بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ کراس‌اوور جمع و جور شهری است که از سال ۲۰۱۳ میلادی وارد سبد محصولات گروه خودروسازی پژو-سیتروئن شد و تاکنون دو نسل از آن به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است. آشنایی ایرانی‌ها با این خودرو به اواسط دهه ۹۰ شمسی برمی‌گردد، زمانی که ایران خودرو پس از به نتیجه رسیدن توافق برجام و لغو تحریم‌ها، موفق به انعقاد قرارداد همکاری مشترک با شریک فرانسوی خود یعنی کمپانی پژو شد که بر اساس آن قرار بود در شرکت مشترک ایکاپ، تولید خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸ ، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ در ایران آغاز شود. پژو ۲۰۰۸ از تابستان ۱۳۹۶ روی خطوط تولید ایران خودرو قرار گرفت و با توجه به توان فنی بالا و بهره‌مندی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی مناسب، با استقبال گسترده مشتریان ایرانی مواجه شد. با این حال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، تولید نسل اول پژو ۲۰۰۸ در کشور به حالت تعلیق درآمد.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قدرتمند

+ عملکرد فنی خوب

+ فنربندی نرم

عرضه محدود

خدمات پس از فروش ضعیف

مشخصات فنی

پژو ۲۰۰۸ مثل مدل‌های ۲۰۶، ۲۰۷، ۳۰۱ روی پلتفرم PF1 تولید شده و از موتور توربوشارژر THP165 استفاده می‌کند. پژو ۵۰۸ و سیتروئن C3 هم از جمله خودروهایی هستند که قدرت خود را از این پیشرانه می‌گیرند.

این موتور ۱.۶ لیتری یکی از بهترین پیشرانه‌های ۴ سیلندر بنزینی است که چند سال پشت سر هم عنوان بهترین موتور را از آن خود کرده و می‌تواند ۱۶۳ اسب بخار نیرو تولید کند و ۲۴۰ نیوتن.متر هم گشتاور دارد.

معمولا مصرف سوخت خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور بیشتر از خودروهای هاچبک و سدان است، با این حال هزینه بنزین پژو ۲۰۰۸ خیلی زیاد نیست و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

هر چند پژو ۲۰۰۸ مصرف سوخت پایینی دارد اما موتور این خودرو به کیفیت بنزین حساس است و اگر بنزین بی‌کیفیت به خوردش دهید، کارایی‌ آن کاهش پیدا می‌کند.

شتاب ۸.۲ ثانیه‌ای و سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت پژو ۲۰۰۸، رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیزی را برای راننده فراهم می‌کند و به همین دلیل و برای پایداری بیشتر در جاده‌ها و خیابان‌ها، سیستم تعلیق سفت‌تر شده و نمی‌توان انتظار رانندگی آفرود از این کراس‌اوور داشت.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۶۳ اسب بخار

گشتاور

۲۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۸.۲ ثانیه

سرعت

۲۱۷ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

کراس‌اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۱۵۹ میلیمتر

عرض

۱۷۳۹ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۵۶ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۳۷ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۸۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۱۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی پژو ۲۰۰۸

طراحی بدنه نسل اول پژو ۲۰۰۸ در زمان خود متفاوت، مهیج و آینده‌نگرانه به نظر می‌رسید. حالت جدی چراغ‌های جلو در کنار سبک خاص جلوپنجره و طرح خاص آن، حالتی خوشایند و قاطع را برای چهره این کراس ‌اوور فرانسوی پدید آورده است.

طرح جالب سپر جلو و مه‌شکن‌ها نیز در نوع خود توانسته جلوه خوشایندی به چهره پژو ۲۰۰۸ ببخشد. استفاده از حجم‌پردازی‌های مناسب در پروفیل‌های مختلف بدنه هم ظاهر نسل اول کراس‌اوور شهری را چشم‌نواز کرده و پنجره‌های بزرگ در نمای جانبی خودرو جالب توجه است.

از سوی دیگر استفاده از قطعات مشکی رنگ در سراسر بخش زیرین بدنه و دور گلگیرها ظاهری زیبا و بزرگ به پژو ۲۰۰۸ داده است.

در نمای عقب شاهد طراحی ناهماهنگ چراغ‌ها با نمای روبروی خودرو هستیم؛ درب صندوق عقب هم ساده طراحی شده و جزئیات کمتری نسبت به سایر بخش‌های بدنه دارد.

به طور کل طراحی ظاهری پژو ۲۰۰۸ علاوه بر بهره‌مندی از شاخصه‌های طراحی مهیج و منحصر به ‌فرد توانسته موجبات رضایت نسبی مشتریانی که به دنبال یک کراس‌اوور جمع و جور مدرن در بازار کم تنوع ایران می‌گردند را فراهم آورد.

طراحی داخلی

کابین پژو ۲۰۰۸

فضای کابین پژو ۲۰۰۸ بر اساس زبان طراحی داخلی جدید شرکت پژو، به نام i-Cockpit شکل گرفته و ظاهری مدرن، متفاوت، آینده‌نگرانه و جذاب را به نمایش می‌گذارد.

کابین پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با رقبا، مدرن‌تر و خاص‌تر است، به ویژه که پنل کیلومترشمار در ارتفاعی بالاتر از فرمان، مثل هدآپ دیسپلی قرار گرفته که‌ باعث می‌شود میزان حواس‌پرتی راننده کاهش یابد. همچنین شیوه طراحی کنسول میانی و نمایشگر آن خاص و جالب به نظر می‌رسد.

قیمت پژو ۲۰۰۸ در بازار

نمای عقب پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ تنها محصول جدید شرکت ایکاپ است که توانست به بازار ایران راه پیدا کند. هر چند به دلیل بازگشت سریع تحریم‌ها، امکان تولید و عرضه این کراس‌اوور شهری در تیراژ بالا نبود و خروج پژو از ایران باعث شد تا تامین قطعات محدود شود. برای خرید خودرو پژو ۲۰۰۸ در زمان اولین فروش ۱۱۰ میلیون تومان پول نیاز بود، در حالی که بعد از گذشت ۵ سال قیمت آخرین مدل‌های آن، یعنی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به بیش از ۱.۳ میلیارد تومان رسیده است. رقبای اصلی پژو ۲۰۰۸ در بازار ایران خودروهای گروه رقیب یعنی رنو داستر، رنو کپچر و نیسان جوک و همین طور کراس‌اوور کره‌ای سانگ یانگ تیوولی هستند. البته رقبای ارزان‌تری مثل ام وی ام X55 پرو، چری تیگو ۵ و جک S3 هم در بازار خرید و فروش می‌شوند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو