انواع مدل های برلیانس در بازار ایران

۲۴ مهر ۱۴۰۲ انواع مدل های برلیانس در بازار ایران

ماجرای آشنایی ایرانی‌ها با خودروهای چینی به اواسط دهه ۸۰ خورشیدی برمی‌گردد. زمانی که مدیران خودرو در سال ۱۳۸۴، چری QQ را با نام ام وی ام ۱۱۰ در بازار داخل عرضه کرد. از آن زمان تاکنون محصولات مختلفی از برندهای گوناگون چینی به خریداران ایرانی معرفی و فروخته شده که مدل برلیانس یکی از آنها است.

مدل های برلیانس را نه مونتاژکاران خودروهای چینی مثل کرمان موتور، مدیران خودرو و…، بلکه دومین خودروساز بزرگ کشور، سایپا به همراه زیرمجموعه‌اش، پارس خودرو در داخل کشور روی خط تولید دارد. برلیانس V5 اولین مدل برلیانس بود که به دست مشتریان ایرانی رسید و بعد از آن ماشین های برلیانس با بدنه‌های مختلف نیز توسط سایپا و پارس خودرو تولید و عرضه شدند.

تاریخچه برلیانس

گروه خودروسازی برلیانس در سال ۱۹۹۲ میلادی در شنیانگ چین تاسیس شد، اما تا سال ۲۰۰۰ فقط مینی بوس می‌ساخت. اولین محصول خودروساز چینی، مدل برلیانس BS6 بود که در سال ۲۰۰۰ تولید و به بازار آمد. خودروساز چینی در سال ۲۰۰۳ قراردادی با بی ام و امضا کرد تا به عنوان نماینده رسمی، محصولات آلمانی را در چین مونتاژ و بفروشد.

تشکیل شرکت مشترک بی ام و برلیانس، این امکان را برای چینی‌ها فراهم کرد تا بتوانند از تجربیات خودروساز آلمانی برای تولید اتومبیل استفاده کنند. به همین خاطر، طراحی ظاهری انواع مدل برلیانس شباهت زیادی به ماشین‌های بی ام و دارد.

در ابتدای دهه ۹۰، گروه خودروسازی سایپا مذاکراتی را با برلیانس برای تولید کراس اوور V5 شروع کرد و در نهایت تولید این مدل برلیانس در سال ۹۳ آغاز شد. در ادامه ۵ خودرو دیگر برلیانس توسط زیرمجموعه سایپا، یعنی پارس خودرو در ایران تولید و به دست مشتریان داخلی رسید. در حال حاضر این محصولات پارس خودرو را فقط می‌توان در بازار خودروهای دست دوم و قسمت ماشین کارکرده سایت فروش خودرو خریداری کرد.

انواع مدل های برلیانس

ماشین های برلیانس در بازار ایران با بدنه‌ها و امکانات و مشخصات فنی متنوعی موجود است و می‌تواند نیازهای خریداران خودروهای هاچبک، سدان و کراس اوور شهری را برآورده کند.

برلیانس H220

برلیانس H220

برلیانس H220 یکی از انواع مدل برلیانس سری H200 است. برلیانس H220 هاچبک یک سال بعد از عرضه مدل برلیانس سدان به بازار آمد. همین اتفاق در ایران هم افتاد و مدل سدان در سال ۹۴ و مدل هاچبک در سال ۹۵، به دست مشتریان رسید.

انواع مدل برلیانس H200 از سری H300 جدیدتر است و پلتفرم جدیدتری از برادر بزرگ‌تر خود دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری برلیانس H220 همان موتوری است که در سری اول H300 استفاده شده بود. مدل‌های اتومات و دنده‌ای این خودروها از نظر آپشن با هم فرق دارند. تنها آپشن‌های مدل دنده‌ای فرمان برقی و آینه جانبی برقی است، اما مدل اتومات دارای امکانات بیشتری شامل سانروف، سنسور عقب و مه‌شکن جلو است.

برلیانس H230

برلیانس H230

برلیانس H230 نسخه سدان H220 است که یک سال قبل از مدل برلیانس هاچبک به بازار آمد. این خودرو مثل مدل برلیانس H220 با گیربکس از نوع دستی و اتوماتیک روانه بازار ایران شده است که انواع مدل برلیانس اتوماتیک آپشن‌های بیشتری را از ماشین های برلیانس دستی در اختیار راننده قرار می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به سانروف، سنسور عقب و مه‌شکن جلو اشاره کرد که فقط در برلیانس H220 و برلیانس H230 با گیربکس اتوماتیک می‌توان مشاهده کرد.

برلیانس H320

برلیانس H320

برلیانس H320 یکی از انواع مدل برلیانس H300 که از سال ۱۳۹۳ توسط پارس خودرو تولید می‌شود. این خودرو با بدنه هاچبک و گیربکس دستی و اتوماتیک در بازار خودرو موجود است. سری اول مدل برلیانس H320 با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۳ اسب بخاری فروخته می‌شد، اما از سال ۱۳۹۶ پیشرانه قوی‌تری ۱.۶۵ لیتری با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قدرت ۱۱۴ اسب بخار زیر کاپوت این مدل برلیانس قرار گرفت. قیمت برلیانس H320 از سری H200 بیشتر است، اما به خاطر بدنه هاچبک با قیمت ارزان‌تری از سدان H330 خرید و فروش می‌شود.

برلیانس H320 و H330 برعکس رقبایشان دارای زنجیر تایم هستند و از این لحاظ، رانندگان دیگر نگرانی بابت پاره شدن تسمه تایم نخواهند داشت.

برلیانس H330

برلیانس H330

برلیانس H330 خودرو سدان سری H300 است که همزمان با برلیانس H320 روی خط مونتاژ سایپا و سپس پارس خودرو قرار گرفت. این مدل برلیانس از نظر مشخصات فنی و امکانات هیچ تفاوتی با نوع هاچبک ندارد. همه انواع مدل برلیانس سری H300 به صورت استاندارد مجهز به دیفرانسیل جلو، ترمز ضدقفل، ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع اتومات و کیلس است. قیمت برلیانس H330 به دلیل بدنه سدان و فضای صندوق بزرگ‌تر، کمی از H320 هاچبک بیشتر است.

برلیانس C3 کراس

برلیانس C3 کراس

برلیانس کراس C3 یکی دیگر از محصولات این برند چینی است که از سال ۹۶ تا ۹۹ توسط پارس خودرو تولید می‌شد. این ماشین ترکیبی از هاچبک و کراس اوور است و در اصل یک هاچبک بزرگ با ارتفاع بلند به حساب می‌آید و از روی مدل C3 ساخته شده است و شباهت‌هایی هم به برلیانس H320 دارد.

شباهت کراس و H320 به ظاهر ختم نمی‌شود و برلیانس کراس هم مثل هاچبک دیگر چینی در ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری به فروش می‌رسد و از سال ۹۷ دارای موتور ۱.۶۵ لیتری شد. البته این خودرو از همان اول گیربکس اتومات ۴ دنده داشت و به دلیل ابعاد و اندازه جمع و جور و کاربرد شهری نیازی به استفاده از گیربکس دوکلاچه نبود. همچنین آپشن‌های برلیانس کراس و H320 یکسان است.

برلیانس V5

برلیانس V5

برلیانس V5 اولین محصولی است که با نشان برند چینی به بازار ایران رسید. مذاکرات سایپا و برلیانس برای تولید کراس‌اوور V5 از سال ۹۲ شروع شد و یک سال بعد روی خط تولید خودروساز ایرانی قرار گرفت و به دست مشتریان داخلی رسید. اما تولید این خودرو چندان دوام نیافت و به دلیل ورود چانگان CS35 و عدم ظرفیت کافی پارس خودرو، تولید آن فقط حدود یک سال ادامه یافت.

برلیانس V5 در چین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به فروش می‌رسید، اما سایپا برای فروش آن در ایران پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را با قدرت ۱۰۹ اسب بخار انتخاب کرد. سنسور عقب، سانروف، آینه بغل برقی، ورود و استارت بدون کلید، ایربگ پرده‌ای و جانبی آپشن‌های کراس‌اوور برلیانس هستند.

بهترین مدل برلیانس

اگر بخواهید برای خرید و فروش خودرو کارکرده یکی از این ماشین‌ها را به عنوان بهترین مدل برلیانس انتخاب کنید، اول از همه باید به اولویت‌ها و نیازهایتان توجه داشته باشید. اگر به دنبال خودروهای جمع و جور هاچبک و سدان شهری هستید که کابین و صندوق تقریبا جاداری داشته باشند، می‌توانید به سراغ سری H200 بروید.

اگر خودروهای بزرگ‌تر با کابین جادارتر می‌خواهید، ماشین‌های برلیانس H320 و H330 را می‌توانید در بازار دست دوم کشور پیدا کنید.

برای خرید خودرو شاسی بلند که به کار استفاده روزمره در شهر بیاید، برلیانس کراس و V5 می‌تواند گزینه‌های قابل قبولی باشد.

نتیجه گیری

برلیانس یک برند چینی است که محصول مشترک چینی‌ها و بی ام و آلمان به حساب می‌آید و شباهت جلوپنجره انواع مدل برلیانس به خودروهای آلمانی انکارناپذیر است. این برند اوایل دهه ۹۰ شمسی وارد بازار ایران شد و به دلیل عرضه و خدمات پس از فروش مناسب توسط سایپا و پارس خودرو، توانست مشتریان ایرانی را به سمت خود جلب کند. مونتاژ ماشین های برلیانس از سال ۱۴۰۰ متوقف شده است و برای خرید محصولات این برند چینی و آگاهی از قیمت روز خودرو باید به سراغ فروشندگان خودروهای دست دوم بروید.

سوالات متداول

خودروی برلیانس ساخت کجاست؟

برلیانس یک برند چینی است که با همکاری بی ام و آلمان تاسیس شده است. مونتاژ انواع مدل برلیانس در ایران از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ توسط سایپا و پارس خودرو انجام می‌شد.

جدیدترین مدل برلیانس در ایران چیست؟

برلیانس سری H200 و H300 جدیدترین و آخرین محصولات این برند چینی در بازار ایران محسوب می‌شوند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو