بررسی مشخصات فنی دایون DX

۳ شهریور ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی دایون DX

خودروسازی ایلیا (ایلیا موتور) با عرضه شاسی بلند دایون Y5 و سپس نسخه به‌روزشده و قدرتمندتر آن یعنی دایون Y7، بازار شاسی بلندهای سایز متوسط ایران را منقلب کرد. بازار خودرو کشور از خلا قابل توجهی در کلاس شاسی بلندهای توانمند آفرودی رنج می‌برد. حضور برند دایون در قالب خودرو مونتاژ داخل آن هم در بازه قیمتی توجیه‌پذیر، دقیقا همان چیزی بود که مشتریان بیراهه‌نورد به آن نیاز داشتند.

همکاری مجموعه صنعتی دلفان آفرود با شرکت خودروسازی ایلیا در راستای تولید نسخه سفارشی ویژه آفرود از دایون Y7 تحت نام جدید دایون DX، موجب خلق یک خودرو آماده به خدمت برای استفاده انحصاری در مسیرهای بیراهه شده است.

مزایا و معایب

+ ستاپ آماده برای آفرود

+ تغییرات ظاهری خشن و گیرا

+ بهبود قابل توجه توانایی‌های بیراهه‌نوردی

– عدم اعمال تغییرات فنی قابل توجه

– عدم تغییر در آپشن‌های کاربردی

– قیمت نهایی بالاتر از نسخه استاندارد

مشخصات فنی

دایون Y7 نسخه ارتقایافته دایون Y5 است. این خودرو از کلاس شاسی‌بلندهای حقیقی سایز متوسط، دارای برخی ویژگی‌های فنی منحصر به کلاس است که در هیچ کراس‌اووری یافت نمی‌شود. این خودرو از ساختار شاسی مستقل از اتاق (Body on Frame) بهره می‌گیرد. سیستم تعلیق آن در جلو از نوع جناغی دوبل (Double Wishbone) و در عقب از نوع یکپارچه مولتی لینک (از نوع ۵ لینک) است و سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل آن از نوع موقت انتخابی (4WD) است که دیفرانسیل عقب به قفل مکانیکی حساس به هرزگردی برند ایتِن (Eaton) مجهز شده است. ستاپ فنی بیان‌شده در بیشتر خودروهای آفرودی جهان از جمله نسخه‌های مختلف خانواده جیپ، تویوتا لندکروزر، FJ کروزر و خودروهای مشابه آن به کار رفته است. بنابراین این ترکیب به‌صورت ذاتی یک خودرو آماده برای استفاده بیراهه است.

دایون Y7 به‌جای استفاده از پیشرانه ۲ لیتری توربو به‌کاررفته در مدل Y5، از پیشرانه حجیم‌تر، قدرتمندتر و توانمندتر ۲.۴ لیتری توربو بهره گرفت. در نتیجه با داشتن توان و گشتاور بیشتر در کنار استفاده از گیربکس اتوماتیک (AT) مشترک با نسخه Y5، به یک شاسی بلند ۷ نفره توانمندتر بدل شد که نه‌فقط در استفاده روزمره درون‌شهری، بلکه در بیراهه نیز سطح ارتقای فنی خود در برابر نسخه پیشین (Y5) را به‌سادگی بروز می‌دهد.

نسخه ارتقایافته دایون DX از سوی مجموعه صنعتی دلفان در بخش تجهیزات فنی تغییرات بارزی به خود ندیده است. تنها تغییر فنی اعمال‌شده بر ستاپ این خودرو استفاده از یک اینترکولر (خنک کننده میانی هوای پرفشار سیستم توربوشارژر) با ابعاد بزرگ‌تر و بازده بالاتر است که در استفاده روزمره تغییری محسوسی برای راننده به همراه ندارد، اما به هنگام استفاده پیوسته در بیراهه‌نوردی، از افت توان پیشرانه به دلیل داغ شدن سیستم توربو می‌کاهد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژر
قدرت ۲۱۵ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن.متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT)
محور محرک دو دیفرانسیل موقت انتخابی
شتاب
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان هیدرولیک
بدنه شاسی بلند سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۷۷۱ میلی‌متر
عرض ۱۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۸۲۸ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۷۹۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۹۵۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۷ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۲۷۸۵ لیتر (ماکزیمم)
حجم مخزن سوخت ۷۲ لیتر
قطر رینگ

طراحی ظاهری

طراحی دایون Y7

نمای کناری دایون Y7

از دیدگاه ظاهری، دایون Y7 خودرو میانه‌رو به حساب می‌آید. به این ترتیب که از طراحی خارجی پیچیده و اغراق‌شده‌ای بهره نمی‌گیرد و خطوط شکل‌دهنده بدنه و اجزای آن، شاید به سال‌های پس از ۲۰۱۰ تعلق داشته باشد. اما این موضوع تنها یک انتقاد نیست. مزیت مهم میانه‌روی در طراحی ظاهری در حقیقت تاخیر در کهنگی و قدمت طراحی است. همچنین این نوع طراحی باعث می‌شود طیف گسترده‌تری از مخاطبان در رده سنی متفاوت به این گروه از خودروها جذب شوند.

اما مشکل اصلی در طراحی دایون زیبایی بصری آن نبود. مشکل آن‌جا است که در استانداردهای جدید طراحی صنعت خودرو، خودروهای شاسی بلند جدید از سپر‌ها و رکاب‌های نسبتا بلند بهره می‌گیرند که هدف آن‌ها حفظ انسجام طراحی و بهبود ارودینامیک خودرو است. در نتیجه، دایون صفر کیلومتر و دست‌نخورده، به‌صورت استاندارد در استفاده آفرودی با احتمال شکستن سپر و آسیب دیدن تزئینات بدنه همراه است.

این دقیقا همان محل طراحی است که دلفان آفرود بر روی آن دست گذاشته است. ازاین‌رو دایون DX حالا به سپر جلو و عقب جدید تمام فلزی مجهز شده که بهبود قابل توجهی در زاویه حمله و فرار خودرو گذاشته است. همچنین رکاب‌های فلزی جانبی با ارتفاع کمتر، ضمن بهبود زاویه رمپ (زاویه Breakover) خودرو، از لبه زیرین درهای جانبی نیز حفاظت بهتری به عمل می‌آورد. این سپر در بخش جلو به وینچ الکتریکی تجهیز شده که در آفرود سنگین نقش فرشته نجات را بازی می‌کند. همچنین دو پروژکتور قدرتمند LED ضمن تامین نور کافی در شرایط ناهوار خارج شهر، عمق دید بهتری برای راننده فراهم می‌کند.

روف‌رَک تزئینی خودرو در مدل DX دایون با یک باربند تمام فلزی حقیقی جایگزین شده است که ضمن تحمل وزن بار، می‌تواند تجهیزات افترمارکت آفرود نظیر چادر آفرود یا کیسه خواب و لایت بار را نیز در خود جای دهد. دیگر تغییر مشهودی که در ظاهر دایون DX به چشم می‌آید، استیکر‌های جانبی با طراحی کوه‌مانند و نوشته Dayun DX و استفاده از ریم‌های اسپرت با ابعاد کوچک‌تر و تایرهای دارای فاق بلندتر است که از لازمه‌های حیاتی آفرود به حساب می‌آید. اما دلفان آفرود ابعاد و اندازه آن را عنوان نکرده است. خودرو به سینی فلزی زیر رادیاتور نیز مجهز شده است تا مجموعه حساس بخش جلو خودرو را از ضربات و پرتاپ اجرام حفظ کند.

طراحی داخلی

کابین دایون Y7

نمای داخلی دایون Y5 و Y7 مهم‌ترین جایی است که قدمت طراحی خود را به سرعت بروز می‌دهد. سبک طراحی کابین مخصوصا در بخش کلاستر و غربیلک فرمان در ترکیب با داشبرد و متریال سازنده آن، شباهت چشم‌گیری با جک S5 کرمان موتور دارد. اگرچه این سبک طراحی قدیمی به نظر می‌رسد و خبری از کلاستر دیجیتال و طراحی‌ فضایی امروزی در آن نیست، اما باید منصفانه اعتراف کرد که تمامی اجزا و ادوات به‌کاررفته در فضای کابین در دسترس کامل راننده است و قرارگیری آن‌ها کاملا کاربردی انجام شده است.

در یک خودرو دو دیفرانسیل آفرودی شاسی مستقل، معمولا کسی به دنبال تجملات نیست. از این رو می‌توان به سادگی با فضای کابین نسبتا ساده خودرو ارتقایافته دایون DX که هیچ تغییری در کابین را تجربه نکرده است، نیز کنار آمد.

فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده دایون داشتن کابین بسیار بزرگ و جادار است که مخصوصا با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها، حجم قابل توجهی از تجهیزات و امکانات مخصوصا سفرهای طولانی طبیعت‌گردی یا قفسه‌بندی مخصوص به خودروهای آفرودی را در خود جای می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

همان‌طور که مطرح شد، دایون DX یک خودرو ارتقایافته ویژه آفرود بر اساس نسخه تولیدی صفر کیلومتر دایون Y7 است. در نتیجه از دیدگاه تجهیزات رفاهی و ایمنی جز آنچه پیشتر عنوان شد و خودرو به صورت استاندارد به آن مجهز بود، خبری از آپشن اضافه نیست.

البته نسخه Y7 در مقایسه با Y5 با چند ویژگی مضاعف همراه شد که برای خودرویی از این کلاس قابل قبول به نظر می‌رسد. قابلیت‌های سیستم نظارت بر فشار باد، سنسور نور و باران، رادار نقطه کور و سنسور جلو و عقب (سفارشی)، نمایشگر ۸ اینچ لمسی مولتی مدیا ارتقایافته، پنل تهویه لمسی اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه (سفارشی)، صندلی برقی راننده و سان‌روف از مهم‌ترین امکانات استاندارد Y7 است که برای یک خودرو آفرودی در این کلاس قابل قبول به نظر می‌رسد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو سفارشی
سنسور عقب سفارشی
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه سفارشی
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

قیمت دایون DX در بازار

نمای باربند دایون Y7

دایون DX همان دایون Y7 است. بله، این جمله کاملا صحیح است. اما مشکل استفاده حقیقی در آفرود برای این دست خودروها همواره یک مشکل پایدار و اساسی بوده است، چرا که اگر مالک بخواهد تغییرات انجام‌شده بر DX را به صورت شخصی و سلیقه‌ای بر Y7 پیاده کند، ممکن است خروجی نهایی با این کیفیت و به این سادگی انجام نگیرد.

در نتیجه آنچه دلفان آفرود بر دایون دی ایکس اجرا کرده است، یک خودرو شسته‌رفته و آماده به حرکت در مسیرهای بیراهه و استفاده از پتانسیل‌های آفرودی دایون استاندارد است که در صورت ارائه در بازه قیمت نهایی نهایی معقول و منطقی، کار خریدار نهایی را بسیار ساده می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی