بررسی مشخصات فنی پراید ۱۳۲

۱۰ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پراید ۱۳۲

۱۴ سال بعد از ورود اولین سری پراید صندوقدار به بازار کشور که نام «صبا» را روی آن گذاشتند، نارنجی‌پوشان سایپا به این فکر افتادند که دستی به سر و روی پرفروش‌ترین خودرو ایران بکشند. نتیجه این شد که در سال ۱۳۸۶ پراید ۱۳۲ با تغییراتی در چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره تولید و روانه بازار شد.

دو سال بعد از عرضه فیس لیفت پراید صندوقدار، نسخه جدید هاچبک هم با نام پراید ۱۱۱ در فهرست محصولات گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت.

مشخصات فنی پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲

موتور M13 چهار سلیندر با حجم ۱.۳ لیتر، قدرت ۶۳ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ نیوتن متر در اولین سری پراید ۱۳۲ (تیپ‌های EX، SL و SX) استفاده شد که در سال ۸۶ به دست مشتریان رسیدند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ بود و در دیگر مدل‌های پراید، شامل ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۴۱ هم مورد استفاده قرار گرفت.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۳۲۳ سی سی
نوع موتور M13
حداکثر قدرت ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر لول
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل
نوع بدنه سدان کوچک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۳۹۵۲ میلیمتر
عرض ۱۶۰۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۳۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۹۲۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر
قطر رینگ ۱۳ اینچ
چرخ جلو و عقب R13 165/65
حجم صندوق عقب ۳۶۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

در سال ۱۳۸۹، سایپا پراید ۱۳۲ را ارتقا داد و علاوه بر تغییراتی در بدنه، موتور را نیز تقویت کرد. پیشرانه جدید این سدان کوچک، مدل بهینه‌شده موتور M13 است که ۸ اسب بخار قدرت و ۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. بدین ترتیب قدرت موتور پراید ۱۳۲ به ۷۱ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۰۸ نیوتن متر رسید.

علاوه بر این موارد مصرف سوخت ترکیبی مدل جدید پراید ۱۳۲ (تیپ SE) ۰.۳ لیتر کمتر شد و این سدان کوچک شهری برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند. پراید ۱۳۲ صندوقدار ۰ تا ۱۰۰ را در ۱۴.۵ ثانیه پر می‌کند که برای یک سدان کوچک ۹۲۰ کیلوگرمی زیاد است. حداکثر سرعتی هم که می‌شود با این خودرو رانندگی کرد، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

از تغییراتی که گروه خودروسازی سایپا در پراید ۱۳۲ اعمال کرد، اضافه شدن فرمان هیدرولیکی بود که باعث شد فرمان‌پذیری و کنترل این خودرو کمی بهتر شود.

ابعاد و اندازه پراید ۱۳۲ دقیقا با طول و عرض و ارتفاع دو مدل دیگر ۱۳۱ و ۱۴۱ برابر است. این سدان کوچک شهری ۳۹۵۲ میلیمتر طول، ۱۶۰۵ میلیمتر عرض و ۱۴۵۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فقط به خاطر داشتن صندوق، ۲۷۹ میلیمتر از پراید ۱۱۱ هاچبک درازتر است. دو محور جلو و عقب پراید صندوقدار ۲۳۴۵ میلیمتر با هم فاصله دارند.

طراحی بدنه پراید ۱۳۲

نمای جانبی پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲ فیس لیفت پراید صبا (صندوقدار) است که در سال ۱۳۸۶ عرضه شد و دو سال بعد هم مدل هاچبک به اسم پراید ۱۱۱ به بازار آمد.

چراغ‌های جلو، جلوپنجره، در کاپوت و سپر جلو از نو طراحی شدند. در نمای جانبی طرح زه روی درها تغییر کرد و همرنگ بدنه شد. نمای عقب پراید ۱۳۲ در مقایسه با پراید صبا به طور کل عوض شد و چراغ‌ها، در صندوق و سپر عقب تغییر کردند. علاوه بر تغییرات فرمی، هر دو سپر عقب و جلو هم‌رنگ بدنه شدند.

در سال ۸۹، پراید ۱۳۲ دوباره ارتقا پیدا کرد و در کنار تقویت شاسی و بدنه، طرح چراغ‌های جلو هم به‌روز شد. ۴ سال بعد، طراحان سایپا باز هم دستی به سر و روی این سدان کوچک و این بار شیشه لچکی روی ستون C را حذف کردند.

این تغییرات با هدف بهتر شدن ظاهر پراید ۱۳۲ و جذب مشتری بیشتر صورت گرفت و تا حدی هم موفقیت‌آمیز بود.

طراحی داخلی پراید ۱۳۲

داشبرد پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲ هم مثل دیگر اعضای خانواده‌اش، کابین ساده‌ای دارد. داشبرد پرایدهای اولیه حالتی مستطیلی شکل داشت که در پراید ۱۳۲ از المان‌های دایره‌ای شکل استفاده شد که این طراحی را می‌توان در دریچه‌ها و کنترل‌های تهویه مطبوع و طرح کلی داشبرد مشاهده کرد.

با اجباری شدن استفاده از کیسه هوا، فرمان خودرو بزرگ‌تر شد تا قابلیت نصب کیسه هوا را پیدا کند و همچنین طرح جدید داشبرد این امکان را فراهم کرد تا در تیپ SE بتوان برای سرنشین جلو هم ایربگ نصب کرد.

همچنین برای راحتی راننده و سرنشینان صندلی‌های جدیدی در پراید ۱۳۲ استفاده شد.

امکانات و تجهیزات پراید ۱۳۲

نمای جلویی پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲ به دلیل قدیمی بودن فناوری و همین طور قیمت ارزان، آپشن‌های متنوع و مختلفی ندارد، با این حال در کنار پراید ۱۱۱، فول آپشن‌ترین اعضای خانواده خود محسوب می‌شوند.

ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو از امکانات پراید ۱۳۲ است که در مدل‌های قبلی پراید وجود نداشت. البته فقط تیپ SE همه این آپشن‌ها را دارد و تیپ‌های دیگر یا اصلا فاقد آپشن هستند و یا یکی دو مورد از این تجهیزات را دارند.

تیپ SX فقط دارای فرمان هیدرولیک و ترمز ABS است و برای محافظت از راننده و سرنشین جلو ایربگ ندارد. تیپ EX علاوه بر فرمان هیدرولیک و ترمز ضدقفل، فقط دارای یک کیسه هوا برای راننده است. ترمز ABS تنها آپشنی است که روی تیپ SL وجود دارد. پراید ۱۳۲ TL هم فرمان هیدرولیک ندارد و فقط دارای ترمز ضدقفل و کیسه هوا راننده و سرنشین جلو است.

خداحافظی با پراید ۱۳۲

نمای پشتی پراید ۱۳۲

ماجرای پراید در ایران از سال ۱۳۷۲ و با ورود مدل‌های هاچبک و صندوقدار سبزرنگ کره‌ای آغاز شد و حدود سه دهه روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار داشت. این خودرو ارزان‌ترین گزینه‌ای بود که در دسترس همه مشتریان بود و به همین خاطر توانست پرفروش‌ترین خودرو بازار کشور شود.

تولید تیپ‌های مختلف پراید ۱۳۲، فیس لیفت پراید صبا (صندوقدار) از سال ۸۶ آغاز شد و بعد از ۱۲ سال، در دی ماه ۹۸ به پایان کار خود رسید.

پراید ۱۳۲، آخرین فیس لیفت

نمایی از بخش پشتی پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲ مثل دیگر انواع و مدل‌های پراید ارزان‌ترین خودرو بازار است و در حال حاضر فقط می‌توان در بازار دست دوم و کارکرده آن را پیدا کرد. قیمت ارزان، مصرف سوخت پایین، هزینه نگهداری کم و فراوانی قطعات یدکی از مزیت‌های این سدان کوچک شهری است و به کار رانندگانی می‌آید که تازه گواهینامه گرفته‌اند و یا بودجه چندانی ندارند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو