بررسی مشخصات فنی پراید ۱۱۱

۲ شهریور ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پراید ۱۱۱

پراید از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹ روی خط تولید سایپا قرار داشت و در شکل و شمایل مختلفی به دست رانندگان ایرانی رسید که آخرین مدل هاچبک آن، پراید ۱۱۱ بود. قیمت ارزان، مصرف سوخت پایین، طراحی ظاهری ساده، تعمیر و نگهداری کم‌خرج باعث شد تا تبدیل به پرفروش‌ترین خودرو ایران شود. بعدها این هاچبک کوچک با نام پراید نسیم عرضه شد و در سال ۸۸ فیس‌لیفت جدیدی از این خودرو با نام رسمی سایپا ۱۱۱ به بازار آمد. پراید ۱۱۱ در ۷ تیپ به فروش می‌رسید که این تیپ‌ها از نظر آپشن تفاوت‌هایی با هم داشتند. هفتمین و آخرین تیپ هاچبک کوچک سایپا، پراید ۱۱۱ SE بود که در سال ۹۲ به بازار آمد و تا ۹ شهریور ۹۶ تولیدش ادامه داشت. البته ساخت و عرضه این خودرو از سال ۹۷ دوباره از سر گرفته شد. آخرین دستگاه سایپا ۱۱۱ در روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹ از خط تولید بیرون آمد.

مزایا و معایب

+ قطعات یدکی در دسترس

+ هزینه کم نگهداری

+ بازار دست دوم پررونق

+ مصرف سوخت کم

کیفیت ساخت

امنیت و ایمنی

مشخصات فنی

اولین سری پراید ۱۱۱ در سال ۱۳۸۸ و با موتور M13 چهار سیلندر، حجم ۱.۳ لیتر، قدرت ۶۳ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو ۳ تولید شد.

در سال ۱۳۹۲، موتور یورو ۳ پراید ۱۱۱ کنار گذاشته شد و به جای آن پیشرانه تقویت‌شده یورو ۴ به کار رفت. این موتور همان M13 اولیه است که با تغییراتی قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده و پاک‌تر شده است. پیشرانه پراید ۱۱۱ دارای چهار سیلندر، ۱.۳ لیتر حجم، ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور است.

سایپا ۱۱۱ خودرو بدون آپشنی است و در فهرست امکانات این هاچبک کوچک فقط ترمز ضدقفل و کیسه هوا دیده می‌شود که این موارد هم جزو استانداردهای ۸۵گانه خودرویی است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۳ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۷۱ اسب بخار

گشتاور

۱۰۸ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳.۴ ثانیه

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

هاچبک

نوع رینگ

فولادی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۶۷۳ میلیمتر

عرض

۱۶۰۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۵۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۳۴۵ میلیمتر

وزن خالص

۹۰۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۶۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۰ لیتر

قطر رینگ

۱۳ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

ندارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

ندارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی پراید ۱۱۱

پراید ۱۱۱ نسخه فیس‌لیفت و به‌روزشده پراید نسیم است و مدل هاچبک پراید ۱۳۲ نیز به حساب می‌آید.

اولین مدل پراید در سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ خورشیدی) و با نام فورد فستیوا در آمریکا و مزدا ۱۲۱ در ژاپن به بازار آمد و ۱ سال بعد در کره جنوبی روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو با همان شکل و شمایل و البته فقط به صورت ۵ در، ۱۶ سال در خط تولید سایپا باقی ماند.

طراحان سایپا به این فکر افتادند که دستی به سر و روی این خودروی قدیمی بکشند و آن را نونوار کنند. به این ترتیب جلوپنجره، چراغ‌های جلو، سپر، چراغ‌های عقب، شیشه عقب، سپر عقب و در صندوق عقب از نو طراحی شد. اما نمای جانبی پراید ۱۱۱ تقریبا دست نخورده باقی ماند.

با وجود این که این تغییرات موجب شد تا پراید هاچبک ظاهری به‌روزتر و جوان‌پسندتر پیدا کند اما همچنان حالت قدیمی خود را حفظ کرده است.

طراحی داخلی

کابین پراید ۱۱۱

کابین پراید ۱۱۱ هم مثل بدنه تغییرات و تحولاتی داشته است. داشبرد به طور کامل عوض شده و دیگر خبری از اشکال مستطیلی نیست و همه المان‌های طراحی داخلی دایره‌ای شکل شده‌اند. برای ساخت قطعات داخل کابین از پلاستیک سخت استفاده شده و ظاهری بی‌کیفیت دارد که با توجه به قیمت پایین آن، توجیه‌پذیر است.

سایپا ۱۱۱ یکی از کوچک‌ترین خودروهای بازار کشور است و به همین خاطر نباید انتظار کابین جاداری را داشته باشید. صندلی‌های جلو فضای کافی را در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهند، اما ردیف عقب فضای محدودی دارد و سه فرد بزرگسال به سختی می‌توانند کنار هم بنشینند.

قیمت پراید ۱۱۱ در بازار

نمای عقب پراید ۱۱۱

پراید ۱۱۱ چند سالی می‌شود که از فهرست محصولات سایپا حذف شده و فقط مدل‌های دست دوم آن در بازار موجود است. قیمت ارزان و بدنه هاچبک موجب شده تا ۱۱۱ یکی از خودروهای محبوب جوان‌ها باشد. سایپا ۱۱۱، در حال حاضر ارزان‌ترین گزینه‌ای است که برای خرید خودرو هاچبک در دسترس قرار دارد و البته گران‌ترین مدل پراید نیز محسوب می‌شود. مشتریانی که به دنبال هاچبک‌های قوی‌تر و با طراحی‌جدیدتر و آپشن‌های بیشتر هستند، می‌توانند تیبا ۲ و مدل‌های مختلف کوییک را با قیمت‌های بالاتر خریداری کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو