خودروهای ۲۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

۲ آبان ۱۴۰۲ خودروهای ۲۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

نرخ دلار برای اولین بار به بیش از ۳۶ هزار تومان رسید و رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. نرخ جدید ارز خارجی تاثیر خودش را روی قیمت خودرو گذاشت و موجب شد تا به فاصله یک روز، قیمت‌ها در بازار جهش ۳ تا ۳۰ میلیون تومانی پیدا کند. بدین ترتیب، ماشین‌هایی مثل پژو ۲۰۶ و کوییک ۳-۴ میلیون تومان گران شدند و قیمت خودروهای میلیاردی نیز در یک روز، ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. نامشخص بودن وضعیت احیای برجام و شرایط کنونی کشور، دلیل افزایش نرخ دلار بوده و به سرعت روی بازار خودرو تاثیر گذاشته است. در صورت ادامه وضعیت فعلی، به زودی شاهد دلار ۴۰ هزار تومانی خواهیم بود، اما به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت‌ها مثل همیشه تکانی به بازار و رونق گرفتن خرید خودرو و فروش خودرو بدهد. هر چند دور جدید واردات خودرو، فاز اجرایی را آغاز کرده و ۱۲ شرکت واردکننده و ۸ خودرو مجاز اعلام شده‌اند، ولی تاثیر کاهشی روی قیمت‌ها نخواهد داشت.

آریسان

مدل ۱۳۹۹ – ۲۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۳۹۸ – ۲۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

آریسان وانت شهری است که از سال ۱۳۹۳ و بعد از باردو (وانت پیکان) به فهرست محصولات ایران خودرو اضافه شد. این وانت روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده، به طوری که بخش جلویی شباهت زیادی به خودرو فرانسوی دارد. تولید آریسان بارها به دلایل فنی و زیست‌محیطی متوقف شد و در حال حاضر آخرین مدل‌های موجود در بازار برای ۱۳۹۹ است. سری جدید وانت ایران خودرو به موتور کم‌آلاینده‌تری مجهز و شاسی آن نیز تقویت شده و قرار است تولید آن با نام آریسان ۲ در سال ۱۴۰۱ شروع می‌شود.

پژو ۲۰۶ (تیپ ۲)

مدل ۱۳۹۹ – ۲۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروها هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی است. هاچبک فرانسوی، سال ۱۳۸۰ برای اولین بار راهی خیابان‌های کشور شد و در آن زمان به دلیل فاصله کم بین عرضه در ایران و فروش در بازارهای جهانی، خودروی مدرنی به حساب می‌آمد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ تولید می‌شد که از نظر پیشرانه، گیربکس و آپشن با هم متفاوت بودند. در حال حاضر فقط تیپ ۵ و ۲ روی خط تولید باقی مانده‌اند، اما ایران خودرو جدیدترین مدل هاچبکش را با نام پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما معرفی کرده است. مصرف سوخت این هاچبک کوچک ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است.

رانا LX

مدل ۱۳۹۹ – ۲۶۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رانا فیس‌لیفت اقتصادی پژو ۲۰۶ است که سال ۹۱ زیر پای مشتریان قرار گرفت و همین اقتصادی بودن باعث شد تا کیفیت ساخت آن به شدت کاهش پیدا کند. برای جبران این نقص، یک سال بعد تیپ LX به بازار آمد و تجهیزاتی مثل سنسور عقب، نمایشگر روی داشبرد و شیشه‌های برقی عقب به این خودرو اضافه شد. شباهت رانا با پژو ۲۰۶ SD فقط از نظر ظاهری نیست، بلکه همان موتور TU5 هم زیر کاپوت خودرو ایرانی قرار دارد.

سمند LX

مدل ۱۳۹۹ – ۲۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند LX یکی از تیپ‌های خودروی ملی است که سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستی‌ها و نواقص تیپ‌های قبلی و هم‌زمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانه‌سوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشین‌های تولید داخل است و البته جزو کم‌آپشن‌ترین‌ها هم به حساب می‌آید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش می‌رسد که روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری از سمند LX با موتور EF7 دارد.

کوییک R

مدل ۱۴۰۱ – ۲۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کوییک R تقلید سایپا از رنگ‌آمیزی سیتروئن C3 و اولین خودرو دو رنگ ملی است. این هاچبک فقط از نظر رنگ‌آمیزی با کوییک معمولی فرق دارد و همین دو رنگ بودن باعث شده تا چهره جذاب‌تر و جوان‌پسندتری از مدل اصلی پیدا کند. پیشرانه همه تیپ‌ها و مدل‌های کوییک، از نوع M15 سایپا، با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن.متر است. بعدها کوییک R پلاس هم عرضه شد که فقط آپشن‌های بیشتری از R معمولی دارد.

کوییک S

مدل ۱۴۰۱ – ۲۲۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کوییک S اولین فیس‌لیفتی است که نارنجی‌پوشان سایپا از هاچبک کوچکشان ارائه کرده‌اند. سپر جلو و عقب و جلوپنجره از نو طراحی شده‌اند و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و به دی‌لایت یا چراغ روز مجهز شده است. این تغییرات ظاهر اسپرت‌تر و بهتری به کوییک داده، اما از نظر فنی فرقی با مدل‌های قبلی ندارد. همچنین کوییک S از نظر آپشن و امکانات ارتقا پیدا کرده و دارای فرمان دی کات، سنسور عقب، روف رگ، آینه بغل برقی و USB است.

کوییک پلاس اتوماتیک

مدل ۱۴۰۰ – ۲۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کوییک پلاس اتوماتیک سال ۱۳۹۷، دو سال بعد از کوییک معمولی معرفی شد. این خودرو یکی از بهترین محصولات ارزان‌قیمت داخلی از نظر آپشن‌ها و امکانات است. کوییک اولین خودروی داخلی است که از جعبه دنده CVT استفاده می‌کند و فرمان اسپرت، نمایشگر لمسی با دوربین، نویگیشن و استارت دکمه‌ای از آپشن‌های این خودرو هاچبک کراس است. کوییک پلاس یا کوییک اتوماتیک اسمی است که اهالی بازار به این خودرو داده‌اند، اما در وبسایت شرکت سایپا، چیزی به نام کوییک پلاس یا اتوماتیک به صورت مجزا وجود ندارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو