بررسی مشخصات فنی شورولت سیلورادو EV ۲۰۲۴

۶ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی شورولت سیلورادو EV ۲۰۲۴

جهان امروز صنعت خودرو با سرعت غیر قابل باوری به سوی نیرو نسبتا پاک الکتریسیته حرکت می‌کند. هرچند در نهایت، نیرو الکتریسیته چندان هم پاک و بی‌دردسر نیست، اما حداقل در مرحله اول با آلودگی زیست محیطی برابر با صفر همراه است که می‌تواند مشکلات آلودگی و گرمایش زمین را در صورت تولید در تیراژ انبوه، تا حدود زیادی برطرف کند.

سیلورادو EV اولین اقدام شورولت برای ارائه یک نسخه تمام الکتریکی از وانت محبوب سیلورادو است که در رقابت مستقیم با فورد F150 Lightning تمام الکتریکی قرار خواهد گرفت. از این رو، این جدال رقابت دومین وانت پرفروش دنیا با اولین وانت پرفروش دنیا در مقطع خودروهای برقی خواهد بود.

مزایا و معایب

+ طراحی بر پایه اصول طراحی هامر EV

+ سبک طراحی متمایز با نسخه‌های بنزینی

+ عملکرد فنی خیره کننده

+ پیشرو و رقابتی

+ اعتبار بسیار زیاد برند

+ قیمت رقابتی در نسخه پایه

_ قرارگیری در بازار رقابت با فورد سری F

مشخصات فنی

با تاخیر در ورود وانت عجیب و غریب برند تسلا با نام سایبرتراک، ظاهرا فورد و جنرال موتورز سرعت بیشتری در ارائه وانت‌های اسپرت تمام الکتریکی دارند. شورولت پس از معرفی دو مدل ایکوئیناکس و بلیزر در ساختار تمام الکتریکی، حالا به سراغ وانت محبوب و پرفروش سیلورادو رفته است تا این خودرو را در نسخه تمام الکتریکی روانه بازار کند.

بر اساس بیانات رسمی شورولت، این غول اسپرت تمام الکتریکی با ویژگی‌هایی چون سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل، سیستم فرمان‌پذیر چهار چرخ، محفظه بار به طول بیش از سه متر با قابلیت نفوذ بار تا پشت ردیف اول صندلی‌ها، توان بکسل کردن بیش از ۴.۵ تن (تا ۹.۰ تن در مدل WT در آینده نزدیک)، تکنولوژی کمک راننده خودران سوپر کروز جنرال موتورز، نمایشگر بسیار بزرگ ۱۷.۰ اینچی تمام لمسی با رابط مستقیم گوگل برای دسترسی سریع به فضای مجازی و اینترنت و قابلیت طی مسافتی بیش از ۶۴۰ کیلومتر، همچنان یک وانت توانمند، قدرتمند و کاملا کاربردی است.

بر اساس گفته‌های شورولت، سیلورادو EV از تکنولوژی رده بالا باتری‌سازی جنرال موتورز استفاده می‌کند که می‌تواند تا ۲۰۰ کیلووات.ساعت افزایش یابد و برد بیش از ۶۴۰ کیلومتری برای آن به ارمغان آورد. برد مفید روزمره در صورت استفاده‌های عمومی نظیر باربری و استفاده آفرود، بدون تردید با برد اعلام شده مغایرت خواهد داشت. با این حال، شورولت ادعا می‌کند که در صوت شارژ ۱۰ دقیقه‌ای در یک ایستگاه شارژ عمومی با برق مستقیم (DC)، می‌توان برد مفیدی برابر با ۱۶۰ کیلومتر به ظرفیت باتری خودرو اضافه کرد که به شکل چشمگیری به کاربری و تناسب روزمرگی این خودرو برای مشتریان می‌افزاید.

از آن گذشته، سیلورادو EV در بالاترین تریم خود با توان و گشتاوری همراه است که به سادگی آن را در رده وانت‌های اسپرت قرار می‌دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور دو موتور الکتریکی
حجم موتور
سیلندر / سوپاپ
تنفس موتور
قدرت ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۵۸ نیوتن.متر
گیربکس تک سرعت
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۴.۵ ثانیه
سرعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی
فرمان برقی
نوع بدنه وانت سایز بزرگ
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول
عرض
ارتفاع
فاصله محورها
وزن خالص
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت باربری ۶۰۰ کیلوگرم
برد مفید ۶۴۰ کیلومتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ (تا ۲۴ اینچ سفارشی)

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

 طراحی خارجی

نمای ظاهری سیلورادو EV ۲۰۲۴

غیر ممکن است به نمای خارجی و سبک طراحی سیلورادو EV نگاه کنید و بتوانید ادعا کنید که قادر به دیدن شباهت‌های طراحی میان این خودرو و جی‌ام‌سی هامر EV نیستید. منتقدان اعتقاد دارند که شورولت در نسخه تولید نهایی سیلورادو تمام الکتریکی، از درصد بیشتری از میانه‌روی و سادگی بهره خواهد گرفت، در غیر این صورت این خودرو پتانسیل شباهت کامل به یک سفینه فضایی آینده‌گرایانه را خواهد داشت.

سیستم روشنایی در روز به صورت یک نوار باریک عرضی در بالاترین نقطه کاپوت قرار دارد و چراغ‌های روشنایی اصلی خودرو در زیر آن نشسته‌اند. شاید شباهت میان آن‌ها بسیار زیاد نباشد اما این دقیقا همان سبک طراحی است که در هامر EV به اجرا درآمد. گلگیرهای خودرو طراحی مربع مانند و بیرون زده دارند، سقف خودرو به رنگ مشکی درآمده است و ستون C نیز شباهتی غیر قابل انکار به ستون C هامر EV دارد. حتی ساختار جعبه‌ای کلی اتاق خودرو و بخش انتهایی آن نیز هامر را تداعی می‌کند. البته این نکته به هیچ عنوان بد نیست چرا که هامر EV ۲۰۲۲، بدون تردید یکی از برترین، عجیب‌ترین و قدرتمندترین خودروهایی است که در سال جاری روانه بازار جهانی خواهد شد و پیروی از سبک طراحی آن برای شورولت در طراحی سیلورادو EV، تنها به عنوان یک برگ برنده قدرتمند برشمرده می‌شود.

طراحی داخلی

نمای کابین سیلورادو EV ۲۰۲۴

نمای داخلی سیلورادو EV نیز از سبک طراحی کاملا نوین و متمایز بهره می‌گیرد که با دو نمایشگر تمام دیجیتال روی داشبرد همراه است. یکی از آنها نمایشگر اطلاعات حیاتی پشت فرمان به ابعاد ۱۱.۰ اینچ و دیگری نمونه بسیار بزرگ ۱۷.۰ اینچی تمام لمسی سیستم مولتی مدیا خودرو است. البته این دو سیستم نمایشگر در نسخه‌های رده پایین به ترتیب برابر با ۸.۰ و ۱۱.۰ اینچ خواهند بود. اگرچه طراحی نمای داخلی خودرو سبکی مینیمال را در پیش گرفته است، اما با ارائه خطوط و زوایای نو و رنگ‌بندی‌های ظریف در تریم تزئیناتی داخل، سبک طراحی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد که تا این لحظه در هیچ‌ یک از محصولات دیگر جنرال موتورز (مخصوصا شورولت)، دیده نشده بود.

سقف پانوراما تمام شیشه‌ای، تریم دوخت داخلی چرمی دو رنگ با دوخت بخیه قرمز رنگ، رنگ آمیزی دو رنگ بدنه، اهرم دنده قرار گرفته بر گلویی فرمان، فضای داخلی بسیار بزرگ و نوین و توان فنی بسیار خیره کننده در نسخه برتر، از مهم‌ترین ویزگی‌های رقابتی این وانت توانمند است.

نتیجه گیری

نمای کناری سیلورادو EV ۲۰۲۴

سیلورادو EV در نسخه پایه احتمالا در حدود ۴۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت اما این رقم در مدل‌های برتر به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. سیلورادو بنزینی/دیزلی استاندارد، دومین خودرو پرفروش بازار آمریکا در پس فورد F150 به شمار می‌آید، اما حالا که وانت ریویان R1T عنوان برترین وانت برقی سال را از آن خود کرده است و فورد نیز سری لایتنینگ F150 خود را روانه بازار می‌کند، باید دید که شورولت می‌تواند در بخش برقی رقیب برتری در مقایسه با F150 برقی فورد باشد یا خیر.

شاید همه نقشه‌های این دو خودروساز قدرتمند با ورود سایبرتراک شرکت تسلا (احتمالا در دو سال آینده)، نقش بر آب شود. همچنین با قرارگیری هامر EV در دسته شاسی بلند/تراک‌های فول سایز لوکس و توانمند، ارائه سیلورادو باظاهری مشابه اما در بازه قیمتی در حدود نصف هامر EV، می‌تواند مشتریان بسیاری را به خود جلب کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی