بررسی مشخصات فنی بایک BJ60 مدل ۲۰۲۳

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بایک BJ60 مدل ۲۰۲۳

بایک BJ60 یکی دیگر از خودروهای شاخص چینی است که باید آن را زنگ خطری برای بزرگان این بخش به حساب آورد. چینی‌ها با داشتن پشتکار بسیار بالا و از طرفی دنیایی از پول و اقتصادی قوی، در حال تسخیر تمام بازارهای دنیا هستند و حالا بایک BJ60 که باید آن را ترکیبی از طراحی یک محصول جیپ و تویوتا لندکروزر بدانیم، یکی از جدیدترین ساخته‌های چینی در کلاس خودروهای SUV واقعی فول سایز است.

شرکت گریت‌وال در ساخت شاسی بلندهای فول سایز، سابقه‌ای دیرین دارد و این روزها یکی از مهم‌ترین محصولاتش به نام تانک ۵۰۰، در حال افزایش سهم خود در بازار است. شرکت بایک نیز که می‌توان آن را جزو خودروسازان خوب چین به حساب آورد، در ساخت خودروهای شاسی بلند با قابلیت آفرود، دست توانایی دارد و حالا برای رقابت با تانک ۵۰۰ و از طرفی، عرضه یک خودرو جدید با ظاهر مدرن‌تر از دیگر برادرانش، اقدام به معرفی BJ60 کرده است. یک محصول بزرگ با طراحی بیرونی و داخلی زیبا که در ظاهر آن از محصولات تویوتا و جیپ الهام گرفته شده است و با داشتن سیستم محرکه هیبریدی، مصرف سوخت اندکی نیز خواهد داشت. پیش‌بینی می‌‌شود که این شاسی بلند قیمتی نزدیک به تانک ۵۰۰ داشته باشد که در این صورت برای خرید خودرو باید مبلغی بین ۵۲ تا ۶۲ هزار دلار بپردازید.

مزایا و معایب

+ هیبرید با پیمایش بالا
+ امکانات رفاهی و ایمنی بسیار خوب
+ فضای جادار کابین
+ کابین لوکس
+ عرضه به صورت دو دیفرانسیل
+ مناسب برای سفرهای آفرود
+ عرضه به صورت هفت نفره

مشخصات فنی

از مشخصات فنی این خودرو هنوز اطلاعات دقیق و کاملی منتشر نشده است، اما کمپانی بایک اعلام کرده که برای آن، یک مجموعه قوای محرکه هیبرید در نظر گرفته است که پیمایش آن را به ۱۰۰۰ کیلومتر رسانده و شتابی حدودا ۶ ثانیه‌ای به آن می‌دهد. ضمن اینکه این خودرو به صورت دو دیفرانسیل عرضه می‌شود و امکان تردد با آن در مسیرهای بیراهه نیز ممکن است. به همین دلیل به صورت استاندارد، دارای تایرهای ۲۰ اینچی با فاق بلند است تا کارایی آن، فدای زیبایی ظاهری نشده باشد.

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۰۲۰ میلیمتر

عرض

۱۹۵۵ میلیمتر
ارتفاع

۱۹۲۵ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۸۲۰ میلیمتر
محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب صفر تا صد

۶ ثانیه
پیمایش خودرو

حدود ۱۰۰۰ کیلومتر

تعداد سرنشین

۷ نفر
قطر رینگ

۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

کمک کننده پارک برای جلو و عقب

ندارد
سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط

ندارد

سیستم خودکار تعویض خطوط

ندارد
رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد
سنسور شکست شیشه

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
چراغ بدرقه

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
استارت از راه دور

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد
تهویه سرنشینان عقب

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

صندلی ردیف دوم برقی

ندارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

گرم‌کن صندلی عقب

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی بایک BJ60 مدل ۲۰۲۳

در نگاه اول به این خودرو، سریعا یاد محصولاتی از تویوتا و جیپ خواهیم افتاد. البته که طرح جلو، شباهت زیادی به محصول دیگر بایک یعنی BJ40 نیز دارد که طرح آن هم از جیپ رانگلر گرفته شده است. جلوپنجره که در دیگر خودروهای شاسی بلند بایک نیز دیده می‌شود به همراه گلگیرهای مربعی، نمایی نزدیک به محصولات جیپ دارد و ابعاد و خطوط بدنه نیز، یادآور تویوتا لندکروزر است. البته بدنه بزرگ این خودرو نیز برای مقابله با تانک ۵۰۰، در این ابعاد ساخته شده است و در رده شاسی‌بلندهای فول سایز قرار می‌گیرد.

مدل بزرگتر این خودرو نیز BJ90 نام دارد که بر اساس بنز GL ساخته شده است و از جلو، شباهت بسیار زیادی به جیپ گرند چروکی دارد. بردار کوچکترش هم BJ80 نام دارد که یک کپی شرقی از مرسدس بنز جی کلاس است. برجستگی گلگیرهای بغل، حالت و فرم شیشه‌ها و درب‌ها، شکل قرارگیری تایر یدک روی درب عقب و… همگی بیننده را یاد لندکروزر دو نسل آخر می‌اندازد. رینگ‌ها ۲۰ اینچی هستند و کاملا با ابعاد بدنه سازگاری دارند و وجود قطعات کرومی در قسمت‌هایی مثل سپرها و دور شیشه‌ها، ضربه گیرهای روی درب و هواکش روی گلگیر، به زیباتر شدن طرح این خودرو کمک می‌کند.

می‌توان گفت دماغه خودرو از عناصری تشکیل شده است که می‌توان آنها را در دیگر شاسی بلندهای بایک نیز دید و به نوعی، امضای این کمپانی به حساب می‌آید. این در حالی است که هنوز بسیاری از خودروسازان کره‌ای و ژاپنی، فاقد این ویژگی هستند. در کل باید گفت در عین اینکه بدنه طراحی لوکس و چشم نوازی دارد، اما زوایای آن به شکلی است که می‌توان آن را در مسیرهای بیراهه نیز استفاده کرد.

طراحی داخلی

نمای داخلی بایک BJ60 مدل ۲۰۲۳

داخل خودرو نیز، طرحی هماهنگ با بیرون آن دارد. داشبرد و رودری‌ها و عناصر قرار گرفته روی این بخش‌ها، طراحی جعبه‌ای و چهارگوش داشته و در عین سادگی، زیبا و هماهنگ طراحی شده است. پشت فرمان، یک صفحه نمایش برای اطلاعات مورد نیاز راننده قرار دارد و یک نمایشگر ۱۲ اینچی نیز در وسط داشبرد برای سیستم مالتی مدیا دیده می‌شود. سه ردیف صندلی در خودرو نصب است که ظرفیت آن را به هفت نفر می‌رساند و به خاطر دو رنگ بودن تمام قسمت های داخل کابین، جادارتر از آن چیزی که هست به نظر می‌آید. رنگ دوم بر اساس رنگ بدنه است تا از این نظر نیز هارمونی و هماهنگی بیشتری ایجاد شود. سقف از نوع شیشه‌ای بوده و یک سانروف نیز در دل آن تعبیه شده است. شرکت بایک برای نورپردازی داخل کابین نیز برنامه مفصلی دارد. به طوری که در حالت ترکیبی می‌توان از بین ۲۶۰ طیف مختلف رنگی برای نورپردازی داخل اتاق، یکی را به دلخواه انتخاب کرد. روی داشبرد و کنسول میانی تا حد ممکن از دکمه‌های آنالوگ، کمتر استفاده شده است و مثل بسیاری از خودروهای امروزی، برنامه‌ها و دستورات مختلف از طریق نمایشگر وسط داشبرد قابل اجرا هستند.

بایک BJ60، محصولی آینده ‌دار

نمای پشتی بایک BJ60 مدل ۲۰۲۳

شرکت بایک چین، همکاری نزدیکی با مرسدس بنز دارد، تا جایی که در مدل‌های خود الگوبرداری‌های دقیقی از محصولات این شرکت می‌کند. حتی در برخی از موارد مثل BAIC BJ90، شاسی و پلتفرم نسل قبل مرسدس بنز GL به عنوان سکوی کار انتخاب می‌شود و دقیقا یک مرسدس بنز چینی روی آن شکل می‌گیرد. اما این شرکت در محصولات شاسی بلند خود، نیم نگاهی به ساخته های جیپ و تویوتا نیز دارد. از طرفی باید حساب خودروسازانی مثل بایک را از برخی شرکت‌های چینی که محصولات درجه چندم تولید می‌کنند، جدا کرد و به همین خاطر می‌توان گفت، زنگ خطر برای بزرگان سازنده خودروهای شیا بلند در دنیا در حال به صدا در آمدن است. چرا که این خودروها در حال پیمودن مسیر رشد و تکامل‌اند و برگ برنده‌ای به نام قیمت تمام شده بسیار کمتر دارند که می‌تواند هر خریداری را وسوسه کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی