بررسی و مشخصات پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۱۰ آذر ۱۴۰۰ بررسی و مشخصات پژو ۲۰۶ تیپ ۵

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یکی از شش مدل مختلف این هاچبک کوچک شهری است که گروه خودروسازی ایران خودرو به مدت ۲۰ سال تولید و روانه بازار کرده و با وجود عرضه خودروی جدیدتر پژو ۲۰۷ همچنان روی خط تولید این شرکت در جاده تهران کرج قرار دارد.

پژو ۲۰۶ برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به بازارهای جهانی پا گذاشت. زمانی که خودروساز فرانسوی درگیر مشکلات مالی بود و جام جهانی فوتبال هم در فرانسه برگزار می‌شد. عرضه هاچبک کوچک با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد و در دو دهه‌ای که در کشورهای مختلف (فرانسه، آرژانتین، برزیل، شیلی، چین، اندونزی، مالزی، بریتانیا، اروگوئه و ایران) روی خط تولید قرار داشت، حدود ۱۰ میلیون دستگاه از آن فروش رفت و عنوان پرفروش‌ترین خودرو تاریخ پژو را از آن خود کرد. آشنایی رانندگان ایران با پژو ۲۰۶ به سال ۱۳۸۰ و تیپ ۱ برمی‌گردد. طراحی زیبای ۲۰۶ در بازار خرید و فروش خودرو آن روز ایران چشمگیر بود و مصرف سوخت خیلی کمی داشت. گروه خودروسازی ایران خودرو ۲۰ سال است که این هاچبک کوچک را تولید و عرضه می‌کند. تا به حال ۶ تیپ از پژو ۲۰۶ به بازار آمده که در حال حاضر فقط پژو 206 تیپ 5 و تیپ 2 تولید می شود و قیمت ماشین پژو با توجه به سال ساخت و آپشن های آن متغیر است.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
نوع موتور TU5
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۱.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل
نوع بدنه هاچبک کوچک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای / دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۳۸۳۵ میلیمتر
عرض ۱۶۵۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۲۶ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۰۵۴ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ
چرخ جلو و عقب R14 185/65
حجم صندوق عقب ۲۴۵ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

ماشین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودروی هاچبک کوچک شهری است و در کلاس سوپرمینی‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر مدل ۵ در که رانندگان ایرانی پشت فرمان آن نشستند، در بازارهای جهانی هم به صورت ۳ در عرضه شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مثل بقیه اعضای خانواده‌اش که در ایران حضور دارند، دارای ظاهری متمایز، به‌یادماندنی و جسورانه است. چراغ‌های کشیده و اخموی جلو، بدنه اسپرت، رنگ‌آمیزی زیبا و ضربه‌گیرهای مشکی رنگ، نمای کلی این هاچبک را شکل می‌دهند.

طراحی پژو ۲۰۶ آوانگارد و پیشرو است و طراح این خودرو، جرارد والتر عناصر مدرن و جسورانه و سبک کلاسیک فرانسوی را با هم تطبیق داده و بدنه‌ای کاملا جدید خلق کرده است.

با استفاده از فناوری‌های روز و مواد پیشرفته وزن خودرو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در عین سطح ایمنی افزایش یافته است.

طراحی داخلی و کابین

کابین پژو ۲۰۶

طراخی داخلی و کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ظاهر و نمای بدنه هماهنگ است. همه المان‌ها سر جای خود قرار دارند. نمایشگر کوچک، دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع، سیستم پخش CD و دکمه‌های کنترل تهویه مطبوع در مرکز داشبرد قرار گرفته و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده‌اند.

کابین هاچبک کوچک فرانسوی ۲.۹۶ متر مربع مساحت دارد و جادار و بزرگ به نظر می‌رسد. البته راننده و سرنشین جلو بیشترین سهم از این فضا را دارند اما سرنشینان عقب کمی دچار زحمت خواهند شد، به خصوص اگر قدبلند و بزرگسال باشند.

کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجموعه‌ای است که پلاستیک خشک ساخته شده و این مورد ممکن است کمی توی ذوق بزند. تنها تزئینات داخلی پارچه‌هایی است که روی بخشی از رودری‌ها، در جعبه داشبرد و صندلی‌ها به کار رفته.

اما بیشترین چیزی که در داخل ۲۰۶ به چشم می‌خورد، فضاهایی است که طراحان برای نگهداری وسایل مختلف تعبیه کرده‌اند: روی درهای جلو، پشت صندلی‌های جلو، روی داشبرد، جلوی کنسول مرکزی. جعبه داشبرد هم فضای زیادی را برای نگهداری وسایل در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

امکانات و تجهیزات

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در زمان خودش جزو فول آپشن‌های بازار بود و به همین خاطر توانست مشتریان پر و پا قرصی در بازار خرید خودرو دست و پا کند.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS، EBD، EBA)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ بدرقه، آینه بغل برقی دارای گرمکن، بالابر برقی شیشه‌های عقب و جلو، ایموبیلایزر، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و صندلی تاشو عقب از آپشن‌های تیپ ۵ هاچبک کوچک پژو است.

نتیجه گیری

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

از شش تیپ پژو ۲۰۶ که از سال ۱۳۸۰ توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شدند، فقط تیپ ۲ و ۵ باقی مانده‌اند و به احتمال زیاد تولید تیپ ۲ هم به زودی متوقف خواهد شد. هر چند ماشین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در ایران وارد ۲۰ سالگی شده و حالا باید با رقبای جوان‌تر رقابت کند اما هنوز هم طراحی زیبایی دارد و می‌تواند خودروی مناسبی برای خریدار خودرو و رانندگان جوان باشد.

نویسنده: میلاد قزللو