بررسی مشخصات فنی اشکودا سوپرب ۲۰۲۳

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی اشکودا سوپرب ۲۰۲۳

اشکودا آتو (Skoda Auto) یک شرکت خودروسازی واقع در کشور جمهوری چک است که از زیرشاخه‌های اروپایی گروه فولکس واگن به حساب می‌آید. مدل محبوب و خوش‌فروش اشکودا سوپرب (Superb) یک سدان سایز متوسط توسعه‌یافته بر ساختار فنی فولکس واگن پاسات است که از سال ۲۰۰۱ روانه خط تولید شد.

هرگاه که صحبت از واردات خودرو به میان می‌آمد، واردات از برند اشکودا و سئات (دیگر زیرمجموعه فولکس واگن) همواره مطرح بود. حالا دو مدل از خانواده سدان سوپرب در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی از سوی شرکت پارس ساتر هوشمند به ثبت رسیده است که موضوع حضور این برند در بازار کشور را محتمل‌تر می‌کند.

مزایا و معایب

+ اعتبار برند

+ ارائه در دو تیپ مختلف

+ توان فنی قابل قبول

+ کیفیت ساخت بالا

– قیمت نهایی قابل توجه

– قیمت بسیار بالا در مقایسه با کلاس و تریم قابل عرضه

مشخصات فنی

بر اساس کاتالوگ رسمی شرکت واردکننده، اشکودا سوپرب قرار است در دو تیپ 280TSI Nobel و 330TSI Nobel روانه بازار کشور شود که تمایز اصلی آن‌ها در پیشرانه‌ها و آپشن‌های رفاهی و ایمنی است. به عبارت ساده‌تر، اشکودا سوپرب 330TSI Nobel نمونه فول نسخه وارداتی به حساب خواهد آمد که طبیعتا از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

نمونه ضعیف‌تر و ارزان‌تر اشکودا سوپرب 280TSI Nobel از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو تزریق مستقیم به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتون.متر بهره خواهد برد اما خروجی پیشرانه ۲ لیتری در تریم برتر 330TSI Nobel، برابر با ۱۸۶ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتون.متر است. هر دو نمونه با گیربکس اتوماتیک دو کلاچ ۷ سرعت گروه فولک سواگن معروف به 7DSG وارد کشور خواهند شد.

با این حال 330TSI Nobel بالاترین رده در میان خانواده سوپرب نخواهد بود. برترین نسخه سوپرب از شرکت اشکودا، به پیشرانه ۲۷۶ اسب بخاری ۴۰۰ نیوتون.متری با سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل مجهز است و شتاب اولیه کمتر از ۶ ثانیه به همراه دارد اما این نمونه نه‌تنها در سقف مجاز قیمت واردات نمی‌گنجد، بلکه قیمت نهایی فروش آن در بازار ایران به هیچ عنوان منطقی و معقول نخواهد بود. جدول پیش رو تنها به بررسی ویژگی‌های تریم برتر 330TSI Nobel می‌پردازد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربو
قدرت ۱۸۶ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن.متر
گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک دوکلاچ
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۷.۸ ثانیه
سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان
بدنه سدان سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۸۶۹ میلی‌متر
عرض ۱۸۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۸۹ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۸۴۱ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۳۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۶۲۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی اشکودا سوپرب

اشکودا سوپرب وارداتی ایران از نسل سوم (3V) به حساب می‌آید که از سال ۲۰۱۵ و به قلم اومِر هالیهودیچ (طراح بوسنیایی اشکودا) روانه بازار شد. این خودرو در نسل سوم بر پلتفرم مشترک MQB گروه فولکس واگن سوار است که از این جهت برادر ناتنی فولکس واگن پاسات به شمار می‌آید. تلاش هالیهودیچ برای متمایز جلوه کردن سوپرب در مقایسه با پاسات بسیار ستودنی و مشهود است. از این رو این خودرو به دلیل استفاده از گرافیک زاویه‌دار در طراحی چراغ‌های جلو، جلوپنجره کرومی با خطوط عمودی و همچنین چراغ‌های زاویه‌دار و شکسته عقب، کاملا منطبق بر اصول طراحی دیرینه برند اشکودا بنا شده است.

