پرفروش ترین خودروها در هر کشور (۲۰۲۰)

۲۴ آبان ۱۴۰۰ پرفروش ترین خودروها در هر کشور (۲۰۲۰)

سال۲۰۲۰ میلادی و هم ۱۳۹۹ خورشیدی، سالی سخت و طاقت‌فرسا برای همه مردم جهان بود. شیوع ویروس کرونا، شرایطی را ایجاد کرد که مشابه آن را قبلا ندیده بودیم. تعطیلی کسب و کارها، کمبود کالاها و کاهش درآمدها از مهم‌ترین تاثیرات این اتفاق بود.

صنعت خودرو هم از شر ویروس کرونا در امان نماند و تولید و فروش خودروسازان بزرگ جهانی نیز با کاهش روبه‌رو شد. با این حال، خودروهایی هم بودند که توانستند در بازارهای خاورمیانه و جهان به فروش خوبی دست پیدا کنند.

عراق: کیا سورنتو

کیا سورنتو

در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۳ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو جدید در عراق به فروش رفت، با این حال این آمار ۱۸.۴ درصد نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. با وجود این کاهش کیا سورنتو توانست از هیوندای توسان پیشی بگیرد و پرفروش‌ترین خودرو سواری شود. هر چند پرفروش‌ترین وسیله نقلیه در عراق، پیکاپ کیا فرانتیر است و دو برابر بیشتر از سورنتو فروش داشته است.

مصر: شورولت سری-تی

شورولت سری تی

در حالی که فروش خودرو در بیشتر کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده، اما به دلیل قراردادهای تجارت آزاد و تعرفه واردات پایین، ۲۱۹ هزار و ۶۸۷ دستگاه دستگاه خودرو در مصر به فروش رفته است. پرفروش‌ترین خودرو در این کشور آفریقایی با جاده‌های ناهموار، وانت شورولت تی-سریز است.

پاکستان: سوزوکی آلتو

سوزوکی آلتو

حجم بازار اتومبیل‌های صفر پاکستان، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ یک‌ سوم کاهش یافت، با این حال سوزوکی آلتو فروش بیشتری از تویوتا کرولا داشت. ۱۸ درصد از خودروهای فروش‌رفته در پاکستان را سوزوکی آلتو تشکیل می‌داد، در حالی که سهم تویوتا کرولا از این بازار ۱۵ درصد بود.

اسپانیا: داچیا ساندرو

ساندرو داچیا

داچیا ساندرو که در ایران با نام رنو ساندرو می‌شناسیم، با پشت سر گذاشتن سئات لئون، پرفروش‌ترین خودرو اسپانیا در سال ۲۰۲۰ شد. ساندرو در مراکش تولید می‌شود اما سئات محصول اسپانیا است. در سال ۲۰۲۰، بازار اسپانیا شاهد فروش ۸۵۱ هزار و ۲۱۱ دستگاه خودرو بود که نشان از افت ۲۳.۳ درصدی دارد.

عربستان سعودی: هیوندای النترا

هیوندای النترا

فروش خودروهای نو در عربستان سعودی با ۱۴.۹ درصد کاهش روبه‌رو شد. هیوندای النترا با پشت سر گذاشتن تویوتا کمری پرفروش‌ترین خودرو عربستان شد. فروش این خودرو بالغ بر ۲۶ هزار و ۸۵۳ دستگاه بود که فقط ۴۵۰ دستگاه از کمری بیشتر است. با این حال، برند تویوتا بیشترین مشتری را در عربستان دارد.

بریتانیا: فورد فیستا

فورد فیستا

در سال ۲۰۲۰ میلادی، یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۶۴ دستگاه خودرو در بریتانیا فروخته شد که نشان از افت ۲۹.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد. با وجود کاهش فروش، فورد فیستا همچنان محبوب‌ترین خودرو انگلستان است. فورد، فولکس واگن و بی ام و سه برند پرفروش بازار جزیره هستند.

ترکیه: فیات اژه

فیات اژه

با وجود شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، میزان فروش خودرو در ترکیه ۶۱.۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ بیشتر شد و به ۷۷۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه رسید. فروش فیات ۸۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و فیات اژه (تیپو)، محصول مونتاژی در ترکیه پرفروش‌ترین خودرو همسایه غربی ایران شناخته شد.

فرانسه: پژو ۲۰۸

پژو 208

فروش سالانه خودرو در فرانسه بالغ بر یک میلیون و ۶۵۰ هزار و ۱۸۸ دستگاه بود که ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹، افت داشت و کمترین میزان فروش از سال ۱۹۷۵ بود. سیتروئن با کاهش ۳۰.۸ درصدی، بیشترین میزان افت فروش را داشت و بعد از رنو و پژو سومین برند پرفروش فرانسه شد. پژو ۲۰۸ محبوب‌ترین خودرو فرانسوی‌ها در سال ۲۰۲۰ است.

ایتالیا: فیات پاندا

فیات پاندا

با وجود کاهش ۲۷ درصدی آمار فروش خودرو در ایتالیا و رسیدن به عدد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۵۵۶ دستگاه، فیات و پاندا پرفروش‌ترین برند و خودرو ایتالیا در سال ۲۰۲۰ شدند. با این حال، فیات کمترین میزان فروش در بازار ایتالیا از سال ۱۹۶۱ را ثبت کرده اما در جهان افزایش فروش داشته است.

روسیه: لادا گرانتا

لادا گرانتا

لادا در سال ۲۰۲۰، ۲۱.۵ درصد از بازار روسیه را در اختیار داشت و مدل گرانتا نیز محبوب‌ترین خودرو در بین روس‌ها شد. با این حال فروش کلی خودرو در روسیه به یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۸۲۵ دستگاه کاهش یافت. فروش اشکودا، در کنار برندهای چینی هاوال، جیلی و چری افزایش در این کشور پهناور یافت.

آلمان: فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف

تعجبی ندارد که از دو میلیون و ۹۱۷ هزار و ۶۷۸ دستگاه خودرو فروش‌رفته در آلمان، حدود ۱۳۶ هزار دستگاه سهم فولکس واگن گلف باشد. پاسات و تیگوان، دو محصول دیگر فولکس واگن نیز دیگر پرفروش‌های آلمان بودند. در اواخر سال ۲۰۲۰، خودرو جدید برقی فولکس واگن ID.3 جای تیگوان را در بین پرفروش‌ها گرفت.

کره جنوبی: هیوندای گرانجور

هیوندای گرانجور

به دلیل واکنش سریع دولت کره جنوبی به ویروس کرونا و مقابله با آن، فروش خودرو در این کشور افزایش یافت و برخلاف سایر کشور به عدد یک میلیون و ۸۷۴ هزار و ۶۳۰ دستگاه رسید. بهترین آمار فروش متعلق به هیوندای گرانجور (آزرا) بود. بعد از هیوندای، کیا و جنسیس پرفروش‌ترین برندهای کره جنوبی شدند.

ژاپن: تویوتا یاریس

تویوتا یاریس

ژاپنی‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی، چهار میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۱۵ دستگاه خودرو خریدند، اما این آمار نسبت به سال ۲۰۱۹ با افت ۱۱.۵ درصدی روبه‌رو بود. تویوتا یاریس با پشت سر گذاشتن هوندا ان-باکس، پرفروش‌ترین خودرو ژاپن شد و تویوتا را در صدر محبوب‌ترین برندهای ژاپنی نگه داشت.

هند: ماروتی سوئیفت

ماروتی سوئیفت

هند با فروش دو میلیون و ۴۲۸ هزار و ۳۲۷ دستگاه خودرو، پنجمین بازار بزرگ جهانی در سال ۲۰۲۰ بود. نیمی از فروش بازار هند را خودروساز ماروتی در اختیار دارد و پرفروش‌ترین خودرو نیز یکی از محصولات این شرکت با نام سوئیفت است. فروش ماروتی ۱۹.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشت اما تاتا موتورز ۱۰.۸ درصد و کیا ۲۱۰.۲ درصد توانستند خودرو بیشتری بفروشند.

چین: نیسان سیلفی

نیسان سیلفی

چینی‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۴۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه نیسان سیلفی خریدند، تا این خودرو فروش بیشتری از تویوتا کرولا داشته باشد. کرولا پرفروش‌ترین خودرو ۲۰۱۹ چین بود اما در سال گذشته، بعد از فولکس واگن لاویدا و هاوال H6 در جایگاه چهارم پرفروش‌ها قرار گرفت. فروش خودروی چین در سال ۲۰۲۰ با ۱.۹ کاهش ۲۰ میلیون و ۱۷۸ هزار دستگاه رسید تا با اضافه شدن ۵.۱ میلیون دستگاه کامیون و کامیونت، به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان شناخته شود.

آمریکا: فورد سری-اف

فورد سری اف

آمریکا با فروش ۱۴ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۷۸۷ دستگاه خودرو، دومین بازار بزرگ جهان بعد از چین است و فورد سری-اف هم با وجود کاهش ۱۰۰ هزار دستگاه فروش نسبت به سال ۲۰۱۹، برای سی و نهمین سال متوالی، محبوب‌ترین خودروی آمریکایی‌ها شناخته شد. تویوتا و شورولت نزدیک‌ترین رقبای فورد هستند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو