وظیفه مپ سنسور در خودرو

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ وظیفه مپ سنسور در خودرو

مپ سنسور یکی از قطعات داخلی خودرو است که اطلاعات خود را به طور مستقیم به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. این سنسور در مجرای ورودی هوای موتور قرار دارد و باید میزان هوای مکش شده را به کامپیوتر خودرو گزارش دهد. سنسورها نقش بسیار مهمی در خودرو دارند و هر لحظه اطلاعات لازم را به کامیپوتر خودرو مخابره می‌کنند و در صورت معیوب بودن هر سنسور، اطلاعات لازم به کامپیوتر خودرو نمی‌رسد و در نتیجه کنترل خودرو به درستی صورت نمی‌گیرد و خودرو به درستی کار نمی‌کند.

مپ سنسور چیست؟

مپ سنسور(MAP)  یا سنسور فشار مطلق منیفولد یکی از سنسورهایی است که در سیستم کنترل الکترونیکی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنسور به طور مستقیم به ECU  متصل می‌شود. مپ سنسور وظیفه دارد میزان هوای مکش شده را به کامپیوتر خودرو گزارش دهد. این قطعه که در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد متصل می‌شود.

کامپیوتر خودرو با استفاده از اطلاعات دریافتی از مپ سنسور، دریچه هوا را کنترل می‌کند. اگر این سنسور وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، خودرو از کار می‌افتد زیرا کامپیوتر خودرو قادر به اندازه‌گیری فشار وارد شده به داخل موتور نیست.

وظیفه مپ سنسور

زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید،‌ هوای بیشتری وارد موتور خودرو می‌شود و در اینجا است که سنسور فشار مطلق منیفولد شروع به کار کردن می‌کند. البته عملکرد این سنسور در خودروهای توربوشارژر کمی متفاوت و پیچیده‌تر است. بهتر است وظیفه مپ سنسور را این گونه شرح دهیم که این سنسور اطلاعات لازم درباره هوای وارد شده به موتور خودرو را به ای سی یو ارسال می‌کند و در نتیجه ای سی یو تصمیم می‌‌گیرد که دریچه هوا را به نحوی کنترل کند.

محل نصب مپ سنسور

مپ سنسور در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو قرار گرفته و هر لحظه هوای وارد شده به دریچه ورودی هوا را محاسبه و به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. ای سی یو اطلاعات دریافتی از مپ سنسور را مورد تحلیل قرار می‌دهد و به مدیریت دریچه ورود هوا می‌پردازد.

مشکلات خرابی سنسور مپ

  • زمانی که هر یک از سنسورهای خودرو دچار مشکل باشد اطلاعات درستی به ای سی یو مخابره نمی‌شود و در نتیجه کامپیوتر خودرو قادر به پردازش اطلاعات غلط نیست و نمی‌تواند به درستی دستور صادر کند.
  • اگر مپ سنسور هوای ورودی به پیشرانه را کمتر از حد معمول گزارش دهد، سوخت کمتری به موتور می‌رسد.
  • زمانی که سوخت کمتری به پیشرانه برسد، جرقه زدن شمع‌ها با مشکل واجه شده و نسبت هوا به سوخت افزایش میابد که این مشکل علاوه بر کاهش شتاب خودرو ناک زدن موتور را به همراه دارد.
  • اگر اطلاعات ارسالی از مپ سنسور به ای سی یو بیشتر از حد معمول گزارش داده شود، سوخت بیشتری به پیشرانه تزریق می‌شود و جرقه زدن شمع‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد که در نتیجه افزایش سوخت،‌ آسیب دیدن شمع‌ها و مسدود شدن کاتالیزور خودرو را به همراه دارد.
  • کنترل وضعیت سوخت خودرو برای احتراق بهتر یکی از وظایف مپ سنسور است. اگر تناسب درستی میان سوخت و هوا برقرار نباشد احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد و میزان آلایندگی موتور خودرو نیز افزایش میابد.
  • زمانی که مخلوط سوخت رقیق باشد دمای موتور بالا می‌رود که واکنش بین اکسیژن و نیتروژن را به همراه دارد و در نتیجه مشتقات NOx از سوخت حاصل و منتشر می‌شود.

دلایل خرابی مپ سنسور

  • خرابی شمع‌ها
  • کیفیت پایین سوخت
  • تصادف شدید

علایم خرابی مپ سنسور

مطالب مرتبط:

زمان تعویض مپ سنسور

زمان دقیق تعویض مپ سنسور در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. به طور دقیق بعد از هر ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر، سنسور مپ باید تعویض شود که این زمان می‌تواند به دلایلی که گفته شد زودتر از موعد مقرر باشد.

راه‌های تست مپ سنسور

به یاد داشته باشید که هنگام تعویض مپ سنسور سراغ سنسورهای ارزان بازار نروید و سنسور استانداردی را انتخاب کنید. همچنین بهتر است بدانید که یک مپ سنسور معیوب آسیب‌های بسیاری به خودرو وارد می‌کند و پس از مشاهده علایم خرابی، این سنسور مهم باید تعویض شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی خانی