با این حال با توجه به خطوط ساده بدنه، خط شخصیت جانبی و سبک طراحی چراغ‌های عقب، ارتباط سوپرب با خانواده فولکس واگن و آئودی کاملا غیر قابل انکار است. با وجود سادگی بارز در طراحی نمای خارجی سوپرب 3V که هم دوره و هم‌شکل با پاسات B8 است، باید به زیبایی بیشتر سوپرب در مقایسه با پاسات اعتراف کرد.

طراحی داخلی

کابین اشکودا سوپرب

همان‌طور که از باطن اقتصادی، ساده و میانه‌رو یک محصول از زیرمجموعه فولکس واگن انتظار می‌رود، نمای داخلی اشکودا سوپرب بسیار معاصر، ساده اما بسیار کاربردی و باکیفیت است. استفاده از نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال در کلاستر و سیستم مولتی مدیا در کنار تریم داخلی دو رنگ و سیستم نورپردازی انتزاعی، این فضای بسیار ساده داخلی رنگ و بوی نوینی به خود می‌گیرد.

اما هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که آیا نسخه‌های وارداتی با تریم داخلی دو رنگ به ایران راه پیدا می‌کنند یا خیر. در صورت عرضه این خودرو در تریم داخلی تک رنگ مشکی (همانند پاسات B8)، این فضا با تزئینات داخلی شلوغ و چشم‌گیری همراه نخواهد بود.

خوشبختانه با توجه به فاصله محورهای درخور و سیستم انتقال نیرو متحرک جلو، فضای صندوق و نشیمن عقب جادار و رضایت بخش است.

آپشن ها و امکانات

همان‌طور که بیان شد، تریم 330TSI Nobel نمونه فول سوپرب در بازار ایران به حساب خواهد آمد. از این رو در مقایسه با تیپ 280TSI Nobel از امکاناتی چون کروز کنترل تطبیقی، فرمان چرمی، سنسور در صندوق عقب، شارژر وایرلس، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و حافظه، آینه داخلی فوتوکرومیک و سیستم نورپردازی انتزاعی برخوردار است.

سایر ویژگی‌ها نظیر هشدار خواب آلودگی راننده، سان‌روف، ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، دوربین دنده عقب، سیستم روشنایی در روز (DRL) و روشنایی اتوماتیک، برف پاک‌کن اتوماتیک، سنسور فراصوت پارک جلو و عقب (مجموع ۱۲ عدد)، بالابر برقی شیشه‌ها تنها با یک لمس برای هر چهار در و ترمز دستی برقی در میان هر دو تیپ مشترک است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی
کنترل سرعت در سرازیری
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

قیمت اشکودا سوپرب در بازار

نمای عقب اشکودا سوپرب

اشکودا سوپرب همانند برادر ناتنی خود یعنی فولکس واگن پاسات B8 وارداتی شرکت ماموت، خودرویی اقتصادی اما باکیفیت و از ساخته‌های یک برند اروپایی است. از بسیاری جهات سوپرب همانند یک محصول سدان از تویوتا به حساب می‌آید اما ساخت آن از سوی یک برند اروپایی با توجه به شرایط اقتصادی قاره سبز و جایگاه محصولات اروپایی در بازار ایران، باعث می‌شود که این خودرو در چشم مشتریان احتمالی بازار کشور همانند یک خودرو پریمیوم جلوه کند که تاثیر این برداشت در قیمت نهایی فروش سوپرب در بازار مشخص خواهد شد.

اشکودا سوپرب در نسخه پایه قیمتی در حدود ۴۰ هزار دلار و در فول‌ترین نسخه در حدود ۶۵ هزار دلار قیمت دارد. از این رو به هیچ عنوان خودرو ارزان‌قیمتی نیست و جلوه نهایی آن در بازار ایران درست همانند یک محصول لوکس و در رده برندهایی چون بی ام و، مرسدس بنز و لکسوس خواهد بود. پس در برابر سوپرب نباید انتظار مواجهه با یک خودرو اقتصادی از یک برند اقتصادی‌ساز اروپایی را داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی