بررسی مشخصات فنی پراید ۱۴۱

۱۲ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱ اولین فیس لیفتی است که گروه خودروسازی سایپا از پرفروش‌ترین خودرو بازار ایران عرضه کرد. سایپا ۱۴۱ اولین محصول تولید داخل با بدنه ناچ بک است و از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۴ در چهار تیپ به بازار کشور عرضه شد.

مشخصات فنی پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱ هم مثل دیگری مدل‌های پراید، شامل ۱۳۱، ۱۳۱ و ۱۱۱ با موتور M13 اولیه عرضه شد. این موتور ۱.۳ لیتری چهار سیلندر می‌تواند حداکثر ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد.

بعدها با ارتقای موتور M13، قدرت و گشتاورش هم افزایش پیدا کرد و به ترتیب به ۷۱ اسب بخار و ۱۰۸ نیوتن متر رسید. قدرت پیشرانه از طریق یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همه پرایدهای خانواده X100 روی یک پلتفرم ساخته شده‌اند و بنابراین از نظر ابعاده و اندازه و همین طور به لحاظ وزن تفاوت چندانی با هم ندارند.

در بین چهار مدل پراید، ۱۴۱ از همه سنگین‌تر است و ۹۴۰ کیلوگرم وزن دارد. با این حال به یک تن نمی‌رسد و سبک‌وزن محسوب می‌شود. هر چند با این وزن سبک برای پر کردن ۰ تا ۱۰۰ به ۱۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثرش سرعتش به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

اگر بخواهید ۱۰۰ کیلومتر با پراید ۱۴۱ رانندگی کنید، به ۶.۴ لیتر بنزین نیاز دارید و می‌توانید ۴۰ لیتر بنزین در باک سوخت این خودرو تقریبا کم‌مصرف بریزید.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۳۲۳ سی سی
نوع موتور M13
حداکثر قدرت ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۳
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر لول
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل
نوع بدنه لیفتبک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۳۹۳۵ میلیمتر
عرض ۱۶۰۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۳۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۹۴۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر
قطر رینگ ۱۳ اینچ
چرخ جلو و عقب R13 165/65
حجم صندوق عقب ۳۶۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه پراید ۱۴۱

طراحی ظاهری پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱ اولین فیس لیفتی است که سایپا از پراید صبا عرضه کرده و همین طور اولین خودرو لیفت بک تولیدی ایران است.

لیفت بک خودرویی بین سدان و هاچ بک است، بدین شکل که هم مثل خودروهای سدان دارای صندوق عقب است و هم در صندوق عقب در خودروهای لیفت بک مشابه با ماشین‌های هاچبک است و با شیشه عقب یکسره است. به عبارت ساده‌تر خودرو لیفت بک یعنی خودرویی که هم‌زمان سدان و هاچبک باشد.

البته بدنه لیفت بک یکی از نقاط ضعیف پراید ۱۴۱ شد. رانندگان همیشه به این موضوع انتقاد کرده‌اند که در صندوق عقب این خودرو کوچک چندان آب‌بندی نشده و آب باران به داخل خودرو وارد می‌شود و همچنین بعد از مدتی در و طاقچه عقب خودرو سر و صدا تولید می‌کند.

طراحان گروه خودروسازی سایپا، علاوه بر تغییرات اساسی در عقب خودرو که شامل چراغ‌ها و در صندوق می‌شود، دستی هم به نمای جلوی خودرو کشیده‌اند. در نمای جلو طرح چراغ‌ها دست نخورده اما جلوپنجره از نو طراحی شده و دور آن را یک نوار کرومی گرفته و همچنین خطوط روی در کاپوت هم فرق کرده است.

نمای جانبی و درها به همان شکلی که در پراید صبا بود، باقی مانده است. این خودرو با وجود داشتن مه‌شکن عقب، مه‌شکن جلو ندارد. علاوه بر این سپر همچنان مثل پراید صبا و نسیم به رنگ مشکی است.

 طراحی داخلی پراید ۱۴۱

نمای داخلی پراید ۱۴۱

اگر طراحی داخلی پرایدهای X100 را با پرایدهای اولیه صبا و نسیم مقایسه کنیم، کاملا با هم فرق دارند. خطوط صاف و مستقیم در طراحی داخلی پرایدهای جدید حذف شده و جایش را به خطوط منحنی داده است.

این طراحی داخلی جدید اولین بار در پراید ۱۴۱ اجرا شد و بعد از آن به مدل‌های ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۵۱ رسید. داشبرد و همین طور رودری‌ها از نو طراحی شده تا علاوه بر تغییرات ظاهری شاهد تغییراتی در طراحی داخلی نیز باشیم. اما به دلیل استفاده از پلاستیک خشک، کابین پراید ۱۴۱ بی‌کیفیت به نظر می‌رسد.

امکانات و تجهیزات پراید ۱۴۱

نمای پشتی پراید 141

تیپ ساده پراید ۱۴۱ اولین بار در سال ۸۲ به بازار آمد. این مدل اولیه هیچ امکانات و تجهیزاتی ندارد و به دلیل اجباری نبودن استاندارد ایربگ در آن زمان، فاقد این آپشن است.

تیپ‌های SX، EX، SL و SE از سال ۸۸ عرضه شدند که تفاوتشان در آپشن‌هایشان است. تیپ SX به ترمز ضدقفل و فرمان هیدرولیکی مجهز شده اما ایربگ ندارد. تیپ EX پراید ۱۴۱ هم ترمز ABS و هم فرمان هیدرولیک دارد اما فقط یک ایربگ برای راننده نصب شده است.

تنها آپشن تیپ SL ترمز ضدقفل است و تیپ SE، فول آپشن‌ترین پراید ۱۴۱ هم ترمز ABS، هم فرمان هیدرولیک و هم دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو دارد.

پراید ۱۴۱، کم‌فروش‌ترین پراید تاریخ

نمایی از پراید 141

پراید ۱۴۱ از سال ۸۲ روی خط تولید سایپا قرار گرفت اما فقط تا سال ۹۴ عرضه می‌شد. طراحی ظاهری متفاوت و کیفیت ساخت پایین اولین لیفت بک صنعت خودرو ایران باعث شده تا مشتریان رغبت چندانی به خرید آن پیدا نکنند. اما پراید ۱۴۱ مثل دیگر مدل‌های خانواده سایپا پراید، هزینه نگهداری پایینی دارد و قطعات یدکی‌اش در بازار موجود است.

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو