بررسی مشخصات فنی مورگان سوپر ۳ مدل ۲۰۲۳

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی مورگان سوپر ۳ مدل ۲۰۲۳

مدل سوپر ۳ یکی از جدیدترین محصولات برند مورگان است که در عین حال نماینده امروزی یکی از قدیمی‌ترین محصولات تولیدی این برند نیز به حساب می‌آید. اگر در مواجهه با برند مورگان کمی دچار سردرگمی شده و نمی‌توانید این برند را به خاطر بیاورید، کاملا حق دارید.

برند مورگان با وجود قدمتی ۱۱۳ ساله، یکی از کم‌کارترین برندهای خودروسازی بریتانیایی و از خودروسازان سفارشی تولید محدود دست‌ساز است که تیراژ تولید بسیار پایینی دارد. جدیدترین محصول این شرکت با نام سوپر ۳ (Super 3) در حقیقت سه چرخه‌ای است که ابتدایی‌ترین مدل‌های تولیدی تاریخ مورگان را شبیه‌سازی کرده است.

مزایا و معایب

+ طراحی کاملا رترواسپکتیو (گذشته‌گرا)

+ نمایانگر اعتبار و تاریخ طولانی برند مورگان

+ خاص‌گرایی برند

+ سریع و اسپرت

+ ترکیب علم مدرنیته و طراحی کلاسیک

+ قابلیت سفارشی‌سازی

– تولید محدود و سفارشی

– قیمت نهایی قابل توجه

– فرایند تولید بسیار آهسته

مشخصات فنی

زمانی که شرکت خودروسازی مورگان تاسیس شد، هدف موسس آن تنها تولید خودرویی سه چرخ برای تردد روزمره شخص خودش بود. این موضوع تاجایی پیش رفت که مورگان خود را در میان خیل عظیمی از سفارش‌های متعدد برای تولید انواع سه چرخه یافت. در نتیجه اولین محصولات تولیدی برند مورگان چیزی جز سه چرخه‌های سفارشی نبود و تنها سال‌ها پس از آغاز فعالیت به تولید خودروهای چهار چرخ روی آورد.

از این رو ارائه مدل سوپر ۳ برای این شرکت دارای اهمیت بسیار است چرا که قدمت بیش از ۱۰۰ سال برند مورگان و تاریخچه بسیار غنی آن را به تصویر می‌کشد. در نتیجه سوپر ۳ یک خودرو اسپرت سه چرخ خاص با تاریخچه‌ای بسیار پربار است که بر اساس سبک طراحی همیشگی مورگان، طراحی گذشته‌گرا (رترواسپکتیو) و با المان‌های مدرنیته روز ساخته شده است.

پیشرانه این سه چرخ جدید یک نمونه بسیار جدید سه سیلندر ۱.۵ لیتری توربو از ساخته‌های فورد به نام پیشرانه دراگون (Dragon/به معنای اژدها) است که به صورت مشترک در فورد برانکو اسپرت، فوکس و فیستا نیز به کار رفته است که مصرف سوخت بسیار اقتصادی با خود به همراه دارد. دلیل تغییر رویه در استفاده از پیشرانه V شکل دو سیلندر موتورسیکلت به نسخه خودرویی سه سیلندر، عدم توانایی پاس کردن قوانین آلایندگی در آینده نزدیک و همچنین نیاز آن‌ها به استفاده از گیربکس‌های ترتیبی (Sequential) صنعت موتورسیکلت‌سازی است که دیگر به مزاق مورگان خوش نمی‌آمد. جالب آن که این تغییر به هیچ عنوان جدید به حساب نمی‌آید چراکه سه چرخه‌های مورگان به تولید سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۲ نیز با پیشرانه‌های فورد ساخته شده بود.

خروجی این پیشرانه شاید چندان خیره کننده و جذاب به نظر نرسد، اما باید در نظر داشته باشید که سوپر ۳ دارای شاسی مونوکوک (شاسی و اتاق یکپارچه) تمام آلومینیومی، گیربکس دستی پنج سرعت و فاقد سقف و در است. صندلی‌های خودرو از نوع ثابت و بدون قابلیت تنظیم هستند تا ضمن کاهش وزن نهایی، محل قرارگیری وزن سرنشینان در میان دو محور خودرو همواره ثابت و فرمان‌پذیری خودرو همواره قابل پیش‌بینی باشد. از این رو همچنان با داشتن وزن بسیار کم می‌تواند به عنوان یک وسیله نقلیه خوش شتاب و خوش فرمان و البته کم مصرف عمل کند.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۳ / ۱۲

تنفس موتور

توربو
قدرت

۱۱۸ اسب بخار

گشتاور

۱۵۰ نیوتن.متر
گیربکس

۵ سرعت دستی

محور محرک

دیفرانسیل عقب
شتاب

۷.۰ ثانیه

سرعت

۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت

حدود ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

مکانیکی

نوع بدنه

اسپرت کانورتیبل دست‌ساز
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۵۸۱ میلی‌متر

عرض

۱۸۳۸ میلی‌متر
ارتفاع

۱۱۳۲ میلی‌متر

فاصله محورها

وزن خالص

۶۳۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۲ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۲۰ اینچ جلو/۱۵ اینچ عقب

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد
سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد
رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد
ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

ندارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

ندارد
گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

مورگان سوپر ۳ (1)

از خودرویی ساخته شده متمرکز بر تاریخچه و ساختار طراحی رترو (Retro)، نمی‌توان انتظار ویژگی‌های رفاهی دهان‌ پر‌کن چندانی داشت، مخصوصا اگر آن خودرو محصولی از برند مورگان با تیراژ تولید نسبتا محدود و فرایند تولید دست‌ساز باشد. با این وجود تریم داخلی سوپر ۳ در کنار قابلیت سفارشی هر نمونه تولیدی، در مجموع ۴۰۰ حق انتخاب متمایز را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا سوپر ۳ سفارشی خود را به شکلی منحصر به فرد شخصی‌سازی کند.

نمای خارجی سوپر ۳ کاملا بر اساس زبان طراحی سنتی و قدیمی سه چرخه‌های مورگان، اما این بار بدون استفاده از موتور V2 قرار گرفته بر محور جلویی خودرو است. چراغ‌های LED جلو با فاصله زیاد از یکدیگر (به منظور هماهنگی با قوانین و استانداردهای جاده‌ای روز جهان) بر روی محور جلو قرار گرفته و به چشمان حلزون (Snail Eyes) مشهور هستند. بدنه تمام آلومینیوم خودرو ساختاری شبیه به کایاک یا قایق‌های کوچک چوبی قدیمی و در بخش انتهایی خودرو طراحی کاملا استریم‌لاین (Streamline/نوعی سبک طراحی تیز و ارودینامیک قدیمی) دارد. همچنین نوع رنگ‌آمیزی بدنه نیز مستقیما از محصولات دوران وینتج مورگان و سبک خاص خودروهای بریتانیایی الهام گرفته است.

طراحی داخلی

مورگان سوپر ۳ (2)

نمای داخلی خودرو به سفارش مشتری از روکش چرم یا پارچه ضد آب با قابلیت شست و شو با مایع سفید کننده پوشیده ‌خواهد شد. مجموعه نشانگرهای نمای داخلی خودرو با داشتن چهارچوبی آنالوگ و قدیمی، در حقیقت از نوع دیجیتال است که به شیوه‌ای ضد آب طراحی شده است. در نتیجه نمای داخلی سوپر ۳ نه تنها در برابر بارش تند باران ضد آب عمل می‌کند، بلکه قابلیت آن را دارد تا با فشار متعادل دستگاه‌های کارواش، بدون بروز هیچ گونه آسیب شسته شود.

به دلیل قابلیت بسیار زیاد شخصی‌سازی و انتخاب میان تعداد بسیار زیادی از ویژگی‌های انحصاری برای سوپر ۳، شرکت مورگان به صورت استاندارد، سه سبک طراحی و تریم‌بندی پایه را برای مشتریانی که حوصله شخصی‌سازی ندارند، در نظر گرفته است که شامل تریم کلاسیک، معاصر و تورینگ است. با این حجم از قابلیت‌های شخصی‌سازی که از کوچک‌ترین قطعه و رنگ آن آغاز شده و به رنگ ریم‌های آلیاژ آلومینیومی می‌انجامد، می‌توان گفت که احتمالا هیچ ‌یک از دو مدل سوپر ۳ تولید شده در شرکت مورگان شبیه به یکدیگر نخواهند بود.

سخن نهایی

مورگان سوپر ۳ (3)

مورگان قرار است تولید مدل سوپر ۳ را در نیمه اول سال جاری (۲۰۲۲) آغاز کند، اما تیراژ تولید این خودرو تنها ۱۵ دستگاه در هفته خواهد بود و از این رو تامین تک تک سفارش‌ها چند هفته‌ای به طول خواهد انجامید و سفارش‌های آمریکای شمالی تا میانه‌های نیمه دوم سال جاری به این منطقه ارسال نخواهند شد.

همه این انتظار برای دریافت یک سه چرخ سفارشی‌سازی شده اصیل بریتانیایی با سبک طراحی رترو و تکنولوژی روز است که قیمت پایه آن برابر با ۷۰ هزار دلار، رقمی به واقع خیره کننده و حتی فراتر قیمت یک دستگاه شورولت کوروت C8 پایه است. بیهوده نیست که مورگان همواره مشتریان خود را افرادی وفادار به برند توصیف کرده و تولیدات خود را همواره محدود و سفارشی نگه داشته است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی