بررسی مشخصات فنی نیسان قشقایی ۲۰۲۵

۱۸ تیر ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی نیسان قشقایی ۲۰۲۵

قشقایی (Qashqai) یکی از سنت شکن‌ترین خودروهای نسبتا جدید برند محترم نیسان ژاپن است. خودرویی که نامش را از سرسختی و پایداری ایل قشقایی ایران الهام گرفته و از ابتدای تولید تا کنون با ثبت رکورد فروش بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در بازار اروپا، یکی از پرفروش‌ترین‌های این برند به حساب می‌آید.

نیسان قشقایی نسل اول به لطف مونتاژ در پارس خودرو، از آخرین خودروهای پیش از تحریم بود که پایش به بازار کشور باز شد، اما بر خلاف انتظار چندان در بازار کشور محبوب واقع نشد. این خودرو امروز در نسخه فیس لیفت نسل سوم با تغییرات فراوان و نام نیسان قشقایی ۲۰۲۵ روانه بازار جهانی شده است. جالب اینجاست که نامی خودرو در دور جدید واردات، نسخه پیش از فیس لیفت را با مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در دسترس خریداران ایرانی قرار داده است.

مزایا و معایب

+ طراحی کاملا مدرن بر اساس زبان طراحی روز نیسان

+ افزوده شدن سیستم انتقال نیروی هیبرید

+ بهبودهای نرم‌افزاری در آپشن‌های ایمنی

– عدم تغییر محسوس در نمای داخلی کابین

– استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT

– قیمت قابل توجه در نسخه فول آپشن

مشخصات فنی

نسل اول نیسان قشقایی با کد شناسایی J10 در سال ۲۰۰۶ روانه بازار جهان شد. نسل دوم با کد J11 با پیروی از سبک طراحی روز برند نیسان، شباهت بسیار زیادی به طراحی نیسان ایکس-تریل پیدا کرد. نسل سوم قشقایی با کد J12 نیز که از سال ۲۰۲۱ به بازار راه یافت، همچنان پیروی سنگینی از زبان طراحی خانواده نیسان به نمایش گذاشت.

قشقایی از نسل دوم تا کنون بر پلتفرم CMF-CD خانواده رنو-نیسان سوار است. پلتفرمی بسیار منعطف که خودروهای متنوعی از جمله نیسان روگ، ایکس-تریل، پولسار، رنو آسترال و کجار را روانه بازار کرد. قشقایی نسل اول تا حد بسیار زیادی الهام‌بخش تولید نیسان جوک نیز بود.

نسل سوم نیسان قشقایی تنوع پیشرانه‌های بنزینی را با ارائه تنها یک نمونه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر تزریق مستقیم توربو در ساختار هیبرید ملایم به حداقل رساند. این پیشرانه با گیربکس ۶ سرعت دستی یا ضریب متغیر (CVT) انحصاری Xtronic برند نیسان به بازار عرضه می‌شود. خروجی این ستاپ فنی برابر با ۱۳۸ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتون.متر و در ستاپی دیگر معادل ۱۵۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتون.متر است. سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل تنها برای نسخه قدرتمندتر قابل سفارش است.

اما تکنولوژی افزوده‌شده به سری جدیدی فیس لیفت نسل سوم قشقایی سیستم انتقال نیروی هیبرید سری تحت عنوان e-Power است. این ترکیب یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با تکنولوژی تغییر ضریب تراکم است که قدرتی برابر با ۱۵۴ اسب بخار تولید می‌کند. این پیشرانه بنزینی به یک موتور/ژنراتور الکتریکی ۱۸۷ اسب بخاری ترکیب کرده است که به کمک باتری ۱.۸ کیلووات.ساعت به آن قابلیت ایفای نقش در ساختار هیبرید سری را می‌دهد. به این معنا که پیشرانه الکتریکی و موتور/ژنراتور برقی در این سیستم به‌صورت سری و در پیوند با یکدیگر کار می‌کنند و خودرو فاقد قابلیت اتصال به برق شهری همانند خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) است.

نکته دارای اهمیت در سیستم هیبرید ملایم e-Power عدم وجود گیربکس است. نیرو تنها از طریق موتور الکتریکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود و پیشرانه بنزینی تراکم متغیر، تنها در نقش یک ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز موتورها یا مجموعه باتری یا هر دو ایفای نقش می‌کند. ازاین‌رو حرکت خودرو همواره در پاک‌ترین حالت ممکن و به‌صورت تمام الکتریکی انجام می‌شود. مزیت دیگر این ترکیب فنی آن است که مالک هیچ‌گاه نگرانی از بابت خالی شدن باتری خودرو و اتصال آن به پریز برق شهری یا شارژر بین راهی قدرتمند ندارد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی + برقی
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۳ / ۱۲
تنفس موتور توربوشارژر
قدرت ۱۸۷ اسب بخار
گشتاور ۳۳۰ نیوتون.متر
گیربکس اتصال مستقیم اتوماتیک (فاقد گیربکس)
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۷.۹ ثانیه
سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۴.۵ تا ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۲۵ میلی‌متر
عرض ۱۸۳۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۳۵ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۶۶۶ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۳۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۰۴ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر
قطر رینگ ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی نیسان قشقایی ۲۰۲۵

نمای خارجی قشقایی در فیس لیفت نسل سوم نیز همچنان بسیار منطبق بر زبان روز این برند است. اما این فیس لیفت مستقیما از مدل تمام الکتریکی دیگر نیسان باز هم با نام ایرانی، یعنی نیسان آریا الهام گرفته است. بنابراین ساختار کلی جلوپنجره خودرو کاملا جلوه‌ای بزرگ و پرکننده به همراه دارد که نمایی شبیه به شخصیت فضایی و رباتیک مدل آریا را به تصویر می‌کشد.

سیستم روشنایی اصلی خودرو تا جای ممکن باریک شده و چراغ‌های LED سیستم روشنایی در روز (DRL) در ساختار ویرگول‌شکل سه‌بعدی جلوپنجره ترکیب شده و در صورت خاموش بودن قابل رویت نیستند. رفت و آمد خطوط متوع و زوایای بسیار تیز در نمای جلوی خودرو، تحلیل و درک آن را در یک نگاه مختصر غیر ممکن کرده و ذهن را درگیر خود می‌کند. اما در نمای جانبی خبر خاصی از تغییرات نیست. حتی در نمای عقب نیز جز تغییر در طراحی سپر و تزئینات آن به همراه اعمال تغییرات جزئی در گرافیک LED چراغ‌های عقب، تغییر بخصوصی احساس نمی‌شود. به منظور رقابت با ترند روز جهان و رقابت مستقیم با رقیب و برادر خود یعنی شرکت رنو، نیسان نیز تریم دو رنگ بدنه را در قشقایی با استحکام حفظ کرده و تلاش دارد تا جلوه اسپرت و جوان‌پسندی از این خودرو به خریدار هدیه دهد.

اما برای چشمان تیزبین، وجود برخی تغییرات جزئی یا برخی تفاوت‌ها در میان تریم‌های قشقایی فیس‌لیفت‌شده ۲۰۲۵ به راحتی قابل مشاهده است. نیسان تریمی تحت نام N-Design برای قشقایی معرفی کرده است که تریم تزئیناتی مشکی پیانویی موجود بر دامن خودرو و طاق گلگیرها را با نمونه هم رنگ بدنه جایگزین می‌کند. با وجود امکان سفارش برای ریم‌های بزرگ ۱۷ تا ۱۹ اینچی برای قشقایی، نسخه N-Design با ریم‌های بسیار عظیم و چشم‌گیر ۲۰ اینچی عرضه خواهد شد.

طراحی داخلی

کابین نیسان قشقایی ۲۰۲۵

نیسان قشقایی جدید در نمای داخلی نسخه فیس لیفت، در نگاه اول هیچ عنصر جدیدی به همراه ندارد. نیسان می‌گوید که این فضای داخلی (که آغشته به ردپای طراحی آشنای این برند است) به اندازه‌ای برای مشتریان محبوب بود که هیچ اقدامی برای تغییر آن انجام نگرفت. اما تغییراتی چون استفاده از چرم آلکانتارا روی داشبرد، رودری‌ها و کنسول میانی، بهبود قابل توجه در حس و حال فضای داخلی را به همراه دارد. حجم آلکانتارای به‌کاررفته در فضای داخلی کابین در تریم‌های رده‌بالای قشقایی رفته‌رفته بیشتر می‌شود.

اما نسخه N-Design با صندلی‌های دارای روکش چرمی در ترکیب با آلکانتارا و نشان دوخته‌شده Qashqai زیر پشت سری خودرو با دوخت بخیه رنگ متضاد همراه است تا همانند نمای خارجی، نسخه N-Design را از باقی تریم‌ها متمایز کند.

باقی داستان نظیر استفاده از غربیلک فرمان با مرکز دایره‌ای، نمایشگر دیجیتال رنگی ۱۲ اینچ کلاستر و نمایشگر بزرگ مرکزی ۱۲.۳ اینچ سیستم مولتی مدیا به همراه سیستم نورپردازی انتزاعی مختصر، نشان از توجه برند نیسان به جزئیات و بازگشت به شکوه و جلال طراحی حتی در محصولات اکونومی خود دارد.

آپشن ها و امکانات

پیشرفت تکنولوژی در خانواده محصولات گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی بیش از پیش جلوه پیدا کرده است. نیسان قشقایی ۲۰۲۵ با ویژگی‌هایی چون دوربین ۳۶۰ درجه (سیستم AVM) با دید سه‌بعدی و شبیه‌سازی کامپیوتری برای ارائه بازه دید وسیع‌تر به هنگام حرکت در دنده عقب آن هم در همکاری با سیستم هشدار اجسام متحرک، به کلی تحول یافته است.

بر اساس گفته‌های مقامات نیسان، سیستم AVM این برند از سال ۲۰۰۷ تا کنون یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین آپشن‌های ارائه‌شده روی محصولات نیسان است. ازاین‌رو در قشقایی ۲۰۲۵ این سیستم با ارائه سیستم شبیه‌ساز سه‌بعدی مسیر حرکت چرخ‌های جلو، قابلیت ذخیره محل پارک پر تکرار به منظور سهولت در پارک در مواقع بعدی و دوربین جلو با دید بسیار باز به منظور نمایش هرچه بیشتر نقاط کور به هنگام ورود به جاده با دید محدود، تلاش بسیار زیادی کرده است تا قابلیت‌های این ویژگی را ارتقا دهد.

سیستم‌های کمک راننده و ترمز هوشمند اتوماتیک با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، حالا دارای حساسیت به مراتب بیشتری هستند تا در برابر موانع دقت بیشتری از خود نشان دهند. سیستم حفظ حرکت خودرو بین خطوط از زمان استارت خودرو وارد مدار شده، اما هشدارهای لمسی و صوتی آن از سرعت ۶۰ کیلومتر به بعد وارد مدار می‌شود. همچنین چراغ خطر سوم خودرو حالا به سیستم چشمک‌زن مجهز است که در واکنش به ترمز ناگهانی راننده در سرعت‌های بالاتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت، به‌صورت چشمک‌زن به راننده عقبی هشدار می‌دهد. این ویژگی سرعت واکنش راننده پشت سر به ترمز خودرو را در حد چند دهم ثانیه تسریع و از بروز خطر احتمالی جلوگیری می‌کند.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ دارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
گرمکن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

قیمت نیسان قشقایی ۲۰۲۵ در بازار

نمای عقب نیسان قشقایی ۲۰۲۵

مجموعه تغییرات طراحی و بهبودهای نرم‌افزاری و مهندسی در سیستم‌های ایمنی و رفاهی خودرو در کنار استفاده از تریم تزئیناتی درجه یک چرم و آلکاتارا برای قشقایی هزینه‌بردار خواهد بود. این خودرو در نسخه پایه در حدود ۴۲ هزار دلار و در نسخه فول آپشن مجهز به سیستم هیبرید e-Power تا ۶۳ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی