بررسی مشخصات فنی فونیکس آریزو ۶ پرو

۲۱ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فونیکس آریزو ۶ پرو

زمانی که برند فونیکس به عنوان سری لوکس محصولات نوین مدیران خودرو در آذرماه سال ۱۴۰۰ به بازار معرفی شد، مدل آریزو ۶ پرو یکی از چهار خودرو تشکیل دهنده سبد محصولات اولیه این برند بود. آریزو ۶ پرو حالا با اندکی تغییرات ظاهری و بهبودهای آپشنی روانه بازار خواهد شد تا در برابر گزینه‌های جدید نو ظهور بازار (نظیر رسپکت بهمن موتور) و چند سدانی که در آینده نزدیک روانه بازار کشور خواهند شد، همچنان تازه و مدرن جلوه کند.

مزایا و معایب

+تغییرات طراحی نوین و زیبا

+بهبودهای جزئی در نمای داخلی

+افزوده شدن برخی آپشن‌ها

+بهبود رفتار دینامیکی گیربکس

-عدم تغییر محسوس در ساختار فنی

-نامشخص بودن قیمت نهایی

مشخصات فنی

در مواجهه با آریزو ۶ پرو، باید در جریان باشید که فیس لیفت‌ها و بهبودهای ظاهری و مخصوصا فنی در ایران، بسیار دیر به دیر و اندک اندک انجام می‌گیرند. با این اوصاف، شرکت مدیران خودرو شاید تنها شرکتی باشد که با این سرعت و این پیوستگی، نسخه‌های فیس لیفت شده محصولات خود را روانه بازار می‌کند. از این رو، محصولات این شرکت معمولا در زمره به‌روزترین محصولات صنعت خودرو کشور است.

نسخه آریزو ۶ پرو در زمان رونمایی برند فونیکس نیز با جلوپنجره نوین خود رونمایی شده بود اما تغییر در نمای جلو این خودرو تمام آن چیزی نیست که باید در آریزو ۶ پرو جدید جست و جو کنید. تغییرات ظاهری در کنار تغییرات و بهبودهای آپشنی در نمای داخلی، این خودرو را به شکل قابل توجهی دگرگون کرده است.

مشکل آن است که اعمال تغییرات در بخش فنی خودرو بسیار دشوارتر از اعمال تغییرات در بخش ظاهری و آپشنی است. اگرچه آریزو ۶ پرو همچنان از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو سابق بهره می‌گیرد، اما خوشبختانه در بخش طراحی و آپشن‌های رفاهی با رشد قابل قبول همراه بوده است که همچنان می‌تواند مشتری را راضی نگه دارد. آپشن‌های رفاهی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل حرکت بین خطوط و رادار نقطه کور، در مقایسه با نسخه معمولی آریزو ۶ پرو به نسخه فیس لیفت افزوده شده است که ضمن به همراه داشتن افزایش قیمت، کمی بر ویژگی‌های رقابتی این محصول در بازار نیز اضافه کرده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در خودروهای نوین بازار کشور به چشم برخی خبرنگاران صنعت خودرو می‌آید، نوع سیستم تعلیق، مخصوصا در محور عقب این دست خودروها است. چینی‌ها مدت زمان طولانی است که به استفاده از سیستم تعلیق برتر مولتی‌ لینک (چند نقطه اتصال) در محور عقب روی آورده‌اند. این سیستم تعلیق به دلیل فرمان پذیری بهتر و پایداری بالاتر، به سرعت در میان خودروهای چینی، به عنوان یک نقطه قوت فراگیر شد. این سیستم تعلیق حتی در اولین نسل ام ‌وی‌ ام X33 نیز به کار گرفته شده بود، اما در گذر زمان و دشواری‌های اقتصادی که به ناپایداری ارزش ریال و افزایش قیمت چشمگیر خودروها انجامید، شرکت مدیران خودرو در برخی محصولات خود از جمله ام وی ام X55، اقدام به سفارش سیستم تعلیق یکپارچه میل پیچشی (تورشن بیم) بجای نمونه پیشرفته‌تر مولتی لینک کرد. آریزو ۶ پرو نیز یکی از این دست خودروهایی است که از این موضوع مستثنی نشد و از همین رو، در برابر سیستم تعلیق مولتی لینک محور عقب خودرویی چون رسپکت از شرکت بهمن موتور، یک سر و گردن پایین‌تر می‌ایستد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری -I4

حجم موتور

۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو
قدرت

۱۴۷ اسب بخار

گشتاور

۲۱۰ نیوتون.متر
گیربکس

۹ سرعت اتوماتیک ضریب متغیر

محور محرک

جلو
شتاب

حدود ۹ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵
فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۷۵ میلی‌متر

عرض

۱۸۱۴ میلی‌متر
ارتفاع

۱۴۹۳ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۶۵۰ میلی‌متر
وزن خالص

۱۳۷۲ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر
قطر رینگ

۱۶ و ۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

کنترل سرعت در سرازیری

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای جلویی فونیکس آریزو ۶ پرو

در نمای جلو دیگر شاهد استفاده از جلوپنجره کهکشانی و آن سبک طراحی X مانند نیستیم. جلوپنجره جای خود را کاملا به خطوط افقی داده و تزئینات اطراف سیستم روشنایی در روز در دو گوشه سپرها، تغییر پیدا کرده‌اند. نمای جانبی تغییرات بارز و مشهودی را در بر نمی‌گیرد اما در عوض، گرافیک چراغ‌های عقب به طور کلی دگرگون شده و حالا با نوع تمام LED، ظاهری بسیار شبیه به محصولات چند سال پیش برند لکسوس دارد. همچنین در آریزو ۶ قدیمی، این چراغ‌ها با قطعه کرومی به یکدیگر متصل می‌شدند اما در آریزو ۶ پرو فیس لیفت، این چراغ‌ها در یک قاب پلاستیکی دودی رنگ قرار گرفته و این قاب است که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. به صورت خلاصه، تغییرات اعمال شده بر چهره فیس لیفت شده آریزو ۶ پرو را می‌توان مثبت و سازنده توصیف کرد.

طراحی داخلی

نمای داخلی فونیکس آریزو ۶ پرو

تغییرات نمای داخلی نیز دست کمی از بهبودهای نمای خارجی ندارد. اگرچه سبک طراحی داشبرد همانی است که بود، اما نشانگرهای آنالوگ دایره‌ای بسیار زیبای پشت فرمان خودرو در نسخه معمولی، جای خود را به نسخه مدرن‌تر تمام دیجیتال داده است که در خودروهای روز بازار یک ترند و یک مد جهانی است.

یکی از بهترین تغییرات مربوط به کنسول میانی خودرو است که کاملا دگرگون شده و شیفتر مکانیکی ساده و رایج، جای خود را به شیفتر تمام الکترونیکی (مشابه به شیفتر تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو) داده است تا نزدیکی خود با خانواده فونیکس را بیشتر به رخ بکشد. همچنین پنل سیستم تهویه مطبوع نیز به طور کلی دگرگون شده است و دیگر در راستای شیب کنسول میانی به داشبرد قرار ندارد. تریم تزئیناتی دو رنگ، تریم تزئیناتی آلومینیومی مات در ترکیب با مشکی پیانویی براق، دوخت بخیه و روکش‌های چرمی با رنگ متضاد و کیفیت مونتاژ را باید یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو در بازار کشور دانست. حتی امروز نیز بسیاری از خودروها از ارائه تریم رنگی در نمای داخلی کابیبن خودداری می‌کنند. این درحالی است که مدیران خودرو در چند سال گذشته، نه تنها از ارائه این آپشن دست نکشیده است، بلکه محصولات دیگر خود را نیز با این آپشن جلوه بخش روانه بازار کرده است تا همواره در زمره زیباترین برندهای خودرویی از دیدگاه سبک تزئینات و طراحی نمای داخلی باشد.

سخن نهایی

نمای پشتی فونیکس آریزو ۶ پرو

چری آریزو ۶ پرو فیس لیفت، ادامه دهنده راه سدان خوش فروش آریزو ۵ مدیران خودرو است؛ سدانی با ابعاد نسبتا مشابه اما ساختاری لوکس‌تر در سایه برند فونیکس. اگرچه قیمت این خودرو حالا و با بهبودهای انجام شده در ساختار ظاهری و درونی آن، در مرداد ماه ۱۴۰۱ یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان قیمت خورد، اما این بالا بودن قیمت از همان ابتدا، تنها در گرو شرایط ناپایدار اقتصادی کشور است. در هر صورت، رقبای جدید و همکلاس آریزو ۶ پرو فیس لیفت در صورت عرضه در بازار کشور، الزاما از این رقم ارزان‌تر نخواهند بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی