بررسی مشخصات فنی پادرا تاگا H

۷ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پادرا تاگا H

شرکت پادرا دیزل ۵ تیرماه، از جدیدترین محصول تجاری خود به نام تاگا (Taga) از شرکت چینگ لینگ (کینگ لینک در زبان فارسی) رونمایی کرد. تاگا H یک پیکاپ سایز متوسط دو دیفرانسیل دو کابین است که بر اساس تکنولوژی مدل دی‌مکس (D-Max) شرکت ایسوزو ژاپن شکل گرفته است.

بزرگ‌ترین و برترین مزیت این محصول نوظهور در بازار ایران، ارائه آن به بازار در دو ابعاد خارجی متفاوت با دو پیشرانه بنزینی و دیزلی است. پس از توقف تولید نسخه دیزلی فوتون تانلند ایران خودرو، هیچ وانت دیگری در بازار کشور با دو پیشرانه متمایز به تولید نرسیده بود.

مزای مزایا و معایب

+طراحی جذاب

+سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی قابل توجه

+ارائه با دو پیشرانه قدرتمند دیزلی و بنزینی

+تکیه بر دو نام مشهور ایسوزو و بی ام و در بخش قوای فنی

+ابعاد بزرگ اتاق و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل

+ارائه در نسخه اتوماتیک (به زودی)

+عرضه در دو نوع متفاوت از دیدگاه طول، فاصله محور و ابعاد محفظه بار

 

-قیمت نهایی بالاتر از سایر رقبای بازار

مشخصات فنی

تاگا اولین محصول چینگ لینگ در سگمنت پیکاپ است که با الهام‌گیری سنگین از ایسوزو دی‌مکس ژاپن ساخته شده است. اهمیت این موضوع در مورد عرضه ایسوزو دی‌مکس نسل اول (عرضه از سوی بهمن دیزل) نیز مطرح بود. ارزش نام دی‌مکس در استفاده این خودرو از پلتفرم مشترک با شورولت کلورادو شرکت جنرال موتورز است. شورولت کلورادو یکی از برترین و پرفروش‌ترین پیکاپ‌های سایز متوسط بازار آمریکای شمالی است و از سوی دیگر، ایسوزو یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات، تجهیزات و پیشرانه‌های دیزلی بازار خودروهای تجاری ژاپن است. از این رو اشتراک فنی میان کلورادو، دی‌مکس و حالا وانت تاگا، برای برند چینگ لینگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص تاگا، عرضه آن از سوی پادرا دیزل در دو نسخه محور بلند و محور کوتاه است. در نتیجه نه تنها دو نسخه می‌توانند از دیدگاه پیشرانه با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بلکه از دیدگاه ابعاد خارجی، مشتری می‌تواند بر اساس نیاز دقیق خود، یکی از دو نمونه محور بلند یا محور کوتاه را برگزیند.

این خودرو همانند فوتون تانلند، در بازار ایران با دو پیشرانه بنزینی و دیزلی عرضه خواهد شد. پیشرانه بنزینی تاگا یک نمونه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تزریق مستقیم توئین اسکرول توربو (T-GDI) است که تکنولوژی خود را از بی ام و الهام گرفته است. اما گزینه دیزل یک نسخه ۳.۰ لیتری چهار سیلندر توربو است که توانی برابر با ۱۳۸ اسب بخار و گشتاوری معادل با ۳۲۰ نیوتون.متر تولید می‌کند.

سیستم انتقال نیرو در نسخه بنزینی نمونه هفت سرعت دستی و در نسخه دیزل نمونه شش سرعت دستی با قابلیت انتقال نیرو به هر دو محور در ساختار گیربکس کمکی دو سرعت (سنگین و سبک) است. البته صحبت عرضه این خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز از همین حالا مطرح است و پادرا دیزل قصد دارد هرچه سریع‌تر و به منظور رقابت بهتر با محصولات موجود در بازار، گیربکس اتوماتیک را نیز روانه بازار کشور کند.

سیستم زیربندی و تعلیق این خودرو کاملا منطبق بر کلاس، در محور جلو از نوع جناغی دوبل و در محور عقب از نوع یکپارچه فنر شمش است. در نتیجه هیچ تفاوتی با زیربندی سایر رقبا نظیر آمیکو آسنا، فوتون تانلند، مکث موتور کلوت، کرمان موتور T8، یا حتی کاپرا ۲، نیسان پیکاپ و ریچ ندارد. اما نکته مهم دیگر، استفاده از ترمز دیسکی در هر دو محور است که در بسیاری از رقبای امروزی این خودرو در بازار کشور دیده نمی‌شود.

از آنجایی که استفاده از یک خودرو دیزلی به دلیل عدم دسترسی به جایگاه سوخت گازوئیل برای هر کسی مقدور و ساده نیست و احتمالا نسخه بنزینی بالاترین درصد جامعه آماری را تشکیل خواهد داد، در جدول مشخصات فنی به بیان اطلاعات دقیق‌تر پیشرانه بنزینی در نسخه محور بلند پرداخته‌ایم.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری تزریق مستقیم توربو-I4 TGDI

حجم موتور

۱.۸ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۲۲۷ اسب بخار

گشتاور

۳۱۰ نیوتون.متر

گیربکس

۷ سرعت اتوماتیک

محور محرک

جلو و عقب

شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

نوع بدنه

وانت دو کابین دو دیفرانسیل سایز متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

 

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۶۹۲ میلی‌متر

عرض

۱۸۷۷ میلی‌متر

ارتفاع

۱۸۳۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۴۰۶ میلی‌متر

وزن خالص

حدود ۲۰۵۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت مجاز باربری

۸۰۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۷۶ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

 

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

کنترل سرعت در سرازیری

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری پادرا تاگا

نمایی از پادرا تاگا

نمای خارجی تاگا ظاهری بسیار شبیه به خودروهای ژاپنی دارد. نمای جلو اندکی به محصولات وقت میتسوبیشی شبیه است که گویی کمی بزک شده و اغراق بیشتری به همراه دارد، اما آنچه در ظاهر خودرو گیرا و مشهود است، ابعاد خارجی آن است که فقط از آمیکو آسنا اندکی کوچک‌تر است.

جلوپنجره خودرو بسیار بزرگ و دارای خطوط افقی و دارای دو بخش مجزا است که بر حس ارتفاع نمای جلو آن می‌افزاید. گلگیرها قوس ملایمی به سمت بیرون دارند و در نمای عقب نیز چراغ‌های LED راهنما به شکل حرف C جلب توجه می‌کنند.

سبک طراحی میانه‌رو در نمای داخلی خودرو نیز به چشم می‌خورد. داشبرد سبکی نامتقارن دارد و کنسول میانی به شکلی معاصر به میانه داشبرد متصل شده و ادواتی چون سیستم کنترل مولتی مدیا، کلید‌های کنترلی برخی از آپشن‌ها، اهرم دنده و بر روی بخش مرکزی داشبرد، پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع را دربر می‌گیرد. آنچه نمای داخلی تاگا را از سایر خودورهای رقیب جدا می‌کند، فرمان سه شاخ برش خورده به سبک D-Cut، نمایشگر ۱۰.۰ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا و نمایشگر تمام دیجیتال پشت فرمان است که جلوه‌ای بسیار مدرن به خودرو می‌بخشد.

نیاز به تاکید نیست که با توجه به ابعاد خارجی، تاگا نیز همانند آمیکو آسنا، کرمان موتور جک T8 و مکث موتور کلوت، فضای داخلی بسیار فراخ و جاداری به همراه دارد که در همه گزینه‌های نام برده شده، از تویوتا هایلوکس بزرگ‌تر هستند.

طراحی داخلی پادرا تاگا

طراحی داخلی پادرا تاگا

بخش جالب فضای داخلی کابین تاگا، تجهیز آن به برخی آپشن‌های قابل توجه چون سیستم روشنایی در روز، سیستم روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، ورود و استارت بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه پانوراما، هشدار خروج از خطوط، سیستم ضبط تصویر به هنگام رانندگی، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، خروجی مجزا سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، رول کیج تزئینی محفظه بار، سپر عقب پله‌دار و تریم داخلی دو رنگ است که الزاما همه آن‌ها در خودروهای رقیب یافت نمی‌شوند.

سخن نهایی

پادرا تاگا H در بازار ایران بی‌رقیب نیست. خودروهایی چون فوتون تانلند ایران خودرو دیزل، مکث موتور کلوت، کرمان موتور جک T8، یوآز پاتریوت پیکاپ سروش دیزل و آمیکو آسنا از مهم‌ترین رقبای این خودرو در بازار وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل امروز کشور هستند.

تاگا بر نام‌های برتری چون ایسوزو و بی ام و تکیه کرده است و از دیدگاه فنی رابطه خوبی با برخی از بهترین خودروهای این سگمنت دارد. با این حال نباید فراموش کرد که ارائه پیشرانه توربو دیزل ۳.۰ لیتری در کنار برخی امکانات رفاهی در تاگا، این خودرو را از بسیاری از رقبای امروزی آن در بازار کشور یک سر و گردن بالاتر می‌برد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی