بررسی مشخصات فنی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

۲۸ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

اسفند ماه سال گذشته، گروه خودروسازی ایران خودرو جدیدترین محصولش را رونمایی کرد. در این مراسم، دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی همراه با رانا پلاس جدید به عنوان اولین خودروهای تولید داخل با گیربکس ۶ سرعته داخلی معرفی شدند. استفاده جعبه دنده دستی جدید باعث می‌شود تا دنا پلاس، به عنوان اسپرت‌ترین ماشین ایران خودرو، عملکرد بهتری داشته باشد.

مزایا و معایب

+ عملکرد بهتر خودرو

+ نصب فرمان برقی

کاهش فضای سر نسبت به دنا

عایق‌بندی کابین

مشخصات فنی

دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی از همان پیشرانه ۱.۷ لیتری با نام TC7 استفاده می‌کند که در مدل‌های ۵ دنده دستی وجود داشت که مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) است. تنها مزیت این خودرو استفاده از جعبه دنده دستی ۶ سرعته است که عملکرد خودرو را بهتر خواهد کرد. همچنین استاندارد آلایندگی دنا پلاس جدید از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کرده است.

ایران خودرو در نظر دارد در آینده موتور TC7 پلاس را زیر کاپوت دنا پلاس توربو قرار دهد که به فناوری‌های پمپ روغن متغیر و DVVT مجهز خواهد بود. حداکثر قدرت پیشرانه توربو جدید به ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور آن ۲۴۵ نیوتن متر می‌رسد و ۱۳ اسب بخار و ۳۰ نیوتن متر بیشتر از موتور دنا پلاس توربو فعلی است.

محصول جدید ایران خودرو مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک به فرمان برقی مجهز شده و سانروف که به دلیل کاهش هزینه‌های تولیدکننده در مدل‌های قبلی حذف شده بود، به دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی اضافه شده است.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۵۰ اسب بخار

گشتاور

۲۱۵ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۸ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۵۹ میلیمتر

عرض

۱۹۳۳ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۷۱ میلیمتر

وزن خالص

۱۳۳۴ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۰۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی از نظر ظاهر و بدنه هیچ تفاوتی با مدلی که در حال حاضر تولید و عرضه می‌شود، ندارد. این سدان از همان المان‌های اسپرت و جسورانه دنا پلاس معمولی بهره می‌برد که شامل چراغ‌های مستطیل شکل جلو به همراه دیلایت، جلوپنجره مشبک سیاه رنگ، خط کج روی بدنه که از کنار گلگیر جلو شروع شده و تا بالای گلگیر عقب امتداد دارد و برآمدگی‌های گلگیرها می‌شود.

طراحی داخلی

کابین دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

به جز دسته دنده جدید، هیچ چیزی در کابین دنا پلاس تغییر نخواهد کرد. طراحی داخلی دنا پلاس ۶ دنده دستی همچنان شبیه هیوندای سوناتا YF است.

این خودرو مثل دیگر اعضای خانواده سمند، کابین جادار و راحتی دارد و ۵ نفر به آسانی می‌توانند سوار شوند. صندوق عقب ۵۰۰ لیتری دنا پلاس، فضای کافی برای یک سفر خانوادگی را فراهم می‌کند.

دنا پلاس ۶ دنده؛ عملکرد بهتر

نمای عقب دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

دنا پلاس در مقایسه با رقبا طراحی ظاهری زیباتر و امکانات و تجهیزات بیشتری دارد و استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی، به مزیت‌های این سدان خانوادگی اضافه می‌کند. با این حال دنا پلاس توربو جدید قیمت بیشتری از مدل‌های قدیمی‌تر خواهد داشت که باعث می‌شود مشتریانی با بودجه‌های کمتر برای خرید خودرو به سمت ماشین‌های مثل سورن ELX و سورن پلاس بروند.

دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی برای عرضه در طرح فروش ایران خودرو، ۳۵۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت خورده که ۱۴ میلیون تومان گران‌تر از قیمت کارخانه‌ای مدل ۵ دنده است. بعد از عرضه در بازار آزاد، قیمت این ماشین حدود ۴۸۰ – ۴۸۵ میلیون تومان خواهد بود.

دنا پلاس توربو با موتور EFP

سری جدید خودرو دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو معرفی شد. نسل جدید پیشرانه EF7، با نام EFP در سری جدید دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی و اتوماتیک استفاده خواهد شد که ۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن.متر گشتاوری بیشتری تولید می‌کند. همچنین، مصرف سوخت دنا پلاس با موتور جدید، ۱۰ درصد کاهش یافته است.

دنا پلاس توربو EFP دارای قدرت ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن.متر است و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

فهرست آپشن‌های دنا پلاس توربو EFP مثل مدل‌های قبلی است، با این تفاوت که سنسور باد تایر، سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید به امکانات سدان ایران خودرو اضافه شده است.

کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده

تارا و رانا پلاس چندی پیش موفق شدند استاندارد ایمنی عابر پیاده را دریافت کنند و سومین محصول ایران خودرو که توانسته آزمون‌های ایمنی عابر را با موفقیت پشت سر بگذارد، دنا پلاس است. در آزمون‌های استاندارد ایمنی عابر پیاده ECE R127، تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت شبیه‌سازی شده و شدت و نقاط برخورد سر و بدن و پا با کاپوت و سپر اندازه‌گیری می‌شود و نباید از حد استاندارد بیشتر باشد.

استاندارد GSO کشورهای عربی برای دنا پلاس

استاندارد GSO یا G مارک، استاندارد خودرویی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس است و هر خودرویی که این مجوز را دریافت کند، می‌تواند در این کشورها شامل عربستان، قطر، امارات، بحرین، عمان و کویت عرضه شود. دنا پلاس یک بار استاندارد G مارک را در سال ۱۳۹۶ دریافت کرده بود و بعد از ارتقای GSO، دوباره موفق شده این استاندارد را دریافت کند. بدین ترتیب دنا پلاس می‌تواند در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و در کلاس خودروهای اقتصادی به فروش برسد.
فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو