق مناسب، سواری نسبتا نرم و هماهنگی خوب میان عملکرد پیشرانه و جعبه‌دنده سود می‌برد. با این حال گلایه‌هایی پیرامون دقت فرمان‌پذیری و کیفیت ساخت این خودرو هم وجود دارد که البته در بازار کم تنوع ایران چندان عیوب برجسته‌ای به شمار نمی‌روند.

در ماشین دانگ فنگ اچ 30 کراس امروز یکی از محبوب‌ترین هاچبک کراس اوورهای بازار ایران محسوب می‌شود که علی‌رغم رنج بردن از برخی کاستی‌ها، به خوبی توانسته خود را در دل مشتریان ایرانی جا داده و از بازار خرید و فروش نسبتا پررونقی سود ببرد. پیش‌تر در بررسی اچ سی کراس چینی و برلیانس H330  محصول مشترک سایپا ایران و برلیانس چین به قیمت مناسب این خودرو در مقایسه با سایر محصولات چینی در ایران اشاره شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور